Sivu 7/55
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 04 Joulu 2011, 10:22
				Kirjoittaja Kyytsis
				Voisi kuvitella että jalkojen välissä lentokonetyyliin oleva ohjaussauva häiritsee polkemista. Tämä purjelentokokemuksella; kun puuskaisessa tuulessa seuraa hinauskonetta niin siinä melkein tuntee polkevansa konetta... ja sauva kyllä on koko ajan reisissä kiinni.
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 04 Joulu 2011, 12:33
				Kirjoittaja irakas
				Kyytsis kirjoitti:Voisi kuvitella että jalkojen välissä lentokonetyyliin oleva ohjaussauva häiritsee polkemista. Tämä purjelentokokemuksella; kun puuskaisessa tuulessa seuraa hinauskonetta niin siinä melkein tuntee polkevansa konetta... ja sauva kyllä on koko ajan reisissä kiinni.
 
Kyllä sivulle kääntyvä ohjaussauva valintakahvoineen varmasti hankaloittaa polkemista. Eteen taakse kääntyvä häiritsisi vähemmän.
Tai sitten voisi laittaa eteenpäin pois tieltä kääntyvän tangon, jossa olisi lyhyt ohjaustanko eli = oravaohjaus.  
 
Sakari
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 04 Joulu 2011, 14:22
				Kirjoittaja jviirret
				PW kirjoitti:Toimisko tuo vaijeriohjaus yhellä tangolla ?
 
Mun kinnerissä ei oikein hyvin toiminut. Vaijerilinjan pituushan muuttuu kun sauvoja kääntää, koska vaijerin kiinnityspisteen korkeus muuttuu samalla. Tämän vuoksi vaijeri piti jättää hieman löysälle ja laittaa sen rinnalle jousi joka piti vaijerin kireällä. Koska vaijerilla työntäminen ei onnistu, niin oikealla kahvalla vasemmalle kääntäminen tuosta jousesta johtuen oli vähän epämääräistä ja päinvastoin.
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 04 Joulu 2011, 18:21
				Kirjoittaja PW
				Tänään siivoilin nurkkia ja sattumalta löysin vanhan käsiporan josta vois rakentaa rattiohjauksen kuten kuhmoisten kinnerissä. No vaihtoehtoja on siis useampia.
 
Petri
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 04 Joulu 2011, 18:44
				Kirjoittaja jviirret
				PW kirjoitti:Tänään siivoilin nurkkia ja sattumalta löysin vanhan käsiporan josta vois rakentaa rattiohjauksen kuten kuhmoisten kinnerissä. No vaihtoehtoja on siis useampia.
  
Meinaatko siihenkin kilometrin pituisia vaijereita ja kahvoja rattiin vai kahvat sivuille ja ratti vain kääntämistä varten?
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 04 Joulu 2011, 19:12
				Kirjoittaja PW
				jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Tänään siivoilin nurkkia ja sattumalta löysin vanhan käsiporan josta vois rakentaa rattiohjauksen kuten kuhmoisten kinnerissä. No vaihtoehtoja on siis useampia.
  
Meinaatko siihenkin kilometrin pituisia vaijereita ja kahvoja rattiin vai kahvat sivuille ja ratti vain kääntämistä varten?
Jukka
 
Meinasin vaihdevivun laittaa sivulle ratilla vaan ohjataan, toistaseks jalkajarrut, ans kattoo ny millepäälle askartelupäivänä sattuu. Ainahan sen voi vaihtaa jos ei miellytä.
 
Petri
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 04 Joulu 2011, 23:03
				Kirjoittaja jviirret
				PW kirjoitti:Meinasin vaihdevivun laittaa sivulle ratilla vaan ohjataan, toistaseks jalkajarrut, ans kattoo ny millepäälle askartelupäivänä sattuu. Ainahan sen voi vaihtaa jos ei miellytä.
  
Toisaalta, ajetaanhan sitä autoakin monesti yhdellä kädellä. Miksei se toimisi kinnerissäkin, kunhan ohjaus on sopivan herkkä ja välyksetön. Toiselle kädelle sauva jossa vaihdevivut ja sauvaa vetämällä/työntämällä toimis etujarru. Tai samaan sauvaan käsijarrukahva.
Käsijarrun saisi myös varmaan askarreltua rattiin, eli rattia työntämällä jarruttaisi.
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 05 Joulu 2011, 10:35
				Kirjoittaja irakas
				jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Toimisko tuo vaijeriohjaus yhellä tangolla ?
 
