Nojapyörän valinta - taas kerran

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Pertussis
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Loka 2012, 20:40

Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja Pertussis »

Arvoisat rekumbentistit.
Haluan siirtyä pystypyörästä nojakkiin. Selkä ja etenkin prostata kiljuvat muutosta pois pystypyörästä. Palstalla on myynnissä kaksi- ja kolmipyöräisiä nojapyöriä. Pidän jonkin verran vauhdikkaasta pyöräilystä ja tarkoitus on ajaa ihan kunnon lenkkejä mutta myös citycruisailua.

Onko hyvä ensin koeajaa vai ostaa sika säkissä? Minua miellyttää esim. Nazca Fuego ja sen kaltaiset pyörät. Mistä kannattaa lähteä liikeelle? Onko eri koulukuntia? Kaksipyöräinen vai kolmipyöräinen?

Kiitos vastauksista.

HP Velotechnik Scorpion fx

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Suosittelen koeajamaan niin montaa erillaista nojakkia kuin mahdollista.

itse tykkään ajella 2 pyöräisellä, mutta kaipaan kolmipyöräistä. joten molempi talliin pitäisi saada... :D

Jos tahdot nopeasti nojakin puikkoihin, osta sika säkissä. äkkiä voi olla että koe ajoja ei kovin nopeasti kerry niin valinnan vaikeus kasvaa sitä mukaan...

ps, tervetuloa nojailun mailmaan :wink:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jos vauhdikkuus on etusialla niin kaksipyöräistä suosittelen, Kolmipyöräisellä on kyllä kivempi pysähdellä kaupungissa ja ajaa ihmisvililässä kävelyvauhtia mutta nämä on niitä valinta ja arvostusasioita. Korkeampi kaksipyöräinen kaupungissa parempi kun näkee ja nakyy mutta matala Fuegon kaltainen palkitsee vastatuulisella maantielenkillä.

Itse hankin sillä tyylillä, että olin päättänyt ostosta jo ennen koeajoa kun kerran välttämättä halusin nojakin. Kolmipyöräisellä lyhyempikin koeajo kertoo jotain, kaksipyöräisellä olisi hyvä jokunen päivä ajella jos mahdollisuus löytyy mutta aina on etua mitä useampaa erilaista pyörää kokeilee vaikka sitten vähäsenkin.

Recumbentpartsilla on pari esittelypyörää asialliseen hintaan kaupan http://www.recumbentparts.com/cat/0/181 ... le%21.html nuo ovat aika hyviä kompromisseja mukavuuden ja nopeuden suhteen (matalia mutta jousitus löytyy ja paino on aika kohtuullinen), hinnat vaikuttaa edulliselta ja minulla rahti oli 50€. Itse ostin tuolta oman Cheetahin joka on käytännössä samanlainen kuin Cougar. Käytetyt kannattaa katsella kun niitä rupeaa Suomestakin saamaan ihan asialliseen rahaan.

Missäpäin asustelet ja kuinka pitkä olet? Jos jollakulla olisi tarjota lähistöltä pyörä koeajettavaksi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ja jos ostat käytetyn niin kukkaro kevenee vähemmän ja saat tod.näk. pyöränkin nopeampaa alle :D Nojapyörien rungot, mitä oon myynti-ilmoituksia kattonut on (yleensä) hyvässä kunnossa joten kulutusosia vaihtamalla saa uudenveroisen alle.

fuegon tyyppinen käy monelle kuskille.. jos kaupunkiajoa (=pysähtelyä) on paljon niin se on hyvä. Jos taas lähinnä maantietä, niin isommat renkaat alle ja rullaavuudesta nauttimaan.

Pituus ja jalan pituus on tärkeitä tekijöitä. Väärän kokonen penkki tai runko ei ole mukava. Kantapään kautta opittua ja silleen..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Suosittelen koeajamaan niin montaa erillaista nojakkia kuin mahdollista.

Ehkä huonoin neuvo ikinä :) Pikku pätkä sadalla erilaisella nojakilla ei kyllä helpota valintaa ollenkaan. Ostat vaan yhden ja alat ajamaan, omassa tutussa ympäristössä. Käytetyn kun hankkii niin ei arvokaan enää paljo alene jos vain pitää kunnossa. Muutaman sadan kilometrin jälkeen alkaa vasta muodostua ulkopuolisista tahoista riippumaton mielipide.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Suosittelen koeajamaan niin montaa erillaista nojakkia kuin mahdollista.

Ehkä huonoin neuvo ikinä :)
Jukka

:lol:

Totta, ei ainakaan helpota valintaa...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2006
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Pertussis kirjoitti:

Onko eri koulukuntia?

Juu, on. Vaikkapa:

  • kaksipyöräinen / kolmipyöräinen
  • yläohjaus / alaohjaus
  • pienipyöräinen (406, 451) / isopyöräinen (622)
  • matala / korkea
  • jousitettu / jäykkä
  • verkkopenkki / jäykkä penkki

Jos on kiire, niin ostat vaan jonkun. Ajat sillä 500-1000 km, niin sen jälkeen tiedät, mitä haluat.
Koeajoista voi vielä muistuttaa sen, että kaksipyöräisten koeajot ovat vaikeita, kun ei aluksi edes pysy pystyssä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja MikaL »

ajarmala kirjoitti:
Pertussis kirjoitti:

Onko eri koulukuntia?

  • kaksipyöräinen / kolmipyöräinen

  • yläohjaus / alaohjaus

  • pienipyöräinen (406, 451) / isopyöräinen (622)

  • matala / korkea

  • jousitettu / jäykkä

  • verkkopenkki / jäykkä penkki

- jousitettu / ei jousitettu

Itse ostin keväällä pyörä 26" kiekoilla johon parin kuukauden jälkeen vaihdoin samaan pyörään 28" kiekot. Melkoinen ero oli, nimenomaan kaupungissa ajaessa. Isommat renkaat menevät paljon pehmeämmin pienet kynnykset. Kun kynnysten kohdalla on aika vaikea nostaa itseään irti penkistä, niin kaikki ne iskee aika tukevasti selkään. Onneksi pinta-ala on iso, mutta epämielyttävää kuitenkin. Jos ostaisin pienipyöräisen, haluaisin ehdottomasti jousituksen alle.

MetaPhrastic 2012

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja MikaL »

MikaL kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
Pertussis kirjoitti:

Onko eri koulukuntia?

  • jousitettu / jäykkä

- jousitettu / ei jousitettu

Lukutaidossa näköjään vikaa :roll:

MetaPhrastic 2012

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Kyllä se vähän noin on kuten tässä ketjussa annetaan ymmärtää: totuus löytyy vasta kokeilemalla, ja mieluummin vielä kokemuksen kautta.

Toisaalta on jotain perusvarmoja ratkaisuita, hyvät, tunnetut massatuotantonojakit ovat luultavasti aina hyviä, vaikka eivät se absoluuttinen optimi olisikaan.

Kuulostat vähän siltä että kyllä sinulle kaksipyöräinen olisi hyvä. Koko ratkaisee paljon kuten jo sanottu, mutta jonkin verran voit päätellä siitä mitä halut itse jatkossa pyörältä. Nojakeissa on vähän sama kuin pystäreissäkin: täydellistä yhtä kaikkeen sopivaa ei ole, vaan parasta olisi olla muutama erilainen... Joten alkuun mieti mitä eniten pyörältä tarvitset, se sitten ohjaa itse valinnan.

==> Onko työmatka-ajoa, onko matka hyvällä pyörätiellä vai vaihtelevammin, tarvitsetko tavaratilaa ja tarakalle paljon tavaraa? Menetkö paljon kynnysten yli ja millä tyylillä? Jaksatko puskea mäet ylös vai haluatko välillä ottaa rennommin tai ultrapienillä vaihteilla? Mahtuuko varastoon tahi työpaikan parkkiin? Onko pitkät maantieajot tärkeitä, haluatko paljon rullaavuutta vai pienen ilmanvastuksen? Tarvitsetko mitään maasto-ominaisuuksia? Joudutko pysähtelemään paljon matkalla? Mihin haluat katsella? Pikkupyörä voi olla kaupungissa hyvä, pystyasennolla ja pienillä pyörillä. Tarvitseeko pyörää käyttää joku muukin? Jne.

Ylä vs alaohjausta tuskin pystyt suoraan sanomaan etukäteen, mutta siinäkin kyllä voi vähän arvioida omaa tyyliään ja mitä haluaa. Alaohjaus oli minulle sopivampi ja nojakkiin hyvin toimiva - mutta se on esim viimassa kylmempi ja siinä on vaikeampi ottaa käyttöön lisälaitteita, ilmanvastustakin on jonkin verran. Yläohjaus taas saattaa olla ahtaampi käyttää ja hankala kääntyä tietyissä kulmissa jne.

Minä otin alaohjattavan Nazcan, ja olen ollut suht tyytyväinen. Ylämäet ja rullaavuus ovat hieman haastavia, mutta muut ominaisuudet rahtia myöden ovat sitä mitä kaipasin. Vähän tulee kylmillä ilmoilla viima syliin, mutta en tiedä tykkäisinkö yläohjauksesta kuitenkaan. Ehkä jotain high-raceria kaipaisin tuon rinnalle, mutta eipä se minun kunnollani oikeasti taitaisi eroa tehdä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tervetuloa joukkoon Pertussis! :mrgreen:

Nojakin valinnassa on merkittävää oma pituus. Jos on alle 180 cm pitkä, on 559 kiekoilla tai suuremmilla varustettu 2-pyöräinen nojakki liian korkea, koska pysähtyminen varsinkin vähänkin liukkaalla alustalla voi johtaa kaatumiseen jalan luistaessa. Alle 175 cm:ille 406 kiekko ainakin etupyörässä sopivampi.

Ylä- ja alaohjauksen suhteen on mielestäni asia niin, että se mihin ensin totuttautuu tuntuu paremmalta. Itse olen kokeillut kumpaakin ja pidän alaohjausta ergonomisempana ja mukavampana.

Jos vaan mahdollista, kannattaa hankkia takajousituksella varustettu nojakki. Pyörätiet ainakin täällä Jyväskylässä ovat paikotellen sen verran moukkuiset, että on paljon mukavampaa ja nopeampaa ajella takajousitetulla nojakilla.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Vähän samaa mieltä suurimman osan kanssa olen pyörän valinnassa.

Jos ajat vain lujaa ja maanteillä niin mahdollisimman jäykkärunkoinen ja kevyt nojakki jossa mahdollisimman isot pyörät. Paitsi jos ajat vain kilpaa niin sitten ehkä myös lowracer -tyyppinen voi olla sopiva. Näissä kaikissa haluat oppia ajamaan penkki mahdollisimman selällään jolloin ilmanvastus on pienin.

Jos taas on tarkoitus ajaa ihmisten ilmoilla (=pyöräteillä, kauppakeskuksissa, kaupungissa) niin tuo penkin korkeus ja kulma on aika oleellisia. Itse olen 180 cm ja pitkäselkänen, jos penkki on 60 cm:n korkeudessa ja aika kallellaan alkaa jokainen pysähdys olla ylimääräinen vaiva, 50 cm:n korkeudella taas ihan sama vaikka joutuu pysähteleen.

Jousituksen suhteen sanoisin että jos on isot pyörät (28" eli ETRTO 622) ja sillä ei ole tarkoitus ajaa ihan maastossa, niin jo 28mm:n tai leveämmillä renkailla ja matalammilla paineilla saa jo paljon aikaiseksi, eli ei jousitusta. Jos pyörät ovat taas pienemmät, varsinkin ETRTO 451 tai 406 (20") ja pyöräteillä tms on tarkoitus ajaa, voi jousitus tulla tarpeeseen.
Itse asiassa tähänkin pätee osittain missä ajetaan ja renkaiden valinta. Jos pyörä on jousitettu voi silti ajaa kapeammilla ja nopeammilla renkailla joissa on kovemmat paineet. Jousittamattomalla sitten leveämpää alle jolloin painetta säätämällä mukavuus lisääntyy mutta nopeus laskee.

Näin jälkiviisaana on helppo todeta että olis pitäny tilata vaan rohkeesti CruzBike Quest ETRTO 451 pyörillä. Siinä on kevyt jousitus edessä ja takana, vähän leveämmät renkaat, pyörä taittuu tarvittaessa matkalaukkuun eikä ollut edes kauhean kallis. Noin yleis pyöräksi ja alkuun opetteluun. Sille olis nytkin arkikäyttöä mutta pidemmille lenkeille sillä ei ehkä tulisi lähdettyä.

Tällainen kääntyväkeskiöinen vaan kun on joillekin aika vaikea opeteltava ajamisen suhteen, toisaalta kun sellaisella oppii ajamaan niin tekniikka on hyvä muillekin. Itse olisin silti ehkä nopeemmin oppinu ajamaan paremmin Quest:lla kuin lowracerilla. Vehkeiden ero on kuin yöllä ja päivällä... tuli nostettua rima aika korkeelle ekalla nojakilla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja PW »

Yksi koulukunta lisää: etuveto/takaveto
Oma kokemus koeajoista ennen omaa/omatekosta pyörää oli kyllä positiivinen. Muutaman pyörän kokeilin ja kaikilla pystyin heti ajamaan. Highraceriä ei noissa koeajopyörissä ollut joten jämähdin toistaiseksi mahollisimman lähelle asfalttia ja pyörä on etuvetonen, tietysti :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Aloitan kevennyksellä. Ei tää nojapyöräily ole mitään pimpo hommaa. Tästä voi nauttii monella tavalla. Siksi kannattaa miettii mitä haluu. Haluuko nauttii ajamisesta . Haluuko nauttii retkeilystä. Vai onko mielessä liittyä, anteeksi äärirajojen kokeilijoihin ja ajaa välillä lähes verenmaku suussa.
Se mihin tähtään tällä on se mitä pyörältä vaarit. Itse ajan Nazcan Pioneerilla ja varsin tyytyväinen olen siihen. Kuitenkin haluaisin myös kokeille ääri kestävyyttä. Siksi rakennan itselle kilpurin . Ei varmaan yhtä hyvä kuin tehdastekoset, mutta tierän mistä se sitten kusee, jos ei pelitä. :lol:

Pertussis
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Loka 2012, 20:40

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja Pertussis »

Kiitos kaikille vastanneille. Huomaan viestien tasosta, että täällä ovat entusiastit, ei suoli24 -tyyppiset trollaajat. Fillarointini on pääasiassa kuntolenkkejä ja satunnaista citykruisailua. Mä luulen että teen kaupat kaksipyöräisestä ja ostan sian säkissä. Myyntipalstallahan on titaanirunkoista ja vaimon simäterää. Olen tällä hetkellä 'lätkäpakin mitoissa' eli 183 cm ja 90 kg. Tälle raamille varmaan löytyy joku järkevä valinta. Mielelläni koeajaisin jonkun kaksipyöräisen, asuinpaikka Hki.

HP Velotechnik Scorpion fx

Vastaa Viestiin