Itse pidän ketjuvetoisen kaluston ulkona jos siellä ajelen. Jos lämpimästä vie vehkeen ulos ja lähtee hetimiten ajeleen pakkaa pöllyävä lumi ketjut märäksi ja takapakan ja kohta on ajot ajettu.
Riippumatta pakkasesta.
Ainoa poikkeus on 0- ja kurakelit jolloin lenkin jälkeen pesen pyörän ja rasvaan ketjun, pakan ja vaihtajien sekä jarrulaitteiden nivelet. Rasvaus vasta kun vedet on ravisteltu pois ja keskipakovoimalla lingottu ketjuista. Pesu reilusti lämpimällä vedellä niin irtoaa helpommin ja kuivuu nopeammin.
Toimi minulle 90-luvulla muutamana vuonna kun kesät-talvet kalustoa päivittäin liikutin, joka säällä.
Laakereihin vain molybdeenivaseliinia, tuolloin parasta oli Neste-merkkinen (?) joka pärjää veden kanssa hyvin eikä hyydy edes -40 pakkasessa liikaa. Ketjuihin ja muualle WD40 -tyyppistä ohutta litkua; se pysyy kyllä nollakekeillä ja kylmemmässä menossa mukana.
Vähän off-topic mutta vaikuttanee myös e-assist menopelin muuhun toiminnallisuuteen.