Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Viesti Kirjoittaja rutunen »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

olishan se sosiaalisempaakin jos on matkaseuraa tai vastaantulijoita/ohitettavia ni voi kommunikoida muutenki ku kansainvälisin käsimerkein.

Kyllä kinneri taitaa ilman kattoakin kumista niin paljon ettei sen kuski juuri vastapuolen höpinöitä kuule.

Jukka

Jos ajaa napit korvilla ja kuuntelee radiota niin eipä sieltä radiosta mitään selvää saa. Kumisee joo, mutta korvissa suhiseva ilma on se mikä peittää kaikki muut äänet alleen.

Quest Carbon -2015

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Yritys perustella olla hankkimatta velomobiili

Viesti Kirjoittaja rosteri »

PW kirjoitti:
  1. Kaupallisten kinnereiden ongelmat
  2. ostan puolivalmiin, monimutkasen laitteen ja rupeen koekaniiniks
  3. raportoin, korjaan, huollan ja oottelen ulkomaankielisii sähköpostivastauksia

Tästä olen eri mieltä. Questeilla jne. on ajettu yli 200 000 km ja ekoilla DF:illä yli 50-60 000 km, hienoja suorituksia mille tahansa kulkuneuvolle. Tekniset ratkaisut on erittäin hyvin koeteltu ja käytännössä kaikilla valmistajilla on käytössä samat Velomobiel.nl:n osat: ohjaus, takahaarukat, voimalinja, iskunvaimentit jne. Minimaalinen huoltotarve ja erityisesti rumpujarrujen olematon huoltotarve suhteessa kilometreihin tuntuu aivan mahtavalta, kun on koko elämänsä leikkinyt vanne/levyjarrujen kanssa. Itse kinnereissä ja komponenteissa on toki vielä paljon kehitettävää, mutta kyllä nuo ovat todella solidia kamaa.
Ja kun ne on (vielä) tehty käsityönä, niin kaiken pystyy myös korjaamaan tarvittaessa itse.

DF XL

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Ehkä vähän turhan jyrkästi ilmaisin, sori siitä.
Särkymiset useimmin vissiin raportoidaan tänne kun taas laite toimii - ei tartte kirjottaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Joo, pakko oli vähän puolustaa myös kaupallisia tekeleitä, että saadaan näitä lisää Suomeen, vaikka tuntuuhan näissä Suomessa olevan nyt vuositasolla n. 10 % kasvulukema! Itse en lähtisi moista kylmiltään rakentamaan, sen verran haastavan oloiselta vaikuttaa mitoitus etenkin tiukalle paketille ergonomian suhteen olevan. Onhan noita maailmalla muutama hieno projekti käynnissä, aivan valmis ei niistä vain taida olla yksikään. Edullinen käytetty on varmasti paras vaihtoehto, jos epäilee omaa tarvetta. Sitten se onkin menoa... =)

DF XL

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Yritys perustella olla hankkimatta velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

rosteri kirjoitti:

Questeilla jne. on ajettu yli 200 000 km ja ekoilla DF:illä yli 50-60 000 km, hienoja suorituksia mille tahansa kulkuneuvolle.

Ei noilla DF:llä vielä sentään noin paljoa ole keritty ajamaan, kun ovat niin lyhyen aikaa vasta olleet ajossa. Näytti eniten ajetulla olevan hieman reilut 20 tkm nyt ajettuna.

Eli DF:ää en itse vielä sanoisi kovin hyvin testatuksi, vaikka onhan siinäkin lopulta aika samanlainen perusrakenne kuin Questissa, vaikka erojakin tietysti löytyy. Luottoa laitteeseen on minulla kuitenkin sen verran että tilattuahan sellainen kuitenkin tuli.

Quest ja Strada ovat kyllä koeteltuja malleja ja erityisesti uudet niistä rupeavat jo epäilemättä olemaan hyvin kestäviä. Onhan vanhoista paljastunut aika monta heikkoa paikkaa, joita on sitten paranneltu aikaa myöten.

