Sivu 1/4

Lifebike

Lähetetty: 09 Joulu 2009, 00:03
Kirjoittaja PW

Tuommonen otsikon mukanen sähköavusteinen pystypyörä on tuossa ihmeteltävänä. Kolme vaihdetta ja edessä napamoottori, akku tarakalla. Vaimon työpaikalle ostivat, tarkotuksena tutkailla olisiko sähköavusteisuudesta motivoimaan pyörän käyttöön. Jos tuota vaikka pääsis kokeilemaan.


Re: Lifebike

Lähetetty: 09 Joulu 2009, 02:46
Kirjoittaja jviirret

Re: Lifebike

Lähetetty: 09 Joulu 2009, 08:37
Kirjoittaja PW

Joo just tomosen lady mallien kävin kokeilemassa tuossa aamuhämärissä. Meno on kyllä helppoa, vähän liiankin helppoa. Vähän kun polkimia pyörittää ni vauhtia on heti riittävästi !
Toisaalta semmonen ilmiö kun lopettaa polkemisen moottori jarruttaa , liekkö ominaisuus vai vika ??
Ilman moottoria aika jäykän ja raskaan tuntunen peli , eli oikeesti tarttee moottorin ei tuolla muuten viittis polkee.
Toinen paha vika ett se on pystypyörä, se imavirran määrä mitä tuolla ylhäällä joutu ottaan vastaan ( huh huh ).
Kyllä sitä vaan ihmettelee ett ihmisen pitää elää yli 50v. enneku ymmärtää et alhaalla tuulee vähemmän ja siellä polkeminen on paaljoon hauskempaa !!
Kolme eri tehoaluetta valittavana ja tais olla joku mäkilähtö teho vielä erikseen.
Vähän tuommosella ajellessa vois olla semmonen huijauksen maku jos vaikka ajaa ohi ja luulevat vanhaa miestä kovakin kuntoiseksi :wink:


Re: Lifebike

Lähetetty: 09 Joulu 2009, 12:19
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Toisaalta semmonen ilmiö kun lopettaa polkemisen moottori jarruttaa , liekkö ominaisuus vai vika ??
Ilman moottoria aika jäykän ja raskaan tuntunen peli , eli oikeesti tarttee moottorin ei tuolla muuten viittis polkee.

Näyttäisi olevan vaihteellinen napamoottori. Nuo pienihalkaisijaiset ovat yleensä vaihteellisia. Alennusvaihde pienentää moottorin kokoa ja hiukan painoa, mutta tuottaa vaihteen takia melkoisesti vastusta vapaana pyöriessään. Vaihteeton napamoottori rullaa kyllä hyvin, mutta painoa tahtoo olla nelisen kiloa. Vaihteelliset painavat jopa alle kolme kiloa. Jos vaihteellisia olisi vapaakytkimellä varustettuja, nousisi paino vapaakytkimen verran, jolloin moottorin ei painaisi vielä ihan vaihteettoman napamoottorin painoa, mutta rakenteen monimutkaisuus olisi jo toista luokkaa.

Jori


Re: Lifebike

Lähetetty: 09 Joulu 2009, 14:40
Kirjoittaja jviirret

Just tommonen miesten malli meni mun edelle yhdesti työmatkalla. Tuskin oli kovin pitkäikäinen ku kuljettaja ei yhtään hidastellu/keventänyt ku päästeli kiskojen ja monttujen yli. Ainakaan toista kertaa en sitä ole nähnyt.

Jukka


Re: Lifebike

Lähetetty: 09 Tammi 2010, 19:28
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Toisaalta semmonen ilmiö kun lopettaa polkemisen moottori jarruttaa , liekkö ominaisuus vai vika ??
Ilman moottoria aika jäykän ja raskaan tuntunen peli , eli oikeesti tarttee moottorin ei tuolla muuten viittis polkee.

Näyttäisi olevan vaihteellinen napamoottori. Nuo pienihalkaisijaiset ovat yleensä vaihteellisia. Alennusvaihde pienentää moottorin kokoa ja hiukan painoa, mutta tuottaa vaihteen takia melkoisesti vastusta vapaana pyöriessään. Vaihteeton napamoottori rullaa kyllä hyvin, mutta painoa tahtoo olla nelisen kiloa. Vaihteelliset painavat jopa alle kolme kiloa. Jos vaihteellisia olisi vapaakytkimellä varustettuja, nousisi paino vapaakytkimen verran, jolloin moottorin ei painaisi vielä ihan vaihteettoman napamoottorin painoa, mutta rakenteen monimutkaisuus olisi jo toista luokkaa.

