Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joutilas kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Ainakin magic pie-mallinen moottori saavuttaa 25km/h:n nopeuden 24 voltin akkujännitteellä, joka on se virallinen suomessa myytävän kitin jännite. Jos jännitettä lisää, niin nopeuskin kasvaa. :) Huiput taisi olla luokkaa 50km/h 48 voltilla.

Niin, voi kai moottorilla kevyellä kuormalla laillisellakin jännitteellä (teholla) ylittää tuon 25km/h.
Laillisen järjestelmän pitäisi kuitenkin kytkeä avustus pois, kun tuo nopeus ylittyy:
Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.

Taaemmassa viestissäni pähkäilin vain sitä, että en E-SPIN:n järjestelmän kytkentäohjeen kuvasta 'löytänyt' nopeuden tunnistusta, mutta kuitenkin siitä kerrotaan, että se täytää kirkkaasti Suomen lainsäätäjän asetukset sähköavusteisesta polkupyörästä

Ellei tunnistusta ja rajoitusta löydy E-SPIN:n ulkoisesta kontrollista, sen täytyisi olla itse moottorissa.

Itseäni asia kiinnostaa ainoastaan teknisenä toteutuksena. :)

Minusta tuntuu, että tunnistus saattaa olla moottorissa, koska pelkällä moottorilla ei tunnu pääsevän yli tuon 25 km/h, mutta täytyy sitä vielä kokeilla.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Joutilas kirjoitti:

Taaemmassa viestissäni pähkäilin vain sitä, että en E-SPIN:n järjestelmän kytkentäohjeen kuvasta 'löytänyt' nopeuden tunnistusta, mutta kuitenkin siitä kerrotaan, että se täytää kirkkaasti Suomen lainsäätäjän asetukset sähköavusteisesta polkupyörästä

OT:
Tulee mieleen ihan taannoinen moottoripyörälehden talvikeleissä ajettu matka-ajokisa mopoille, johon osallistuneita kulkupelejä luonnehdittiin seuraavasti:
"Kaikki kisaan osallistuneet mopot täyttivät suomen lain määräykset maksiminopeudesta, lukeman jopa kirkkaasti ylittäen."

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Minusta tuntuu, että tunnistus saattaa olla moottorissa, koska pelkällä moottorilla ei tunnu pääsevän yli tuon 25 km/h, mutta täytyy sitä vielä kokeilla.

Useimmissa tapauksissa moottori on vaan juuri sopivan rakenteinen, että sen vääntömomentti on nollassa 25 km/h paikkeilla 26" tai 28" renkaalla. Kun moinen laitetaan 20" kiekkoon nopeudeksi saadaankin jotain vähän alta 20 km/h.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Useimmissa tapauksissa moottori on vaan juuri sopivan rakenteinen, että sen vääntömomentti on nollassa 25 km/h paikkeilla 26" tai 28" renkaalla. Kun moinen laitetaan 20" kiekkoon nopeudeksi saadaankin jotain vähän alta 20 km/h.

Ilmeisesti juurikin näin. Halvoista sähköpyöristä juttuja lukiessani moni valitteli että Soliferin pyörä ei avusta kuin n.20km/h nopeuteen. Siinä ei taida olla kuin 24" renkaat?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

tavasti kirjoitti:

Useimmissa tapauksissa moottori on vaan juuri sopivan rakenteinen, että sen vääntömomentti on nollassa 25 km/h paikkeilla 26" tai 28" renkaalla. Kun moinen laitetaan 20" kiekkoon nopeudeksi saadaankin jotain vähän alta 20 km/h.

Noin se saattaa käytännössä olla 'toteutettu'.

Teoreettista maksiminopeutta voisi kokeilla, jos nostaisi vetävän pyörän irti maasta ja antaisi moottorin pyörittää vapaasti.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joutilas kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Useimmissa tapauksissa moottori on vaan juuri sopivan rakenteinen, että sen vääntömomentti on nollassa 25 km/h paikkeilla 26" tai 28" renkaalla. Kun moinen laitetaan 20" kiekkoon nopeudeksi saadaankin jotain vähän alta 20 km/h.

