Sivu 2/5

Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 06 Touko 2012, 22:27
Kirjoittaja Jarcco

Pitää ne prikat myös akselin paikallaan, ettei ala pyöriä hahlossaan. Fillarikellarissa näyttää olevan jonkinlainen valikoima napojen osia, myös lukkoprikkoja: http://www.fillarikellari.fi/index.php? ... 35&sd=3505
Käyttävät nimeä nokkalaatta..


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 06 Touko 2012, 22:35
Kirjoittaja Nojanalle

Sitä tuossa yritin vääntää, mutta kun ei taaskaan ajatus ja selostus saavuttanut kuulijoita. :D


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 06 Touko 2012, 22:35
Kirjoittaja PW

Kyllä nuo vaihteet toimii vaikk oon prikat laittanu väärin. Kai se vaijerikin voi lähtee mihin suuntaan vaan jos on tarve viedä esim suoraan ylös.

Petri


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 11 Touko 2012, 10:00
Kirjoittaja PW

Etukiekon laakerit hommasin 6201 laakereita 2 kpl ( 12mm akseli 32 mm ulko ), Jukan mallin mukaan. Oon sitä mieltä ett kestäs esim 10mm akselillakin mutt ei oikeen löytynyt sopivaa putkee laakeripesäksi.
Ei kyllä löytyny tällekään laakerille mutt pienellä hionnalla nuo saan tuohon entiseen pöydän jalkaan mahtumaan.
Eli 35mm putkeen nuo kaks laakeria päihin ja sopivat putket pitämään laakerit paikoillaan, 12mm akselilla laakeripaketti ja kiekko toisiinsa kiinni. Mites tuo ohjaus/emäputki tekiskö sen samoista osista, vai kestäskö ohuempi tavara ?
Kampimateriaaliakaan en muuta oikeen löytäny joten hain tuota samaa 20*2,5mm hydrauliikkaputkea ja laakereiksi 6204 2RS C3 ( tuo C3 on kuulemma herkempi ) Polkmien lakerit 6004 - 2NSE9 (20 mm * 42 mm )
Kammet vois tehdä tähän vaikka 130 mm:set, ehkä lyhyemmätkin.

Petri


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 11 Touko 2012, 12:40
Kirjoittaja PW

Sadepäivä päässä liikaa ideoita :oops: Mites toimii jos jättö jää negatiiviseksi ?
Hiipi mieleen ajatus jos tuon ohjaus/emäputken kiinnittäs kampiakselin kohalta menevään kaareen, saattas etupäässä säästää painossa.

Petri


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 11 Touko 2012, 16:12
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Sadepäivä päässä liikaa ideoita :oops: Mites toimii jos jättö jää negatiiviseksi ?

Miksei se jotenkin toimi kun kyseessä on trike ja ohjaamalla ei tarvi tasapainottaa. En kuitenkaan lähtisi kokeilemaan kuin kokeilemisen ilosta, oikea jättö toimii varmasti paremmin. Eikös sulla ollut se toinen trike kokeiluja varten, tee siihen lisä palikat ohjaukseen jolla saat jätön negatiiviseksi ja kokeile.

Jukka


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 11 Touko 2012, 16:57
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sadepäivä päässä liikaa ideoita :oops: Mites toimii jos jättö jää negatiiviseksi ?

Miksei se jotenkin toimi kun kyseessä on trike ja ohjaamalla ei tarvi tasapainottaa. En kuitenkaan lähtisi kokeilemaan kuin kokeilemisen ilosta, oikea jättö toimii varmasti paremmin. Eikös sulla ollut se toinen trike kokeiluja varten, tee siihen lisä palikat ohjaukseen jolla saat jätön negatiiviseksi ja kokeile.

Jukka

Niin kai sitten, ois ollu helpompi ku oisit heti tyrmänny :wink:

Petri


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 11 Touko 2012, 18:04
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Sadepäivä päässä liikaa ideoita :oops: Mites toimii jos jättö jää negatiiviseksi ?
Hiipi mieleen ajatus jos tuon ohjaus/emäputken kiinnittäs kampiakselin kohalta menevään kaareen, saattas etupäässä säästää painossa.

Petri

Toisaalta mikä pakko sen jätön on olla negatiivinen kai sen voi tehdä positiviseksikin.

Petri


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 11 Touko 2012, 20:12
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Sadepäivä päässä liikaa ideoita :oops: Mites toimii jos jättö jää negatiiviseksi ?
Hiipi mieleen ajatus jos tuon ohjaus/emäputken kiinnittäs kampiakselin kohalta menevään kaareen, saattas etupäässä säästää painossa.

Mitä kautta se kaari kiertäisi -ylikö. Jos laitat yli, tulee ohjauskulmasta melko vino ja väkisinkin voimakkaasti positiivinen jättö. Ei välttämättä ollenkaan huono idea. Pitkähkö eteen taivutettu haarukka kompensoi liiat (positiiviset) jätöt pois ja tuottaa mukavan jouston etupäälle. Etupyörän takareuna niin lähelle polkimien välissä vemppuavaa vinoa osaa kuin vain voi, ilman että ottaa kiinni kampiakseliin. Ilman muuta sillä keula kevenisi, yläohjauksen saisi kardaaninivelellä ja etupyörän kuorma vähän kasvaisi, mistä on pelkkää hyötyä. Näin kevytkeulaisella ohjausnivelen kulma voisi olla hyvinkin vino, ilma etupinnojen ylikuormitusta hitaassa jyrkässä kurvissa.

Jos ohjauskulmaksi laittaa vaikka 45 astetta, jää ohjausvarteen niin vähän murtoa, että siinä selviäisi letkunivelellä. Hydrauliikkaletkun pätkä kiinni haarukan päähän ja ohjausvarteen klemmarilla. :)


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 12 Touko 2012, 10:43
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sadepäivä päässä liikaa ideoita :oops: Mites toimii jos jättö jää negatiiviseksi ?
Hiipi mieleen ajatus jos tuon ohjaus/emäputken kiinnittäs kampiakselin kohalta menevään kaareen, saattas etupäässä säästää painossa.

Mitä kautta se kaari kiertäisi -ylikö. Jos laitat yli, tulee ohjauskulmasta melko vino ja väkisinkin voimakkaasti positiivinen jättö. Ei välttämättä ollenkaan huono idea. Pitkähkö eteen taivutettu haarukka kompensoi liiat (positiiviset) jätöt pois ja tuottaa mukavan jouston etupäälle. Etupyörän takareuna niin lähelle polkimien välissä vemppuavaa vinoa osaa kuin vain voi, ilman että ottaa kiinni kampiakseliin. Ilman muuta sillä keula kevenisi, yläohjauksen saisi kardaaninivelellä ja etupyörän kuorma vähän kasvaisi, mistä on pelkkää hyötyä. Näin kevytkeulaisella ohjausnivelen kulma voisi olla hyvinkin vino, ilma etupinnojen ylikuormitusta hitaassa jyrkässä kurvissa.

Jos ohjauskulmaksi laittaa vaikka 45 astetta, jää ohjausvarteen niin vähän murtoa, että siinä selviäisi letkunivelellä. Hydrauliikkaletkun pätkä kiinni haarukan päähän ja ohjausvarteen klemmarilla. :)

Muuten tuon kait ymmärsin mutt en sitä ett jos etupää kevenee niin miten etupyörän kuorma kasvaa ?

Petri


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 12 Touko 2012, 12:12
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sadepäivä päässä liikaa ideoita :oops: Mites toimii jos jättö jää negatiiviseksi ?
Hiipi mieleen ajatus jos tuon ohjaus/emäputken kiinnittäs kampiakselin kohalta menevään kaareen, saattas etupäässä säästää painossa.

Mitä kautta se kaari kiertäisi -ylikö. Jos laitat yli, tulee ohjauskulmasta melko vino ja väkisinkin voimakkaasti positiivinen jättö. Ei välttämättä ollenkaan huono idea. Pitkähkö eteen taivutettu haarukka kompensoi liiat (positiiviset) jätöt pois ja tuottaa mukavan jouston etupäälle. Etupyörän takareuna niin lähelle polkimien välissä vemppuavaa vinoa osaa kuin vain voi, ilman että ottaa kiinni kampiakseliin. Ilman muuta sillä keula kevenisi, yläohjauksen saisi kardaaninivelellä ja etupyörän kuorma vähän kasvaisi, mistä on pelkkää hyötyä. Näin kevytkeulaisella ohjausnivelen kulma voisi olla hyvinkin vino, ilma etupinnojen ylikuormitusta hitaassa jyrkässä kurvissa.

Jos ohjauskulmaksi laittaa vaikka 45 astetta, jää ohjausvarteen niin vähän murtoa, että siinä selviäisi letkunivelellä. Hydrauliikkaletkun pätkä kiinni haarukan päähän ja ohjausvarteen klemmarilla. :)

Muuten tuon kait ymmärsin mutt en sitä ett jos etupää kevenee niin miten etupyörän kuorma kasvaa ?

Petri

Kait siinä akseli väli hieman lyhenee, ja raudan vähetessä pyörä kevenee.
tuo painopiste kai muuttuu eturenkaan osalta kuormaa kasvattavasti kun sen kiinnityksen sijoitus on takempana.


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 12 Touko 2012, 12:23
Kirjoittaja PW

Niin no joo mutt oikeesti etukiekko jo on niin takana ku mahtuu tuossa ekassa versiossakin. Akseliväli lyhenee sitäkautta ett polkija on hiukan lyhyempi ja painopisteeseen vaikuttaa eniten penkin paikka ja nojakulma. Pienikin muutos vaikuttaa paljon painosuhteisiin.

Petri


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 12 Touko 2012, 20:46
Kirjoittaja jori

Nytpä vasta huomasinkin tuolta naapuriketjuun lähettämästäsi kuvasta, että etupyörä on aivan kiinni kampiakselin keskiosassa, eikä keskellä kulkevalla ohjaavalla pyörällä ole mahdollisuutta tulla lähemmäs muuten kuin kiekkokokoa pienentämällä.

Kuva

Katselin kuvaa Sakarin pyörästä ja taisin puhua ihan höpöjä tuolla edellä.
Kuva

Toisaalta nyt en kyllä ymmärrä senkään vertaa, mitä tarkoitit sillä negatiivisella jätöllä ja kampiakselilinjassa olevalla kaarella.


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 12 Touko 2012, 21:13
Kirjoittaja PW

En miekään :wink: sen negatiivisen voi unohtaa positiivinen asenne on parempi.
Ajatuksen juoksuni on kait kulkenut niin ett ensteks suunnittelin tuota toispuoleista ohjauksen kiinnitystä sivurungon suunnasta mutta kun kuitenkin tarttee jonkinlaisen kaaren etupäähän kampivoimien takia niin aattelin ett olis kuitenkin järkevin laittaa se ohjausakseli/emäputki siihen kaareen ja kevyt haarukka tai pelkkä putki toispuoleisesti etukiekolle. ( saikohan tästä nyt mitään selvä :? )
Siis jotakuinkin samanlainen kaari kun tuossa nytkin on vaan kevytrakenteisempi.

Petri


Re: Kauppakassi kolmella pyörällä

Lähetetty: 20 Touko 2012, 21:52
Kirjoittaja PW

Kampia rupesin värkkäämään, 130 kampipituus ja materiaalina tuo tutuksi tullut 20*2,5mm hydrauliikka putki.
Kampiakselin mitta 580mm ja mallia muutan edellisestä niin ett ei tuu yhtään suoraakulmaa ja keskelle yks vinoputki poljin putkelta toiselle. Laitanpa kuvia ei tästä taas muuten mitään kukaan ymmärrä.

P1011152.JPG
P1011152.JPG (77.88 KiB) Katsottu 4228 kertaa

Jigiksi ruuvailin rimoja vaneriin.

P1011154.JPG
P1011154.JPG (76.62 KiB) Katsottu 4228 kertaa

Akseliputken laitoin ensiks täyspitkänä ja siihen putkien sovittelua

P1011155.JPG
P1011155.JPG (74.86 KiB) Katsottu 4228 kertaa

Poljin putkien hiontaa porakoneessa putki ja kädessä hiomapaperia

P1011157.JPG
P1011157.JPG (73.71 KiB) Katsottu 4228 kertaa

Putkia heppailtu kiinni ja puristimia apuna

P1011159.JPG
P1011159.JPG (76.99 KiB) Katsottu 4228 kertaa

Kaikki putket paikoillaan viimeset heppaamatta- onneks koska meinas poljin laakerit unohtua

P1011160.JPG
P1011160.JPG (67.58 KiB) Katsottu 4228 kertaa

laakereille vaneriin reijät ja laakerit paikoilleen

P1011163.JPG
P1011163.JPG (76.38 KiB) Katsottu 4228 kertaa

kampi kasassa ja koska en akselinpäitä ajoissa hionut niin piti tehdä "kampiakselisorvi" 8)
Muuten meni hyvin mutt kävi tietyst niiku pelkäsin ett toisenpään akseliputki on vino, laitoin takas jigiin ja laikalla saumaa auki ja takas hitsaten kiinni. Ehkä tuo oikeni.
Helpoin tapa tehdä suora kampiakseli on hitsata siihen akseliputkeen suoraankulmaan poljinosat ja lopuksi rälläköidä välistä ylimääräset kaks pätkää pois.
Suorakulmamallissa pitää poljin osat olla tarpeeksi leveet jottei jalat/lahkeet ota näihin jyrkkiin kulmiin. Tällä nyt tehdyllä mallilla mahtuu jalat paremmin vaikka kapeempiin poljinosiin ja kammet voi tehdä kapeempaankin pyörään.
Muokataas vielä, punnitsin kampiakselin laakereineen = n. 1,4 kg ja laitetaas nuo laakerityypt vielä, akselin päissä 6204 2RS C3 (C3 pitäs olla herkempi mutt ei mitenkään erikoiselta tuntunu ) Ja poljin laakereina 6004-2NSE9. l

Petri