Mun kinnerissä ei oikein hyvin toiminut. Vaijerilinjan pituushan muuttuu kun sauvoja kääntää, koska vaijerin kiinnityspisteen korkeus muuttuu samalla. Tämän vuoksi vaijeri piti jättää hieman löysälle ja laittaa sen rinnalle jousi joka piti vaijerin kireällä. Koska vaijerilla työntäminen ei onnistu, niin oikealla kahvalla vasemmalle kääntäminen tuosta jousesta johtuen oli vähän epämääräistä ja päinvastoin.
 
Jukka
 
Kokeilin vartavasten SH18:n ohjailua vain toisesta vivusta ja kyllä se siinä toimii ihan hyvin. Olen säätänyt ohjauksen aika nopeaksi, eikä sauvojen tarvitse kovin paljon kääntyä ja kiristää vaijeria. Minulla ei ole jousta vaijerissa.
Sakari
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 05 Joulu 2011, 18:14
				Kirjoittaja Jarcco
				jviirret kirjoitti:
Meinaatko siihenkin kilometrin pituisia vaijereita ja kahvoja rattiin vai kahvat sivuille ja ratti vain kääntämistä varten?
Jukka
 
Juuri näin meinasin laittaa polkuautoon, jarrut (vain taka-) yhteen kahvaan sivulle jonne tulee myös vaihdekahva. Ratti ei välttämättä tule olemaan perinteinen pyöreä, täytyy kokeilla mikä parhaiten käteen sopii. Harmi että on tullut hävitettyä aikoinaan Corollassa ollut 12" Formuling, se olis aika passeli tähän 
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 11 Helmi 2012, 12:40
				Kirjoittaja PW
				Tän ketjun vois varmaan siirtää tuonne velomobiili rakennus osioon, jos tätä joskus tulevaisuudessa voi velomobiiliks kutsua tai ainaskin kinneriksi.
Petri
Siirretty, Mustasudenkorento
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 09 Huhti 2012, 16:17
				Kirjoittaja PW
				Kaivoin tämän tekeleen hangesta esiin ja tein tuon toisen polkimen valmiiksi nyt siinä on kaks jonkinlaista joilla voi polkee. Kun tulee kokemusta niin parannellaan. 
Ohjauksen tein kans eli tuon ratti systeemin mutt kun en ajatellu nii siitä tuli vähän erikoinen  
 ku käänsin rattia oikeelle pyöräkäänty vasemmalle  
 
Sen verran tuolla ajoin ett epäilen ett ei tule kestämään nuo hammassysteemit. Parempi vissiin tehdä tuo vaijeriohjaus. Tuli vaan tehtyä runko niin kapee ett ei meinaa kädet mahtua sivulle.
Petri
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 09 Huhti 2012, 18:18
				Kirjoittaja PW
				Virittelin vaijeriohjauksen ja pieni koeajo, toimii. Välitykset aika jäykät en oo varma onko pienin vihe käytössä, 7-nexus navassa. Nuo kammet 140 mm vaikuttaa ett joutuu ehkä ettii pienempää eturatasta. Pitää koe ajaa vähän pitempi matka jos löytys vikoja  
 
Petri
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 09 Huhti 2012, 20:02
				Kirjoittaja PW
				Näpsäsin kuvan ei mitään suuria muutoksia ulkonäössä aikasempiin kuviin mutt tuosta voi alkaa koppia suunnittelemaan ja mahollisia muutoksia
			
		
				
			
 
						- P1011053.JPG (76.84 KiB) Katsottu 2980 kertaa
 
		
		
		
			 
Keulassa olis varaa laskea muutama sentti esim. haarukkaa lyhentämällä. Takana on 26" kiekot, epäilyksiä on ollu ett kestääkö trikessä isot kiekot, vai pitäskö suosiolla laittaa 20"set. 
Nuo isotkiekot roiskuttaa aika paljon kuraa nyt ja vaikka ne jää ilmeisesti kopan ulkopuolelle pitää ne jollainlailla koteloida tai ainaskin laittaa lokarit. Pienet kiekot olis helpompi koteloida. Pitää varmaan kokeilla niitäkin ja noitahan voi vaihtaa myöhemminkin miten halluu.
Petri
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 10 Huhti 2012, 12:45
				Kirjoittaja jori
				Paino aika takana. Toimiiko ohjaus ihan OK, vaikka keula on noin kevyt. Viittitkö punnita pyöräkuormat.
 
			 
			
					
				Re: Kolmipyörä
				Lähetetty: 10 Huhti 2012, 15:22
				Kirjoittaja Pastori
				
			
		
				
			
 
						- pw_korjattu.jpg (158.25 KiB) Katsottu 2950 kertaa
 
		
		
		
			 
Vähän vaalensin kuvaa kun on niin tumma ettei meinaa mitään nähä.