Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Itse pidän ketjuvetoisen kaluston ulkona jos siellä ajelen. Jos lämpimästä vie vehkeen ulos ja lähtee hetimiten ajeleen pakkaa pöllyävä lumi ketjut märäksi ja takapakan ja kohta on ajot ajettu.

Riippumatta pakkasesta.

Ainoa poikkeus on 0- ja kurakelit jolloin lenkin jälkeen pesen pyörän ja rasvaan ketjun, pakan ja vaihtajien sekä jarrulaitteiden nivelet. Rasvaus vasta kun vedet on ravisteltu pois ja keskipakovoimalla lingottu ketjuista. Pesu reilusti lämpimällä vedellä niin irtoaa helpommin ja kuivuu nopeammin.

Toimi minulle 90-luvulla muutamana vuonna kun kesät-talvet kalustoa päivittäin liikutin, joka säällä.

Laakereihin vain molybdeenivaseliinia, tuolloin parasta oli Neste-merkkinen (?) joka pärjää veden kanssa hyvin eikä hyydy edes -40 pakkasessa liikaa. Ketjuihin ja muualle WD40 -tyyppistä ohutta litkua; se pysyy kyllä nollakekeillä ja kylmemmässä menossa mukana.

Vähän off-topic mutta vaikuttanee myös e-assist menopelin muuhun toiminnallisuuteen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Joko testasit. Toimiiko eriste. Tulipa mieleen että onhan sellaisia kemialisia lämpöpusseja ja jotka voi käyttää aina uudelleen ja uudelleen. Parhaat toimii jopa 6 tuntia ja tuottavat 30-50 astetta lämpöö. :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Joko testasit. Toimiiko eriste. Tulipa mieleen että onhan sellaisia kemialisia lämpöpusseja ja jotka voi käyttää aina uudelleen ja uudelleen. Parhaat toimii jopa 6 tuntia ja tuottavat 30-50 astetta lämpöö. :D

No oho :shock: Onkohan noita isojakin olemassa? Vois lämmittää vaikka koko varaston tai talon noilla. Vai miten ne toimii?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eipä nyt taas. Tämmöset löytyy Clas Ohlsonnin kuvastosta. Nimikeellä lämpöpussi HotSpot6 joka lämmittää 6 tuntia ja HotSpot4 joka lämmittää 8tuntia. Nämä ovat niin sanottuja ravistettavi. Sitten on muitakinalleja jotka tuottaa saman max.50 lämpötilaa. :x

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Eipä nyt taas. Tämmöset löytyy Clas Ohlsonnin kuvastosta. Nimikeellä lämpöpussi HotSpot6 joka lämmittää 6 tuntia ja HotSpot4 joka lämmittää 8tuntia. Nämä ovat niin sanottuja ravistettavi. Sitten on muitakinalleja jotka tuottaa saman max.50 lämpötilaa. :x

Pistää hautakynttilän, saa kymmenkertaisen lämpötilan vuorokaudeksi eikä tarvi ravistella. Luullut ainakin että tällä sähköavulla tarkoitus päästä eroon ihmisenergian käytöstä :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Joko testasit. Toimiiko eriste. Tulipa mieleen että onhan sellaisia kemialisia lämpöpusseja ja jotka voi käyttää aina uudelleen ja uudelleen. Parhaat toimii jopa 6 tuntia ja tuottavat 30-50 astetta lämpöö. :D

Testi on vielä kesken. sh9 on nyt ollut 5 ja puoli tuntia liki 20 asteen pakkasessa akut suojakotelossaan. Juuri äsken taas kokeilin ja hyvin vielä moottori pyöri. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Trikebee
Viestit: 47
Liittynyt: 06 Syys 2010, 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Trikebee »

Mistäs tuommoisen sähköavustus kitti kannattaisi tilata?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Joko testasit. Toimiiko eriste. Tulipa mieleen että onhan sellaisia kemialisia lämpöpusseja ja jotka voi käyttää aina uudelleen ja uudelleen. Parhaat toimii jopa 6 tuntia ja tuottavat 30-50 astetta lämpöö. :D

Testi on vielä kesken. sh9 on nyt ollut 5 ja puoli tuntia liki 20 asteen pakkasessa akut suojakotelossaan. Juuri äsken taas kokeilin ja hyvin vielä moottori pyöri. :mrgreen:

Sakari

8 ja puolen tunnin kuluttua, kun menin kokeileen, ei akuissa ollut enää latausta kuin vain enää pieneen moottorin nykäykseen.

