Aloitin rakentamaan ekan kolmipyöräprojektin innoittamana "kauppakassia" vaimon käyttöön.
Vetävän puolen runko 3535mm eli poljin kammelta taka-akselille asti tuota tavaraa, kuitenkin tuo ulommainen haarukka osan tei 2525mm putkesta. Seinämä vahvuus on molemmissa noin 1,5mm.
Oikean puolen aattelin alustavasti tehdä tuosta kapeemmasta eli 2525mm mutt kun sähköapu tulee sinne puolelle, tartteisko olla järeempi ?
Etuhaarukan aattelin jättää pois ja tehdä kiekon kiinnityksen toispuoleisesti 2525mm kuten Sakarin SH18 ketjussa ideoitiin.
Tarkotus on panostaa hiukan enempi mm. hitsauksen laatuun mittaukseen ym.
Kuvia tulee ku poika palauttaa miun kameran.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Molemmat runkoputket sain tehtyä ja takahaarukat niihin sekä nämä yhteen 25*25 mm putkella jonka päälle penkki tulee.
Näinköhän tuo kuitenkin tarttee poikittaisen tuen/kaaren kampiakselin kohdalle noiden polkuvoimien takia ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En ymmärtänyt tuosta selityksestä, joten kaivoin tuon SH18 ketjun kohdan esiin. Tässä muillekin tämä idea kuvana.
Kyllä tuo sen kaaren taitaa vaatia, tai sitten sinun täytyy laakeroida kampiakseli neljällä laakerilla siten, että kampiakseli tukee puoliskot toisiinsa. Tämä voisi toimia, mutta vaatii todella suurta tarkkuutta kampiakselin tekemisessä, jottei runko lenkkua polkemisen tahdissa. Onnistuisi varmaan tekemällä kampiakselin päät paksuseinäisestä putkesta, joka valmiina kampiakselina kiinnitettäisiin sorviin ja sorvattaisiin päät samanakselisiksi ohutseinäisiksi putkiksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Helpoin varmaan laittaa kaari kuitenkin koppaa varten tarttee jonkinlaisen kaaren.
Jori liputtaa vielä lyhyempien kampien (edellisessä 140mm ) puolesta ja mahollisimman kevyen/heikon rakenteen. Jos haluais noita kampia keventää, mikä olis sopiva putkikoko jos tekis vaikka 130 mm kammilla ? Olisko parempi tehdä 20mm putkella joka olis ohuemmalla seinämällä (en tiedä onko tuommosta ) vai ohuemmalla putkella ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ei, käytä vaan vähintään 25 mm putkea ja kavenna rungostakin tuolta kohdin löysät pois, niin ei notku polkiessa. Kaikki notkuminen on pois tehosta. Jos keventämään lähdetään, niin enintään seinämänvahvuudesta tingitään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
En ymmärtänyt tuosta selityksestä, joten kaivoin tuon SH18 ketjun kohdan esiin. Tässä muillekin tämä idea kuvana.
Kyllä tuo sen kaaren taitaa vaatia, tai sitten sinun täytyy laakeroida kampiakseli neljällä laakerilla siten, että kampiakseli tukee puoliskot toisiinsa. Tämä voisi toimia, mutta vaatii todella suurta tarkkuutta kampiakselin tekemisessä, jottei runko lenkkua polkemisen tahdissa. Onnistuisi varmaan tekemällä kampiakselin päät paksuseinäisestä putkesta, joka valmiina kampiakselina kiinnitettäisiin sorviin ja sorvattaisiin päät samanakselisiksi ohutseinäisiksi putkiksi.
Tuossa kuvassa on selvä virhe. Jos kampiakselin vieressä olevan poikittaistangon asentaa noin, osuvat polkiessa kantapäät siihen.
Ehkä tein virheen, kun luovuin tuontyyppisestä etupyörän kannatuksesta. Noin olisi tullut yksinkertaisempi ja keveämpi.
Kyllä minulla kampiakselin hitsaus onnistui ihan hyvin tarkalla jigillä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Takahaarukat hitsasin paikoilleen, otin sen verran löysiä pois ett rungon sisämitta leveni hiukan vaikka kokonisleveys kapeni.
Yritin ensteks laittaa vanhasta pyörästä dopparit mutt ei mahdu vetäväkiekkokun rumpu ottaa runkoon joten pitäs tehdä ite uudet. Pystypyörässä nuo takadopautit ta siis niiden reijät on viistossa eli eivät ole vaaterissa Pastori tais laittaa kuitenkin rungon suuntasesti pythoniin , onko tuolla merkitystä ? Tuntus ett jos vaakasunntasesti niin säätövaraa ei oo ku toiseen suuntaan. Meinasin laittaa nuo dropoutit rungon yläpuolelle.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pystypyörässä nuo takadopautit ta siis niiden reijät on viistossa eli eivät ole vaaterissa Pastori tais laittaa kuitenkin rungon suuntasesti pythoniin , onko tuolla merkitystä ?
On mulla rengas paikoillaan pysynyt vaikka dropoutit olisivatkin suoraan ketjun suuntaisesti, sitä kai tuolla viistoon asentamisella on pyritty estämään.
PW kirjoitti:
Meinasin laittaa nuo dropoutit rungon yläpuolelle.
Eikö tuo vaikeuta renkaan irroittamista melkoisesti jos pyörään tulee lokasuojat? Mahtuuko paluupuolen ketju menemään jos sekä rengas että keskiölaakeri on asennettu runkoputken yläpuolelle, vai onko kampilaakeri tulossa alapuolelle?
Mie oon jotenkn kuvitellu ett tuo vinous johtuu siitä ett kiekon saa paremmin asemoitua suoraan joka suunnassa
Alapuolelle meinasin kammet laittaa. Tavoitteena oli saada runkoputki alemmas ettei kynärpäät makaa putken päällä ja myös kammet alemmas. Toisaalta kammet saattaa mennä jo liiankin alas, vaikka polkija onkin pienempi kenkäinen ku mie.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tulikos tähän nexus 8? Tarviikos tuo erillaiset prikat, jos dropoutit suorat? Muuten vaijeri menee hassuun kulmaan. Itse kun virittelin pythonia jouduin tuohon kiinnittää huomiota...
Mistä saa niitä Shimanon asemointi rikkoja. Kyselin täältä tuppukylän kaupoista ei saa. Kuvaston mukaan niitä on useilla eri asetus kulmilla. olisi tarvetta itsellekin. Minulla on nyt sellainen malli että napa työnetään takaa hahloon. Tarvitsisin sellaisen jossa ne asettuisivat sillain että saan ton navan paikalle alhaalta päin paikalle. En millään viitsisi muuttaa niitä haarukan päiden astuskulmia.
Tää on sellainen kylä jossa vastaus on joka asiaan katso netistä.
Tulikos tähän nexus 8? Tarviikos tuo erillaiset prikat, jos dropoutit suorat? Muuten vaijeri menee hassuun kulmaan. Itse kun virittelin pythonia jouduin tuohon kiinnittää huomiota...
Tulee tuo nexus 8-napa, mie en oikeen ymmärrä kun siinä on ne prikat jotka menee vaan yhessä asennossa droppariin ja lukittuu siihen rakoon. Ekassa kolmipyörä versiossa käänsin ne prikat toisinpäin ja laitoin sen vaijeri systeemin vaateriin mikähän noilla erikoisprikoilla on tarkoitus ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Prikkojen tarkoitus aselmoida napa oikeaan asentoon ja estää sitä siirtymästä kiristysvaiheessa. Näin vaijerit osoittaa aina oikeaan suuntaan ja jarrujen lukitusraudat tulee oikeaan kohtaan.
Mulla on sellainen käsitys, että ilman noita prikkoja vaihteet ei toimisi. Ei niillä prikoilla kai muuta säädetä kuin sitä mihin päin vaijeri lähtee. Vaaterissahan sen pitääkin olla... En mä kyllä ihan varma ole ...
Samaa ongelmaa nojanallen kanssa. Paikallisessa ei tiennyt edes mitä tarkoitin. Päädyin sitten tekemään uudet dropoutit...