Sivu 3/5
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 24 Syys 2013, 09:21
Kirjoittaja jori
Kun haette netistä tietoa. Huomatkaa, että kauppiaan antama tieto ei välttämättä vastaa yleistä totuutta. Teflon on moninkertainen hinnaltaan polyeteeniin ja nyloniin verrattuna. Tottakai kauppiaalla on kova tarve esittää sen ominaisuudet mahdollisimman "hyvässä valossa", jotta saisi myös tuota kallista hyväkatteista muovia kaupaksi. Siksi kauppiaat haluavat valita mielellään vain yhden pisteen esim. tässä nyt kitkaominaisuuksista. "Yleinen mutu"tieto on enimmäkseen peräisin kauppiaiden tiedotteista, vai oletteko nähneet riippumattomien tiedemiesten mainostavan tutkimustensa tuloksia TV-shopissa. Mututieto koostuu siitä tiedosta, jota eniten toistetaan.
Paljonkohan teflonia menisi kaupaksi liukupintamateriaaliksi, jos tuo kitkakertoimen nopeusriippuvuus (ylin käyrä) olisi kaikkien tiedossa.
Kuten tarkkaavaiset huomasivat, tuossa edellä esittelemissäni käyrissä oli varioitu valtava määrä parametrejä kitkamittauksien aikana, jotta kitkan muuttuminen eri olosuhteissa tulisi selväksi. Tuossa kauppiaan ainokaisessa kitka-arvossa ihmetyttää mittauksen mitätön paine, eikä esim. lämpötilasta ole mitään mainintaa, eikä muovin pinnan laadusta. Ehkäpä noissa sopivasti valituissa olosuhteissa teflon tosiaan antaa tuon kitkakertoimen -tai sitten ei. Ristiriita tuossa kuitenkin on verrattuna noihin kitkatieteilijöiden mittauksiin, joihin on sisällytetty valtava määrä tietoa myös olosuhteista. Niiden antama kuva teflonin ylivertaisista kitkaominaisuuksista on aivan toinen. Ei se huono ole, muttei ainakaan 1-10 m/s nopeudella hintansa väärtti.
Jukka on (taas) täysin oikeassa. Vaijeriputken sisäkuoren materiaalina teflon on ylivertainen. Vaijerin nopeus ei nopeanäppiselläkään jarruttajalla ole kymmentä senttiä sekunnissa.
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 24 Syys 2013, 10:47
Kirjoittaja mhelander
Tuosta vetopuolen rullasta:
Tämä on siis WISIL:n Warrenin NoCom:sta... huomaa että paluupuolen ketju on nostettu niin ylös kuin mahdollista ja vain pieni pätkä putkea.
Tässä mun lowracer nykykunnossa:
Tuossa on Optiman rulla ja alkuperäinen rullan pidin ja paluupuolen putken pätkä. Tarkoitus on ollu pari vuotta jo modata tuota. Lisää höpinää YesCom puolella...
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 30 Huhti 2016, 15:47
Kirjoittaja Jarcco
Tässä pari tuoretta kuvaa. Penkissä alkaa olla reikiä kuin tahkojuustossa, kun sitä on kokeiltu kolmessa pyörässä. Kiinnityslapun ja penkin välissä on pala roiskeläppää, ruuvit M5. Tuntuu tarpeeksi vahvalta, ainakaan ylimääräisiä ritinöitä ei penkistä kuulu.
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 30 Huhti 2016, 23:31
Kirjoittaja jooseha
Jarcco kirjoitti:Penkissä alkaa olla reikiä kuin tahkojuustossa, kun sitä on kokeiltu kolmessa pyörässä.
Mä mietin myös kolmansia reikiä poratessa, että miksen ole tehnyt penkin kiinnikkeitä ruuvin reikien osalta samanlaisiksi, niin selviäisi vain yksillä rei'illä penkissä
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 25 Heinä 2019, 13:43
Kirjoittaja Jarcco
Tämä laite loi taas nahkansa uudestaan, nyt muuttui sähköpyöräksi. Yose Powerin kamat 26" takamoottorilla ja 12,5 Ah/450Wh akulla on jo asennettu, ajelemaan en ole ehtinyt muutamaa kilsaa enempää. Mukava yllätys oli että johdot olivat riittävän pitkiä - noita olisi kelju käydä jatkamaan. 350 W teho tuntuu varsin riittävältä, kun mäet täällä ei ole isoja. Tavarapyörään ehkä isompi mylly olisi poikaa. Poljinanturikin toimii, tämä simppeli versio tunnistaa pyörimisliikkeen eli ei lähde ihan paikaltaan avustamaan.
Asennuksessa huomioitavaa oli että navan "olkapää" leveys oli mielestäni noin 140 mm eikä 135 mm kuten väittävät. Avid BB7 jarrun säätömutterin ja navan väliin jäi vain milli rakoa. Poljinanturi vaatii sen verran tilaa että keskiölaakeri piti vaihtaa pitempään 122 milliseen. Muuten asennus oli suoraviivaista. Kaiken kaikkiaan kitti on päällisin puolin kohtuullista laatua, hinta huomioiden. Kestävyyden sitten aika näyttää.
https://www.yosepower.com/en/category/R ... or-50.html
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 25 Heinä 2019, 14:21
Kirjoittaja janx
Mulla on toi sama sarja Paseossa. Tosiaan takahaarukan kanssa saa tehdä töitä, kun on ahdas. Sen takia on aika maksimaalinen pistosuojaus ja litkut vielä sisäkumissa. Muuten sarja on toiminut hyvin. Myös ilman poljintunnistusta ja jarruantureita. Totesin, että en saakaan taakse levyjarrua, kun ei enää mahdu paikalleen. Se on huono vanteen kulumisen kannalta.
