ATK ja ikämiehet > keskustelua osaamistasosta

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

ATK ja ikämiehet > keskustelua osaamistasosta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nojanalle kirjoitti:

Kameralla olen kyllä rokumentia :roll: itselleni tehnyt vuosien varrella..

OT: Rokumenttihän on rock elokuvien festivaali > http://www.rokumentti.com/2010/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tadpole 26" renkailla

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Itse laittaisi. Puuhasteluja esille , mutta tällä hetkellä ei teknisesti , tämä puoli ole minun hallinnassa. Kameralla olen kyllä rokumentia :roll: itselleni tehnyt vuosien varrella.

Tämä on varmastikkin syys useimpien osalla, ei osata tai edes tiedetä että intternetissä on jotakin omaan harrastukseen liittyvää.

Itse olen huomannut että melkoinen ero 70-luvun alussa ja 70-luvun puolivälissä syntyneiden tietotekniikan hallinassa. 70-luvun alussa syntyneille(mm. minä) ei ole peruskoulussa opetettu atk:ta ollenkaan, kun taas nuoremmille sisaruksilleni on opetettu. Tänä päivänä heidän luokkakavereistaan on yli puolet esim. facebookin käyttäjiä, omistani alle 10%. Sama monessa harrastuksessa, 70-luvun puolivälin jälkeen syntyneistä mukaan tulleet ovat tuleet intternetin kautta löydetyn tiedon perusteella, vanhemmat tulevat jos joku kaveri houkuttelee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tadpole 26" renkailla

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ja sitten on me eläkeläis papat. Paitsi Sakari. Jonka atk hallinta on viellä lastenkengissä. Työpiirustukset on helpompi tehdä , laskutikulla ja piirtämällä luonolliseen kokoon. Osaamme kyllä laskea vanhanaikaisesti ja tallentaa tiedon paperilla ja kynällä. Itseään tietysti saa syyttää että ei kulje tekniikassa mukana. Mutta kun vanha tapa toimii itsemme kohdalla, ei tämä uusiutuminen tahdo oikein sujua. Niin ja se vanha metoori että kun vuorokaudessa ei ole kuin 24h:a. Joka sekin on selitystä. :oops:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ATK ja ikämiehet > keskustelua osaamistasosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ikävä kyllä iso osa tästä "manuaalisesta tiedosta" ja kätten taidoista jää sitten pimentoon, kun se ei tule digitaaliseen maailmaan. Kynällä ja paperilla minäkin hahmottelen mihin esim polkimet pitää laittaa että rengas mahtuu kääntyyn ja miten rungon kuuluu olla jotta ketju mahtuu kulkeen. Siinä ajassa kun tuollaisen oikean suunnittelu ohjelman opettelee käyttämään jouhevasti ehtii piirtää monta suttukuvaa ja hitsailla useammankin pyörän kasaan. Onneksi on tasoskanneri jolla nuo sutut saa halutessaan digitaaliseen muotoon, joka taas on huomattavasti kätevämpi konsti jakaa tietoa kuin perinteinen kirjeposti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ATK ja ikämiehet > keskustelua osaamistasosta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Siittä pisteet tietotekniikalle. Annatte varmaan sen anteeksi että kannaus ei onnistu. Yleensä piirän rakennettavan kohteen luonolliseen kokoon ja sitten työpiirustuksi tulee satoja arkkeja. Tämän siirtäminen on suorastaan mahdotonta. Nyttenkin olen alottamassa luonollisen kokose pyyttonin suunittelu ja ajattelin tehdä siittä pahvimallin. Enkä todennäköisesti tule sitä hitsaamaan, vaan tulen käyttämään kovajuotos liitoksia. Jotenkin kiinostaa tälläinen muinainen työskentely enemmän. Tietysti tämäntapainen suunittelu olisi nopeepaa ja aikaa viemättömämpää. Mutta kun tähän vanhaan tapaan tottunut. Hitsaamista olen muissa pyörissä harjoitanut. Paitsi nykyisessä peräkärry projektissa.
Niin taasen ajaudui kauas tästä alku tekstin nimikkeestä. Valitettavasti täytyy sanoa että nykyinen titotekniikka pohjainen suunittelu on romuttanut , monelta nuoremmalta tämän luovan kynän käytön. :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ATK ja ikämiehet > keskustelua osaamistasosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Valitettavasti täytyy sanoa että nykyinen titotekniikka pohjainen suunittelu on romuttanut , monelta nuoremmalta tämän luovan kynän käytön. :roll:

Ja virtuaalimailma korvannut reali elämän. Tehdään hienoja 3D malleja tietokoneelle ja tyydytään siihen. Mitään konkreettista ei saada aikaan, levitellään vaan bittiviidakossa noita suunnitelmia ja haavekuvia :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: ATK ja ikämiehet > keskustelua osaamistasosta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jyvässeudulla ovat "ATK ja ikämiesten" asiat hyvin niille, jotka todella haluavat oppia ATK:ta. On maksullisia tietokonekursseja, mutta myös ilmaista Ikääntyvien yliopiston tarjoamaa tietokoneopetusta ympäri kaupunkia 14:ssa eri nettinurkassa http://kesayo.jyu.fi/geronet/tutor-toim ... rpaivystys, joissa Ikääntyvien yliopiston Geronet-tutorit (vertaisohjaajat) antavat opetusta.

