Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Joo, kommentoinkin lähinnä tuota hintaa, joka ei mielestäni ole mitenkään halpa kun vertaa näihin napamoottoreihin. Tuon Akkubike paketin hinta ilman akkua on 342Euroa (390e-48e). Ei kai nämä napamoottori paketitkaan ole tuon kalliimpia jos jättää akun pois hinnasta, vakionahan näissä on yleensä 150-300E:n akut(motionme, kuetron). Varsinkin jos saa tilattua tullin ohi suoraan valmistajalta: http://www.goldenmotor.com/

Halvimmasta päästä taitaa olla http://www.akku-bike.de/Produkte1.html ja http://www.das-elektrorad.de/
Jälkimmäisestä tilatessa kannattaa sitten lukea sivut huolella, muistaakseni aikoinaan tuo putiikki lähetti tavaran Kiinasta, ja hintojen päälle tuli tullit ja alvit, vaikka mielikuva oli että myyjä olisi EU-alueella.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja optimistx »

motionme:n akusta sen sivuilta:

24V/16Ah - Markkinoiden isoin akku!
Toimintasäde: 60 km
Lataamisyklejä: >800 kertaa
Paino: alle 5,5 kg
Koko: 361mm x 149mm x 83mm

Kun nyt olet päässyt noin 20 km, ja myyjän lupaus on 60 km, on jossain oltava syy eroon.

Akussa on teoreettisesti energiaa 24V16Ah = 384 wattituntia. Jos tunnissa käytetään se kokonaan tasaisesti, niin moottorin pitäisi käydä 384 watin teholla. Virran pitäisi olla keskimäärin tunnin tyhjiinajossa 16 ampeeria. Oli tyypillisesti 11 ampeeria ja sekin vain osan ajasta. 11A24V = 264 wattia.

Oletkohan saanut vääränkokoisen akun? Olisi varmaan kaunista, jos myyjä näyttäisi, miten akusta löytyy luvattu määrä energiaa, 384 wattituntia.

Viimeksi muokannut optimistx, 20 Kesä 2011, 09:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

akkubike.com / akkubike.net / akku-bike.de ovat kaikki eri firmoja ja vain tuon ensimmäisen tuotteet sopivat Härmäpyörään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

optimistx kirjoitti:

motionme:n akusta sen sivuilta:

24V/16Ah - Markkinoiden isoin akku!
Toimintasäde: 60 km
Lataamisyklejä: >800 kertaa
Paino: alle 5,5 kg
Koko: 361mm x 149mm x 83mm

Kun nyt olet päässyt noin 20 km, ja myyjän lupaus on 60 km, on jossain oltava syy eroon.

Akussa on teoreettisesti energiaa 24V16Ah = 384 wattituntia. Jos tunnissa käytetään se kokonaan tasaisesti, niin moottorin pitäisi käydä 384 watin teholla. Virran pitäisi olla keskimäärin tunnin tyhjiinajossa 16 ampeeria. Oli tyypillisesti 11 ampeeria ja sekin vain osan ajasta. 11A24V = 264 wattia.

Oletkohan saanut vääränkokoisen akun? Olisi varmaan kaunista, jos myyjä näyttäisi, miten akusta löytyy luvattu määrä energiaa, 384 wattituntia.

On huomattava, että olen ostanut moottorit Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy:stä, jonka moottorit ovat kaksivaiheisia ja akut Motionmeestä, jonka moottorit ovat kolmivaiheisia. Voisikohan ongelma olla jotenkin tässä? :roll:

Pianhan nähdään, kun koko sähkölaitteisto tulee Motinmeestä SH16:sta varten, kuinka pitkälle niillä pötkitään.

Allaolevaan kuvaan merkitsin pihtivirtamittarin nappuloiden tekstit. Ohjeessa sanotaan, että nollakohta nollataan ja säädetään REL-painikkeella, että kyllä kai se sitten on se kalibrointinappula?

Sakari

Liitteet
Pihtivirtamittari.jpg
Pihtivirtamittari.jpg (75.74 KiB) Katsottu 2630 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Otin johdon pois pihtimittarin pihdeistä ja annoin sen vapaasti kulkea mittarin renkaan kautta. Tein tänään Vaajakoskelta kaupunkiin 20 km:n kruisailun ja kummasti lukemat muuttuivat radikaalisti ylöspäin. Liikkeelle lähdettäessä oli maksimilukema 30 A ja esim. Wessmannin mäkeä ylösnoustessa 11 km/h:n nopeudella näytti mittari lukemaa 17 A. Edellisellä kerrallahan samalla nopeudella se näytti 11 A, kun johto oli pihtien välissä.