Jori

Tieto, että vaihteeton napamoottori rullaa hyvin, oli hyvä, kun aloin jo olla huolissani, että vapaana pyöriessään ne vastustaisivat menoa. Olen nimittäin tilannut 20" ja 26" pyöräkokoihin napamoottorit Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy:stä. Toimitukset vaan ovat kovasti viivästyneet.

Sakari


Re: Lifebike

Lähetetty: 20 Heinä 2010, 16:05
Kirjoittaja Nojanalle

Ei vaihteelisessa moottorissa mitään ongelmia ole. Itselläni on hainzmanni ja kytkentä tapahtuu siinä niin sanotulla kytkinlaakerilla , joka on mielettömän yksinkertainen rakenne. Painoa säästetään sillä että moottori on niin sanottu rauraton. Takanavan pyöriessä moottori ei ole pyörinnässä mukana kuin tarvittaessa. Suoraveto moottorien huonopuoli on että moottori pyörii koko massallaan lähes mukana. Mangneetit aihheuttavat varmasti jonkinlaista vastetta pyöriessä. Kyllä hainzmannin pojat ovat homman ratkaiseet jo vuona 1962 kotiopäin.


Re: Lifebike

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 09:22
Kirjoittaja PW

Tämä vaimon työpaikan lifebike on "rikki", ei siis sähköpuoli pellaa, jostain syystä se on ilmaantunu tuohon meijän pihaan. Ilmeisesti oletuksena ett mie korjaisin sen, paikallinen urheiluliikkeen korjaaja ei kuulemma koske.
Onko vinkkiä mistäpäin kannattaa lähtee liikkeelle ? Oma arvaus ett pitäs mitata akku, onko virtaa ja siitä eteenpäin koittaa mitata, mihin asti mahollinen virtata tullee.

Petri


Re: Lifebike

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 09:26
Kirjoittaja jviirret

Koita ensimmäisenä tutkia löytyiskö sulakkeita?

Jukka


Re: Lifebike

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 09:50
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Koita ensimmäisenä tutkia löytyiskö sulakkeita?

Jukka

Hyvä vinkki !

Petri


Re: Lifebike

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 10:04
Kirjoittaja jori

Koska viimeksi käytetty sähköllä ja miten vika ilmaantui?


Re: Lifebike

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 11:36
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Koska viimeksi käytetty sähköllä ja miten vika ilmaantui?

En nyt oo ihan varma mutt luulisin ett se on seisonu syksystä tai jopa loppu kesästä jonkinlaisia sähkökatkoksia siinä on ollu aikasemminkin. Ne on luultavasti liittyny tuohon akunkiinnitykseen. Pitää kysellä tarkemmin vaimolta.

Petri
Edit
Tarkempi kysely kertoo ett ennen joulua on viimeks toiminu ja lopettannu kesken ajon vedon yhtäkkiä.

Petrii


Re: Lifebike

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 11:54
Kirjoittaja jori

Alkuperäinen vika on siis katkos tai oikosulku virtapiirissä. Sulake on hyvä arvaus. JOs ei löydy sulakkeita, kannattaa noudattaa alussa ehdottamaasi protokollaa: Yleismittarilla seuraamalla akulta lähtien, minne asti jännitettä tulee. Ensin on tietysti varmistettava, että akussa on vielä asiallinen napajännite. On sentään ollut monta kuukautta lataamatta. :)


Re: Lifebike

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 12:16
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Alkuperäinen vika on siis katkos tai oikosulku virtapiirissä. Sulake on hyvä arvaus. JOs ei löydy sulakkeita, kannattaa noudattaa alussa ehdottamaasi protokollaa: Yleismittarilla seuraamalla akulta lähtien, minne asti jännitettä tulee. Ensin on tietysti varmistettava, että akussa on vielä asiallinen napajännite. On sentään ollut monta kuukautta lataamatta. :)

Ok, kuhan vaimo muistaa illalla tuoda tuon akun lukon ni saan sen irti ja lataukseen.

Petri


Re: Lifebike

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 18:51
Kirjoittaja PW

Sulake o tuossa akun päässä normaali littana auton sulake (keltanen), oli ehjä. Mittaria en vielä oo löytäny (pojan takana), ehkä jos tulee kotia.
Akusta lähtee 3 + liitintä, en tutkinu mutt ilmeisesti jaku menee valolle joku pedelecille ym. Voinko tuon akun kytkee väliaikasesti suoraan tohon moottoriin, kokeillakseni onko moottori kunnossa ?

Muokataas viel moottorin juuressa tommonen liitin, miks siihenkin menee 3 piuhaa ? Eri nopeuksia vai ?

Petri