Sivu 1/1

Savenmaan 2013 uutuus

Lähetetty: 18 Loka 2012, 00:03
Kirjoittaja Nojanalle

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... 4+titanium Nyt on näköjään Savenmaa satsaamassa vähän hinnakkaampaan pyörään. Ei ainakaan painapaljon, tosta on helpo pudottaa lisää jos tarvis. :wink:


Re: Savenmaan 2013 uutuus

Lähetetty: 18 Loka 2012, 08:23
Kirjoittaja mhelander

No johan on. Yritystä ainakin... SRAM Force osat, hiilikuitupenkki, melkein aero pyörät. Ja näyttäis olevan Optima Baronia muistuttava geometria.

Mutta verrataanpas M5 CrMo lowraceriin:

KuvaKuva

Helppo nähdä että akseliväli on siinä vähän lyhyempi, penkki korkeammalla, emäputken kulma loivempi ja keskiön säätäminen tuo sitten kammet etupyörän kanssa enemmän kosketuksiin.

Tiedä sitten miten titaani runko on jäykempi kuin teräs, tuohon painon väittäisin että on vieläkin letkumpi. Ja hinta on osista huolimatta aivan törkeä. Ellei sitten välttämättä halua titaanista pyörää.


Re: Savenmaan 2013 uutuus

Lähetetty: 18 Loka 2012, 08:36
Kirjoittaja Nojanalle

Miten niin titaani on jäykempi. Kyllä M5 oli kuulemma aika letku titaani runkosena, verrattaessa teräsrunkoon. En ole ajanut , mutta ne jolla on ollut sanoneet niin. Nyt tarvitaan kyllä tietoo TITANI putkien jäykyyrestä. Täytyy mennä nyt tutkiin nettii. :roll:


Re: Savenmaan 2013 uutuus

Lähetetty: 18 Loka 2012, 08:51
Kirjoittaja Nojanalle

http://www.valuatlas.fi/tietomat/docs/v ... itaani.pdf Tässä jotain tietoo Titaanista, siis mitähän seos on käytetty tähän pyörään. :lol:


Re: Savenmaan 2013 uutuus

Lähetetty: 18 Loka 2012, 09:27
Kirjoittaja jori

Titaani on jäykkyydeltään ja painoltaan noin puolet teräksestä ja sijoittuu siis teräksen ja alumiin väliin näiden ominaisuuksien suhteen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että titaaninen runkoputki saman jäykkyyden teräksiseen verrattuan saavuttaakseen pitää olla ulkomitoiltaan vähän suurempi tai seinämältään kaksinkertainen.

Kaivoin Nojakkiwikistä löytyvästä vanhasta Pikajalan jutusta pari taulukkoa, josta tuota materiaaliasiaa voi tarkastella.

Ensimmäisessä on materiaaliominaisuudet taulukossa, toisessa vertailtu saman painoisia putkia. Jokaisen rivin putket ovat siis metripainoltaan samat. Valitsemalla jokaisen materiaalin kohdalta saman jäykkyyden (mustat ja punaiset pallot) näkee saman painoisen putken mitat ja jännityksen samalla kuormalla. Jännitystä voi sitten verrata tuohon materiaalitaulukosta löytyvään murtolujuuteen, mutta parempi vertailukohta on väsymislujuus, joka löytyy kunkin materiaalin riviltä putkitaulukosta.


Re: Savenmaan 2013 uutuus

Lähetetty: 18 Loka 2012, 10:21
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Titaani on jäykkyydeltään ja painoltaan noin puolet teräksestä ja sijoittuu siis teräksen ja alumiin väliin näiden ominaisuuksien suhteen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että titaaninen runkoputki saman jäykkyyden teräksiseen verrattuan saavuttaakseen pitää olla ulkomitoiltaan vähän suurempi tai seinämältään kaksinkertainen.

Kärjistettynä: Tuo Savenmaan titaani pyörän runko on siis "veltto" tai yhtä raskas kuin teräsrunko? Runkoputket kun silmämääräisesti näyttää yhtä paksulta kuin vastaavissa teräs rungoissa eikä nekään mitään ylijäykkiä ole.

Jukka


Re: Savenmaan 2013 uutuus

Lähetetty: 18 Loka 2012, 10:39
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Titaani on jäykkyydeltään ja painoltaan noin puolet teräksestä ja sijoittuu siis teräksen ja alumiin väliin näiden ominaisuuksien suhteen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että titaaninen runkoputki saman jäykkyyden teräksiseen verrattuan saavuttaakseen pitää olla ulkomitoiltaan vähän suurempi tai seinämältään kaksinkertainen.

Kärjistettynä: Tuo Savenmaan titaani pyörän runko on siis "veltto" tai yhtä raskas kuin teräsrunko? Runkoputket kun silmämääräisesti näyttää yhtä paksulta kuin vastaavissa teräs rungoissa eikä nekään mitään ylijäykkiä ole.

Vähän tätä yritin tavailla tuossa aikaisemmin. Titaanista voi tehdä kevyemmän rungon samoilla ainevahvuuksilla joka on sitten letkumpi. Tai sitten yhtä jäykän mutta vain vähän kevyemmän. Tai sitten saman painoisen mutta jäykemmän.

Kiistaton etu on ettei materiaali ruostu ja on kai kestävämpi letkummassakin rungossa. Ja haitta että vaatii TIG-hitsaustaitoa teossa tai jos joutuu korjaamaan. Mutta ei ole yhtä herkkä kerralla murtumaan kuin alumiini.

Suoraan sanottuna jos kevyttä ja jäykkää pitää saada niin komposiitit lienee siihen ainoa järkevä tie. Muoto on sitten vapaampi ja hiilikuituahan se sitten on. Ai niin, ja hiilikuidun kanssa titaani tulee hyvin toimeen, eli keskiö- ja emäputkina sekä napojen korvakkoina.


Re: Savenmaan 2013 uutuus

Lähetetty: 18 Loka 2012, 10:46
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

Kiistaton etu on ettei materiaali ruostu ja on kai kestävämpi letkummassakin rungossa. Ja haitta että vaatii TIG-hitsaustaitoa teossa tai jos joutuu korjaamaan.

Periaatteessa titaanista saadaan väsymislujempi runko, kuin teräksestä, mutta vain periaatteessa. Titaanin hitsaaminen on erittäin vaikeaa sen alhaisen hapettumislämpötilan takia. Titaania hitsattaessa pitää hitsisauma suojata hapen vaikutukselta paljon suuremmalta alueelta, kuin teräksen tai esim. alumiinin tapauksessa. Täytyy muun muassa käyttää suojakaasua myös hitsin juuren puolella. Tämä johtuu siitä, että titaanioksidi on luja keraami, joka hitsiin jouduttuaan aiheuttaa sulkeuman ja liitosvirheen, joka huonontaa hitsin väsymislujuutta erittäin paljon.


Re: Savenmaan 2013 uutuus

Lähetetty: 18 Loka 2012, 12:24
Kirjoittaja Nojanalle

Käsittääkseni Hase luopu jus näistä syistä valmistamasta Titanirunkosta Kettua. Heillä oli näitä takuu korjauksia paljon.Luulen että siittä syystä heilläkin kevyymät on nyt alurunkosia.
Muuten kilpapyörä puolella Cresenti teki -70:la titani pyöriä ja niistä oli suuria ongelmia . Pakkasivat katkeileen aika usein. Olihan ne hienoja, mutta se ei auta .


Re: Savenmaan 2013 uutuus

Lähetetty: 18 Loka 2012, 15:16
Kirjoittaja Syväri

titaani+taiwan, kaksi mistä en niin piittaa ainakaa yhessä :D