kmb kirjoitti:Pistin jokaiseen linkkiin erikseen, alussa kuivaan ketjuun suosittelevat pistämään kahteen kertaan, välissä kuivuminen (vähintään 10 min ohjeen mukaan).
Jep, näin pitääkin olla ja ei haittaa jos ketju ei ole kuiva heti joka lenkin jälkeen tai vaadi viikottain voitelua.
kmb kirjoitti:Ketjuissa aiemmin "märkäöljyt", jotka poistin ottamalla ketjut pois ja pulloon johon tärpättiä ja vuorokauden verran olivat pullossa, silloin tällöin huljuttelin. Suosittelen tätä tapaa jos haluaa todella puhtaiksi ketjut. Ovat myös äärimmäisen kuivat eli voitelu pitää tehdä huolella tuon jälkeen.
Itse taisin pestä WD-40 voidellun ketjun Sheldon Brown -menetelmällä ennen Finish Line Teflon "kuivaöljyyn" siirtymistä. Tuo ketju on edelleen kulumaton ja MP:ssä käytössä...
kmb kirjoitti:Tässä kuvatunkaltaisessa käytössä ymmärtääkseni toimii hyvin se, että sateen jälkeen jos tuntuu että on huuhtoutunut pois niin pistää lisää (ja antaa kuivua rauhassa - matkan päällä jos sateen jälkeen pistää ja lähtee heti polkemaan niin se kyllä siitä käytännössä linkoutuu pois). Ilmeisesti näitä vahoja ei tarvitse välissä pestä pois, eli siinä suhteessa pitäisi olla vaivattomampikin.
Joo, sade huuhtoo nuo Teflon-öljytkin pois, oli sitten jo valmiiksi ketjussa tai märkänä siihen laitettuna... tai jos runsaalla vedellä (joutuu) pesee.
kmb kirjoitti:Jos lähtisin useamman päivän reissuun, varautuisin siihen, että mahdollisesti tarvitsee vauhdissa siirtyä märkäöljyyn jos kovasti sataa. Tästä en tosin ole aivan varma: riittääkö sade pesemään vahat pois riittävällä tavalla jotta voi vain tuutata sitä märkäöljyä ketjuun, vai tuleeko siitä jotakin ongelmia (ts. pitääkö vaha pestä huolellisesti pois ensin)? Ehkä googlamalla seliväisi.
En usko että tarvii. Itselläni pelasi tuo "wet"-öljy hyvin kun oli oikeesti märkää, kylmää tai paljon lunta. Nyt sen käyttö vaatii useaan kertaan ulos puskevan ylijäämäöljyn ja siihen tarttuvat sotkun pois pyyhkimistä WD-40 kostutetulla rätillä. Kuivalla ei lähde.
Olen aivan niillä näppäimillä että vaihdan Teflon-kuivaöljyyn. Mutta sitä ei enää ole kovin paljoa, ja se toimii hyvin maantiekiitureissa. Joten taidan hankkia tätä maasturiin. Teflon ei toimi maastoajossa ja kuivassa pölyssä ihan parhaalla tavalla. Kun välillä tulee siihen sekaan vielä vettäkin...
Mistä sait tätä hankittua ?