Sivu 1/7

Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 09:11
Kirjoittaja Nojanalle

Tässä ajattelin avata tämmösen rutina ketjun. :mrgreen:
on se kumma miten vähän liikennesuunittelu ottaa pyöräteiden suunittelussa turvallisuuden lähtökohdaksi. Minkätakia kaikki ruusut ja muut pensaat pitää laittaa niin lähelle risteysalueita että ne haittaavat näkyvyyttä. Ei yksin nojapyöräilijöiden , vaan pienempien vasta-alkajien. Miksi kaupat laittavat näitä kirottuja myyntilajateeja portinsuihin näköesteiksi. Miksi kaupunkin kaikenlaiset työmaakopit oitää änkee rusteysalueiden välittömään läheisyyteen. Lista olisi vaikka kunka pitkä. Miksi miksi ?????? :mrgreen:
pyöräteiden alikulkutunnereista tehdään surmanloukkuja. Pyöräilijän näkyvyyden parantaminen ja näkemisen parantaminen pitäisi olla lähtökohta hyvässä liikenne suunittelussa . Eikä peltilehmä saisi olla se osapuoli joka nauttii tätä runsasta huomiota päättäjissä. :mrgreen:
Jyväskylässä osataan ainakin tämän vaarallusten paikkojen rakentaminen , jos ei varsinaisesti tahallisesti. Niin ainakin osaamattomuus puuttuu suunittelioilta pitkälti . Tehdään vaarallisia laskuja jotka päättyvät pyöräteiden risteytymään , joka tulee tunnelista ja näkyvyyttä nolla , vauhtia jos arvais päästellä 50km/h. Yhtälö on ihan sieltä ja näitä rakennetaan aina vaan lisää , jos ei muuten niin puutarhurin pensas istutuksen vimmalla.
Sitten on tämä yksi suuri vaaratekijät. Pyöräteitä sivualueilla ei kunnosteta , eikä paljon harjatakkaan. Lopuksi voisi sanoo että eikö pyöräilijä ole saman veroinen veronmaksaja. Ei varmatenkaan ????? :mrgreen:


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 11:38
Kirjoittaja mhelander

Oulussa on uudemmat pyörätiet suunniteltu huomattavasti paremmin. Autoteiden risteykset on tehty väljemmiksi ja paremmalla näkyvyydellä, kivetys kynnykset on lähes joka paikassa historiaa. Alikulkuihin tulot on toteutettu paikka huomioiden, joko väljästi hyvällä näkyvyydellä tai sitten tekemällä riittävä hidastusmutka jottei 50 km/h vaudilla suju edes mopoilla.

Ja mopot on pääosin häädetty pyöräteiltä; muutamia saa käyttää talvella mutta erittäin harvoja myös kesällä.

Sorat on yleensä hyvin harjattu pois, poikkeuksena harjausten jälkeen tapahtuva "sotkeminen" kuten vaikka viheralue- tai puistotyöt jotka jättää asfaltille sitten sotkun jonka kesän sateet ehkä kuljettaa pois.

Mutta näin siis vain uusista pätkistä ja täydellisesti peruskorjatuista vanhoista. Vanhat pätkät on mitä on, esimerkiksi kaukovainio ja sen lähimaastot ei sovi varsinkaan nojakilla ajeluun lainkaan. Liikaa näköesteitä, tiukkoja mutkia, risteysten kivetyksiä ja tietysti jo täysin routinut asfaltti tekee hommasta liian vaarallista. Yleensä ajelen kesällä autoteitä pitkin niin olen samalla viivalla moottoriajoneuvojen suhteen, sekä hyvässä että pahassa.


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 12:31
Kirjoittaja optimistx

Espoon Merituulentien muutoksissa välillä Tapiola - Piispansilta teki rakentajafirma takaperoista kehitystä pyöräilijän kannalta. Joka paikkaan aseteltiin jyrkkään kulmaan hakattu graniittipaasi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitille suojatien kohdalle. Pyöräilijän täytyy hidastaa likimain kävelyvauhtiin ja silti kynnys pompauttaa tavaroita ostoskorista ja kiristyttää hampaita ja rääkkä kumeja ja muita pyörän osia. Kärsivälliset pyöräilijat eivät näköjään valita. Nyt näkee yhä useammin, että he kiertävät keskellä olevat suojasaarekkeet ajotien puolelta autojen seasta!

Jos jollalkulla virkamiehellä on huolehdittavana kymmenien miljoonien eurojen hommat, niin virheitä sattuu. Nyt kuitenkin tästä virheestä kärsitään varmaan kymmeniä vuosia. On alkanut tuntua, että ei tee mieli lähteä ollenkaan ko. reitille, jos sen suinkin voi välttää.

Tuli ärsyyntyneellä päällä ollessa jopa mieleen ottaa kuvasarja nettiin ja virkamiehille "ennen", "jälkeen" -tyylisesti: toisaalta juohevia asfaltin kallistuksia, joista voi ajaa normaalivauhdilla (näkyvyyden ja valojen salliessa), ja toisaalta nämä "parannetut". Videoita kuvattuina joko tosielämässä taikka pyynnöstä.

Sitten ehdotetaan harrastajille mielenosoitusta, jossa pikabetonilla korjataan asiaa (ja maksetaan sakot ja muut). Mutta ensin täytynee ehdottaa virkamiehille kauniisti, maililla.


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 14:52
Kirjoittaja tavasti
optimistx kirjoitti:

Espoon Merituulentien muutoksissa välillä Tapiola - Piispansilta teki rakentajafirma takaperoista kehitystä pyöräilijän kannalta. Joka paikkaan aseteltiin jyrkkään kulmaan hakattu graniittipaasi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitille suojatien kohdalle. Pyöräilijän täytyy hidastaa likimain kävelyvauhtiin ja silti kynnys pompauttaa tavaroita ostoskorista ja kiristyttää hampaita ja rääkkä kumeja ja muita pyörän osia.

Hiljainen mielenosoitus paikalle: joka päivä ruuhka-aikaan muutama kymmenen pyöräilijää ajelemaan kyseiselle välille, tavaroita korissa. Täräytetään korokkeeseen, ja tavat sinkoilevat ajoradalle. Pyörä keskelle suojatietä, ja keräämään tavaroita rauhassa. Kun seuraava saapuu, ja on kerennyt levittää tavaransa, voi lähteä jatkamaan matkaa, seuraavaan risteykseen. Jos liikenne on jumissa parikin viikko edes tunnin päivässä, niin voi alkaa jo kiinnittä huomiota.


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 15:33
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Hiljainen mielenosoitus paikalle: joka päivä ruuhka-aikaan muutama kymmenen pyöräilijää ajelemaan kyseiselle välille, tavaroita korissa. Täräytetään korokkeeseen, ja tavat sinkoilevat ajoradalle. Pyörä keskelle suojatietä, ja keräämään tavaroita rauhassa. Kun seuraava saapuu, ja on kerennyt levittää tavaransa, voi lähteä jatkamaan matkaa, seuraavaan risteykseen. Jos liikenne on jumissa parikin viikko edes tunnin päivässä, niin voi alkaa jo kiinnittä huomiota.

Sitten eräänä kauniina päivänä sattuukin jarruttelemaan konkursin partaalla kiekkuvuaa kuorma-autoilijaa joka ei ole viikkoon nukkunut kunnolla ja on valmiiksi jo vähän myöhässä Kuva

Jukka


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 15 Huhti 2013, 17:22
Kirjoittaja PW
2013-04-15 15.15.03.jpg
2013-04-15 15.15.03.jpg (168 KiB) Katsottu 5562 kertaa

Mikähän tarkotus on tuolla kevyenliikenteen merkillä on tuossa kohtaa? Ajoradan oikeassa laidassa, suojatiemerkin tolpassa. Aivankuin autotie jatkuisi suojatien jälkeen pyörätienä :roll:

Petri


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 15 Huhti 2013, 17:28
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä sen vois niin tulkita. Sillätuo liikenemerki on kulkusuuntaan nähden oikealla puolella . Vai mitä sanoo Hopea tähän. Onko kyseessä taas tällänen lipsadus . :roll:


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 15 Huhti 2013, 17:55
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:

Kyllä sen vois niin tulkita. Sillätuo liikenemerki on kulkusuuntaan nähden oikealla puolella . Vai mitä sanoo Hopea tähän. Onko kyseessä taas tällänen lipsadus . :roll:

Voisko olla niin ett tällä merkillä varoitetaan autoilijaa pyörätiestä - siihen käyttöön kyllä väärä merkki.

Petri


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 15 Huhti 2013, 22:19
Kirjoittaja Hopea

Ei Hyvää Päivää!!

Ei tuohon voi mitään sanoa. Missä ja kuka vastaa, olisi ehkä sopivinta.

Ainiin, löysin kevyen liikenteen järjestelyt Saariselän keskustasta viikko sitten.

Edit: Sain tästä sen verran vauhtia että lähetin Inarin kuntaan viestin näistä molemmista. Saariselän liikenne on muutenkin aika villiä, sitä ei kannattaisi enää rohkaista vähän-sinne-päin tehdyillä merkinnöillä.


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 19 Huhti 2013, 20:23
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:
2013-04-15 15.15.03.jpg

Mikähän tarkotus on tuolla kevyenliikenteen merkillä on tuossa kohtaa? Ajoradan oikeassa laidassa, suojatiemerkin tolpassa. Aivankuin autotie jatkuisi suojatien jälkeen pyörätienä :roll:

Petri

Tänään ajoin tuolta toisesta suuntaan kuvan paikkaan, edellisessä risteyksessä sama homma. Suojatiemerkin tolpassa pyörätien merkki ajoradan oikeessa laidassa.
Voihan se olla ett joku vitsiniekka on kääntänyt nuo väärään suuntaan.

Petri


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 15 Loka 2013, 14:01
Kirjoittaja PW

Lappeenrannassa ovat tehneet risteyksiin siihen reunakiven kohdalle asfaltista luiskan - noin 50cm levee, selvästi pyöriä varten. Parempi kuin ilman, eikä varmaan kovin kallis.
Sinällään en ymmärrä miks niihin aina laitetaan reunakivi, ei siitä oo kellekään mitään hyötyä :?

Petri


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 15 Loka 2013, 14:20
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Sinällään en ymmärrä miks niihin aina laitetaan reunakivi, ei siitä oo kellekään mitään hyötyä :?

Olisko näkövammaisia varten? Kepillä tuntee rotvallin reunan ja taitaapa se äänikin olla erilainen kun kopsauttaa kepeillä kiveä ja asflattia? Tää oli vain arvaus/ehdotus.

Jukka


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 22 Loka 2013, 19:43
Kirjoittaja PW
2013-10-22 16.32.40.jpg
2013-10-22 16.32.40.jpg (188 KiB) Katsottu 5106 kertaa

Tuossa meidän tietä päällystävät, tyrkänneet nuo liikenteenjakajat tuohon kevariliittymään. Samalla tehneet siihen vissiin syyskynnön. Vaimo iltapimeellä yritti tuosta eilen könytä. Villiä on touhu täälläpäin näillä työmailla, pitäskö alkaa napsia näistä ongelmapaikoista kuvia ja pistää vaikka intternettiin ?

Petri


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 22 Loka 2013, 23:09
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Kuva
Tuossa meidän tietä päällystävät, tyrkänneet nuo liikenteenjakajat tuohon kevariliittymään. Samalla tehneet siihen vissiin syyskynnön. Vaimo iltapimeellä yritti tuosta eilen könytä. Villiä on touhu täälläpäin näillä työmailla, pitäskö alkaa napsia näistä ongelmapaikoista kuvia ja pistää vaikka intternettiin ?

Petri

Ei kai nyt sentään internettiin. :shock:

Ei vainkaan. Tottakai pitää ottaa kuva ja laittaa näkyville. Mieluummin vielä niin, että urakoitsijan ajoneuvon kyljen nimi näkyy samassa kuvassa hölmöilyn tuloksen kanssa. :twisted: Jos ei saa samaan kuvaan, niin sitten erilliseen, jotta tekijä tulee näkyviin. Tekemisensä täytyy signeerata, jotta laadusta on edes jotain takeita. :roll:


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 23 Loka 2013, 08:26
Kirjoittaja PW

NCC tais olla duunarin nimi kyseisessä urakassa, mielenkiinnolla ootan äestääkö ne kynnäksensä ennen kevättä vai ollenkaan.
Kunnassa taas on semmonen meininki ett jos sinne soittaa ni vastaus on " ei kuulu miulle" .
Ihmetelly uutta tilaaja - tuottaja mallia, luulin ett tilaaja kilpailuttaa homman ja ottaa sen sitten kunnan tai jonkun muun tuottajalta. Mutta se meneekin niin kuulemma ett tilaaja tilaa tuottajalta joka sitten pättää viittiikö tehdä ite vai teettääkö ulkopuolisella. Kuullostaa erikoiselta systeemiltä.
En sitte tiijä paljonko esim NCC: tä hetkauttaa jos niiden pikku töppäilyistä netissä joku urpo urputtaa.

Petri