Sivu 4/7

Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 10 Tammi 2011, 23:57
Kirjoittaja Stapani

Yep

Juu mun tadpole-kokeilut talvella ovat jääneet 2 kertaan,
tänä talvena en ole edes kokeillut, sen verran karvaat muistot
viime talvesta......tosin ilman talvirenkaita ja sähköä.
Kyllä täristi ikävästi.....hanuri ei tykännyt.

Täällä on tänä talvena ollut monta semmoista alamäkeä,
että on pitänyt taluttaa fillari...sähköavun kanssa.....

Tapani


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 11 Tammi 2011, 08:34
Kirjoittaja jviirret
Stapani kirjoitti:

Täällä on tänä talvena ollut monta semmoista alamäkeä,
että on pitänyt taluttaa fillari...sähköavun kanssa.....

No joo, täytyy myöntää että talvikunnossapito siellä on varmaan vähän huonommalla mallilla kuin täällä.
Silloin kun on lunta niin paljon että joutuu taluttamaan, niin ei se ajaminen oikein alamäkiinkään onnistu. Tasapainon pito on vaikeaa vaikka vauhtia saisikin. Ei näytä isopyöräisillä mopoillakaan ajo silloin helppoa olevan, pääsevät toki etenemään jotakin 15-20km/h nopeutta, mutta melko kurvailua ja horjumista se on. Huonoimissakin mopoissa on kuitenkin vähintään 1kW takapyörätehoa, eli paljon aiemmin se pyörän 250w loppuu.

Jukka


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 11 Tammi 2011, 10:03
Kirjoittaja Stapani

Yep

Kuten Jukka totesi tuo tasapainon pito on yllättävänkin vaikeaa,
jos on paljon lunta.
Vaikeaa se liikkuminen on näillä lumisilla kevyen liikenteen väylillä
ollut täällä muillekin, esim. vanhuksille ja lastenrattaita
työntäville......

Laitetaanpa linkki : Ilmeisesti kevein sähköpyörä
(ja melko varmasti yksi kalleimmista):
http://www.cytronex.com/bikes/supersix.html

Hmmm, tuo Cannondale on jonkinlaisessa omistussuhteessa tuohon Schwinn:n,
oisi voineet sitäkin keventää hieman.....


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 11 Tammi 2011, 15:18
Kirjoittaja Trek r200
Stapani kirjoitti:

Yep

Tervetuloa tänne pääkaupunkiseudulle kokeilemaan
ajamaan näissä lumikeleissä tavallisella fillarilla
tai sähköpyörällä, keskinopeudet
pyörivät lähinnä 10-15 km välissä ja juuri tuossa nopeudessa
on tuo sähköapu tarpeen, molemmat pyörät vetävät.
Ja se juuri ylittää tuon kynnyksen, miksi mieluummin menen sillä kuin autolla töihin,
tai jään sisälle veivaamaan crosstraineria.

Aivan eri asia jos te siellä Oulussa haluatte käyttää sitä vain kokouksiin menemiseen,
ettei haisisi hielle.

Ja en hae sähköllä kevennysta, vain motiivia näillä keleillä.
Kesällä en varmaankaan sillä juurikaan aja.

Tapani

Kyllä sitä lunta täälläkin riittää, ei tartte tulla sinne kattoon. En myöskään käy kokouksissa ja haisen välillä aika tuhdistikin hielle :D

En kyllä vieläkään hoksaa sun ideaa sähköpyörästä, tyhmä kun olen. Et hae kevennystä ajoon, tykkäät kun molemmat pyörät vetää, eli moottori avustaa. Eikö tuo ole juuri sitä ajamisen kevennystä :shock: Vai pitäisikö sanoa, että haluat talvipyöräilyn olevan yhtä rasittavaa kun kesäpyöräily ja siksi käytät talvella avustusta. Mistä muusta se motiivi sähköpyörän käyttöön tulee jos ei moottorin avustuksesta/kevennyksestä? Tuskin uutuuden viehätyksestä :D


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 11 Tammi 2011, 16:00
Kirjoittaja Stapani

Yep

Ilmeisesti ei puhuta samaa kieltä, aika monessa yhteydessä
olen mielestäni kertonut asiani.
Lopetan asian jauhamisen tässä tähän, sulla ilmeisesti on
tuommoinen perusnegatiivinen asenne sähköpyöräilyyn,
mikään vastaus ei tunnu miellyttävän.


