Sivu 3/7

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 08 Touko 2014, 12:14
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Luulisin ett pyöräkaista olis edullisempi tehdä ajorataan kiinni, no se reunakivi maksaa lisää. Tulis myös pitkäaikasempi, kestävämpi rakenne.

Ja lumen pukkaaminen ajoradalta siihen olisi paljon helpompaa. Nyt pitää aura-autolla ajaa valtatiellä sataa että lumi lentää pyörätielle asti ja pyöräkoneella sen kantaminen ojan yli on hirveän hidasta ja kallista :(

Jukka


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 08 Touko 2014, 14:23
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Luulisin ett pyöräkaista olis edullisempi tehdä ajorataan kiinni, no se reunakivi maksaa lisää. Tulis myös pitkäaikasempi, kestävämpi rakenne.

Ja lumen pukkaaminen ajoradalta siihen olisi paljon helpompaa. Nyt pitää aura-autolla ajaa valtatiellä sataa että lumi lentää pyörätielle asti ja pyöräkoneella sen kantaminen ojan yli on hirveän hidasta ja kallista :(

Vissi näkökulma tuokin Suomen olosuhteissa. Siksi pyörätie voikin, ja oikeastaan pitääkin, metsätaipaleilla vetää aivan muuta reittiä, kuin tien viertä ja vain hätätapauksessa maantien varressa. Siltikin liikennejärjestely sujuu paremmin, kun risteyksien kohdille pyöräväylä tuodaan pyöräkaistalle itse risteykseen.

Ehkä Suomessa pitäisi jättää rotvalli pois välistä ja erottaa pöräkaista muulla tavalla, niin voitaisiin aurata pyöräkaista ajoradan yhteydessä, mikä olisi kyllä valtava parannus nyky tilanteeseen talviolosuhteissa.

Olisiko suomen ratkaisu pyörätieongelmiin kaistan levyinen tärinäraidalla erotettu piennar? Olisi varmasti paljon halvempi ratkaisu, kuin erillinen pyörätie ojineen, penkkoineen ja siltoineen.


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 08 Touko 2014, 14:59
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Ehkä Suomessa pitäisi jättää rotvalli pois välistä ja erottaa pöräkaista muulla tavalla, niin voitaisiin aurata pyöräkaista ajoradan yhteydessä, mikä olisi kyllä valtava parannus nyky tilanteeseen talviolosuhteissa.

Vaatii kyllä sitten jo erikoisvaatimuksia aurauskalustolle. Nykyistä leveämmät aurat ja voimaa enemmän liikkeelle lähtöihin, kun pyörätien puolta auratessa pysähdyksiä tule tuhka tiheään. En kyllä edes osaa kuvitella miten tuollainen yhteisauraus käytännössä toimisi. Nythän pyörätiet aurataan ensin toisesta reunasta ja auraa voi väistää auraamattomalle puolelle. Toinen puoli aurataan kun seuraavan kerran sataa lunta tai jos ei ole muuta hommaa. Näin siinä on aina väistämismahdollisuus. Tällaiselta se homma ainakin täällä näyttää, koska koskaan ei ole tarvinnut penkalle nousta auraa väistäessään.
Jos maantien lumetkin yritetään aurata pyörätien yli niin siinä saa äiti vetää lastenvaununsa penkan yli auran kohdatessaan :roll:

Jukka


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 12 Touko 2014, 16:44
Kirjoittaja jori

Pyöräteiden määrä ei juuri vaikuta kaupunkipyöräilyn suosioon – 21 pyörätiekilometrin kaupunki päihittää 800 kilometrin kaupungin

Kaupungeissa pyöräillään enemmän, jos niissä on hyvät pyörätiet, pyöräily-ystävällinen liikenneverkko ja etenkin pyöräilymyönteiset päättäjät. Kalle Vaismaa tutki väitöstyössään Tampereen teknillisessä yliopistossa, miten kaupunkiliikkujat Euroopassa saataisiin vaihtamaan neljä pyörää kahteen. Hän tutki laajasti toimenpiteitä, jotka mahdollistavat pyöräilyn osuuden kasvattamisen kaupungeissa ja kehitti toimenpidekehyksen pyöräilyn edistämiseksi.

Alankomaiden tasaisuus ei selitä suosiota

– Yleensä ajatellaan, että olennaista on rakentaa lisää pyöräteitä, jos halutaan enemmän pyöräilijöitä. Laatu on kuitenkin määrää tärkeämpi, Vaismaa toteaa. Esimerkiksi 50 000 asukkaan Houtenin kaupungissa Alankomaissa on pyöräteitä vain 21 kilometriä, Tampereella taas lähes 800. Kuitenkin Houtenissa tehdään pyörällä puolet matkoista ja Tampereella vain 8 prosenttia.
– Alankomaiden kaupunkien tasaisuus ei ole tässä tärkein selittävä tekijä. Alankomaiden ja Tanskan kaupungeissa on ylivoimaisesti paras pyöräilyinfrastruktuuri. Muut maat ovat kaukana takana, Vaismaa sanoo. Vaismaan mukaan laadukkaan pyöräilyinfran ohella olennainen tekijä pyörän käytön lisäämisessä on pyöräily-ystävällinen liikenneverkko. Kaupungin liikennejärjestelmää täytyy tarkastella kuin palapeliä, ei yhtä palaa kerrallaan. Päämääränä tulee olla autoliikenteen vähentäminen.

Oikoreitit houkuttavat

– Alankomaissa oikoreittien ansiosta matka samaan määränpäähän voi olla pyörällä puoli kilometriä ja autolla viisi. Pyöräily ja kävely eivät Vaismaan mukaan kuulu samalle väylälle kuin kaupunkien ulkopuolella, missä on vain vähän jalankulkijoita. Keskustoissa ja asuinalueilla on tarpeen toteuttaa hidaskatuja, joissa autot ja pyörät voivat ajaa turvallisesti samalla ajoradalla. Tärkein pyöräilyä edistävä seikka on kuitenkin kaupungin liikennepolitiikka. Muutosta ei tapahdu, jos päätöksentekijät ja virkamiehet eivät aidosti kannata kestävän liikenteen edistämistä. – Ellei pyöräilymyönteistä poliittista tahtotilaa saavuteta, kaikki pyöräilyn edistämiseen tähtäävä puhe on kuin tuuleen huutaisi, Vaismaa toteaa.

Vaismaan väitöskirja on ensimmäinen Suomessa tehty pyöräilyn edistämiseen liittyvä väitöskirja.

Väitöstilaisuus perjantaina Tampereen teknillisellä yliopistolla 16.5. osuu kansalliselle pyöräilyviikolle. Kalle Vaismaan väitöskirja Aloittelijasta mestariksi - Pyöräilyn kasvuun vaikuttavat toimenpiteet eurooppalaisissa kaupungeissa verkossa.

http://www.tut.fi/verne/kaupunkipyorail ... -ei-maara/

Tässä itse väitöskirja kiinnostuneille luettavaksi: http://URN.fi/URN:ISBN:978-952-15-3286-3


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 23 Touko 2014, 20:04
Kirjoittaja PW

http://otsokivekas.fi/2014/03/pyorailyn ... uroopasta/
Otso kivekkään ehdotus kevyenliikenteen sääntöjen parantamiseksi.

Petri


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 21:41
Kirjoittaja PW

Imatralla runsaasti tunneleita, joihin vielä tullaan alamäkeen - vaarallsia paikkoja, joo tilanne nopeus pitäs olla kohallaan. On myös useampi sellanen kahdentunnelin risteys. Yhteen ovat tunneleiden eteen väsänneet liikenneympyrän. Tuo toki hiljentää tulijoiden nopeutta. Tänään vaan tuli mieleen, väistämisvelvollisuudet tuommosessa ympyrässä kun siinä ei oo kolmioita. Ympyrässä oleva ilmeisesti väistää koska sihen tulevat tulee oikealta.

Petri


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 19 Heinä 2014, 18:38
Kirjoittaja PW

Rakentavat kovasti täällä teitä, ja ympyröitä monesta kohtaa pyörätiet poikki tai täynnä työkoneita ym. ei minkäänlaisia tietyömerkkejä saati sitten ohjeita mistä pääsis eteenpäin :roll: ojaa pitkin tietysti.
Tänään oli toisenlainen este, auto parkkeerattu kevyenliikenteenväylälle poikittain - täyttäen koko tien. Äly hoi volvo-kuski :twisted:
Kauheestihan tää auttaa ku tänne avautuu :wink:

Petri


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 04 Elo 2014, 15:12
Kirjoittaja PW

Ei se aina muuallakaan mee nii ku Strömsöössä

93a24db8-17d5-11e4-9807-477f353601cc_web_scale_0_2640845_0_2640845__.jpg
93a24db8-17d5-11e4-9807-477f353601cc_web_scale_0_2640845_0_2640845__.jpg (63.2 KiB) Katsottu 3638 kertaa

Tänään tulin kotiapäin Vuoksenvarren pyörätietä auto oli pysäköity keskelle ja ovi jätetty auki. Olin Sakarin trikellä liikkeellä, täysin tapojeni vastaisesti huomautin kaverille ett eikö sitä autoo ois voinu muualle parkeerata ku nurmella oli tilaa. Tarttee kuulemma lastata tavaraa eikä hän rupee kantamaan :? No ei siinä olis tarttent ku käyttää vähän järkee ja ottaa huomioon muitakin. Olis jopa saanu lähemmäks autonsa ku olis kurvannu sen nurmelle - sanoisin tuota asennevammaksi mutt en alkanu enempää. Ei tulis mieleenkään toimia noin ja jos toimisinkin joskus ni pyytelisin anteeks ja sulkisin ainakin ne ovet, kele :twisted:
Viikonloppuna täällä oli muistojen Imatran ajot ja niiden romppeita purkivat - pyörätien poikki oli sijotettu semmoset metalliset kaapelinsuoja raudat, varmaan 15cm korkee kumpare - oisko pyörätielle riittäny vähän keposemmat - ei tuosta huonojalkanen yli pääse :roll:

petri


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 06 Elo 2014, 00:59
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Rakentavat kovasti täällä teitä, ja ympyröitä monesta kohtaa pyörätiet poikki tai täynnä työkoneita ym. ei minkäänlaisia tietyömerkkejä saati sitten ohjeita mistä pääsis eteenpäin :roll: ojaa pitkin tietysti.
Tänään oli toisenlainen este, auto parkkeerattu kevyenliikenteenväylälle poikittain - täyttäen koko tien. Äly hoi volvo-kuski :twisted:
Kauheestihan tää auttaa ku tänne avautuu :wink:

Ajat poljin edellä kylkeen, ja jos tulee valittaan, sanot että sori, en osannut varautua että on pyörätie tukossa. Sitten jatkat matkaa.
Muttaman kerran peltikorjaamolla käytyään oppivat.


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 07 Elo 2014, 20:54
Kirjoittaja Premnas

Tai kuten liian useasti autoilijan syy ettei nähnyt pyöräilijää vaan jyräsi tämän "sori, en huomannut kun aurinko häikäisi".


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 07 Elo 2014, 21:02
Kirjoittaja Nojanalle

Tuntuu että suurin syy nykyään sille että pyöräilijää ei nähdä on tämä häslääminen ohjauspyörän takana. Joko puhutaan puhelimeen , tai jopa kirjoitetaan tekstareita. Puhumattakaan näistä netti surfaajista.
Luulisi tuon auton ajaminen oleva se tärkein tekiä . Mutta kun ei ole. Se on vain väline jossa istutaan ja puuhataan muuta. :mrgreen:


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 07 Elo 2014, 21:03
Kirjoittaja PW
tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Rakentavat kovasti täällä teitä, ja ympyröitä monesta kohtaa pyörätiet poikki tai täynnä työkoneita ym. ei minkäänlaisia tietyömerkkejä saati sitten ohjeita mistä pääsis eteenpäin :roll: ojaa pitkin tietysti.
Tänään oli toisenlainen este, auto parkkeerattu kevyenliikenteenväylälle poikittain - täyttäen koko tien. Äly hoi volvo-kuski :twisted:
Kauheestihan tää auttaa ku tänne avautuu :wink:

Ajat poljin edellä kylkeen, ja jos tulee valittaan, sanot että sori, en osannut varautua että on pyörätie tukossa. Sitten jatkat matkaa.
Muttaman kerran peltikorjaamolla käytyään oppivat.

Omalla pyörällä olisin voinu tuon tehdä mutt Sakarin pyörällä en viittiny :wink:

Petri


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 07 Elo 2014, 22:05
Kirjoittaja jooseha
tavasti kirjoitti:

Ajat poljin edellä kylkeen, ja jos tulee valittaan, sanot että sori, en osannut varautua että on pyörätie tukossa. Sitten jatkat matkaa.
Muttaman kerran peltikorjaamolla käytyään oppivat.

Otetaan nyt tähänkin kantaa, kun tuntuu olevan suosittu aihe. Kun ajetaan pysäköityä ajoneuvoa päin, on törmääjä helpolla syyllinen vaikka olisi pysäköinti olisikin laiton. Kannattaa pitää mielessä, jos intoutuu opettamaan toisia, että saattaakin itse saada opetuksen :wink:


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 08 Elo 2014, 09:33
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Ajat poljin edellä kylkeen, ja jos tulee valittaan, sanot että sori, en osannut varautua että on pyörätie tukossa. Sitten jatkat matkaa.
Muttaman kerran peltikorjaamolla käytyään oppivat.

Otetaan nyt tähänkin kantaa, kun tuntuu olevan suosittu aihe. Kun ajetaan pysäköityä ajoneuvoa päin, on törmääjä helpolla syyllinen vaikka olisi pysäköinti olisikin laiton. Kannattaa pitää mielessä, jos intoutuu opettamaan toisia, että saattaakin itse saada opetuksen :wink:

Joo tämä aspekti on riskialtis. Sen sijaan jos tuo pysäköinti on todellakin tehty typerään paikkaan, vaikka pensaiden reunustaman pyörätien mutkan taakse ilman että on mitään varoittavia merkintöjä, voisi sen saada toimimaan virkavallankin kanssa.

Tässä pääsyy miksi en aja maantienojakeilla pyöräteitä. Niillä kun harvoin tulee ajettua alle 30:n vauhtia ja päällysteeltä pois ajaminen tarkoittaa lähes varmaa kaatumista niin mielummin ajan ajokaistoilla vaikka matkalla olisi enemmän liikennevaloja, risteyksiä tai liikenneympyröitä. Itselle paljon rentouttavampaa ajaa ja kaikille selvempää millä säännöillä ajetaan.


Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Lähetetty: 08 Elo 2014, 10:02
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

Tässä pääsyy miksi en aja maantienojakeilla pyöräteitä. Niillä kun harvoin tulee ajettua alle 30:n vauhtia ja päällysteeltä pois ajaminen tarkoittaa lähes varmaa kaatumista niin mielummin ajan ajokaistoilla vaikka matkalla olisi enemmän liikennevaloja, risteyksiä tai liikenneympyröitä. Itselle paljon rentouttavampaa ajaa ja kaikille selvempää millä säännöillä ajetaan.

Siinä se on lyhyesti ja ytimekkäästi myös liikennesuunnittelijoiden luettavaksi. :twisted: