http://bicycle.tudelft.nl/stablebicycle/
linkissä ja sen antamissa linkeissä kuvaillaan vauhdissa itsestään pystyssä pysyvää kaksipyöräistä. Kirjoittajat ovat osoittaneet, että hyrrävoimat ja jätön nollasta poikkeavat (positiiviset) arvot eivät ole tarpeellisia pystyssä pysymiselle. Videot kokeista vakuuttavat. Kaveri juoksee liikkeelle laskemansa kaksipyöräisen vieressä ja tönäisee sitä rajusti sivulle. Kulkine vaihtaa suuntaansa mutta jatkaa pystyasennossa.
Tulivat nuo kokeet mieleen, kun aloin taas kerran ihmetellä nk. "peräsinvaikutusta". Jos pyörän ohjaustanko on taitettu hamsteriasennossa makaavan kuskin syliin, niin ohjaus tulee perinteiseen verrattuna tosi levottomaksi, ainakin aloittelijalle. Kuinka saisi ohjauksen hamsteritapauksessa enempi normaaliksi?
Kun hamsterin pyörä suoraan ajaessa kallistuu vasemmalle, niin sylissä oleva metallin paino pyrkii putoamaan loivasti vasemmalle. Se kääntää etupyörää silloin oikealle. Oikealle kääntyminen aiheuttaa keskipakovoimaa vasemmalle käsissä olevaan massaan, mikä pahentaa tilannetta yhä. Pyörä alkaa todella pontevasti kallistua lisää vasemmalle. Paniikki iskee.
Paniikissa kuski nykäisee rajusti ohjaustankoa oikealle. Reaktio menee yli, pyörä kallistuukin nyt oikealle, ja yhä pahemmin mitä pitemmälle korjausliike meni. Pyörän jälki asfaltilla on kuin humalaisen hoipertelua.
Tavallisessa esim. pystypyörän ohjauksessa käsissä olevan massan ja tangon liike ei suuntaudu sivuille, vaan eteen - taakse. Ohjaustanko tuntuu pyrkivän liikkumaan kohti keskiasentoa, tai kallellaan ollessa kohti "järkevän" kääntymiskulman antavaa asentoa. Sellaista pyörää voi ajaa jopa ilman käsiä, suoraan tai tahallisesti kallistellen haluttuja mutkia tehden. Hamsteripyörää ei voine?
Saisiko hamsteriohjauksen tuntuman muutettua helposti (!) tavanomaiseksi? Tuli mieleen yo artikkelista, että ehkä voisi lisätä ohjausakseliin etuviistoon ylös sojottavan siron tangon. Tangon päässä olisi sopivasti mitoitettu paino. Tankoon voisi ripustaa turvaviirin ja lamppuja.
Vai oppiiko selkäydin tuon hamsteritemppuilun muutamassa kuukaudessa niin, että korjausliikkeet eivät hermostuta?
Jos voisi valita näistä vaihtoehdoista:
1) jos et tee vauhdissa mitään, niin pyörä pyrkii pysymään pystyssä
2) jos et tee vauhdissa mitään, niin pyörä pyrkii kaatumaan
niin tekisi silti mieli poimia vaihtoehdon 1 tapainen ratkaisu.
Kuvassa vihreä pallo on kourun sisäpuolella. Kouru kulkee näytön sisään- ulos. Punanen pallo kourun kuperalla puolen. Olisi varmaan mukavampi tyrkkiä vihreää palloa pitkin kourua kuin opetella punasen pallon kuljetusta vikkelin liikkein. Vai onko tämä pallo kourussa -esimerkki vertailukelpoinen ohjauksen kanssa?