Kyllä täytyy todeta, että hyvin suojattuna akut toimivat riittävän pitkään kovallakin pakkasella. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Testi on vielä kesken. sh9 on nyt ollut 5 ja puoli tuntia liki 20 asteen pakkasessa akut suojakotelossaan. Juuri äsken taas kokeilin ja hyvin vielä moottori pyöri. :mrgreen:

8 ja puolen tunnin kuluttua, kun menin kokeileen, ei akuissa ollut enää latausta kuin vain enää pieneen moottorin nykäykseen.

Kyllä täytyy todeta, että hyvin suojattuna akut toimivat riittävän pitkään kovallakin pakkasella.

Et lämpömittaria sujauttanut tuonne samaan laatikkoon, olisi samalla tullut tarkka lämpötilaraja. Vaikka sellainen jossa ulkoanturi on johdon nokassa niin näkisi ulkopuoleltakin ja voisi ajaessa seurata että nouseeko purkausvirran vaikutuksesta laatikon lämpötila.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Testi on vielä kesken. sh9 on nyt ollut 5 ja puoli tuntia liki 20 asteen pakkasessa akut suojakotelossaan. Juuri äsken taas kokeilin ja hyvin vielä moottori pyöri. :mrgreen:

8 ja puolen tunnin kuluttua, kun menin kokeileen, ei akuissa ollut enää latausta kuin vain enää pieneen moottorin nykäykseen.

Kyllä täytyy todeta, että hyvin suojattuna akut toimivat riittävän pitkään kovallakin pakkasella.

Et lämpömittaria sujauttanut tuonne samaan laatikkoon, olisi samalla tullut tarkka lämpötilaraja. Vaikka sellainen jossa ulkoanturi on johdon nokassa niin näkisi ulkopuoleltakin ja voisi ajaessa seurata että nouseeko purkausvirran vaikutuksesta laatikon lämpötila.

Jukka

Ei nyt pälähtänyt päähän, vaikka tuollainen mittari voisi löytyäkin romuvarastostani, kun vain laittaa uuden patterin! :evil:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Joko testasit.

Testi on vielä kesken. sh9 on nyt ollut 5 ja puoli tuntia liki 20 asteen pakkasessa akut suojakotelossaan. Juuri äsken taas kokeilin ja hyvin vielä moottori pyöri. :mrgreen:

8 ja puolen tunnin kuluttua, kun menin kokeileen, ei akuissa ollut enää latausta kuin vain enää pieneen moottorin nykäykseen.

Vein illalla kylmät akut sisälle puolilämpimään tilaan ja ihme ja kumma, kun aamulla aioin laittaa ne lataukseen, latureiden vihreät valot paloivat osoittaen, että akuissa on lataukset tallella. Lataukset eivät siis pakkasessa häviä minnekkään, virrankulku vain estyy. Vai mitenkä se on? :roll:

Vai olisiko asia ollut niin, että moottori oli jäässä eikä lähtenyt illalla pyörimään.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Todennäköisesti vähän molempia.

Akku taltioi energian kemiallisesti, ja suurin osa akuista, etenkin NiCd ja Litium-pohjaiset kärsivät kylmästä. Kun akun saa lämpimäksi lähes 100% sinne varatusta energiasta saadaan ulos.

Tämän takia tuo idea eristää akku ja ottaa vähän virtaa siitä aamusella, antaa sen sitten eristeen sisällä lämmetä tasaisemmin, ja jatkaa vasta sitten käyttöä voisi toimia.

Kun akussa on myös lämpöä se sekä antaa virtaa että ottaa sitä latauksessa vastaan. Ja samalla vähän lämpenee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Lataukset eivät siis pakkasessa häviä minnekkään, virrankulku vain estyy. Vai mitenkä se on?

Juurikin näin. Akun kemiallinen reaktiot hidastuu sen kylmetessä ja jossakin lämpötilassa ei jaksa enään edes pyörittää kuormittamatonta moottoria. Sama ilmiö tapahtuu ladattaessa, kovassa pakkasessa on tyhjää akkua aika turha ladata.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Näitten sähköhommien kanssa joutuu aina väliin hämmennyksien valtaan.

Tänäänkin kävi kummasti, kun laitoin pitkän tauon jälkeen ajokuntoon sh 11:n, pyörikin takapyörä väärään suuntaan! :shock:

Kuva

En ollut millään tavalla muuttanut johtojen asennuksia. Siirsin vain takapyörän soutupyörästä tähän nojakkiin. Syksyllä se toimi sh11:ssa oikein päin.

Miten voi olla mahdollista, että se nyt pyöri väärin päin?

Arvelen, että, jos nyt vaihdan johtojen paikkaa, pyörii se oikein päin. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

En ollut millään tavalla muuttanut johtojen asennuksia. Siirsin vain takapyörän soutupyörästä tähän nojakkiin. Syksyllä se toimi sh11:ssa oikein päin.

Miten voi olla mahdollista, että se nyt pyöri väärin päin?

Se on paikoillaan väärin päin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin