Hajanaisia ajatuksia kysymykseen ja tähän threadiin muutenkin:
Itse olen aloittanut alaohjatulla trikellä, ja siirtynyt yläohjattuun 2-pyöräiseen, ja olen nyt puuhastelemassa josko vaihtaisin ohjauksen alaohjaukseksi.
Asun soratien varrella, joten aina liikkelle lähtiessä tarvitsee ajaa 5 km soraa ja kuraa.
- Itse pidän alaohjausta rennompana, eli juurikin pitkiä matkoja ajaessa leppoisampi.
- Yläohjaus on kai vähän parempi aerodynaamisesti, tosin eroa tuskin huomaa alle 30 km/h nopeuksissa, ja silloinkin vain joillakin tietyillä yläohjauksen tyypeillä (teräsmieskö se nyt oli mikä piti olla?), ei kaikilla.
- Yläohjaukseen on helpompi kiinnittää peili, ja ehkä myös mittari.
- Taluttamiseen yläohjaus on helpompi, mutta eipähän tuota kovin usein tarvitse talutella
- Itseä hirvittää ajatus kolarista yläohjatulla, jäädä jalkovälistä kiinni ohjaustankoon yläohjatussa. Toisaalta, alaohjatulla kaatuessa ehkä on suurempi riski teloa rystysensä, ja samoin ahtaissa paikoissa kolhia rystysensä vastaantulijan/seinän/tms kanssa?
Alaohjauksesta on kaksi erilaista tyyppiä: suora alaohjaus, jossa tanko on kiinni haarukassa kiiteästi. Tätä en itse suosittele, koska siinä väkisin joko istutaan melkein eturenkaan päällä (paino liikaa edessä), tai tanko on jonkun mittaisen putken päässä haarukan takana, ja sille tulee suuri sivuttainen liike, ja tangon pitää olla melko leveä. Mielestäni ainoastaan välitangolla toteutettu alaohjaus on toimiva.
Mitä taiwanilaisiin tulee, niin eiköhän ne ihan asiansa ajavia ole. Viimeistelyssä ja suunnittelussa voi olla pieniä puutteitta. Varsinaiset polkupyörä-osat voi vaihtaa parempiin sitä mukaan kun alkavat häiritä tai hajoavat. Hintaeroa ei ehkä tällä erää ole enää tonnia ainakaan edullisimpiin eurooppalaisiin (Sinner, Nazca). Tietysti riippuu vähän siitäkin mitä varusteita haluaa, monella valmistajalla esim lokarit ja tarakan joutuu ostamaan erikseen.
Taiwanilaisilla ei taida olla tarjolla alaohjausta välitangolla, joten niiden suhteen ottaisin yläohjauksen.
Noin muuten pyörän valintaan sanoisin, että huonolle tielle 26" renkaat, ja ei aivan kaikista kapeimpia. Ja jousituskin on mukava olemassa.