Sivu 1/1

Sinclair Research X-1

Lähetetty: 27 Marras 2010, 21:08
Kirjoittaja JuSa

Varmaan monet muistavat kotitietokoneiden yhden pioneereistä, Sir Clive Sinclairin, joka on jo 1980-luvulla puuhastellut myös pienten sähköajoneuvojen parissa. Ensi vuonna häneltä on tulossa markkinoille melko edullinen, katettu sähkönojakki X-1, joka on selvästi tähdätty sateisten Brittiensaarten kotimarkkinoille. Kuka alkaisi tuoda maahan Suomeen. Hauskan näköinen:
Kuva
http://www.gizmag.com/sinclair-x1-pedal-electric/16838/


Re: Sinclair Research X-1

Lähetetty: 27 Marras 2010, 22:34
Kirjoittaja jviirret
JuSa kirjoitti:

joka on selvästi tähdätty sateisten Brittiensaarten kotimarkkinoille.

Kyllä tuo varmasti on kattamatonta parempi sateessa, mutta aika arveluttavan isot on nuo sivuaukot jotta 100% sateen suojan antaisi.

Jukka


Re: Sinclair Research X-1

Lähetetty: 28 Marras 2010, 09:17
Kirjoittaja Nojanalle

Tämähän oli jo aikasemmin esillä. Taitaa olla hirvittävä ajaa sivutuulessa. :roll:


Re: Sinclair Research X-1

Lähetetty: 28 Marras 2010, 11:16
Kirjoittaja optimistx
Nojanalle kirjoitti:

Tämähän oli jo aikasemmin esillä. Taitaa olla hirvittävä ajaa sivutuulessa. :roll:

Niin, ja oikeastaan missä tahansa tuulessa paitsi juuri suoraan edestä, kun vierestä ei sujahtele liikennettä. Kun piirtää vektoridiagrammin alle 10 m/s tuulen suunnasta ja nopeudesta lisättynä pyörän nopeudella ja suunnalla, niin tyypillinen koettu tuuli tulee lähes aina etuviistosta.(kyllähän kokenutkin sen tietää). Ilma tuppaa sisään sivuaukosta (ehkä sadepisaroineen) ja jarruttaa menoa tosi tehokkaasti törmätessään ajajan leveisiin ja korkeisiin taustarakenteisiin kuin kauhaan. Puuskaisuus vaihteluttaa vastuksen suuntaa ja voimaa niin, että sana "hirvittävä" lienee paikallaan. Toivottavasti olen väärässä.


Re: Sinclair Research X-1

Lähetetty: 28 Marras 2010, 15:43
Kirjoittaja JuSa

Voipi olla sivutuulelle herkkä ja sivutuulella osa sateesta varmasti tulee sisään. Mutta haluaisin kokeilla, jos joku alkaa myymään. Vaikka ei tuo minun tyyliäni ole.


Re: Sinclair Research X-1

Lähetetty: 28 Marras 2010, 18:19
Kirjoittaja irakas

On aika herkullisen näköinen ja vielä kaksipyöräinen. Voi olla, että pienet sivupärskeet eivät haittaa.

Tältä pohjalta isommilla renkailla voisi ajatella seuraavaa projektia sh16:n jälkeen. :roll:

Sakari


Re: Sinclair Research X-1

Lähetetty: 28 Marras 2010, 22:04
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:

On aika herkullisen näköinen ja vielä kaksipyöräinen. Voi olla, että pienet sivupärskeet eivät haittaa.

Tältä pohjalta isommilla renkailla voisi ajatella seuraavaa projektia sh16:n jälkeen. :roll:

Sakari

Vaikka näin:

Kuva

Sakari


Re: Sinclair Research X-1

Lähetetty: 28 Marras 2010, 22:14
Kirjoittaja Nojanalle

No Sakariltahan tämä käy. Ei siinä paljon aikaa mennyt. Hyvä meidän Suurkuksa , tämähän se titteli oli. :P


Re: Sinclair Research X-1

Lähetetty: 29 Marras 2010, 07:31
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Vaikka näin:

Kuva

Tuo onkin sitten jo paljon vaikeampi pitää sivutuulessa pystyssä. Siinä mielessä tuo sinclairin CLWBmäinen ajoasento on parempi kuin nämä racer asennot. Sakarin luonnoksessa pitää katteenkin olla leveämpi tai jää kädet sen ulkopuolelle.

Jukka


Re: Sinclair Research X-1

Lähetetty: 29 Marras 2010, 09:38
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Tuo onkin sitten jo paljon vaikeampi pitää sivutuulessa pystyssä. Siinä mielessä tuo sinclairin CLWBmäinen ajoasento on parempi kuin nämä racer asennot. Sakarin luonnoksessa pitää katteenkin olla leveämpi tai jää kädet sen ulkopuolelle.

Jukka

Joo, olet oikeassa. Kyllä jalat pitää saada alemmaksi ja tehdä yläohjaus.

Sakari