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 28 Heinä 2019, 11:43
Kirjoittaja Jarcco
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 13 Heinä 2020, 10:37
Kirjoittaja Jarcco
Vanha alumiininen jalka petti, pyörä kumoon ja peili rikki
Sopivaa valmista ei löytynyt, piti tehdä itse.
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 13 Heinä 2020, 10:59
Kirjoittaja jori
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 13 Heinä 2020, 15:08
Kirjoittaja Jarcco
Sähköistyksestä on sekin "ilo", ettei painolla tunnu enää olevan niin paljon väliä. Kulmarauta on kokoa 30x30x3, latat 3x30 ja itse jalka 16x1 putkea. Ainakaan putkessa ei ole yhtään liikaa materiaalia.
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 13 Heinä 2020, 18:50
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:Sähköistyksestä on sekin "ilo", ettei painolla tunnu enää olevan niin paljon väliä. Kulmarauta on kokoa 30x30x3, latat 3x30 ja itse jalka 16x1 putkea. Ainakaan putkessa ei ole yhtään liikaa materiaalia.
Joo, ei se ulokejalkana voikaan olla ohuempaa, ainakaan noin pitkänä, mutta niveltukena –jollainen jalka voisi olla, jos jarrut olisivat varmasti päällä, kun pyörä on jalallaan– tuossa kestäisi vallan hyvin 16 mm sähköputkikin, tai melkein mehupillikin.
Täytyy pohtia, voisiko seisontatuen ja turvaviirin toiminnot yhdistää.
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 13 Heinä 2020, 20:00
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Sähköistyksestä on sekin "ilo", ettei painolla tunnu enää olevan niin paljon väliä. Kulmarauta on kokoa 30x30x3, latat 3x30 ja itse jalka 16x1 putkea. Ainakaan putkessa ei ole yhtään liikaa materiaalia.
Joo, ei se ulokejalkana voikaan olla ohuempaa, ainakaan noin pitkänä, mutta niveltukena –jollainen jalka voisi olla, jos jarrut olisivat varmasti päällä, kun pyörä on jalallaan– tuossa kestäisi vallan hyvin 16 mm sähköputkikin, tai melkein mehupillikin.
Täytyy pohtia, voisiko seisontatuen ja turvaviirin toiminnot yhdistää.
Kaksi pyörässä täysin tarpeetonta lisävarustetta onkin hyvä yhdistää - silloin niitä on enää yksi
Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)
Lähetetty: 13 Heinä 2020, 21:13
Kirjoittaja Härski
Jalkahan toimii jarruna jos se sattuu nojaamaan vaikka takarenkaaseen..
Tein keväällä samanmoisen jalan, mutta se menikin pojan mopediin. Siinä tosin ei ollu jarruominaisuutta.
E-Nix (MWB 26-24)
Lähetetty: 26 Heinä 2020, 15:38
Kirjoittaja Jarcco
PW kirjoitti:jori kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Sähköistyksestä on sekin "ilo", ettei painolla tunnu enää olevan niin paljon väliä. Kulmarauta on kokoa 30x30x3, latat 3x30 ja itse jalka 16x1 putkea. Ainakaan putkessa ei ole yhtään liikaa materiaalia.
Joo, ei se ulokejalkana voikaan olla ohuempaa, ainakaan noin pitkänä, mutta niveltukena –jollainen jalka voisi olla, jos jarrut olisivat varmasti päällä, kun pyörä on jalallaan– tuossa kestäisi vallan hyvin 16 mm sähköputkikin, tai melkein mehupillikin.
Täytyy pohtia, voisiko seisontatuen ja turvaviirin toiminnot yhdistää.
Kaksi pyörässä täysin tarpeetonta lisävarustetta onkin hyvä yhdistää - silloin niitä on enää yksi
Joo. yhtä tarpeeton kuin sisävessa. tai selkänoja fillarissa Kun kerran tottuu mukavuuksiin, ei osaa enää ilman olla.
Re: E-Nix (MWB 26-24)
Lähetetty: 27 Kesä 2021, 14:39
Kirjoittaja Jarcco
En muista mitä kaikkea tähän ketjuun on pyörästä tullut kirjoiteltua enkä jaksa tarkistaa, mutta tässä kokemuksia kun sähkö avulla on ajeltu 2200 km.
- Ajoergonomia on vuosien mittaan saatu aika kohdalleen. Penkki saisi olla 5 cm alempana, että pysähtyessä olisi tukevammin jalka maassa. Sähköistys on toiminut kuten pitääkin, akulla pääsee säästämällä jopa 80 km. Jousitus on ehdoton, mutta iskari on parhaat päivänsä nähnyt, jos niitä on ollutkaan.
- Kehitettävää toki löytyy aina. Painoa ja kokoa on liikaa, kuljettaminen vaatii peräkärrin tai pakettiauton. Tälläinen on erittäin vaikea tehdä kokoon taittuvaksi. Etujousitus 20" kiekolla paremman takaiskarin kera olisi iso parannus.
Siinä oikeastaan kaikki mitä tulee mieleen. Omaan käyttöön varmaan sopivin pyörä tällä hetkellä. Toki on muitakin pyöriä ajossa, jotka on parempia jollain osa-alueella, kuten talvella.