Sivu 5/6

Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Lähetetty: 24 Joulu 2015, 13:24
Kirjoittaja rutunen
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

olishan se sosiaalisempaakin jos on matkaseuraa tai vastaantulijoita/ohitettavia ni voi kommunikoida muutenki ku kansainvälisin käsimerkein.

Kyllä kinneri taitaa ilman kattoakin kumista niin paljon ettei sen kuski juuri vastapuolen höpinöitä kuule.

Jukka

Jos ajaa napit korvilla ja kuuntelee radiota niin eipä sieltä radiosta mitään selvää saa. Kumisee joo, mutta korvissa suhiseva ilma on se mikä peittää kaikki muut äänet alleen.


Re: Yritys perustella olla hankkimatta velomobiili

Lähetetty: 25 Joulu 2015, 15:28
Kirjoittaja rosteri
PW kirjoitti:
  1. Kaupallisten kinnereiden ongelmat
  2. ostan puolivalmiin, monimutkasen laitteen ja rupeen koekaniiniks
  3. raportoin, korjaan, huollan ja oottelen ulkomaankielisii sähköpostivastauksia

Tästä olen eri mieltä. Questeilla jne. on ajettu yli 200 000 km ja ekoilla DF:illä yli 50-60 000 km, hienoja suorituksia mille tahansa kulkuneuvolle. Tekniset ratkaisut on erittäin hyvin koeteltu ja käytännössä kaikilla valmistajilla on käytössä samat Velomobiel.nl:n osat: ohjaus, takahaarukat, voimalinja, iskunvaimentit jne. Minimaalinen huoltotarve ja erityisesti rumpujarrujen olematon huoltotarve suhteessa kilometreihin tuntuu aivan mahtavalta, kun on koko elämänsä leikkinyt vanne/levyjarrujen kanssa. Itse kinnereissä ja komponenteissa on toki vielä paljon kehitettävää, mutta kyllä nuo ovat todella solidia kamaa.
Ja kun ne on (vielä) tehty käsityönä, niin kaiken pystyy myös korjaamaan tarvittaessa itse.


Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Lähetetty: 25 Joulu 2015, 15:49
Kirjoittaja PW

Ehkä vähän turhan jyrkästi ilmaisin, sori siitä.
Särkymiset useimmin vissiin raportoidaan tänne kun taas laite toimii - ei tartte kirjottaa.


Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Lähetetty: 25 Joulu 2015, 21:11
Kirjoittaja rosteri

Joo, pakko oli vähän puolustaa myös kaupallisia tekeleitä, että saadaan näitä lisää Suomeen, vaikka tuntuuhan näissä Suomessa olevan nyt vuositasolla n. 10 % kasvulukema! Itse en lähtisi moista kylmiltään rakentamaan, sen verran haastavan oloiselta vaikuttaa mitoitus etenkin tiukalle paketille ergonomian suhteen olevan. Onhan noita maailmalla muutama hieno projekti käynnissä, aivan valmis ei niistä vain taida olla yksikään. Edullinen käytetty on varmasti paras vaihtoehto, jos epäilee omaa tarvetta. Sitten se onkin menoa... =)


Re: Yritys perustella olla hankkimatta velomobiili

Lähetetty: 27 Joulu 2015, 13:36
Kirjoittaja TMS
rosteri kirjoitti:

Questeilla jne. on ajettu yli 200 000 km ja ekoilla DF:illä yli 50-60 000 km, hienoja suorituksia mille tahansa kulkuneuvolle.

Ei noilla DF:llä vielä sentään noin paljoa ole keritty ajamaan, kun ovat niin lyhyen aikaa vasta olleet ajossa. Näytti eniten ajetulla olevan hieman reilut 20 tkm nyt ajettuna.

Eli DF:ää en itse vielä sanoisi kovin hyvin testatuksi, vaikka onhan siinäkin lopulta aika samanlainen perusrakenne kuin Questissa, vaikka erojakin tietysti löytyy. Luottoa laitteeseen on minulla kuitenkin sen verran että tilattuahan sellainen kuitenkin tuli.

Quest ja Strada ovat kyllä koeteltuja malleja ja erityisesti uudet niistä rupeavat jo epäilemättä olemaan hyvin kestäviä. Onhan vanhoista paljastunut aika monta heikkoa paikkaa, joita on sitten paranneltu aikaa myöten.

Mutta kyllähän noilla hollannin firmoilla on kuitenkin niin hyvä tuki laitteille että en minä sen takia niitä jättäisi ostamatta. Kommunikaatioon tietysti tarvii sitä englantia mikä voi osaa haitata. Olisihan se hienoa jos meillä olisi täällä suomessa oma kinnerikauppa/huolto, mutta eihän se näillä volyymeillä vielä mahdollista taida olla.


Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Lähetetty: 27 Joulu 2015, 14:27
Kirjoittaja rosteri

Totta, muistin nuo DF:n kilometrit väärin.


Re: Yritys perustella olla hankkimatta velomobiili

Lähetetty: 24 Tammi 2016, 18:24
Kirjoittaja rutunen
TMS kirjoitti:

Mutta kyllähän noilla hollannin firmoilla on kuitenkin niin hyvä tuki laitteille että en minä sen takia niitä jättäisi ostamatta. Kommunikaatioon tietysti tarvii sitä englantia mikä voi osaa haitata. Olisihan se hienoa jos meillä olisi täällä suomessa oma kinnerikauppa/huolto, mutta eihän se näillä volyymeillä vielä mahdollista taida olla.

Oishan se, mutta onneksi sen puuttuessa on todella kattava ja lämmin foorumi, ja varmasti jokaisen tuttavapiiristä löytyy joku sujuvasti kieliä osaava kun vähän etsii :)


Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Lähetetty: 04 Syys 2016, 12:08
Kirjoittaja PW

Juniorikin lueskellu kinnerijuttuja foorumilta. Puheli jos kimppa/perhekinneri yhteiskäyttöön, vois tehdä pitemmät reissut sillä - miulle jäis sit n. 50viikkoo :mrgreen: Huonoks puoleks havaittiin, ett nykyisten puöräkavereiden kanssa reissu ei oikein onnistus (pystäreitä) yksinäistä :?
On vissiin talven aikana oikeesti rakennettava kinneri 8)


Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Lähetetty: 04 Syys 2016, 14:57
Kirjoittaja vaaka

Totta kai! Kun yksin ajat, rätti vaan päälle muiden ajajien aukon päälle.


Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Lähetetty: 04 Syys 2016, 15:59
Kirjoittaja PW
vaaka kirjoitti:

Totta kai! Kun yksin ajat, rätti vaan päälle muiden ajajien aukon päälle.

niin voishan se kaksikkokin olla mutt tuskin isompi - tuskin viittii yksinään pidempään ajella liian isolla monipaikkasellakinnerillä. Pitääkö näitä taas tehdä monta :? Kunhan ny sen yhenkin sais aikaseks :oops:


Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Lähetetty: 04 Syys 2016, 16:16
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

On vissiin talven aikana oikeesti rakennettava kinneri 8)

Kumpi ehtii ensin, mulla on jo kampiakseli aloitettu :mrgreen:


Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Lähetetty: 04 Syys 2016, 16:34
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

On vissiin talven aikana oikeesti rakennettava kinneri 8)

Kumpi ehtii ensin, mulla on jo kampiakseli aloitettu :mrgreen:

Mie kattelen mallia viel täällä, siis mallia siun valmistuvasta.


Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Lähetetty: 05 Syys 2016, 07:26
Kirjoittaja vaaka

Mites kinnerijuna, jolloin lasten puolipyörän tapaan kiinnitetty takakinneri voidaan äkkiä irrottaa ja kiinnittää, kun ajajamäärä muuttuu kahteen? Yli kahdella matkalaisella voipunut voi ottaa perävaunussa nokkaunet.


Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Lähetetty: 05 Syys 2016, 07:51
Kirjoittaja PW
vaaka kirjoitti:

Mites kinnerijuna, jolloin lasten puolipyörän tapaan kiinnitetty takakinneri voidaan äkkiä irrottaa ja kiinnittää, kun ajajamäärä muuttuu kahteen? Yli kahdella matkalaisella voipunut voi ottaa perävaunussa nokkaunet.

Taitas mennä kinneri hukkaan jos niistä junaa alkaa tekemään - kuka sitä ny nukkumaan mennee kinneriin :mrgreen:


Re: Yritys perustella velomobiilin hankintaa

Lähetetty: 05 Syys 2016, 09:32
Kirjoittaja vaaka

Nojaa, jos osallistutte Paris-Brest-Paris kisaan 90 tunnin aikarajalla, jota kukaan ei ole nukkumatta ajanut läpi, voisi olla kova juttu yhden olla ainakin täysissä voimissa, kun Bretagnen jatkuvaan ylä- ja alamäkeen menee pois idemmältä tasaisemmalta alueelta ja pysähtymistarve voi vähentyä, jos koko ajan kaksi vetää ja kolmas lepää. Sama logiikka pätee mihin vain pidempään vetoon. Suomi pituussuunnassa pisimmältä kohdalta ennätysnopeasti? Tai mukavuuden maksimoiden minkä pituisella reitillä vain. Lepoa sekin on, jos kolme polkee ylämäkeen ja kaksi muulloin.