Sivu 52/56

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 27 Marras 2022, 12:23
Kirjoittaja jori

Velogin uudessa videossa käsitellään polkupyöriin liittyviä keksintöjä. Kovin oli tuttu näkökulma ja minusta mukavaa kuunneltavaa. Harjalokarillekin löytyi historia.

Jostain syystä Velogi ei ole nähnyt ratas-napavaihde hybridivaihteistoja enää 90-luvun jälkeen. Eikös nuo kuitenkin ole melko yleisiä nojapyörissä. Eturattaassa mäkivaihteena ja takavaihteissakin muistan jonkun käyttäneen 2-, tai 3-vaihteista napaa ketjuvaihteen kaverina.

En muista nyt tähän hätään noiden nimiä ja merkkejä, joten en vastannut Velogille. Jos joku tietää näiden nykytilanteesta enemmän, voisi vastata Velogin videon kommentteihin.


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 27 Marras 2022, 12:24
Kirjoittaja jori

Velogin uudessa videossa käsitellään polkupyöriin liittyviä keksintöjä. Kovin oli tuttu näkökulma ja minusta mukavaa kuunneltavaa. Harjalokarillekin löytyi historia.

Jostain syystä Velogi ei ole nähnyt ratas-napavaihde hybridivaihteistoja enää 90-luvun jälkeen. Eikös nuo kuitenkin ole melko yleisiä nojapyörissä. Eturattaassa mäkivaihteena ja takavaihteissakin muistan jonkun käyttäneen 2-, tai 3-vaihteista napaa ketjuvaihteen kaverina.

En muista nyt tähän hätään noiden nimiä ja merkkejä, joten en vastannut Velogille. Jos joku tietää näiden nykytilanteesta enemmän, voisi vastata Velogin videon kommentteihin.


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 27 Marras 2022, 13:39
Kirjoittaja Vilijami

Schlumpf mountain drive ja Sram dual drive lienevät uusimpia.
Radiuksessa on mulla Sachs Torpedo 3x7.


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 27 Marras 2022, 14:59
Kirjoittaja Jarcco

Sturmey-archerilta löytyy kyseinen tuote: https://www.sturmey-archer.com/en/produ ... rk3-silver


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 27 Marras 2022, 21:33
Kirjoittaja trike76
Jarcco kirjoitti: 27 Marras 2022, 14:59

Sturmey-archerilta löytyy kyseinen tuote: https://www.sturmey-archer.com/en/produ ... rk3-silver

Esimerkiksi HP Velotechnikin pyörissä tuo on muutamaa mallia lukuunottamatta kaikissa se perusversio eli vain yksi ratas edessä ja Sturmin napa takana.


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 27 Marras 2022, 22:31
Kirjoittaja ajarmala
jori kirjoitti: 27 Marras 2022, 12:23

Jostain syystä Velogi ei ole nähnyt ratas-napavaihde hybridivaihteistoja enää 90-luvun jälkeen. Eikös nuo kuitenkin ole melko yleisiä nojapyörissä. Eturattaassa mäkivaihteena ja takavaihteissakin muistan jonkun käyttäneen 2-, tai 3-vaihteista napaa ketjuvaihteen kaverina.

Milanissa on takanavassa SRAM-Dualdrive. Siinä on kolme vaihdetta lisää yhdeksän takarattaan ja kahden eturattaan päälle.


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 27 Marras 2022, 23:14
Kirjoittaja trike76

Sram DualDrive ei ole kauhean uusi keksintö ja sen valmistuskin on jo lopetettu, nykyään tuo Sturmey-Archer taitaa olla ainoa joka tuollaisia napoja valmistaa.


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 10 Maalis 2023, 20:36
Kirjoittaja trike76

Lyhyen videonpätkän tein kun maailman ensimmäinen tehtaan ulkopuolinen Azub T-Tris AR saapui meidän koeajettavien pyörien valikoimaan.
Ensi viikosta lähtien tätä voi tulla koeajamaan.
https://www.youtube.com/watch?v=51hPkmWGn48


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 28 Kesä 2023, 22:13
Kirjoittaja Härski

Daniel fenn esittelee viimeisiä tekosiaan.

Sanaakaan en ymmärrä, mut rajun näköinen vekotin on tuo uusin luomus. Lienee ennätysyrityksiä varten, sillä ei tuollaisella ole liikenteeseen enää asiaa.

https://youtu.be/xqgTXl_0epw


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 30 Heinä 2023, 13:57
Kirjoittaja Polkumies

https://youtube.com/watch?v=h9V44zrAstY
Neliveto käsillä poljettava nojakki


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 31 Elo 2023, 14:45
Kirjoittaja ajou

"Löysin" tämän tekemäni videon Hki Low Ridesta vuodelta 2015. Mukava muistella menneitä ;-)


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 04 Loka 2023, 20:30
Kirjoittaja Jarcco

Cruzbike Tilting Trikeä kehitellään opiskelijavoimin:
https://youtu.be/mSk4r06jGn8?si=2phyqspboLN3V7jJ
Lisää tietoa. Sivulla perustelu miksi tälläistä tarvitaan:
https://sites.uwm.edu/bike-motorcycle-l ... -tricycle/
Mikäli käsitin oikein, tässä on uutta verrattuna aikaisempiin kehitelmiin se, että vipuvarsien välityksiä voi muuttaa ajon aikana (nostamalla tai laskemalla tankoa) ja siten kallistuskulma voi olla pienempi hidasajossa. Ajaja ei kuitenkaan suoraan ohjaa millään vivulla kallistuskulmaa. Vähän vaikea asia selittää, mutta aukenee parhaiten kun jaksaa lukea tuolta koko tarinan. Täysin mekaaninen systeemi on kuitenkin kyseessä.
Googlen kääntämä selitys:

Voimme vaihdella kallistuvan kolmipyörämme tehollisia kellokammen mittoja siirtymällä siihen, missä raidetangot liittyvät kääntövarsista, mikä muuttaa rataa, jolla istuin kulkee kolmipyörän kallistuessa. Jos istuimen liikerata muuttuu seuraamaan suuremman säteen omaavaa kaarta, se toimii kuin korkeampi polkupyörä tai pidempi käänteinen heiluri, mikä hidastaa sen kiihtymiskiihtyvyyttä (roll acceleration).


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 05 Loka 2023, 10:49
Kirjoittaja jori

Ilahduttavan taitavaa mekanismien käsittelyä. :D

Ideana tuossa on siis, paitsi lukita ja vapauttaa kallistuminen, myös tuottaa kallistumisliikkeelle enemmän tai vähemmän hitautta niin, että matala pyörä kaatuu hitaasti kuin korkea, jotta kuski ehtii reagoida. Asiaa voi tihrustaa videolla kohdasta 41 sekuntia.
https://youtu.be/mSk4r06jGn8?t=41

Yritän selittää, mitä tuossa tapahtuu

Tilttiheiluri.JPG

Tuo hitauselementti tehdään paksulla ja painavalla vauhtipyörämäisellä heilurikappaleella B . Heilurin kulmaliikkeen välityssuhde takapyörien heilurivarsien liikkeeseen muuttuu seuraajarullien C liikkuessa kaarevassa urassa. Kun seuraajarullat ovat sisimmässä asennossaan, on seuraaja samalla linjalla kelloheilurin akselin A ja takapyörän vetopisteen E kanssa, jolloin välityssuhde on takapyörän heilurilta vauhtipyöräheilurille on ääretön ja kallistuminen on lukittu.

Kun ohjausvarren liikkeellä liikutetuilla vaijereilla liikutetaan V-muotoista, seuraajarullia liikuttavaa, mekanismia G taakse (kuvassa oikealle), työntää aukeava V-mekanismi seuraajia ulommas kaarevilla radoillaan ja takapyörien heilurivarsien ja vauhtipyöräheilurin välityssuhde pienenee. Kun seuraajat ovat lähellä vauhtipyöräheilurin akselilinjaa, sen kulmanmuutokset ovat suuria verrattuna takapyörien heiluriliikkeisiin, jolloin pienikin pyörän kallistuminen vaatii tuon mekanismin kautta suuren liikkeen vauhtipyöräheilurilta ja näin hidastaa pyörän kaatumista.

Mitä kauemmas V-mekanismi seuraajia siirtää tuosta keskiasennostaan, sitä pienemmäksi muuttuu välityssuhde vaihtipyöräheilurin ja takapyörien heilurivarsien välillä ja sitä matalamman kaksipyöräisen tapaan tuo kolmipyörä käyttäytyy.

Hieno oivallus, mutta mekanismi, jonka tehtävä on toimia vain hitautena = lisämassana polkupyörässä herättää hieman närästyksen tapaisia oireita ainakin minussa. Tiedeprojektiksi, tai motorisoituun tavarapyörään, tai moottoripyörään, kuten tuo Andrew tuossa sanoi, saattaisi hyvinkin sopia.

PS. Huomatkaa Naruperä D. :mrgreen:


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 05 Loka 2023, 22:06
Kirjoittaja Jarcco

Taitaa tälläiset mekanismit olla meidän, vanhan liiton porukan juttuja...
Tuollaisen voisi toteuttaa myös sähköisesti. Helposti samalla saisi mukaan automatiikkaa. Mekaniikka maksaa usein enemmän kuin sähkökomponentit. Autoissa on nappula toimintoja siirretty näytölle, säästösyistä koska harva niistä pitää. Seuraavaksi ohjaus toteutetaan ilman mekaanista yhteyttä ratin ja pyörien välillä. Ja sähkövaihteethan on jo fillareissa. Tekniikka siis kehittyy kosketusnäyttösukupolven haluamaan suuntaan.


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 12 Loka 2023, 16:40
Kirjoittaja ajou

Honza Gollan perheen nojakkireissun video on valmistunut.