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 11 Tammi 2011, 17:24
Kirjoittaja Trek r200

Tiiä ny siitä negatiivisuudesta, sanompahan vaan mielipiteeni.

Suomessahan tuo sähköavusteinen polkupyörä on profiloitunut lähinnä vanhusten ja heikkovoimaisten ajokiksi, eräänlaiseksi "vammaispyöräksi". Liekö tuo syy, miksi ei haluta avustuksesta ja sen vaikutuksesta pyörän hankintaan/käyttöön puhua.

Mielestäni tuo sähköavusteinen polkupyörä on kokonaan uusi ajoneuvoluokka, jotain polkupyörän ja mopon välistä, eikä sen ideaa ole täällä kokonaan ymmärretty. Sähköavusteinen polkupyörä on loistava laite heikkovoimaisille, mahdollistaa muuten mahdottoman pyöräilyn. Mutta myös loistava laite "normaaleille" pyöräilijöille, jotka haluavat edetä kohtuullista vauhtia pienillä ponnistuksilla. Ainut asia missä en näe järkeä, on ajaa sähköavusteisella polkupyörällä ilman avustusta. Sehän on sama kun laittaisi tarakalle lisäpanon ja vetäis laakerit pikkasen liian kireälle :D

Ja olet oikeassa, puhumme eri kieltä. Tai ainakin sana kevennystä saa pääkopissamme erilaisen merkityksen :wink:

Lopetan myös osaltani tämän "jauhamisen", kiitos ja anteeksi.


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 11 Tammi 2011, 22:08
Kirjoittaja Nojanalle

Eikö se nimi sähköpyörä ole vähän harhaanjohtava. Eikö ennenkin pitäist käyttää nimikettä sähköavusteinen. Sähköpyörä viittaa enemminkin samaan suuntaan , kuin moottoripyörä. Jonka päävoimalähde on sähkö ja näin ei erelytä tätä polkemista lainkaan. Tälläinen on esim. sähkömopo. Sähköavusteisen polkupyörän tarpeelisuudesta varmaan ollaan montaa mieltä. Tärkeintä varmaan on se että saamme liikkeele nekin jotka tuntevat saavuttavan tällä kulkimella hyötyä liikkumisessaan. Jotkut väkivahvat urhot varmaan kokevat sen turhakkeeksi, mutta onneksi aika tekee heihinkin vielä rajottavia tekiöitä ja tulevat huomaamaan sen toisenkin kannan tähän sähkö apuun. :evil:


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 02:18
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Eikö se nimi sähköpyörä ole vähän harhaanjohtava. Eikö ennenkin pitäist käyttää nimikettä sähköavusteinen. Sähköpyörä viittaa enemminkin samaan suuntaan , kuin moottoripyörä. Jonka päävoimalähde on sähkö ja näin ei erelytä tätä polkemista lainkaan. Tälläinen on esim. sähkömopo.

No eikös se pedelec kytkin, eli polkemisen tunnistava laitteisto ole se ensimmäinen asia joka näistä heitetään pois? Eli halutaan siitä pyörästä enempikin mopo.

Jukka


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 10:51
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:

Sähköavusteisen polkupyörän tarpeelisuudesta varmaan ollaan montaa mieltä. Tärkeintä varmaan on se että saamme liikkeele nekin jotka tuntevat saavuttavan tällä kulkimella hyötyä liikkumisessaan. Jotkut väkivahvat urhot varmaan kokevat sen turhakkeeksi, mutta onneksi aika tekee heihinkin vielä rajottavia tekiöitä ja tulevat huomaamaan sen toisenkin kannan tähän sähkö apuun. :evil:

Sama ilmiö kuin jopo-uskovaisilla 'miksi ihmeessä tarvii olla hirveästi vaihteita, ihan hyvin pärjää ilmankin'. Ainakin silloin kun itse kuljin Hervantaan pyörällä töihin kesät-talvet, niin ensimmäisen lumihiutaleen jälkeen ei näkynyt koskaan vaihteettomia pyöriä.