Minun pitäisi kovasti opetella käyttämään sähköavustusta vain tiukoissa paikoissa ja vastamäissä. Olen liikaa tottunut käyttämään sähköavustusta, kun tiedän, että kaksi akkua riittävät hyvin n. 40 km:n matkaan. Täytyisi ruveta tekemään pitempiä matkoja, joissa olisi pakko säästellä akkujen varauksia, ettei joutuisi punnertamaan viimeisiä mäkiä ilman avustusta akkujen ja moottorin kuormat lisävastuksina.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Allaolevaan kuvaan merkitsin pihtivirtamittarin nappuloiden tekstit. Ohjeessa sanotaan, että nollakohta nollataan ja säädetään REL-painikkeella, että kyllä kai se sitten on se kalibrointinappula?

Sitten vaan REL nappulalla. Olennaista on, että kyseistä nappulaa painamalla mittarin näyttämä 0,?? vaihtuu 0,00.

Komeita virtoja sait mitattua ylämäessä ja lähdössä. Kokeilepa vielä alamäessä, millä nopeudella virta lakkaa laskemasta. Veto päällä kiihdytät vaan, kunnes virran lasku pysähtyy.

Toinen kiinnostava tieto, nyt kun tuo virtatieto on olemassa, on akun jännite, kun virta kasvaa suureksi. Putoaako akun napajännite kuinka paljon.

Asenna yleismittari tuon pihtimittarin viereen suoraan mittaamaan akun jännitettä. Kun molemmat näyttämät ovat tiedossa saat akusta otettavan tehon kertomalla näyttämät keskenään. Eli kun virtamittari näyttää 17A, näyttää jännite esim. 33,2V tai jotain. Mitä vähemmän napajännite laskee virran nousessa, sitä parempi / paremmassa kunnossa akku on.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

irakas kirjoitti:

Otin johdon pois pihtimittarin pihdeistä ja annoin sen vapaasti kulkea mittarin renkaan kautta.
Sakari

Aivan! Pihtimittaria käytetään siten, että johtimen täytyy kulkea pihtien muodostaman renkaan läpi. Johdinta ei saa puristaa pihtien väliiin.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Asenna yleismittari tuon pihtimittarin viereen suoraan mittaamaan akun jännitettä. Kun molemmat näyttämät ovat tiedossa saat akusta otettavan tehon kertomalla näyttämät keskenään. Eli kun virtamittari näyttää 17A, näyttää jännite esim. 33,2V tai jotain. Mitä vähemmän napajännite laskee virran nousessa, sitä parempi / paremmassa kunnossa akku on.

Asensin volttimittarin erillisellä katkaisimella SH11:een. Mittarin olen ostanut joskus Tikkakosken Ilmailumuseon Kasinhännästä.

Kuva

Sateen vuoksi en ole vielä päässyt kunnolla kokeileen. Tein illalla vain pienen kierroksen. Paikallaan ollessa näytti mittari 23 V. Heti liikkeelle lähdettäessä se näytti 19 V jolloin amppeerimittari kieppui 24 A:n vaiheilla. Noin lyhyen ajon aikana ei volttimittari ehtinyt laskea alle tuon 19 V amppeerimittarin lukeman vaihdellessa. Tuo volttimittarihan olisi kätevä, jos sillä voisi seurata paljonko akuissa on varausta. Muistaakseni oli joskus juttua siitä, että litium-akun varauksen mittaaminen olisi ongelmallista.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Tein illalla vain pienen kierroksen. Paikallaan ollessa näytti mittari 23 V. Heti liikkeelle lähdettäessä se näytti 19 V jolloin amppeerimittari kieppui 24 A:n vaiheilla. Noin lyhyen ajon aikana ei volttimittari ehtinyt laskea alle tuon 19 V amppeerimittarin lukeman vaihdellessa.