Mutta kyllähän noilla hollannin firmoilla on kuitenkin niin hyvä tuki laitteille että en minä sen takia niitä jättäisi ostamatta. Kommunikaatioon tietysti tarvii sitä englantia mikä voi osaa haitata. Olisihan se hienoa jos meillä olisi täällä suomessa oma kinnerikauppa/huolto, mutta eihän se näillä volyymeillä vielä mahdollista taida olla.

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Totta, muistin nuo DF:n kilometrit väärin.

DF XL

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Yritys perustella olla hankkimatta velomobiili

Viesti Kirjoittaja rutunen »

TMS kirjoitti:

Mutta kyllähän noilla hollannin firmoilla on kuitenkin niin hyvä tuki laitteille että en minä sen takia niitä jättäisi ostamatta. Kommunikaatioon tietysti tarvii sitä englantia mikä voi osaa haitata. Olisihan se hienoa jos meillä olisi täällä suomessa oma kinnerikauppa/huolto, mutta eihän se näillä volyymeillä vielä mahdollista taida olla.

Oishan se, mutta onneksi sen puuttuessa on todella kattava ja lämmin foorumi, ja varmasti jokaisen tuttavapiiristä löytyy joku sujuvasti kieliä osaava kun vähän etsii :)

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Juniorikin lueskellu kinnerijuttuja foorumilta. Puheli jos kimppa/perhekinneri yhteiskäyttöön, vois tehdä pitemmät reissut sillä - miulle jäis sit n. 50viikkoo :mrgreen: Huonoks puoleks havaittiin, ett nykyisten puöräkavereiden kanssa reissu ei oikein onnistus (pystäreitä) yksinäistä :?
On vissiin talven aikana oikeesti rakennettava kinneri 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Totta kai! Kun yksin ajat, rätti vaan päälle muiden ajajien aukon päälle.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Totta kai! Kun yksin ajat, rätti vaan päälle muiden ajajien aukon päälle.

niin voishan se kaksikkokin olla mutt tuskin isompi - tuskin viittii yksinään pidempään ajella liian isolla monipaikkasellakinnerillä. Pitääkö näitä taas tehdä monta :? Kunhan ny sen yhenkin sais aikaseks :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

On vissiin talven aikana oikeesti rakennettava kinneri 8)

Kumpi ehtii ensin, mulla on jo kampiakseli aloitettu :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

On vissiin talven aikana oikeesti rakennettava kinneri 8)

Kumpi ehtii ensin, mulla on jo kampiakseli aloitettu :mrgreen:

Mie kattelen mallia viel täällä, siis mallia siun valmistuvasta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mites kinnerijuna, jolloin lasten puolipyörän tapaan kiinnitetty takakinneri voidaan äkkiä irrottaa ja kiinnittää, kun ajajamäärä muuttuu kahteen? Yli kahdella matkalaisella voipunut voi ottaa perävaunussa nokkaunet.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Mites kinnerijuna, jolloin lasten puolipyörän tapaan kiinnitetty takakinneri voidaan äkkiä irrottaa ja kiinnittää, kun ajajamäärä muuttuu kahteen? Yli kahdella matkalaisella voipunut voi ottaa perävaunussa nokkaunet.

Taitas mennä kinneri hukkaan jos niistä junaa alkaa tekemään - kuka sitä ny nukkumaan mennee kinneriin :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Nojaa, jos osallistutte Paris-Brest-Paris kisaan 90 tunnin aikarajalla, jota kukaan ei ole nukkumatta ajanut läpi, voisi olla kova juttu yhden olla ainakin täysissä voimissa, kun Bretagnen jatkuvaan ylä- ja alamäkeen menee pois idemmältä tasaisemmalta alueelta ja pysähtymistarve voi vähentyä, jos koko ajan kaksi vetää ja kolmas lepää. Sama logiikka pätee mihin vain pidempään vetoon. Suomi pituussuunnassa pisimmältä kohdalta ennätysnopeasti? Tai mukavuuden maksimoiden minkä pituisella reitillä vain. Lepoa sekin on, jos kolme polkee ylämäkeen ja kaksi muulloin.

Vastaa Viestiin