Samoin on suhtautuminen sähköapuun, 'ei sitä tarvi'. Eikä tarvikkaan, jos ajaa vain tasamaata kesäkelillä, eikä ole kiire. Itse pidän huomattavasti parempana sitä, että sähköavun kanssa ajaa melkein aina, kuin sitä että optimiolosuhteissa ilman. Sähköavulle keksin ainakin seuraavat käyttökohteet:

  • Takaamaan kohtuullinen etenemisnopeus talvella tai mäkisessä maastossa. Kiireisellä (ruuhkavuosia elävä) ei vaan aika riitä puurtamiseen lumihangessa tai mäkisessä maastossa ilman sähköapua jos matkaa on enemmän kuin muutama hassu kilometri
  • Iän, sairauden tai vähäisen aiemman liikunnan heikentämä pääsee pyöräilemään sen sijaan että istuisi bussissa
  • Mahdollisuus liikkua pyörällä ilman hikoilua

Esim itse voisin kuvitella meneväni näin perheellisenäkin vielä 15 km työmatkan talvellakin sähköpyörällä, vaan ilman sähköapua siihen tuskin aika riittäisi, vaikka intoa olisikin.


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 10:58
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:

Sama ilmiö kuin jopo-uskovaisilla 'miksi ihmeessä tarvii olla hirveästi vaihteita, ihan hyvin pärjää ilmankin'. Ainakin silloin kun itse kuljin Hervantaan pyörällä töihin kesät-talvet, niin ensimmäisen lumihiutaleen jälkeen ei näkynyt koskaan vaihteettomia pyöriä.

Totta. Tämän takia rihtasinkin jopooni Sachs Duomatic navan, pääsee ainakin alikulkujen mäet ylös ja jos paukkuja riittää vähän lujempaa tasamaalla.
Eipä jopolla ole tullut ajeltua yhtään nojakin saamisen jälkeen... on muun perheen vähässä käytössä.


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 14:28
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Sähköavulle keksin ainakin seuraavat käyttökohteet:

  • Takaamaan kohtuullinen etenemisnopeus talvella tai mäkisessä maastossa. Kiireisellä (ruuhkavuosia elävä) ei vaan aika riitä puurtamiseen lumihangessa tai mäkisessä maastossa ilman sähköapua jos matkaa on enemmän kuin muutama hassu kilometri
  • Iän, sairauden tai vähäisen aiemman liikunnan heikentämä pääsee pyöräilemään sen sijaan että istuisi bussissa
  • Mahdollisuus liikkua pyörällä ilman hikoilua

Tismalleen samat voisi kirjoittaa henkilö joka ajaa mopolla polkupyörän sijaan :roll: Mopolla vain pääsee liikkumaan vielä silloinkin kun sähköpyörä hyytyy(kovassa pakkasessa, tosi paksussa lumessa), toimintasäde on pidempi ja saa ajaa liki tupla nopeutta.

Jukka


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 15:50
Kirjoittaja Nebulus
tavasti kirjoitti:

Sama ilmiö kuin jopo-uskovaisilla 'miksi ihmeessä tarvii olla hirveästi vaihteita, ihan hyvin pärjää ilmankin'. Ainakin silloin kun itse kuljin Hervantaan pyörällä töihin kesät-talvet, niin ensimmäisen lumihiutaleen jälkeen ei näkynyt koskaan vaihteettomia pyöriä.

Mutta nykyisinhän on sinkulat ja fiksitkin kovasti muodissa. Ja täytyy kyllä sanoa, että mun tasamaalla ajettavaan työmatkaani sinkula on juurikin sopiva talvipyörä. Ei tarvi miettiä vaihteiden jäätymistä, kun niitä ei ole. 8)

tavasti kirjoitti:

Esim itse voisin kuvitella meneväni näin perheellisenäkin vielä 15 km työmatkan talvellakin sähköpyörällä, vaan ilman sähköapua siihen tuskin aika riittäisi, vaikka intoa olisikin.

Jos katuhuolto on tehnyt hommansa niinkuin pitää eikä pakkasta ole kymmentä astetta enempää, niin eihän tuo ole kuin 35min/suunta, yksivaihteisella pyörälläkin. (+ suihkussa käynti, mutta aamullahan tulee muutenkin käytyä pesulla. Käy vain sitten peseytymässä vasta työpaikalla). Autolla aamuruuhkassa tuohon matkaan menee lumien poiston ja parkkipaikalle hieromisten kanssa n. 20 minuuttia. Lisäksi 8,5 litran keskikulutuksella bensoihin menee 15km:n työmatkalla ja 1,5€:n litrahinnalla (30km5päivää46viikkoa /100km * 8,5l/100km * 1,5€/l) suurinpiirtein 880€, eli sillä rahalla saa jo ihan asiallisen työmatkapyöränkin. Kaiken lisäksi työmatkoista saa niin paljon treeniä, että iltaisin ei tarvitse lähteä lenkille vaan voi touhuilla perheen kanssa.

Nämä toki ovat sillä reunaehdolla, että joko päiväkoti on lähellä omaa kotia jolloin lapset voi heittää pyörän peräkärryssä hoitoon taikka autoa käyttävä osapuoli parisuhteessa kuljettaa lapset päivähoitoon.

Olipas off-topicia, mutta pointtina kait on sellainen, että työmatkapyöräily on hienoa hyötyliikuntaa, jonka avulla voi säästää rahaa ja saada jopa hieman enemmän yhteistä aikaa perheen kanssa. Jos joku tarvitsee sähköpyörän motivoituakseen ajamaan talvella pyörällä, niin siitä vain. Eikös pääasia ole, että pyöräillään eikä autoilla?

Omasta mielestäni mopot ovat rumia, haisevat pahalle ja pitävät ärsyttävää ääntä.


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 12 Tammi 2011, 17:01
Kirjoittaja Joutilas

Trek r200 osui ilmeisen oikeaan kirjoittaessaan, että "sähköavusteinen polkupyörä on kokonaan uusi ajoneuvoluokka, -- eikä sen ideaa ole täällä kokonaan ymmärretty."

Monella sähköpyörä tuntuu olevan vain 'yhden konstin laite', jolla voi 'oikeaoppisesti' ajella vain sillä yhdellä ja ainoalla oikealla tavalla ja tarkoituksella.

Mutta eiköhän jokaisella ole kuitenkin täysi oikeus, ilman sen kummempia perusteluja, käyttää härveliään mielensä mukaan kaikilla lain ja ympäristörauhan sallimilla tavoilla. Itse voisin kesähelteellä ilman pienimpiäkään tunnontuskia värkätä vetävän pyörän pinnohin tuulettajan siivet, jotka paikalleen tuetussa rungossa sähköavusteisesti pyöriessään kivasti viilentäisivät lepotuolilöhöilyäni. ;)


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 20 Tammi 2011, 14:18
Kirjoittaja tavasti
Nebulus kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Esim itse voisin kuvitella meneväni näin perheellisenäkin vielä 15 km työmatkan talvellakin sähköpyörällä, vaan ilman sähköapua siihen tuskin aika riittäisi, vaikka intoa olisikin.

Jos katuhuolto on tehnyt hommansa niinkuin pitää eikä pakkasta ole kymmentä astetta enempää, niin eihän tuo ole kuin 35min/suunta, yksivaihteisella pyörälläkin.

No silloin joskus alta 30v kun kaupungissa asuin ja pyörällä töihin kuljin meni siihen 9.5 km matkaan hyvässä talvikelissä 35 minuuttia, huonossa melkein tunti.
Nastarenkaat katsoin pakolliseksi alamäissä pärjäämiseen, ja toisaalta mäkien kiipeämiseen. Lukkopolkimia minulla ei ollut, mutta ihan tosissaan polkemalla aikaa meni tuo, ja veikkaan, että ero ei ollut pelkästään kuskissa. Kesällä samaa pätkää ajoin 22-25 minuuttia.


Re: Sähköpyöriä

Lähetetty: 21 Helmi 2011, 18:33
Kirjoittaja RTA

Sähköpyörää olen koittanut kaupata, vaikka aika on ilmeisen huono siihen. Nyt voisin tällä foorumilla luvata hintaan 780€.
Otan jo tässä takkiin, mutta minkäs voin kun haluan tehdä uutta ja päästä edellisestä ensi pois=)

http://www.huuto.net/kohteet/sahkopyora ... /165255116

Jos ei tee kauppansa niin laitan kevveemmällä uudestaan kaupan huuto.nettiin.