Näitä pareja 19V-24A rupeat sitten kirjaamaan ylös. Lähinnä kiinnostavaa on, ei niinkään hetkelliset parit, vaan mitä molemmat mittarit näyttävät tyypillisissä ajotilanteissa Wessmanninmäessä, tasaisella alamäessä yms. Huomaa, että tuo mittaamasi 19V/25A ottaa akusta (sen hetken) ~ 456W. Antoteho on paljon vähemmän, mutta jos näitä suurella virralla ryöpytyksiä on paljon, ei ole ihme, että akku kuluu nopeasti tyhjäksi. Akku kuluu kuitenkin näiden nyt mittaamiesi V/A parien mukaan, ei antotehon mukaan. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Paikallaan ollessa näytti mittari 23 V.

Kuormittamattakin alle nimellisjännitteen :shock: Oliko se tuota mitasessa täys vai tyhjäksi ajettu?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Paikallaan ollessa näytti mittari 23 V.

Kuormittamattakin alle nimellisjännitteen :shock: Oliko se tuota mitasessa täys vai tyhjäksi ajettu?

Jukka

Akku oli täyteen ladattu. Pitäisiköhän tuo mittari kalibroida? Tämä mittari näytti reilut 24 V:

Kuva

Tosin ei kuvaustilanteessa. Meinasinkin asentaa tämän mittarin, mutta oli helpompi asentaa tuo toinen kiinteäksi. Mitenkähän sen kalibroisi? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Paikallaan ollessa näytti mittari 23 V.

Kuormittamattakin alle nimellisjännitteen :shock: Oliko se tuota mitasessa täys vai tyhjäksi ajettu?

Jukka

Akku oli täyteen ladattu. Pitäisiköhän tuo mittari kalibroida? Tämä mittari näytti reilut 24 V

Siltikin vaikuttaa pieneltä. Tuon http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku mukaan pitäisi olla 8x3,2 - 8x3,7Volttia täyteen ladattuna, eli 25,6 - 29,6Volttia. Hmm, vai onkohan näissä 8kennoa?

irakas kirjoitti:

Tosin ei kuvaustilanteessa. Meinasinkin asentaa tämän mittarin, mutta oli helpompi asentaa tuo toinen kiinteäksi. Mitenkähän sen kalibroisi?

Kokeile säätää tuosta keskellä olevasta ruuvista neula näyttämään 24Voltin kohdalla oikein. 0-kohta on tosin sitten väärässä, mutta sillä ei tässä käytössä ole merkitystä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Onhan volttimittarille tulevat johdot suoraan kiinni akun navoissa ?

Nimittäin jos on jossakin muualla niin noin suurilla virroilla tulee helposti voltteja jännitehäviöitä johtoihin... Voit käyttää aivan onnettoman ohuita johtimia volttimittarin ja akun napojen välissä, vaikkapa lattakaapelia. Kunhan on suoraan kiinni.

Tuossa mittarissa on toki jonkin verran sisäistä resistanssia, yleismittarille ainakin tuo lattakaapeli on ihan riittävä, tai vaikka lakattu käämilankapari.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

mhelander kirjoitti:

Onhan volttimittarille tulevat johdot suoraan kiinni akun navoissa ?

Nimittäin jos on jossakin muualla niin noin suurilla virroilla tulee helposti voltteja jännitehäviöitä johtoihin... Voit käyttää aivan onnettoman ohuita johtimia volttimittarin ja akun napojen välissä, vaikkapa lattakaapelia. Kunhan on suoraan kiinni.

Tuossa mittarissa on toki jonkin verran sisäistä resistanssia, yleismittarille ainakin tuo lattakaapeli on ihan riittävä, tai vaikka lakattu käämilankapari.

Kyllä johdot ovat suoraan kiinni akun navoissa. Johdot eivät ole onnettoman ohuita, suurin piirtein 220 V:n sähkölaitteissa käytettävää normaalijohtoa. Johtopari on n. 50 cm mittainen. Olisiko jotain etua ohuemmista johtimista?

Viekö tuollainen mittari paljon virtaa eli onko katkaisin mittarille ylipäänsä tarpeellinen? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Viekö tuollainen mittari paljon virtaa eli onko katkaisin mittarille ylipäänsä tarpeellinen?

Jos päivittäin ajat niin ei ole tarpeellinen, mutta kyllä se mittari varmasti viikossa akun aika tyhjäksi imee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin