Sivu 63/72

Re: Renkaat

Lähetetty: 15 Huhti 2021, 12:30
Kirjoittaja jooseha
Pastori kirjoitti: 15 Huhti 2021, 12:27
Mahe kirjoitti: 14 Huhti 2021, 20:41

Mä en oikeastaan ole ikinä ymmärtänyt sitä prestan ylivertaisuutta mitä jotkut hehkuttaa, kuvittelen että pääasiallinen syy sen käyttöön on että saadaan kapeaan vanteeseen pienempi reikä.

On niissä esim. semmoinen etu että ruuvaamalla se sielu siitä irti = saa kätevän pikapaikkauksen tehtyä lorottamalla venttiilin läpi tubeless litkua.

Etu mihin nähden :? Schraderin ja dunlopin kanssa onnistuu täysin sama.


Re: Renkaat

Lähetetty: 15 Huhti 2021, 12:43
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti: 15 Huhti 2021, 12:30

Etu mihin nähden :? Schraderin ja dunlopin kanssa onnistuu täysin sama.

... ja lorotusreikäkin on suurempi. 8)


Re: Renkaat

Lähetetty: 15 Huhti 2021, 13:23
Kirjoittaja Wacky
Pastori kirjoitti: 15 Huhti 2021, 12:27
Mahe kirjoitti: 14 Huhti 2021, 20:41

Mä en oikeastaan ole ikinä ymmärtänyt sitä prestan ylivertaisuutta mitä jotkut hehkuttaa, kuvittelen että pääasiallinen syy sen käyttöön on että saadaan kapeaan vanteeseen pienempi reikä.

On niissä esim. semmoinen etu että ruuvaamalla se sielu siitä irti = saa kätevän pikapaikkauksen tehtyä lorottamalla venttiilin läpi tubeless litkua.

Tämäkään ei ole prestan yksin oikeus. Schraderin sielun saa melkein kaikista yhtälailla ruuvattua ulos. Työkalu on vaan erimallinen jolla se tehdään.


Re: Renkaat

Lähetetty: 15 Huhti 2021, 14:53
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti: 15 Huhti 2021, 13:23
Pastori kirjoitti: 15 Huhti 2021, 12:27
Mahe kirjoitti: 14 Huhti 2021, 20:41

Mä en oikeastaan ole ikinä ymmärtänyt sitä prestan ylivertaisuutta mitä jotkut hehkuttaa, kuvittelen että pääasiallinen syy sen käyttöön on että saadaan kapeaan vanteeseen pienempi reikä.

On niissä esim. semmoinen etu että ruuvaamalla se sielu siitä irti = saa kätevän pikapaikkauksen tehtyä lorottamalla venttiilin läpi tubeless litkua.

Tämäkään ei ole prestan yksin oikeus. Schraderin sielun saa melkein kaikista yhtälailla ruuvattua ulos. Työkalu on vaan erimallinen jolla se tehdään.

Tällainen on tuo työkalu. Se on nimeltään Paholainen, sillä onhan sillä sarvet päässä ja se poistaa sielun. :twisted:

Paholainen.jpg

Re: Renkaat

Lähetetty: 15 Huhti 2021, 15:03
Kirjoittaja PW

Jos schraderissa on tulppa, sillä saa myös kierrettyä sielun pois. Kuorma-autoissa ja työkoneissa venttiilissä myös tulppa mukana.


Renkaat

Lähetetty: 16 Huhti 2021, 06:38
Kirjoittaja ajou
PW kirjoitti:

Jos schraderissa on tulppa, sillä saa myös kierrettyä sielun pois. Kuorma-autoissa ja työkoneissa venttiilissä myös tulppa mukana.

Kiitos, tulipa selitys niille erikoisille tulpille, joita joskus on tullut vastaan. Nykyisin noiden uusien nojakkien kanssa tulee ihan normaaleja tulppia. Kuva


Re: Renkaat

Lähetetty: 16 Huhti 2021, 08:06
Kirjoittaja Vilijami

Tuo muovinen schrader-hattu ei tahdo kestää avaamista, mutta tällainen perinteinen autonventtiilin metallihattu kestää, ja sellainen tulisikin olla kaikissa schrader-venttiileissä.


Re: Renkaat

Lähetetty: 16 Huhti 2021, 11:31
Kirjoittaja Pastori

Katos. Ite oon avannut vaan prestaa - sen saa pihdeilläkin ilman työkalua avattua. Silleen kävi kivasti että heti saatiin kätevää lisäinfoa aiheesta. Kantsii kirjoittaa tietämättömänä!!


Renkaat

Lähetetty: 16 Huhti 2021, 12:16
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:

Tuo muovinen schrader-hattu ei tahdo kestää avaamista, mutta tällainen perinteinen autonventtiilin metallihattu kestää, ja sellainen tulisikin olla kaikissa schrader-venttiileissä.

Ei ole sellaista asiaa tai osaa, mistä ei yritettäisi saada säästöä aikaan... loppukäyttäjästä viis.


Re: Renkaat

Lähetetty: 16 Huhti 2021, 21:41
Kirjoittaja Esko M

Monark-tavarapyörän eturenkaat

Kiitos Viljamille vihjeestä! Katsastin myös Tradotimin tuoteluetteloa ja sielläkin oli jokin 501 mm pyörätuolirengas ja mahtoiko olla myös polyuretaaani-umpirengas, vähän tiukan tuntuinen. Ehkä se hieman venyy. Pyörätuolirenkaat ovat ohuen puoleisia, mutta täytyy rajoittaa kuorman painoa. Vanha Nokian rengas on siis kokoa n. 500 ja tosi tiukka ottaa vanteelta.

Tradotim on vanha tuttu firma, sieltä olen tilannut aikoinaan Hipparionin pyörätuolinavat, pari irtoakselia ja takalokasuojat.

Esko


Re: Renkaat

Lähetetty: 17 Huhti 2021, 21:42
Kirjoittaja Mahe

Tubeless asennus kinnerin eturenkaille onnistui puoliksi :D Otin vanhoista Continental Contact Speedeistä sisärenkaan pois ja litkut tilalle. Venttiileiksi Milkit -merkkiset tubeless-prestat, Stan'sin peruslitkua ja Stan'sin teipit.

DFXL:n vakiovanteet on valmiiksi tubeless-yhteensopivat ja renkaat nousi vanteelle nätisti eikä litkua tullut läpi kuin parista kohtaa. Toinen eturengas vuotaa vielä muutaman päivän huljuttelun ja parin lenkin jälkeen sen verran, että pumpata saa kun haluaa lähteä ajamaan. Mahdollisesti sen teippaus ei ole ihan onnistunut, pitää katsoa asettuuko se vai pitääkö uusia asennus.Toinen puoli pitää paineet jo hyvin.

Paineita pitää vielä hakea, nyt olen pumpannut noihin 28mm renkaisiin 4bar kun sisurien kanssa niihin saa laittaa 7 eikä ne nyt ainakaan huonosti rullaa.

Takarengas pitäisi irrottaa jossain välissä ja laittaa sekin tubelessiksi. Olen leikitellyt ajatuksella, että laittaisin sisään insertin vaahtomuovisesta betonisaumanauhasta (esim. https://www.byggmax.fi/saumanauha-p129116) Vittoria Airlinerin tyyliin (https://www.vittoria.com/us/en/bike-acc ... re-inserts) Ajatus olisi siis, että jos takarengas tyhjenee, vaahtomuovi estää sitä menemästä aivan lysyyn ja pitää sen vanteella, mutta normaaliajossa vaahtomuovi ei ole kosketuksissa ulkorenkaan kanssa ja vaikutus vierintävastukseen on minimaalinen.

Takarengas on 32mm ja tuota nauhaa saa ainakin 25mm läpimitalla, joka voisi olla sopiva, että ei ihan umpirengas tule. Intternet-juttujen perusteella ilmeisesti saumanauha menee vähän kasaan vielä rengaspaineiden vaikutuksesta ja laajenee jos paineet lähtee.


Re: Renkaat

Lähetetty: 18 Huhti 2021, 00:22
Kirjoittaja samuel

Renkaan täytettä on kaupallista kotimaista tarjolla, eli Huck Norris. Jostain testistä muistelisin että n. 3x tiheämpää kuin normi retkipatja.


Re: Renkaat

Lähetetty: 18 Huhti 2021, 09:30
Kirjoittaja Mahe

Sen huck norrisin tarkoitus on estää snakebitet matalapaineisissa maasturinrenkaissa, eri käyttötarkoitus siis. Tuon linkkamani insertin on tarkoitus ikäänkuin rengasrikkotilanteessa korvata valtaosa renkaan ilmatilasta niin että rengas ei pääse menemään linttaan ja nuljuamaan pois vanteelta. Toimivuus on luonnollisesti kysymysmerkki, toive olisi että ei tartte kinnerillä ikinä edes testata käytännössä :D

Oma kuvitelmani on että kun kinnerin takarenkaalla on painoa vähemmän kuin pystärillä, heppoisemmastakin vaahtomuovista tehty insertti EHKÄ toimii sen verran että kinnerin saa pysäytettyä hallitusti kun takaosa alkaa tuntua löysältä.


Re: Renkaat

Lähetetty: 18 Huhti 2021, 09:39
Kirjoittaja jori

Tuo toiminnallinen erohan on aivan hiuksenhieno. TOisessa matala paine renkaassa on harkittua, Mahen tapauksessa vahinko. Muuten aivan sama tilanne.


Re: Renkaat

Lähetetty: 18 Huhti 2021, 09:51
Kirjoittaja Mahe

Norrista ei ole muotoiltu täyttämään koko rengasta, se on vain litteä lätkä, joka estää kasaan painuvan renkaan seinämien puristumisen kahden kovan objektin väliin. Ymmärtääkseni sen ei ole tarkoitus mahdllistaa ns. run-on-flat -tilannetta tyhjällä renkaalla. Ainakin kuvittelisin että se aika huonosti hillitsee sen renkaan sivuttaista nuljuamista täysin tyhjänä. Joka tapauksessa se taitaa olla turhan iso kapeisiin maantierenkaisiin.