VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Sitten se on 20 " varmaankin, muttei missään tapauksessa 24" kuten väitetään lähteissä.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja PW »

Lizard100 kirjoitti:

Sitten se on 20 " varmaankin, muttei missään tapauksessa 24" kuten väitetään lähteissä.

Milli koot antas tarkemman tiedon kiekoista ja niihin sopivista renkaista. http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#iso Tuonkin luettelon mukaan 24" renkaita on 4 eri kokoa ja 20" 3 eri kokoa.
JOS lähteessä on ilmotettu ett 24" niin kait se joku noista neljästä on miksi ei ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

PW kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Sitten se on 20 " varmaankin, muttei missään tapauksessa 24" kuten väitetään lähteissä.

Milli koot antas tarkemman tiedon kiekoista ja niihin sopivista renkaista. http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#iso Tuonkin luettelon mukaan 24" renkaita on 4 eri kokoa ja 20" 3 eri kokoa.
JOS lähteessä on ilmotettu ett 24" niin kait se joku noista neljästä on miksi ei ?

Petri

Okei ne ei näemmä ole lainkaan tekemisiissä tuumien kanssa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuumat vois unohtaa, 507 mm taitaa olla yleisin noista 24" renkaista - 20" renkaissa 406 mm on yleisin mutt 451 voi esim. kisakäytössä olla aika yleinen nojakeissa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Pysyykö ketjut ollenkaan päällä jos takaratas ja eturatas ton kokoset ?

Liitteet
iso ratas
iso ratas

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Lizard100 kirjoitti:

Pysyykö ketjut ollenkaan päällä jos takaratas ja eturatas ton kokoset ?

Väittäisin että pysyy, mutta joku kiristin on syytä olla.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Esim. näinkö...2 vaihtesena !?

Liitteet
V-trike 2 gears !
V-trike 2 gears !

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Lizard100 kirjoitti:

Esim. näinkö...2 vaihtesena !?

Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Esim. näinkö...2 vaihtesena !?

Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.

Näin, jos haluat vaihteensiirtäjän. Yhdellä vaihteella riittää tuo ylempi taittopyörä.

Liitteet
Isoveto.png
Isoveto.png (174.99 KiB) Katsottu 3246 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Wacky kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Esim. näinkö...2 vaihtesena !?

Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.

Riittäisköhän ihan vaan yksi vaihde ?

Liitteet
oxygen system !
oxygen system !
V-TRIKE_oxygen_gear.jpg (54.74 KiB) Katsottu 3241 kertaa

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja jori »

Lizard100 kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Esim. näinkö...2 vaihtesena !?

Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.

Riittäisköhän ihan vaan yksi vaihde ?
Kuva

Et nyt ymmärtänyt, mitä siitä takaketjupyörän kosketuskulmasta on yritetty sanoa. Yksi vaihde voi varmaan riittääkin, mutta kiristyspyörän täytyy lisätä takaketjupyörän kosketuskulmaa, muuten ketju hyppää hampaiden yli, eikä polkemisesta tule mitään. Jos vain yksi vaihde, täytyy taittopyöränä käyttää sitä ylempää, kuten sanoin edellisessä viestissäni. Noin pienellä takarattaalla kosketuskulman on hyvä olla lähes 180 astetta. Voi toki olla enemmänkin.

Iso kosketuskulma (ketjun kääriytymä rattaan ympärillä tai yhdessä rattaan kanssa kulkema matka) pienentää hammasvoimia ja parantaa myös hyötysuhdetta verrattuna liian pieneen kosketuskulmaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jori kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Esim. näinkö...2 vaihtesena !?

Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.

Riittäisköhän ihan vaan yksi vaihde ?
Kuva

Et nyt ymmärtänyt, mitä siitä takaketjupyörän kosketuskulmasta on yritetty sanoa. Yksi vaihde voi varmaan riittääkin, mutta kiristyspyörän täytyy lisätä takaketjupyörän kosketuskulmaa, muuten ketju hyppää hampaiden yli, eikä polkemisesta tule mitään. Jos vain yksi vaihde, täytyy taittopyöränä käyttää sitä ylempää, kuten sanoin edellisessä viestissäni. Noin pienellä takarattaalla kosketuskulman on hyvä olla lähes 180 astetta. Voi toki olla enemmänkin.

Iso kosketuskulma (ketjun kääriytymä rattaan ympärillä tai yhdessä rattaan kanssa kulkema matka) pienentää hammasvoimia ja parantaa myös hyötysuhdetta verrattuna liian pieneen kosketuskulmaan.

Sori Jori...en huomannut 12 minsaa ennen postaamaasi viestiä..kuinka alas se yläpuolen rissa pitää pudottaa jos yksi vaihde ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Timppa kirjoitti:

Näin hieno suunnitelma pitäisi tehdä salassa, ettei kukaan vaan tekisi samanlaista jossain päin maailmaa... :lol:

Kiitos Timppa..meinaatko, että kopio voi voittaa originaalin ?

Jori...jotenkin tuntuu, että voimaa tulee näin paremmin takarattaalle.

Liitteet
..one gear
..one gear

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

Lizard100 kirjoitti:

...
Riittäisköhän ihan vaan yksi vaihde ?

Polkijasta ulos saatava maksimiteho riippuu hyvin suuresti poljinkierroksista. Kannattaisi olla muutama hyvin lähekkäin oleva vaihde suunnitellun ennätysnopeuden/kadenssin tienoilla. Varmaan pitäisi vielä olla varalla nippu erikokoisia rattaita vaihdettaviksi siltä varalta, että kaikki oletukset eivät olisikaan menneet ihan nappiin. Fixi-miehet ja velodromi-ajajat voivat tietysti olla eri mieltä vaihteiden tarpeesta. Ovaalilla saakin helposti toistoja riittävästi ja välitykset saa haetuksi kohdalleen. Montako kertaa Battle Mountainissa saa/pystyy ajamaan viikon aikana? Voiko tuuli muuttaa tilannetta niin, että tarvittaisiin erilainen välitys?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja PW »

Kait se vaihteiden määrä ja hammasrattaiden koko riippuu siitä - Kuka sillä ajaa ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Lukittu