Cone 1

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Urosmuotit on valmiit! Pakkohan nämä kuvat on jakaa...... pinnasta tuli riittävän hyvä laminointiin, tosin muutamia pieniä ilmakuplia jäi näkyviin. Jakosaumat on tuskin näkyvissä (kuva). Kiitos sille joka keksi modernit irroitusaineet... plugista irtosi vain 1x1cm pintapala, korjattavissa ja käytettävissä, voi tarvita jatkossa.

Oli heti pakko kokeilla mahtuuko sisään.... kyllä se talvipulleahko 179 cm sinne meni. Olkapäät ovat hiukan puristuksessa, noin 4 cm kapeammassa tilassa kuin levossa. Saapi nähdä haittaako se hengitystä aikanaan. Polkemistilaa en voi oikein testata ennekuin koppa ja pyörä on kaikki yhdessä, mutta vihdoinkin voi alkaa itse kopan rakentaminen. :mrgreen: :mrgreen:

Liitteet
muottien aukaisu.jpg
3 yhdessä.jpg
plugi, alamuotit.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja jori »

Et käyttänyt naarasmuotissa värillistä (mustaa) gelcoatia. Tavallisesti sitä käytetään myös naarasmuotin pinnassa, jotta parammin näkee pintavauriot mahdolliset roskat ja mihin on irroitusainetta laittanut.
Toisaalta, jos urosmuotti (blugi) on aivan virheetön, kopioituu se virheettömäksi naarasmuotiksi, joka kopioituu virheettömäksi tuotteeksi, eikä sillä mitään väliä ole homma toimii silti. Tumma gelcoat pinta vain helpottaa virheiden havaitsemista.

Mihin ajattelit avaussauman (kulkuaukon) käpyysi laittaa. Muotin jakotasoonko, vai muualle. Neljäsosista kootussa muotissahan on mahdollista laminoida kappale osista ja laittaa sauma minne haluaa.

Millä kiinnitit laippamuotin urosmuottiin naarasmuotin toisen puoliskon laminoinnin ajaksi. Käsittääkseni jakotasomuottilevyn vaakalaipan puolikas pitää siirtää puolelta toiselle ja kiinnittää uudelleen. Miten?

Jäävätkö nuo muotin laipan reunat teräviksi eikös niihin kannattaisi laminoida paksunnos (putkieristekaari), niin muottien käsittely ja varastointi ilman vaurioita olisi helpompaa.

Muotti lienee lasikuitua, mutta onko hartsi epoksia, vai halvempaa, mutta haisevampaa polyesteriä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Muotin rakenteesta; Helpointa muottien teko olis polyesteripohjalta/topcoat/ruiskulaminointi, jne, ja musta olisi aina paras muotin väri. Mutta joudun käyttämään epoksia koska se ei haise läheskään niin paljon kuin styreeni, jota polyestereissä käytetään liuottimena. Epoxin voisi värjätä mustaksi….. gelcoatia voi käyttää vain polyesterien kanssa, ei epoksin, kemiat ei sovi yhteen. Muotti on lasikuitua, pinnassa on hieman hiilikuitua lyhyeksi leikattuna vahvistamassa.
Laippojen rakenne selviää aikaisemmin ketjusta, ne oli melamiini-lastulevyä, leikattu muotoon ja rako tilkitty mallivahalla. Laipanmuotti ja käpysen muotti oli molemmat kiinni vanerissa lattiatasolla, muotti rautatangosta joka sen läpi kulkee ja laipat lankunpalasilla. Sitten vaan laippalevyyn vahasta ohjausnäppylät, laminointi päälle, laipan muottilevyn poisto, mallin kääntö, laminoini, ja voila, syntyi täysin yhteensopivat laipat, ei tunnu sormeen porrasta.
Avaus tulee muotin jakotasoon, idea vähän niin kuin Leitra; alaosa kantava+pyörä, ylä-takakoppa kiinni alaosaan ja ylä-etukoppa aukeaa edestä saranalla. Joudun siis leikkaamaan yläosan puoliksi pituussuunnassa.
Laippojen pyöristys voi olla hyvä idea, tekisi muoteista helpommin käsiteltävät. Tarvitsen kuitenkin yläpinnan suorana jatkolaminointiin, ylä-ja alaosiin tulee reunat 90 astetta kopan pintaan nähden, tulevat yhteen aikanaan ’reunat päällekkäin’, ei ’terävät reunat vastakkain’ :D

frp
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Kesä 2012, 10:44

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja frp »

Aiotko tehdä lopullisen hiilikuitulaminoinnin ihan tasaisena yhtenäisenä rakenteena vai sandwich rakenteena vai jonkinlaisen luurangon? Jos tyhjiöinfuusiolla tekee niin voisi saada jäykemmän kun laittaisi samalla infuusion leviämisreitteinä toimivasta rakenteen sisään jäävästä materialiaalista luurangon rungon sisään eli osittaisen sandwich rakenteen. Esim tommosia: http://www.easycomposites.co.uk/Categor ... thers.aspx

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Teen alaosan vakuumisäkityksellä hiilikuitukuori, sitten 5mm corecelliä sandwich, sitten toinen kuori. antaa mahdollisuuden modata sandwichiä kuorien välissä. reunoihin tulee enmmän bulkkia, 'kynnyskotelot' vaahdosta, joiden sisään laskutumisteline menee... ainakin toivon näin onnistuvani.

yläosa on ehkä lasikuitua + valkoinen epoxi +valuumisäkitys+ vähän corecelliä+hiilikuitua reunoihin vahvikkeeksi. antaisin värin itse muoviin, joten kun kaadun ei näytä niin tumalta... ja ei tarvitse maalta muuten kuin kuin lakka UV suojaksi.

resiinin infuusioita en ole koskaan kokeillut, jos valmistaisin sarjoina koppaa niin käyttäisin, kun säästää aikaa. Jos teen vain pari koppaa, ei kannata, infuusio antaa vähemmän mahdollisuuksia modata verrattuna kuin kolmivaiheiseen sandwichityöhön.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Alakopan eka kuori on valmis. Ainakin ensimmäinen yritys kuoreksi... vakuumisäkitys meni persuksilleen :twisted: , tuli huono pinta ja liian paljon epoksia kuiduissa kun ei tullut kunnon alipainetta. joko muottien välistä vuosi ilmaa tai oli reikäinen säkki. Tai pumppu temppuili. Tekevälle sattuu, joka tapauksessa kuorta voisi käyttää, muoto on oikea, painaa vaan paljon enemmän kuin suuniteltu. Paino on 1.9kg josta 700g on kuitua, 100g reunamateriaalia ja 1.1 kg epoksia. Huono kuitu/epoksisuhde ja noin 600g ylimääräistä painoa. Kuori irtosi hyvin muoteista, muoteissa ei ollut vikaa.

Keskellä näkyvä reikä on etupyörälle. Tein ensin yhden alaosan puolikkaan (kuva), laippoineen ja sitten laminoin toisen puolikkaan vähän edellisen päälle. Käytän tätä ekaa versiota proton rakentamiseen ja yritän tehdä parempilaatuisen kopan varsinaiseen pyörään. Jätän laipat pois ensi kerralla, niiden teossa tulee painoa ja paljon hankaluutta. Uskoisin protoa rakentessa löytyvän monta muutakin osaa jotka haluaisi tehdä toisin... siksi tämä rakentaminen on koukuttavaa.

Liitteet
puolikas tulossa.jpg
alakoppa v1.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitä kankaita tuossa oot käyttäny ja monta kerrosta ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

PW kirjoitti:

Mitä kankaita tuossa oot käyttäny ja monta kerrosta ?

Petri

koko pinta 2 x 200g/m2 hiilikuitu twillikudosta
keskellä 3 kerrosta+ 1 kerros 10cm 300g/m2 hiilikuitu plainkudos
laippa 50 mm aramidia n. 300g/m2
epoksi ampreg 21 slow

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

palikkoja on valmistunut niin paljon että pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan sopiiko sinne sisään..... ei muuta kuin alarunko kiinni ruuveilla alakoppaan (kuva) ja yläkoppa teipillä edestä kiinni (Kuva). Mahduin sisään ja polkemaan :D, helpotti! Oli kuten mallikin, tiukka joka puolelta. olkapäät kiinni kopassa, kengät 1-5milliä, polvet 2 senttiä. jalat mahtuu pyörimään mutta kantapäät osuu koppaan jos ne 'tiputtaa' alas vetovaiheessa.

