Toxy zr:n rakentelu

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 18:06
Paikkakunta: Nivala

Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja bowmonkey »

Tervehdys kaikille!

Eli talven aikana rakennan omanlaisen version Toxy zr nojakista. Heti alkuun tarvitsisin apua/neuvoa runkoputken halkaisijan kanssa. Ajattelin rungon tehdä 60*1.5mm rautaputkesta. Mutta onkohan tuo riittävä halkaisija vai pitäisikö ottaa vielä isompi putki? Mistä rakentelijat ovat hankkineet kovia penkkejä ,kun Optimalla tuntuu olevan postikulut aika kalliit...

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja Marzie »

60x1,5 on vähän turhankin vahvaa ja painavaa. 51x1,5 on vähän sopivampaa...omassani käytin tuota vahvuutta ja tuli todella tukeva.
Oman penkkini tilasin Raptobikeltä mutta hinta oli kyllä optiman penkkeihin verrattuna aika korkea.
Paljonkos optiman postikulut tulis suomeen kun olen itse ajatellut hommata seuraavan kuitupenkin sieltä?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2031
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kuten tuossa jo tuli ilmi 60x1,5 on turhan rankkaa tavaraa runkoputkeksi. Jos löydät ohuemmalla seinämällä kuin 1,5 olisi muuten ok, mutta taivutus on mahdotonta.

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 18:06
Paikkakunta: Nivala

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja bowmonkey »

Kiitokset nopeista vastauksista!
Teen sitten 51x1.5mm putkesta kun sitä on helposti saatavana. Postikulut oli Optimalla 39euroa/penkki. Minun mielestä hinta on aika paljon kun briteistä näytti löytyvän karvan päälle 60euron posteineen muovipenkki.

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja Marzie »

bowmonkey kirjoitti:

Postikulut oli Optimalla 39euroa/penkki. Minun mielestä hinta on aika paljon kun briteistä näytti löytyvän karvan päälle 60euron posteineen muovipenkki.

Kerro meille muillekkin mistä noin halpoja penkkejä saa :) tahtoo kanssa.

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 18:06
Paikkakunta: Nivala

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja bowmonkey »

Tässä ois linkki.
Nyt näytti olevan myynnissä vaan kokoa s ,mutta lähetin jo kyselyä muistakin kokoluokista. Taisin puhua läpiä päähän... :oops: Nyt kun tarkemmin katsoin kuvia niin näyttäisi vähän kuin olisivat tehty lasikuidusta ,mutta päällystetty jollain aineella. Laitoin kyselyä myös tuosta materiaalista.

http://cgi.ebay.co.uk/Recumbent-bike-se ... 4a9d76b217

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Lasikuitupenkki gelcoat pinnalla. Viitsitkö vaikka laittaa yksäriä jos saat vastausta niihin kokokyselyihin. :)

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja ihmo »

asialtaasen näköönen jakkara jos jotain kimppatilausta sais aikaan ?? :?:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 18:06
Paikkakunta: Nivala

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja bowmonkey »

Ei varmaan se yhteistilaus kannata ainakaan tuolta myyjältä. Meinasi jo kahden penkin tilauksen kanssa ,että joutuu kahdessa eri paketissa laittaan kun postikulut kuulemma nousee liian korkeiksi jos lähettää kerralla. Kuitenkin kehui ,että ensi viikolla pitäisi olla jo muitakin kokoja myynnissä.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja Mahe »

bowmonkey kirjoitti:

Tässä ois linkki.
Nyt näytti olevan myynnissä vaan kokoa s ,mutta lähetin jo kyselyä muistakin kokoluokista. Taisin puhua läpiä päähän... :oops: Nyt kun tarkemmin katsoin kuvia niin näyttäisi vähän kuin olisivat tehty lasikuidusta ,mutta päällystetty jollain aineella. Laitoin kyselyä myös tuosta materiaalista.

http://cgi.ebay.co.uk/Recumbent-bike-se ... 4a9d76b217

Kyselin vähän lisää, lähinnä penkkien soveltuvuutta trikeen, tässä vastaus:

"Hi! This seat is absolutely suitable for trikes, I just finnished a batch for ICE. The diffderent is only the width. Composite seats are fitted with some sort side "wings", holding the body on the seat. Personally I don't think it is necessary. I should managed to list some seats within few days"

Eli ilmeisesti nuo on samoja penkkejä mitä ICE käyttää pyörissään, ja lisää penkkejä tulee myyntiin lähiaikoina.

Markus Heikkilä

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 18:06
Paikkakunta: Nivala

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja bowmonkey »

Tällä mallilla ois kötöstys...
Kammet on vielä liian kaukana, sarvet on vaan nakattu paikoilleen ja penkki on vain koeistuntaa varten kiinni. Laitelkaa raakaa kommenttia jos joku asia karsastaa silmää.

Liitteet
25032010(003)2.jpg
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja irakas »

Lupaavan näköinen projekti. :D

Miten olet taivuttanut/taivututtanut rungon?

Mistä hankit takapyörän? Oliko kalliskin?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hieno pyörä tulossa. Samat asiat kiinnostavat kuin edellistä:

  • taivutus
  • teitkä tuon takarenkaan kiinnityksen 20mm akselilla - vai miten?
bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 18:06
Paikkakunta: Nivala

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja bowmonkey »

Elikkäs tuon takarenkaan sain sodankylästä joe67:lta erittäin halvalla! Kiitos joe:lle siitä :D Joe:lta kannattaa kysellä renkaita jos kinnostaa, kun sille vielä jäi pari varastoon kun minä yhden parin "ostin". Tuon renkaan akselin sorvasin 20mm tangosta ja nokkaan väännin m10 kierteen. Putken taivutuksen teetätin nc-taivutuskoneella paikallisessa liikkeessä ja se oli niin halpa ettei kannattanut rueta itse mutkia osteleen. Runko putkena on 60x1.5mm rosteriputki kun niillä ei ollut 51mm putkelle lestejä. Tuo putki maksoi taivutuksineen 50euroa, tosin teetätin kerralla kaksi runkoa. Pahahan tuota olisi ollut itse taivuttaa kun nuo kulmatkin oli 84astetta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Toxy zr:n rakentelu

Viesti Kirjoittaja jori »

bowmonkey kirjoitti:

Putken taivutuksen teetätin nc-taivutuskoneella paikallisessa liikkeessä ja se oli niin halpa ettei kannattanut rueta itse mutkia osteleen. Runko putkena on 60x1.5mm rosteriputki kun niillä ei ollut 51mm putkelle lestejä. Tuo putki maksoi taivutuksineen 50euroa, tosin teetätin kerralla kaksi runkoa. Pahahan tuota olisi ollut itse taivuttaa kun nuo kulmatkin oli 84astetta.

Mikä liike, voitko mainostaa meille muillekin.
Tuo 60 putki on varmaan vähän liian leveä tuossa reisien välissä. Varsinkin talvella tahtoo kylmätä reisiä, ainakin minun vastaava paikka. Olen itse suunnitellut puristavani runkoputkea vähän soikeaksi tuosta pahimmasta paikasta ja sitten liimata jotain muovista eristettä näihin madaltuneisiin paikkoihin. Sinulla tuo putki on kyllä vähän kauempana reisien paksuimmasta kohdasta polvien suuntaan, joten voi olla, ettei aiheutakaan ongelmia. Minullakin ongelma esiintyy vain talvisin. Kesällä putkesta ei ole mitään haittaa.
Mikäs tuolle hitsauskoneelle on tapahtunut. Onkos se palanut vai miksi se on tuon värinen, vai vääristyykö värit kuvassa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin