Lähetin kyselyä tuosta Optima Stingeristä recumberentpartsiin ja he vastasivat etteivät voi taata pyörän sopivuutta minulle kun pituutta löytyy vain 167cm. Onko kellään kokemusta miten pyörä istuu lyhkäisille? Toinen vaihtoehto olisi Optima Lynxx 26-20 joka sopii nähtävästi minullekin, ainakin sivuilla taataan 155 cm lähtien. Pyörä tulisi ihan lenkkikäyttöön, parin yön reissuille ja mökkimatkoihin. Olen vain jotenkin tykästynyt Stingerin ulkonäköön joten se olisi mieluisampi. Molemmista kokemuksia kaipailisin. 1500e on käytettävissä.
Mä ostin Optima Cheetahin joulunallla ja siinä äkkiä silmällä katottuna on runko etupään osalta sama kuin Stingerissä. Mä olen 168 cm pitkä ja suht persjalkainen ja oli ihan nippanappa, että osuuko polkimet renkaaseen, itse siirsin penkkiä muutaman sentin eteenpäin niin sain polkimet kauemmaksi. Lyhyet kammet on hakusessa tai sitten lyhennytän nuo alkuperäiset 153mm pitkäksi niin saan penkin takaisin alkuperäiseen paikkaan eli jalkojen pituudesta homma riippuu. Stingeri on kivan näköinen pyörä ja siinä taitaa olla hyvät jarrut vakiona jos Lynxiin vertaa, Lynxi saattaa olla leppoisampi ajettava ja varma valinta lyhyelle ihmiselle. 66 km omalla Optimalla kerkesin ajaa ennen talven tuloa eli hirveästi ei ole merkistä kokemusta...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Ei oo kokemusta noista pyöristä mutt vähän saa säätövaraa jos laittaa lyhyemmät kammet esim. 152 mm. Mikä lie noissa vakiona ?
Petri
Mulla on 175mm, oiskohan se tyypillinen vakiokoko?
Silloinhan se lyhenisi jo 4,6cm kauimman polkimen etäisyys, ja minusta ei kannata pelästyä vaikka poljinkampi ottaisi rattaaseen kiinni, siinä vaiheessa kun ajetaan niin hiljaa että rengas kääntyy niin paljon että olisi jo ehkä syytä olla lukko polkimet auki muutenkin
Eli koitappa mitata mallin mukaan, mä sain tulokseksi 98cm ja jos saat enemmän niin aina parempi voi olla, että ei tartteis kikkailla penkin ja kampien kanssa, tosin "kampiuskovaisena" niitä lyhyitä kampia mainostan
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
97cm kuvan mittausmenetelmällä. Taitaa helpommin stingerissä kuin cheetahissa kolista kengät renkaaseen jos joutuu vetämään niitä lähemmäksi. En haluaisi heti alkaa puljaamaan kampia ja muuta joten pitäisikö vaan tilata Lynxx. Onko nopeusero millainen Stingerillä ja Lynxxillä samalla rengastuksella?
Onko nopeusero millainen Stingerillä ja Lynxxillä samalla rengastuksella?
Muutamia prosentteja Stingerin eduksi, mikäli alla hyvä asfaltti ja molemmissa samanlainen ohjaustanko. Stinger on matalampi ja loivempi nojakulma. Epätasaisella ero pienempi, kun isompi rengas hidastuu pientä vähempi. Riippuu myös kuskista, jos jaloissa on jerkkua niin että pyörät kulkee 40km/h niin prosentuaalinen ero nopeudessa on suurempi kuin kuskilla joka jaksaa polkea pyöriin 20km/h nopeuden. Suuremmassa nopeudessa kun ilmanvastuksen merkitys kasvaa ja nojakulma vaikuttaa siihen.
Perustuu mutuiluun ja omiin epämääräisiin kokemuksiin.
Ihan kiva että luet tota tsekki versiota sivusta, mutta englannin kielisellä puolella hinnat on vähän eri luokkaa. Eco 20" on 1099e, demo bufosta ei mainita mitään. En tiedä kumpaa päivitetään enemmän, mutta selviäishän sekin kun pistää postia azubin suuntaan. Honza vastaa yleensä aika nopeasti ja jos haluaa realiaikaisen vastauksen niin skypettää sille kun sivuilla näkyy että mies on paikalla.
Ihan kiva että luet tota tsekki versiota sivusta, mutta englannin kielisellä puolella hinnat on vähän eri luokkaa. Eco 20" on 1099e, demo bufosta ei mainita mitään. En tiedä kumpaa päivitetään enemmän, mutta selviäishän sekin kun pistää postia azubin suuntaan. Honza vastaa yleensä aika nopeasti ja jos haluaa realiaikaisen vastauksen niin skypettää sille kun sivuilla näkyy että mies on paikalla.
Pastori on kielimiehiä
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Taitaa helpommin stingerissä kuin cheetahissa kolista kengät renkaaseen jos joutuu vetämään niitä lähemmäksi.
Kenkien ottamista renkaaseen ei kannata edes ajatella. Edellyttää jo suuria kääntökulmia, eli hidasta vauhtia ja kengät vielä joustaa. Vaikea kuvitella että aiheuttaisi vaaratilanteita.
Kammen osuminen on hankalampaa, ovat kenkiä kapeammalla eikä jousta, eli ohjausliike tökkää kuin seinään ja lisäksi seuraa rivakka jarrutus. Olen useita vuosia ja useita tuhansia kilometrejä ajanut työmatkaa pyörällä jossa kammet ottavat kääntyvään eturenkaaseen( http://www.kotinet.com/ninajukk/clwb.htm ). Aluksi asia jopa ärsytti ja sattui liki päivittäin. Sittemmin siihen on tottunut ja ohjausliikeet tulee automaattisesti niin ettei kammen ja renkaan törmäyksiä enää tule. Tuo mun CLWB on akseliväliltään pidempi, eli renkaan kääntökulmat ovat suuremmat ja törmäyksiä tulee helpommin kuin lyhyissä pyörissä.