Yläkoppa on vielä raakile, vain kuori valmis, huono pinta ja vahvikkeet puuttuu. se on lasikuitua, 2x200g/m2 twilli ja valkoinen väri on itse epoksissa. painaa jo 2.4 kg, kilo tulisi lisää vahvikkeista. saapi nähdä pitääkö 16 kg tavoite.... :mrgreen:

Liitteet
pyörä.jpg
KokoKoppa.jpg
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Syväri »

16kg tavotteena on kyllä vaativa :D Hienosti on edistynyt!

frp
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Kesä 2012, 10:44

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja frp »

Tämä on kyllä AAA luokan projekti seurata. Itsekin joskus visioin juuri tuollaista 2 pyöräistä jossa on "laskutelineet".

Tarviiko värillistä epoksia vetää ylimääräinen kerros vai tuleeko väri ihan kunnolla kun laitta epoksia saman määrän kuin normaalistikin lasikuidun sekaan?

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Toi valkoinen väri tulee värjätystä epoksihartsista, jolla korvataan n5% varsinaisesta epoksiosasta, amiiniosaa käytetään tavallinen määrä. Hyvin tuntu toimivan, tosin koppa on niin ohut että valo paistaa eri tavalla läpi ohuesta kohdasta vs ne kohdat joissa on enemmän kuitukerroksia. Mm. Kevra myy tätä väri epoksiosaa.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Moi,
ydinaineet ja niiden päälle toinen laminointi on valmiit :D

rungolle tein kiinnikkeet ydinaineeseen poralla/hiilikuitu vahvistus (kuva). eka kuori oli vedetty vakuumiisäkityksellä karhennuskankaan kanssa joten epoksi tarttuu siihen.
ydinainetta (corecell) lisäsin koko matkalle (kuva), ja raot tasattiin microballoni/epoksilla (kuva). reunoissa on 1 cm ydinainetta, nokassa 5 mm ja takahaarukka/eturungon kiinnitys on 3 cm. poljinten alle ja etupyörän kohdalle en laittanut ydinainetta ollenkaan, ei mahdu..... takahaarukan sarana on valmiiksi liimattu kiinni, aikanaan takahaarukka leikataan irti alaosasta.
Tohon päälle säkitin koko matkalle keroksen 160g/m2 hiilikuitua, vahvikkeet 2 lisäkerrosta ruuvien+saranan kohdalle, sitten 200 g/m2 aramidia kerros ja vakuumilla kaikki yhteen (kuva).

Onnistu siinä mielessä hyvin että alaosa tuntuu pomminkestävältä eikä taivu mihinkään suuntaan. Mutta se paino :evil: .... 4.9 kg. eka kuori paino oli 1.1 kg, ydinaineet+ tasoite noin 2 kg, viimeinen kuori 1.8 kg. Ollaan matkalla 20kg painoon jos tätä menoa jatkuu. toisaalta eka versio kannattaa tehdä mielummin liian painavaksi kuin liian kevyeksi..... jos tätä menoa jatkuu niin 'kesäksi' tulee valmista, mutta vuotta en vielä suostu kertomaan :D

Liitteet
rungon kiinnitys.jpg
ydinaineet liimaten.jpg
ydinaineet tasoitettu.jpg
toinen kerros laminoitu.jpg
frp
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Kesä 2012, 10:44

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja frp »

Mikset laittanut corecellia vain luurankona jotain 25% pinta-alasta reunat loivaksi leikaten? Olisi varmaan jäykistänyt sillain lähes yhtä hyvin ja painoa olisi tullut vähemmän.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Painon suhteen olet oikeassa, vähemmän corea tekisi kevyemmän, silti riittävän vahvan rakenteen. Mun idea noin 75 % alasta corelle on tosivahva, kantava runko, johon on helppo leikata sivuille laskeutumistelineet ja taakse jousitus. Uskon myös että ydinaine suojaa kuskia kun sentin sandwich rakenteesta ei tule kovin helposti mitään läpi. Tästä ekasta Conesta on tarkoitus tulla käytännöllinen mutta riittävän nopea, muutama ekstakilon voi hyväksyä jos se johtaa kestävämpään rakenteeseen.

Tekisi kyllä mieli tehdä joskus super kevyt versio hiilikuitu/5 mm aramidi hunajakenno rakenteella. 2 kiloa alakopan viidesta olis helppo tiputtaa, jousituksen, takavedon ja laskeutumistelineen eliminointi veisi 2-3 kiloa lisää pois...

Vastaa Viestiin