Itse opetan vapaaehtoistyönä ATK:ta joka viikko kolmessa eri nettinurkassa. Nojakki-suunnitelmat piirrän ensin käsin piirustuslaudalla, skannaan kuvat ja jatkan käsittelyä kuvankäsittelyohjelmalla ja siirrän ne webbialbumeihin.

Sakari

Viimeksi muokannut irakas, 23 Syys 2010, 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ATK ja ikämiehet > keskustelua osaamistasosta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Asia ei ole useinkaan noin mustavalkonen. Asia monesti ei ole halusta esimerkiksi opia tietotekniikaa. Usei on kyse ihan toisenlaisista asioista. Esimerkiksi mihin järjestykseen kukin laittaa asiat. Itse en koe mitään tarvetta investoida tietokoneisiin ja oheislaitteiin. Kynnystä tämän tekniikaan ei ole se este. Enemmänkin tuntuu turhalta sijoitaa , sellaiseen joka korvaa , olemassa olevaa ja opittua tapaa hoitaa asioita. Miksi kaiken pitäis olla aina tehokkaampaa. Nykyin versio jota käytän . Tyydyttää se tarpeen että pääsen internettiin ja sen palveluihin. Jos tarvitsee lisää toimintaa, on aina mahdollista käydä lasten koneilla. Tai pankin maksuautomaateilla. Asioita voi hoitaa aina toisella tavallakin. Vaikka ei yhtä tehokkaasti. :D

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: ATK ja ikämiehet > keskustelua osaamistasosta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Valitettavasti täytyy sanoa että nykyinen titotekniikka pohjainen suunittelu on romuttanut , monelta nuoremmalta tämän luovan kynän käytön. :roll:

Ja virtuaalimailma korvannut reali elämän. Tehdään hienoja 3D malleja tietokoneelle ja tyydytään siihen. Mitään konkreettista ei saada aikaan, levitellään vaan bittiviidakossa noita suunnitelmia ja haavekuvia :wink:

Jukka

Auts, onpa tullut leviteltyä kaikenlaisia hahmotelmia tälläkin foorumilla! Mutta vähätöisen on mietittävä tarkkaan mitä tekee, että saa edes jotain aikaiseksi :mrgreen: . Sitäpaitsi on turha rakentaa semmoista mistä jo luonnosvaiheessa näkee että mitään parannusta nykyisiin ei tule.
Muuten töissä eräät konkarit tekee niin hienoja luonnoksia että niihin voisi hyvin laittaa piirustusnumeron nurkkaan ja pistää jakeluun. Eli samaa mieltä Nojanallen kanssa olen. Ja lisäksi siirtyminen cad- suunnitteluun on heikentänyt 3-ulotteista hahmotuskykyä. Nykyään yritän miettiä jutut aina mahdollisimman pitkälle ennenkuin alan väsäämään cadi mallia. Koneella saa viettää ihan tarpeeksi aikaa kun toimenkuvaan kuuluu mm. piirustusten tekoa "liukuhihnalla".

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ATK ja ikämiehet > keskustelua osaamistasosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Valitettavasti täytyy sanoa että nykyinen titotekniikka pohjainen suunittelu on romuttanut , monelta nuoremmalta tämän luovan kynän käytön. :roll:

Ja virtuaalimailma korvannut reali elämän. Tehdään hienoja 3D malleja tietokoneelle ja tyydytään siihen. Mitään konkreettista ei saada aikaan, levitellään vaan bittiviidakossa noita suunnitelmia ja haavekuvia :wink:

Jukka

Auts, onpa tullut leviteltyä kaikenlaisia hahmotelmia tälläkin foorumilla! Mutta vähätöisen on mietittävä tarkkaan mitä tekee, että saa edes jotain aikaiseksi :mrgreen: . Sitäpaitsi on turha rakentaa semmoista mistä jo luonnosvaiheessa näkee että mitään parannusta nykyisiin ei tule.

Sinä taidatkin olla niitä "poikkeus vahvistaa säännön" tapauksia, onnistuu sekä tietokoneella suunnittelu että käytännön toteutus.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin