Sivu 71/72

Re: Renkaat

Lähetetty: 08 Huhti 2022, 15:29
Kirjoittaja Jalli

Juu, viikko kulunut ja vielä on ilma pysynyt renkaassa... ajamaan ei tietenkään ei täälä pääse ihan hetkeen.
Ei pitäisi olla kuitenkaan latexin tyyppinen sisuri, johon saa pumputa joka päivä ilmaa. Käyttäjien kokemusten mukaan ilmat pitäisi pysyä, kuten butyylisisurissa. Juurikin tuo ilmanpitävyys on itselle tärkeä ominaisuus.


Re: Renkaat

Lähetetty: 24 Huhti 2022, 17:39
Kirjoittaja Esko M

TAVARAPYÖRÄN RENKAAT hakusessa. 1980-luvun lopulla ostetussa Monarkin ns. lähettipyörässä (3-pyöräinen, etulava) eturenkaat ovat tiensä päässä enkä uskalla edes lähteä rautakauppaan, pihasiivouksessa on ollut mukana pari viimeistä vuotta. 24" x 2" eturenkaat ovat Nokian valmistamat ja jo täynnä pientä halkeamaa. 26" takarenkaaseen repesi pieni aukko jo viime vuonna, mutta vaihto-ongelmaa ei ollut, koska takavanne vastaa 1990-luvun standardia 26". Eturenkaiden mitta on edellisen standardin tai ehkä Nokian oman standardin mukaiset eivätkä nykyiset 24-tuumaiset istu järeille vanteille. Kokeilin, mutta tyhjää vanteen ja päällysrenkaan väliin jää rutkasti, rengas ei yritäkään asettua vanteelle. Renkaiden vapaan sisämitan pitäisi on melko tarkkaan 500 mm, kun 24-tumaisen standardimitta nykyään on 507 mm.

Sattuisiko jollakulla olemaan takapihalla tavarapyörää, maitokärryä tai vastaavaa, jossa olisi samankokoiset 24"x2" nokialaiset (tai vastaavat) ja vielä kohtuukunnossa, jotta uskaltaisi taas poistua piha-alueelta jopa rautakauppaan. 1990- ja 2000-luvulla kuljettelin Monarkilla sujuvasti työpöytiä, maalipurkkeja, puutavaraa, venepatjoja yms.

Jos en löydä vanhoja-mutta-hyviä nokialaisia, onko mahdollista paisuttaa nokialaista n. 30 mm leveää vannetta isommaksi jollain täytteellä, joka pitäisi nykystandardin mukaiset 24-tuumaiset renkaat tukevasti paikoillaan kovankin kuorman alla? Koko pyörä painaa 60 kg, ajaja 70 kiloa ja kuormaakin pitäisi kuljettaa etulavalla muutama kymmenen kiloa (lain mukaan max 50 kg, Monarkin raja 100 kg).

Pyörätuolirenkaita on melkein oikean kokoisia, mutta aivan liian ohuita ja hentoja tavarakuljetukseen.

Esko

(Hipparion Protohippus 2 muuten täyttää tänä vuonna 21 vuotta. Uuden istuinverkon ja uuden Nexus-8-vaihteisen etupyörän olen asentanut jo ainakin neljä kertaa.)


Re: Renkaat

Lähetetty: 24 Huhti 2022, 17:47
Kirjoittaja Nojanalle

Laitappa kyselyä tuonne Vanhojen Velojen FB:kiin . Voipi sieltä löytyä tietoo .
https://www.facebook.com/groups/1125146380836850


Re: Renkaat

Lähetetty: 24 Huhti 2022, 22:24
Kirjoittaja Vilijami

Eikö olis helpompi pinnauttaa nykystandardin mukaiset vanteet tuohon tavarapyörään?


Re: Renkaat

Lähetetty: 25 Huhti 2022, 08:32
Kirjoittaja PW

Taas kerran kun oikeaa rengasta etitään, tartteis tietää se millikoko - ETRTO mitta. Tuossa Sheldon Brownin sivulta löytyy noita luetteloita ja niitä millejä. Yhden löysin halkaisijaltaan 501mm mutta se löytyy 22" renkaana :? https://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html


Re: Renkaat

Lähetetty: 25 Huhti 2022, 09:02
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti: 24 Huhti 2022, 22:24

Eikö olis helpompi pinnauttaa nykystandardin mukaiset vanteet tuohon tavarapyörään?

Tuskin siinä niin erikoista rengaskokoa sentään on, jotta tuo olisi helpompaa. Toki jos renkaan haluaa motonetistä hakea, niin sitten. Tilaamallahan saa melkein mitä vaan ja kuuklella löytää kaupan mistä. Tämä vaihtoehto edellyttää tietysti rengaskoon selvittämisen, jotta tietää mitkä renkaat siihen käy. Pelkällä halkaisijan tuumamitalla ei tee hevon helv**tiäkään :evil:

Toki jos kivijalkakaupasta haluaa niin sitten, mutta silloinkin lienee helpompaa ja halvempaa uusia koko kiekot valmiilla hyllytavaralla kuin pinnauttaa uudet kiekot vanhoista navoista.


Re: Renkaat

Lähetetty: 25 Huhti 2022, 09:56
Kirjoittaja jori

Voisit koittaa 20 tuuman moottoripyörän rengasta. Tuo Sheldon Brownin tarjoama rengas on Brittikoko.

20 tuuman rengas.jpg
20 tuuman rengas.jpg (53.06 KiB) Katsottu 3567 kertaa

Re: Renkaat

Lähetetty: 25 Huhti 2022, 10:07
Kirjoittaja Esko M

Näköjään Sheldon Brownin luettelon brittikoko 501 olisi aivan sopiva, jos se vain olisi sisähalkaisija, siis sisämitta kumista kumiin. Kukapa tietää?

Moporenkaista ei löydy, vain 19,0" saatavissa. Puuttuu muutama milli, ei taida mennä vanteelle.

Uusia etupyöriä ei taida olla mahdollista rakentaa, ovat sen verran järeitä Monarkin vanteet ja napa, pitäähän niiden kestää tai ainakin piti kestää osuuskaupan tsupparipojan kuormat laivarannasta osuuskaupan varastoon. Minulla on malliksi yksi järeä napa muinaisilta ajoilta ("WEOO Made in Germany", Hipsun ideointivaiheesta), jossa on irtolaakerikuulat (ja nekin ties missä...). Navan akseli on 12 mm paksu. Ja entä pinnat, paksuus 3,0 mm! Vanteiden ulkoleveys on 34 mm ja niihin on stanssattu epäselvää tekstiä, mm. "RADAELLI".

Esko


Re: Renkaat

Lähetetty: 25 Huhti 2022, 10:22
Kirjoittaja PW
Esko M kirjoitti: 25 Huhti 2022, 10:07

Näköjään Sheldon Brownin luettelon brittikoko 501 olisi aivan sopiva, jos se vain olisi sisähalkaisija, siis sisämitta kumista kumiin. Kukapa tietää?

Moporenkaista ei löydy, vain 19,0" saatavissa. Puuttuu muutama milli, ei taida mennä vanteelle.

Uusia etupyöriä ei taida olla mahdollista rakentaa, ovat sen verran järeitä Monarkin vanteet ja napa, pitäähän niiden kestää tai ainakin piti kestää osuuskaupan tsupparipojan kuormat laivarannasta osuuskaupan varastoon. Minulla on malliksi yksi järeä napa muinaisilta ajoilta ("WEOO Made in Germany", Hipsun ideointivaiheesta), jossa on irtolaakerikuulat (ja nekin ties missä...). Navan akseli on 12 mm paksu. Ja entä pinnat, paksuus 3,0 mm! Vanteiden ulkoleveys on 34 mm ja niihin on stanssattu epäselvää tekstiä, mm. "RADAELLI".

Esko

Se millikoko on aina nimenomaan se renkaan sisämitta ja siksi millit on ainoa oikea mitta kun renkaita etsitään.


Re: Renkaat

Lähetetty: 24 Elo 2023, 19:09
Kirjoittaja Polkumies

Puhkesi rengas niin, että ajoin pyöräkaistan kivetykseen ihan sellaista vauhtia, mitä yleensäkin siihen ajan ja normaaleilla paineilla, ja sitten 200-300m päästä rengas oli tyhjä. Vaan eipä ollut käärmeenpurema vaan pieni pyöreä reikä n. sentin päässä venttiilistä, vanteen puolella sisuria.

Ei mitään selittävää tekijää vanteessa tai ulkorenkaassa, enkä kivetyksessä tuntenut renkaan olevan löysä, puhumattakaan että vanne olisi käynyt maassa saakka.

Mikäs ihme tuollaisen puhkeamisen selittää? Haluaisin vain tietää.


Re: Renkaat

Lähetetty: 24 Elo 2023, 21:05
Kirjoittaja jori

Onko vannenauha ehjä. Yksikerroksisessa vanteessa voisi olla nippelin sisältä pistävä pinnan pää, joka vanteen antaessa periksi tökkää renkaaseen rotvallia ylittäessä . Yleensä pinnat vieläpä vähän pyörähtävät, kun vetojännitys löystyy. Sinulla on varmaan ontelovanne, joten tuo tuskin on tapahtumakulku. :roll:


Re: Renkaat

Lähetetty: 26 Elo 2023, 12:50
Kirjoittaja Polkumies

Puhkesi uudestaan paikkauksen reunasta, taas vanteen puolelta, valusauman kohdalta. Tässä kohtaa olisin vaihtanut varakumiin, mutta sepä oli autoventtiilillä ja venttiilinreikään sopikin vain ohuempi presta. Ei siis auttanut muu kuin paikata. Pääsin kotiin ja yön jälkeen kolmas reikä samalla linjalla:

sisuri1.jpg

Sisäpuoli:

sisuri2.jpg

Re: Renkaat

Lähetetty: 05 Syys 2023, 13:49
Kirjoittaja Polkumies

Kun täällä foorumilla on nyt liian hiljaista niin viritänpä keskustelua tästä puhkeamisesta. Onko valmistusvika? Haurastunut? En tiedä sisurin alkuperästä. Voi olla ikivanhakin, eka varastosta käteen osunut sopivan kokoinen.

Vai voiko kumin paikata jotenkin niin väärin, että reikään syntyisi jännitystä, joka repisi sen isommaksi?


Re: Renkaat

Lähetetty: 05 Syys 2023, 14:58
Kirjoittaja jori

Aika ohut on tuo sisärengas. Oliko päälyrengas samaa kokoa, vaiko selvästi suurempi.


Re: Renkaat

Lähetetty: 05 Syys 2023, 16:16
Kirjoittaja PW

Oisko haurastunu vanhuuttaan kun noin repeilee?