Noin se saattaa käytännössä olla 'toteutettu'.

Teoreettista maksiminopeutta voisi kokeilla, jos nostaisi vetävän pyörän irti maasta ja antaisi moottorin pyörittää vapaasti.

Sitäpä kokeilisin, mutta matkamittari on etupyörässä ja langaton mittari ei taida yltää takapyörään, jossa moottori on. :cry:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Sain hankittua Motionmeeltä toisen litiumakun ja ajokokeita olen jatkanut SH11:llä aika sumeilematta, kun ei ole ollut pelkoa akun lopahtamisesta sen suht. runsaasta käytöstä huolimatta. Toisen akun voin ottaa käyttöön, kun toinen on lopahtanut. :mrgreen:

Yhden akun kestävyys on käytösssäni riittänyt keskimäärin hiukan alle 30 km:n matkalle. Olen kokeillut useampaan kertaan kuinka suuressa nopeudessa E-Spin 24V/ 250W-moottori jaksaa lisätä vauhtia 24 V/16 Ah-akulla, ja näyttää, että maksimi on n. 30 km/h. Oma paino on 80 kg ja nojakin n. 20 kg.

Sähköavustuisuudesta on apua yllättävän monissa tilanteissa varsinkin kaupunkiajossa. Mm. lähtiessä ylittämään liikeennevaloissa suojatietä ja kiverissä käännöksissä, ei ole huolta, jos vaihteet ovat jääneet liian suurelle, moottori jaksaa avustaa niin, ettei vauhti pysähdy nolosti keskellä suojatietä.

Minulla SH11:ssa ottaa kantapää helposti kiinni etupyörään tiukassa käännöksessä, mutta, kun painaa mottorin päälle, voi kaarteen puoleisen jalan tarvittaessa nostaa pois polkimelta, eikä kaatumisvaaraa ole.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

^^^

Myös Bafangin 8Fun moottoreissa on eri käämit erikokoisille renkaille... Moottorin kehällä on merkki mille vannekoolle mikäkin moottori on käämitty...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:

Sain hankittua Motionmeeltä toisen litiumakun ja ajokokeita olen jatkanut SH11:llä aika sumeilematta, kun ei ole ollut pelkoa akun lopahtamisesta sen suht. runsaasta käytöstä huolimatta. Toisen akun voin ottaa käyttöön, kun toinen on lopahtanut. :mrgreen:

Yhden akun kestävyys on käytösssäni riittänyt keskimäärin hiukan alle 30 km:n matkalle. Olen kokeillut useampaan kertaan kuinka suuressa nopeudessa E-Spin 24V/ 250W-moottori jaksaa lisätä vauhtia 24 V/16 Ah-akulla, ja näyttää, että maksimi on n. 30 km/h. Oma paino on 80 kg ja nojakin n. 20 kg.

Sähköavustuisuudesta on apua yllättävän monissa tilanteissa varsinkin kaupunkiajossa. Mm. lähtiessä ylittämään liikeennevaloissa suojatietä ja kiverissä käännöksissä, ei ole huolta, jos vaihteet ovat jääneet liian suurelle, moottori jaksaa avustaa niin, ettei vauhti pysähdy nolosti keskellä suojatietä.

Minulla SH11:ssa ottaa kantapää helposti kiinni etupyörään tiukassa käännöksessä, mutta, kun painaa mottorin päälle, voi kaarteen puoleisen jalan tarvittaessa nostaa pois polkimelta, eikä kaatumisvaaraa ole.

Sakari

Tuohon nojakin painoon on tietenkin lisättävä akkujen ja moottorin paino yhteensä n. 16 kg.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Sähköavustuisuudesta on apua yllättävän monissa tilanteissa varsinkin kaupunkiajossa. Mm. lähtiessä ylittämään liikeennevaloissa suojatietä ja kiverissä käännöksissä, ei ole huolta, jos vaihteet ovat jääneet liian suurelle, moottori jaksaa avustaa niin, ettei vauhti pysähdy nolosti keskellä suojatietä.

Minulla SH11:ssa ottaa kantapää helposti kiinni etupyörään tiukassa käännöksessä, mutta, kun painaa mottorin päälle, voi kaarteen puoleisen jalan tarvittaessa nostaa pois polkimelta, eikä kaatumisvaaraa ole.

Katulaillisesti kytketystä(avustaa vain polkiessa) moottorista ei taida olla kummassakaan tilanteessa apua :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Sähköavustuisuudesta on apua yllättävän monissa tilanteissa varsinkin kaupunkiajossa. Mm. lähtiessä ylittämään liikeennevaloissa suojatietä ja kiverissä käännöksissä, ei ole huolta, jos vaihteet ovat jääneet liian suurelle, moottori jaksaa avustaa niin, ettei vauhti pysähdy nolosti keskellä suojatietä.

Minulla SH11:ssa ottaa kantapää helposti kiinni etupyörään tiukassa käännöksessä, mutta, kun painaa mottorin päälle, voi kaarteen puoleisen jalan tarvittaessa nostaa pois polkimelta, eikä kaatumisvaaraa ole.

Katulaillisesti kytketystä(avustaa vain polkiessa) moottorista ei taida olla kummassakaan tilanteessa apua :roll:

Jukka

Tuossa vaimon työpaikan Lifebikessa on semmonen nappi josta voi lähdössä painaa ja lähtee heti vetämään. Liekkö laiton vai eikö viranomainen oo tuota huomannu, siinä on kuitenkin normaalisti avusteinen veto.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Tuossa vaimon työpaikan Lifebikessa on semmonen nappi josta voi lähdössä painaa ja lähtee heti vetämään. Liekkö laiton vai eikö viranomainen oo tuota huomannu, siinä on kuitenkin normaalisti avusteinen veto.

Ei kai näiden myyntiä viranomaiset valvo :shock: vaan aika paljon vastuuta on sysätty ostajalle/käyttäjälle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

Kävin sähköajoneuvonäyttelyssä eilen. Taitaa vielä tänäänkin olla siellä Helsingin messukseskuksessa. http://web.finnexpo.fi/Sites1/ElectricM ... fault.aspx
Siellä sai ajella erilaisilla sähköajoneuvoilla pientä testirataa.
Iloinen yllätys ja innostava peli oli Gocycle.
Kuva
Vehkeessä on etupyörässä pienen pieni vaihteellinen napamoottori vapaakytkimellä varustettuna ja akusto (NiMh) piilotettuna rungon sisään. Toimii kuten tavallinen polkupyörä ja rullaa hyvin ilman moottoria. Oikeastaan sitä ei tunnista sähköpolkupyöräksi ennen kuin painaa sähköavun päälle. Koko komeus akkuineen painaa vain reilut kuusitoista kiloa ja se on viikattavissa pieneen matkalaukkuun.
Kuva

Ajokokemus oli yllättävän hyvä. Apumoottori veti rivakasti ja ajettavuus pienistä pyöristä huolimatta oli erinomainen. Tuosta kuin rakentelisi nojaversion, niin siinä olisi peli. Ajomatka ei tietenkään voi olla järisyttävän pitkä, mutta akusto on kuitenkin kapasiteetiltaan tuplasti suurempi kuin oma 4,5 Ah patteristoni ja omallanikin ajelee ihan kivasti. kun käyttää sähköä viisaasti.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja PW »

Näpsäkän näkönen vehje , eikä pahanpainoinen. Hintaa näytti jossain olevan 1500,- puntaa jossain toisessa jutussa tais olla n. 1200,- puntaa.
Mikähän tuo moottori on, saako niitä erikseen ?

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Mikähän tuo moottori on, saako niitä erikseen ?

Näytti olevan erikseen tuohon yksipiikkiseen etuhaarukkaan rakennettu laite. Siksi se niin kevyeksi ja näppäräksi oli saatukin. Varaosina voisi yrittää saada.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin