Re: Tärinäraidat
Jos sitä hommaa olis esim meidän firman insinöörit vetämässä, niin eiköhän se jyrsittäisi vielä maalauksen jälkeen! Se reunaviiva siis
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Jos sitä hommaa olis esim meidän firman insinöörit vetämässä, niin eiköhän se jyrsittäisi vielä maalauksen jälkeen! Se reunaviiva siis
Ajoin Questillä pätkän matkaa Nelostietä Kärsämäeltä pohjoiseen päin. Oli aika mielenkiintoiset tärinäraidat siellä. Tuollaisella kolmipyörällä oli välillä varsin epämukavaa ajaa. Kuvasin siitä pätkästä tällaisen valitusvideon. Tätä saa sitten jakaa, jos se vaikka päätyisi päättäjien nähtäville. Ja ehkä joku, joka on päättänyt nuo tärinäraidat noin jättää, kokee piston sydämmessään ja tekee jatkossa parempia päätöksiä.
Video on tällä kertaa suomeksi:
Hyvä video liikennepoliittisiin tarkoituksiin.
Tärinäraidan myös keskiviivalla olisit voinut vielä huomioida. En tiedä, oliko tuolla tiejaksolla tärinäraita myös keskiviivalla, mutta jos sellainen on, yrittävät jotkut autoilijat ohittaa ajamatta keskiviivan päälle tärinää välttääkseen. Tämä tietenkin syö entisestään ohitusmarginaalia.
Perkeleestä ovat tärinäraidat. Pelkästään haitallisia. Aiheuttavat vieläpä sen, että asfaltti nastarengasaikaan urittuu entistä pahemmin, kun kaistalla ei mahdu ajamaan kuin yhtä mahdollista ajolinjaa. Urista tulee syvät ja ne ovat sitten kesäaikaan vaaralliset vedellä täytyttyään ennen kuin urat kesälomaruuhkien aikaan korjataan.
jori kirjoitti:Hyvä video liikennepoliittisiin tarkoituksiin.
Tärinäraidan myös keskiviivalla olisit voinut vielä huomioida. En tiedä, oliko tuolla tiejaksolla tärinäraita myös keskiviivalla, mutta jos sellainen on, yrittävät jotkut autoilijat ohittaa ajamatta keskiviivan päälle tärinää välttääkseen. Tämä tietenkin syö entisestään ohitusmarginaalia.
On keskelläkin tärinäraita tuolla pätkällä. Enpä tosiaan muistanut sitä mainita. Juuri siitä syystä tuli niitä liian läheltä ohituksia.
Ari Paanalan saama vastaus tärinäraidoista:
"Hei,
ja kiitos yksikaistaisten teiden tärinämerkintöjä koskevasta palautteesta.
Valtatien 5 Kuopio – Iisalmi välille tehdyt tärinämerkinnät on toteutettu valtakunnallisen ohjeen mukaisesti estämään kohtaamis- ja suistumisonnettomuuksia. Yksiajorataisella kaksikaistaisella tiellä 30 cm:ä leveää reunajyrsintää käytetään liikennemäärän ylittäessä 4000 ajon./vrk. ja jossa päällystetyn pientareen leveys on vähintään 75 cm. Kuopio – Iisalmi välillä liikennemäärä on 4 000 – 9 500 ajon./vrk.
Tärinämerkinnöillä ehkäistään ajaminen keski- ja reunaviivojen päällä, jolla taas vaikutetaan tiemerkintöjen kestävyyteen. Koska jyrsintä tehdään reunaviivan kohdalle, kaventaa se hieman tasaista päällystettyä piennarta. Vaikka yksiajorataisilla maanteillä jyrsinnät voivat hankaloittaa nojapyörillä liikkumista, ovat tärinämerkinnät tehokas keino vähentää liikenneonnettomuuksia. Valitettavasti kevyen liikenteen väylää ei ole ollut mahdollista rakentaa koko välille Kuopio – Iisalmi.
Ystävällisin terveisin,
Kyllikki Komulainen
Liikenneturvallisuusasiantuntija"
Minä ihmettelen miksi tärinäraitoja usein on paljon kapeammillakin (alle 75cm) pientareilla
PW kirjoitti:Tärinämerkinnöillä ehkäistään ajaminen keski- ja reunaviivojen päällä, jolla taas vaikutetaan tiemerkintöjen kestävyyteen.
Reunaviivoihin käytetty maali on siis arvokkaampaa kuin pyöräilijän turvallisuus
https://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilt ... ohtaisesti
Löyty tuommonen seli, seli, selitys, pyöräliiton keskusteluun linkattu. Pisti silmään tuo "pyöräilijöiden määrä arvioitiin vähäiseksi" Ja vielä vähenee ku tuhotaan se vähäinenkin piennar jyrsimällä
jos ongelmana on kuskin hereillä pysyminen:
tärinäraidat vois pikemminkin jyrsiä siihen ajoradalle
niin että auton renkaaat täristäis koko matkan, kyllä pysyis
kuskitkin hereillä kun meluaa ja täristää koko ajan
wwhv kirjoitti:jos ongelmana on kuskin hereillä pysyminen:
tärinäraidat vois pikemminkin jyrsiä siihen ajoradalle
niin että auton renkaaat täristäis koko matkan, kyllä pysyis
kuskitkin hereillä kun meluaa ja täristää koko ajan
Heh, minkäs takia ne raidat pitää olla ajolinjan ulkopuolella. Laitetaan keskelle kaistaa, niin on pakko pysyä omalla kaistalla. Ohitustilanteessa joutaakin vähän täristää ja niinhän ne keskiraidatkin tekee nyt.
yaana kirjoitti:wwhv kirjoitti:jos ongelmana on kuskin hereillä pysyminen:
tärinäraidat vois pikemminkin jyrsiä siihen ajoradalle
niin että auton renkaaat täristäis koko matkan, kyllä pysyis
kuskitkin hereillä kun meluaa ja täristää koko ajanHeh, minkäs takia ne raidat pitää olla ajolinjan ulkopuolella. Laitetaan keskelle kaistaa, niin on pakko pysyä omalla kaistalla. Ohitustilanteessa joutaakin vähän täristää ja niinhän ne keskiraidatkin tekee nyt.
Selviäis yhdellä raidalla per kaista - halvempaa!
wwhv kirjoitti:jos ongelmana on kuskin hereillä pysyminen:
tärinäraidat vois pikemminkin jyrsiä siihen ajoradalle
niin että auton renkaaat täristäis koko matkan, kyllä pysyis
kuskitkin hereillä kun meluaa ja täristää koko ajan
Joo, vaikka absurdilta kuulostaakin, noiden tarkoitus on tosiaan pitää nukkuva autoilija tiellä.
Tämän ketjun alussa puin läpi näistä tärinäraidoista VTT:llä tehdyn tutkimuksen, jonka perusteella väitetään näiden vähentävän suistumisonnettomuuksia. Väite päteekin keskiviivalle tehtyyn tärinäraitaan, mutta pientareen puolen tärinäraita aiheutti tuon tutkimuksen mukaan 4% enemmän tieltä suistumisia. Varsinkin lisääntyivät vastaantulijan kaistan yli vasemmalle suistumiset. Tästä huolimatta tärinäraidat jyrsitään erityisesti pientareelle, eli sinne, missä niistä on eniten haittaa, eikä hyötyä -sillä perusteella, että niistä on hyötyä keskiviivalla.
tässäkin mainitaan tärinäraidat monen muun epäkohdan seassa:
yaana kirjoitti:Heh, minkäs takia ne raidat pitää olla ajolinjan ulkopuolella. Laitetaan keskelle kaistaa, niin on pakko pysyä omalla kaistalla.
Ääni tälle!
Tuo olisi halvempaa tehdä ja toimisi paremmin. Ja vielä: ei haittaisi trikellä tai kinnerillä ajamista pientareella.
yaana eduskuntaan! Tai ainakin liikenneministeriöön väyläosastolle...
ajarmala kirjoitti:yaana kirjoitti:Heh, minkäs takia ne raidat pitää olla ajolinjan ulkopuolella. Laitetaan keskelle kaistaa, niin on pakko pysyä omalla kaistalla.
Ääni tälle!
Tuo olisi halvempaa tehdä ja toimisi paremmin. Ja vielä: ei haittaisi trikellä tai kinnerillä ajamista pientareella.
yaana eduskuntaan! Tai ainakin liikenneministeriöön väyläosastolle...
Nyt on tainu unohtua että ajoradalla liikkuu myös kaksi pyöräisiä. Moottoripyörälle tärinäraidat keskellä kaistaa olis aivan mahdottomia. Paras on edelleen ettei niitä jyrsitä kuin keskiviivalle.
Wacky kirjoitti:ajarmala kirjoitti:yaana kirjoitti:Heh, minkäs takia ne raidat pitää olla ajolinjan ulkopuolella. Laitetaan keskelle kaistaa, niin on pakko pysyä omalla kaistalla.
Ääni tälle!
Tuo olisi halvempaa tehdä ja toimisi paremmin. Ja vielä: ei haittaisi trikellä tai kinnerillä ajamista pientareella.
yaana eduskuntaan! Tai ainakin liikenneministeriöön väyläosastolle...Nyt on tainu unohtua että ajoradalla liikkuu myös kaksi pyöräisiä. Moottoripyörälle tärinäraidat keskellä kaistaa olis aivan mahdottomia. Paras on edelleen ettei niitä jyrsitä kuin keskiviivalle.
Joo, olisihan se aivan epäreilua, ettei jousitetulla, paksurenkaisella moottoripyörällä olisi käytettävissä koko kaistaa, vaan pitäisi valita kahdesta kahden metrin kaistasta. Väistelkööt polkupyöräilijät vaan pientareella tärinäraitoja, joita puheista piittaamatta yhä jyrsitään myös alle 80 cm pientareelle, jonka leveydeksi lasketaan myös tärinäraidan osuus.
Muistutan vielä, että tutkimuksissa ei ole osoitettu pientareen puolen tärinäraidan olevan turvallisuushyödyllinen. Päinvastoin, se tuotti enemmän suistumisonnettomuuksia, vieläpä vastaantulevien kaistan puolelle. Pientareen puolen tärinäuria kaiketi jyrsitään vain siksi, kun keskiviivan tärinäraidan takia hommaan on ruvettu. "Meneehän se siinä samalla", vaikka haittaakin turvallisuutta tutkimuksen mukaan.
Se, että pientareen puolen tärinäraita estää suistumisia on pelkkä väärä mielikuva, jota asiasta tehty tutkimus ei vahvista. Silti pientareen puolen tärinäraidat jyrsitään aina kun se vain on mahdollista. Mielikuvien ja mutun mukaan näitä tiemerkintöjä tehdään. Saatana, ettei siellä liikenneministeriössä ole johdossa ketään, joka osaisi edes lukea, saati ajatella. Kuulopuheiden ja väärinkäsitysten mukaan vaan hommia tehdään. Tai sitten tämä tiedetään ja toimitaan piiloagendan mukaan tahallaan tutkimuksen tulosten vastaisesti, jotta pyöräily pääteillä vähenisi