Useampipaikkainen lowrider ?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mopoista ja sen kustannuksista on semmoinen hämärä mielikuva, että Tekniikan maailman kestotestissä sen käyttökulut oli n. 19-20€/100 km, harmi kun loisin sen lehden luvun ilmatteeksi niin en voi asiaa tarkistaa, vuoden ajosuorite oli muistaakseni 5000 km ja muistikuva oli, että huolto niissä on tiuhaa ja kallista, polttoainetta tuppaa menemään se 3l/100 km, esim. oman autoni keskikulus on kesällä ollut 4,7l/km ja talvirenkain 5,2l/100km (mitttarivirhettä ei ole huomioitu) ja se on ns. pikkutila-auto eli suhteessa nuo mopedit on aika paljon kuluttavia.

Mutta siis useampipaikkainen lowrider? Enemmän lämpeäisin yksipaikkaiselle alle 20 kg painavalle jossa on riittävä tavaratila ja sinne pääsy olisi jotenkin simppelimpää kuin nyt markkinoilla olleissa ja jonka maavara on semmoinen, ettei jokaisen kanttarin ylityksessä sieluun sattuisi. Noin kevyessä ei niitä sähköjäkään tarvittaisi. Mutta jos parisuhdemarkkinoilla tapahtuu jotain ihmeellistä niin voisin kuvitella, että kaksi paikkainenkin saattaisi herättää omistamisen halua, se vaan, että semmoisen paino nousee helposti niin isoksi, että yksin polkemalla ajaminen muuttuu ikäväksi ja ajosuoritteesta valtaosa olisi kuitenkin yksinajoa. Enemmän tässäkin kiinnostaisi Saksan tyylinen "nopea sähköpyörä" vai mikä se nyt oli joka siis reksteröidään ja jolla saa ajaa 45 km/h. Kaksipaikkainen kyllä sen sähköavun jo tartteisi mutta jos kokonaispaino muuttuu ihan tolkuttomaksi niin kyllä ne polkimet alkaa tuntumaan yhtä tarpeelliselta kuin pappamopossa. Jos sillä vekottimella pitää päästä kovempaa niin se tuo omat vaatimuksensa kolariturvallisuuteen ja renkaisiin ym. jolloin paino taas nousee ja kuvittelisin myös näin käyvän vierintävastuksille.

Aika paljon saa maailmassa tapahtua, että ihmiset lähtee polkemalla johonkin hevonkuuseen varsinkaan jos sinne ei ole mitään asiaa ja tyypeistä jotka päivystää sellin paarissa ei ole mitään iloa kinnerin eteenpäin viemiseen ainakaan vauhdikkaasti... Joskus sattuu kyllä hauskoja juttumiehiä mutta kun on tällainen viherpiipertäjähippiantirasisti niin joskus kyllä rupeaa korviin sattumaan vaikka vaan naapuripöydästä kuuntelee, kun ei korviakaan viitsi peittää.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

terppa kirjoitti:

Mopoista ja sen kustannuksista on semmoinen hämärä mielikuva, että Tekniikan maailman kestotestissä...

Oliko se tämä:
http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyorais ... t-bt49qt-7
Muistin väärin esimerkkiskooterin polttoainekulutuksen, se oli noin 1.7 litraa eikä 1.2 litraa kuten edellä arvelin. Pojallani oli teini-iässä peräkkäin kaksikin Kiina-skooteria, joita lainailin. Itse vaihdettiin öljyt ja tulpat ja purettiin ja koottiin opiskelumielessä. Sillä sai tuntumaa siihen, mitä olisi Suomen maanteillä 45 km/h köröttely sateessa ja auringossa. Ihan kokeillakseni ajoin 200 km pimeässä ja sateessa ja sitten perillä pukumiehenä juhliin :). En kyllä viitsisi usein sellaista.
Kokonaiskilometrihinnalla on merkitys ennen kulkuvälineen ostopäätöstä. Sen sijaan yhden matkan yhteydessä olisi ajateltava vain siitä matkasta aiheutuvia kuluja. Joku ostaa luxusauton ja sitten ennen mökille lähtöä huomaa, että Autoliiton laskemilla kokonaiskilometrihinnoilla auton käyttö on tosi kallista. Hän meneekin bussilla jättäen auton talliin ;).

Ai juu, naisten keskustelusta sivusta kuultua.
"Kyllä meidän auto kuluttaa tosin paljon, aivan liikaa"
"Sanos muuta, niin meidänkin, menee yli 100 euroa viikossa"
...

Ketjun alun aiheesta vielä. Mielestäni vähällä energialla kulkevaan ajokkiin pitäisi ottaa mallia vähällä energialla kulkevista ajokeista, pääasiassa polkupyöristä.
En usko, että lähtemällä ideoimaan Cadillac Onnelasta tai 50 tonnin Tiger-panssarivaunusta poljettavaa kevytversiota, voisi tulla nopeasti hyvä ratkaisu.
Turhia istuinpaikkoja tai massoja eivät polkupyöräilijät ole kuljetelleet mukanaan: eipä näy kylillä tandem- tai quatropolkupyöriä, joissa yksi ihminen iloisesti vihellellen matkaisi. Jos ei usko, voi lastata polkupyöräänsä 100 kg ylimääräistä ennen päivänkestävää koeajoa. Illalla voi kysyä itseltään, olisiko ollut mukavampi jättää se 100 kg kotiin.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja terppa »

optimistx kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Mopoista ja sen kustannuksista on semmoinen hämärä mielikuva, että Tekniikan maailman kestotestissä...

Oliko se tämä:
http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyorais ... t-bt49qt-7
Muistin väärin esimerkkiskooterin polttoainekulutuksen, se oli noin 1.7 litraa eikä 1.2 litraa kuten edellä arvelin. Pojallani oli teini-iässä peräkkäin kaksikin Kiina-skooteria, joita lainailin. Itse vaihdettiin öljyt ja tulpat ja purettiin ja koottiin opiskelumielessä. Sillä sai tuntumaa siihen, mitä olisi Suomen maanteillä 45 km/h köröttely sateessa ja auringossa. Ihan kokeillakseni ajoin 200 km pimeässä ja sateessa ja sitten perillä pukumiehenä juhliin :). En kyllä viitsisi usein sellaista.
Kokonaiskilometrihinnalla on merkitys ennen kulkuvälineen ostopäätöstä. Sen sijaan yhden matkan yhteydessä olisi ajateltava vain siitä matkasta aiheutuvia kuluja. Joku ostaa luxusauton ja sitten ennen mökille lähtöä huomaa, että Autoliiton laskemilla kokonaiskilometrihinnoilla auton käyttö on tosi kallista. Hän meneekin bussilla jättäen auton talliin ;).

Ai juu, naisten keskustelusta sivusta kuultua.
"Kyllä meidän auto kuluttaa tosin paljon, aivan liikaa"
"Sanos muuta, niin meidänkin, menee yli 100 euroa viikossa"
...

Juu, tuo se taisi olla mutta vielä selvennyksenä tuohon kulutukseen, että kestotestipyörän keskikulus oli 2,7/100km, mikä myös kuulopuheiden perusteella on jotenkin keskiverto. Minulla oli aikanaan pappa tunturi, maksoi 650 mk + takajarrupalat kun ihan kokonaan jarruttomalla vehkeellä ei viitsinyt ajaa, vaihteisto-öljyn vaihdoin myös, sen jälkeen sitä ei huollettu (mitä nyt runko katkesi ja uusi hankittiin tilalle 50 mk hintaan ja männästä lohkesi palanen eli senkin joutui investoimaan) parin vuoden perästä mokomat rupesi olemaan muotia ja myytäessä siitä sai 850 mk eli halpaa oli ajo, kulutus ei ollut paljoa yli 3l/100 km vaikka aina mentiin kaasu pohjassa 35 km/h :mrgreen:

Kululaskelmat on ihan mielenkiintoisia miten niillä itseään pettää, mä en laske auton kilometrikuluihin hankintahintaa tai arvonalennusta, kun se peltilehmä on kerran ostettu ja maksettu niin mitä sitä enää muistelemaan, paha mieli vaan tulee :D oisi sen rahan toki voinut laittaa viiniin, lauluun ja naisiinkin :mrgreen: samaten kun arvioin pyöräilyllä saavutettua säästöä tai autolomamatkan kuluja niin lasken vaan muuttuvat kulut jotka nyt tällä hetkellä voisi olla jotain 0,13 - 0,14€/km mikäli varaa jotain ylimääräiseen korjaamiseen. Vakuutukset ym. kiinteät on vaan sitten kerran vuodessa olevia "pakollisia" eriä jotka toki tulee selvitettyä auton hankinnan yhteydessä... jos oisi viksu niin lähemmäs työpaikkaa muuttaisi ja heivaisi auton helllluntaina myyntiin ja tallentaisi tilalle palasen tavara-autohistoriaa jonkun museorekisteröidyn pakettiauton muodossa jolla saisi ajaa 30 vrk vuodessa eli ne ihan oikeasti pakolliset ajot mutta ihan vielä tohon en ole valmis.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja terppa »

optimistx kirjoitti:

Ketjun alun aiheesta vielä. Mielestäni vähällä energialla kulkevaan ajokkiin pitäisi ottaa mallia vähällä energialla kulkevista ajokeista, pääasiassa polkupyöristä.
En usko, että lähtemällä ideoimaan Cadillac Onnelasta tai 50 tonnin Tiger-panssarivaunusta poljettavaa kevytversiota, voisi tulla nopeasti hyvä ratkaisu.
Turhia istuinpaikkoja tai massoja eivät polkupyöräilijät ole kuljetelleet mukanaan: eipä näy kylillä tandem- tai quatropolkupyöriä, joissa yksi ihminen iloisesti vihellellen matkaisi. Jos ei usko, voi lastata polkupyöräänsä 100 kg ylimääräistä ennen päivänkestävää koeajoa. Illalla voi kysyä itseltään, olisiko ollut mukavampi jättää se 100 kg kotiin.

Osuit asian ytimeen :wink:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

terppa kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Ketjun alun aiheesta vielä. Mielestäni vähällä energialla kulkevaan ajokkiin pitäisi ottaa mallia vähällä energialla kulkevista ajokeista, pääasiassa polkupyöristä.
En usko, että lähtemällä ideoimaan Cadillac Onnelasta tai 50 tonnin Tiger-panssarivaunusta poljettavaa kevytversiota, voisi tulla nopeasti hyvä ratkaisu.
Turhia istuinpaikkoja tai massoja eivät polkupyöräilijät ole kuljetelleet mukanaan: eipä näy kylillä tandem- tai quatropolkupyöriä, joissa yksi ihminen iloisesti vihellellen matkaisi. Jos ei usko, voi lastata polkupyöräänsä 100 kg ylimääräistä ennen päivänkestävää koeajoa. Illalla voi kysyä itseltään, olisiko ollut mukavampi jättää se 100 kg kotiin.

Osuit asian ytimeen :wink:

Tämä ei pidä paikkaansa..jos ilmanvastus saadaan 1/10 ( tai jopa huomattavasti alle ) polkupyörästä ja 4 pyörällä vierintävastus tasoitettua on 100 kilon lastin vieminen yhden henkilönkin polkiessa kevyempää kuin tavallisella jopolla tai Vaeltajalla !

4 paikkainen lowrider ei ole mikään pikkufiiatti josta vaan otetaan moottori pois..ei ollenkaan.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lizard100 kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa..jos ilmanvastus saadaan 1/10 ( tai jopa huomattavasti alle ) polkupyörästä ja 4 pyörällä vierintävastus tasoitettua on 100 kilon lastin vieminen yhden henkilönkin polkiessa kevyempää kuin tavallisella jopolla tai Vaeltajalla !

Huomaa että olet Oulusta, siellä ei ole mäkiä. Ei paljon pieni ilmanvastus ylämäessä hyödytä. Tasaisella ja alamäessä taas ei voimaa juuri tarvi vaikka ilmanvastus olisi suurempikin. Itse olen voiman käyttöä joskus pähkäillyt ja tullut siihen tulokseen että mun työmatkallakin vähintään 3/4:osaa kuluu ylämäissä, mäkisemmässä maastossa vielä suurempi osa.
Toinen paljon voimaa kuluttava vaihe on kiihdytykset, painolla siinäkin suurempi merkitys kuin ilmanvastuksella.
Pieni ilmanvastus hyödyntää vasta sellaisissa nopeuksissa joitai ei voi pyöräteillä edes käyttää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa..jos ilmanvastus saadaan 1/10 ( tai jopa huomattavasti alle ) polkupyörästä ja 4 pyörällä vierintävastus tasoitettua on 100 kilon lastin vieminen yhden henkilönkin polkiessa kevyempää kuin tavallisella jopolla tai Vaeltajalla !

Huomaa että olet Oulusta, siellä ei ole mäkiä. Ei paljon pieni ilmanvastus ylämäessä hyödytä. Tasaisella ja alamäessä taas ei voimaa juuri tarvi vaikka ilmanvastus olisi suurempikin. Itse olen voiman käyttöä joskus pähkäillyt ja tullut siihen tulokseen että mun työmatkallakin vähintään 3/4:osaa kuluu ylämäissä, mäkisemmässä maastossa vielä suurempi osa.
Toinen paljon voimaa kuluttava vaihe on kiihdytykset, painolla siinäkin suurempi merkitys kuin ilmanvastuksella.
Pieni ilmanvastus hyödyntää vasta sellaisissa nopeuksissa joitai ei voi pyöräteillä edes käyttää.

Jukka

Se on totta...tämä laite ei ole mikään tolkuton kiipijä ja ylämäissä ei ole hevosvoimille juuri korvaajaa keksitty ! Jonkun verran asiaa voisi tietty avittaa ottamalla hiukan vauhtia ennen mäkeä.

Kyllä kyllä kilpapyöräilijät harvoin viihtyy pyöräteillä myöskään.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Sun kannattaa vuokrata ihan normi kinneri koekäyttöön ja koittaa sitä mäkimaastossa, esim. Velocraftilta, mulla oli sieltä Wav pari viikkoa käytössä ja täytyy sanoa, mäet ilman sähköä on aika työläitä vaikka kuollut paino oli vain n. 35 kg. Saahan sillä sähköllä ne avut mäkiin mutta sitten taas paino karkaa niin isoksi, että sitä pitää sitten aina ajaa sähköllä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

terppa kirjoitti:

Sun kannattaa vuokrata ihan normi kinneri koekäyttöön ja koittaa sitä mäkimaastossa, esim. Velocraftilta, mulla oli sieltä Wav pari viikkoa käytössä ja täytyy sanoa, mäet ilman sähköä on aika työläitä vaikka kuollut paino oli vain n. 35 kg. Saahan sillä sähköllä ne avut mäkiin mutta sitten taas paino karkaa niin isoksi, että sitä pitää sitten aina ajaa sähköllä.

Näin varmaan on se rajoittanee aurinkoenergialla ajamista kesäaikaan jolloin 2 x 250 wattia saadaan kevyesti avittamaan menoa. Talvella ollaan akkujen ( ja lihasten ) varassa.

Ylämäessä varmaan välityksilläkin on merkitystä.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Lizard100 kirjoitti:

Mikäli sellainen saisi luvan liikennöintiin sähköavusteisena polkupyöränä ja liikkuisi sen 70 km/t ihan ajoakuillakin 3 tuntia ( yksin ajaen ) niin ostaisitko sellaisen itsellesi kakkosautoksi tms ?

Kerro näkemyksiäsi..s

Kuinka kovaa laitteen tulisi mielestäsi kulkea ? Mitä se saisi 4 paikkaisena ( 1+3 ) maksaa ?

Siirretty oikealla alueelle...

Asiaan, voisin ostaa vaikka ykkös kulkineeksi jos se olisi sellainen että sillä voisi 80kmh aja jotaa sillä pärjäisi täällä "maaseutunopeuksilla" liikenteen mukana.

Minulle kelpaisi sellainen laite johon sisään meneminen on helppoa, kulkeminen onnistuu siviilit päällä, ja kauppakassit mahtuvat kyytiin..
Vakuutuksien(jossellaisia tarvitsisi) pitäisi olla halvemmat kuin autossa. "kulutuksen" ja käyttö kustannusten pitäisi pitkälläkin aika välillä olla pienemmät kuin autossa,
ajomatkan pitäisi olla vähintään 100km latauksella ja latauksessa ei saisi mennä koko päivää.

sen pitäisi olla edullinen ostaa ja yllä pitää..
Esim nykyiset sähköautot ovat aivan järjettömän hintaisia, ei niihin tavan pulliaisella ole varaa eikä järkeä ostaa, akut ei kestä kauaa ja niiden vaihto on kallista..

sellainen jossa olisi paikka 2 aikuiselle ja tavara tilaa/ heitto penkki lapselle olisi aika lailla tarpeen...

varmaan joku 2000€ ois maksimi mitä sellaisesta suostuisin maksamaan,,,

toisaalta jopa sellainen voisi olla välttävä joka kulkisi sähköllä sen 25kmh johon sitten voisi urheilun nimissä oman innostuksen mukaan polkea lisääkin vauhtia.
silloin voisi kulkea fillarireittejä ja kaupunki alueella sillä etenisi kohtuu näpärästi...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Lizard100 kirjoitti:

...

Näin varmaan on se rajoittanee aurinkoenergialla ajamista kesäaikaan jolloin 2 x 250 wattia saadaan kevyesti avittamaan menoa. Talvella ollaan akkujen ( ja lihasten ) varassa.

Niin, talvella

  • ja syksyllä
  • ja keväällä
  • ja aamulla
  • ja illalla
  • ja pilvisellä ilmalla
  • ja pilven varjossa
  • ja metsätiellä
  • ja kaupungissa
  • ja puistokujalla
  • ja yöllä
  • ja watteja on toiveunissa, ei todellisuudessa

Toiveunesta heräämistä auttaisi, jos oikeasti ripustaisi jonkinkokoisen aurinkokennon oikeasti käytettävään pyörään ja mittaisi oikeita lukuja. Mutta on niin mukava haaveilla ja nähdä unta uskomattomista nerokkaista ratkaisuista, että parempi olla heräämättä todellisuuteen. Jatketaan haaveilua, kiintoisaa on näitä lukea. Harvoin on palstalla nähty näin vilkasta aihetta.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Mustasudenkorento kirjoitti:

varmaan joku 2000€ ois maksimi mitä sellaisesta suostuisin maksamaan,,,
...

Kiitos msk !

Tuonhan maksaa jo kotimainen Tunturi fillari 250 watin sähkömoottorilla ja akulla.

Olisiko 4 - 5000 euroa ( 10 000 € jos kaikki herkut aurinkopanelit ja mittarit ) jotakuinkin markkinahinta ( siis 2 + 2 tai 3 + tavaraa ) ?

Mielestäni 2 pitää ainakin polkea jotta sillä ei jää välille akun hyytyessä.

t. Juke

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

optimistx kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

...

Näin varmaan on se rajoittanee aurinkoenergialla ajamista kesäaikaan jolloin 2 x 250 wattia saadaan kevyesti avittamaan menoa. Talvella ollaan akkujen ( ja lihasten ) varassa.

Niin, talvella

  • ja syksyllä
  • ja keväällä
  • ja aamulla
  • ja illalla
  • ja pilvisellä ilmalla
  • ja pilven varjossa
  • ja metsätiellä
  • ja kaupungissa
  • ja puistokujalla
  • ja yöllä
  • ja watteja on toiveunissa, ei todellisuudessa

Toiveunesta heräämistä auttaisi, jos oikeasti ripustaisi jonkinkokoisen aurinkokennon oikeasti käytettävään pyörään ja mittaisi oikeita lukuja. Mutta on niin mukava haaveilla ja nähdä unta uskomattomista nerokkaista ratkaisuista, että parempi olla heräämättä todellisuuteen. Jatketaan haaveilua, kiintoisaa on näitä lukea. Harvoin on palstalla nähty näin vilkasta aihetta.

Ei kyllä päivänvalollakin saa kesällä sen 500 wattia nykypaneleilla 5 m2 panelipinnalla.
Maksimiteho zeniitissä on 2.05 kW ja 2,7 heppaa.
Tieto perustuu nykytietämykseen ei haaveiluun..tai siis unelmia joilla on faktuaaliset kivijalat.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Lizard100 kirjoitti:

Tuonhan maksaa jo kotimainen Tunturi fillari 250 watin sähkömoottorilla ja akulla.

Jeps, mutta en sellaistakaan suostu ostamaan tuollaiseen hintaa,tollaiseenkin siinä on 3/4 osa liikaa hintaa...
2000€ saa täpäkässä kunnossa olevan auton jolla ei tarvi mietiä paistaako aurinko ja jaksaako polkea...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Useampipaikkainen lowrider ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Mustasudenkorento kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Tuonhan maksaa jo kotimainen Tunturi fillari 250 watin sähkömoottorilla ja akulla.

Jeps, mutta en sellaistakaan suostu ostamaan tuollaiseen hintaa,tollaiseenkin siinä on 3/4 osa liikaa hintaa...
2000€ saa täpäkässä kunnossa olevan auton jolla ei tarvi mietiä paistaako aurinko ja jaksaako polkea...

Justhan me sovittiin, että se kulkee kesällä vaikkei aurinko paistakkaan.

Auton ainut todellinen etu on tosiaan se ettei se yhtään hyydy ylämäessä ja se on paljon turvallisempi.

Mutta jos aiot esim kesällä käydä vaikka stadista lapissa kalassa tarvit 250 € huileen ja 340 euroa vakuutuksiin ja muutama sata ekkua rekisterissä pitämiseen ja katsastukseen. Mikäli teet toisen reissun on jo tonni mennyt....samoin 10nenä seuraavana kesänä. Eli 10 000 ekkua on pian lowriderilla tienattu jos se saadaan rekisteriin fillarina. Puhumattakaan siitä että 10 vuoden päästä öljyn hinta on jo tuplaantunut jolloin 10 000 on jo 6-8 vuoden sisällä mennyt kalareissuihin.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Vastaa Viestiin