Sivu 1/5

Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 30 Syys 2013, 09:40
Kirjoittaja Pastori

Vähän ne MBB rakkineet kiinnostaa, ihan ton python kokemuksen jälkeen.

Törmäsin eilen tämmöiseen mixtestä MBB:ksi projektiin.

Kuva

Sitten mä ihmettelin ja pähkäilin erilaisia juttuja - löysin hauskoja rakkineita muitakin webistä.

Tässä oli rakentajalla teesinä = jalat alemmas > mäet nousee helpommin. No tiedä häntä.

Piirtelin puhtaaksi tämmöistä ideaa.

Kuva

Miksei tommoinen MBB voisi olla:

  • pidemmällä akselivälillä
  • pystymmällä emäputkella
  • lyhemmällä kampiosalla (akseliväli pidempi - painoa silti etupyörällä hyvin)
  • pikkaisen alempana toi etuosan installaatio - kiinnitys haarukan yläosaan emäputken alta

Mitäs tämmöisestä sanotte?

Mä olen normaaliin tapaan tosi innostunut, ennenkuin viisaammat pudottaa mut maan pinnalle.

No. Tieteskin tällä on esikuva. Venäläsipapan rakkine jolla on ajettu Australian halki ja RAAM läpi.

Kuva

http://www.recumbentjournal.com/article ... -raam.html

http://www.recumbentjournal.com/article ... -raam.html


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 30 Syys 2013, 10:53
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Mä olen normaaliin tapaan tosi innostunut, ennenkuin viisaammat pudottaa mut maan pinnalle.

En ole viisaampi, mutta muiden masentaminen on tapani, joten... Hassusta kohdasta pitää jalan taipua jos tuolla tiukempaa mutkaa haluaa tehdä ;)

Jukka


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 30 Syys 2013, 11:52
Kirjoittaja jori

Minulla on ollut vuodesta -82 tällainen semitandem, jolla ajeltiin aikanaan paljon kaksi päällä. Kaveri istuu tarakalla ja polkee alapolkimia ja kuski satulalla ja polkee noita etupyörän polkimia. Täyttää tandemin ehdot. Kahdelle henkilölle tarkoitettu. (Kaksia polkimia vartan tarvitaan kahdet jalat) ja siinä on kaksi erillistä jarrulaitetta. Molemmissa kiekoissa on napajarru. Edessä myös Duomatic napavaihde.


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 30 Syys 2013, 12:09
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mä olen normaaliin tapaan tosi innostunut, ennenkuin viisaammat pudottaa mut maan pinnalle.

En ole viisaampi, mutta muiden masentaminen on tapani, joten... Hassusta kohdasta pitää jalan taipua jos tuolla tiukempaa mutkaa haluaa tehdä ;)

Jukka

Äkkiäkös tota muuttaa poljinkeskiötä hiukan eteenpäin. Perse hilautuu samalla ja painopiste. Onko tää nyt jotenkin epäkelvompi?

Kuva


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 30 Syys 2013, 13:08
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Minulla on ollut vuodesta -82 tällainen semitandem, jolla ajeltiin aikanaan paljon kaksi päällä. Kaveri istuu tarakalla ja polkee alapolkimia ja kuski satulalla ja polkee noita etupyörän polkimia. Täyttää tandemin ehdot. Kahdelle henkilölle tarkoitettu. (Kaksia polkimia vartan tarvitaan kahdet jalat) ja siinä on kaksi erillistä jarrulaitetta. Molemmissa kiekoissa on napajarru. Edessä myös Duomatic napavaihde.

Voisko tästä alkaa jo pikkuhiljaa päätellä näiden mbb-python-semitandemien jälkeen että ei sillä nyt taida olla oikeesta niin väliä mitä tekee, kunhan on hauskaa ja vähän treenaa.


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 30 Syys 2013, 19:16
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Pastori kirjoitti:

Voisko tästä alkaa jo pikkuhiljaa päätellä näiden mbb-python-semitandemien jälkeen että ei sillä nyt taida olla oikeesta niin väliä mitä tekee, kunhan on hauskaa ja vähän treenaa.

:lol:
Juuri näin :mrgreen:


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 01 Loka 2013, 00:18
Kirjoittaja jori
Mustasudenkorento kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Voisko tästä alkaa jo pikkuhiljaa päätellä näiden mbb-python-semitandemien jälkeen että ei sillä nyt taida olla oikeesta niin väliä mitä tekee, kunhan on hauskaa ja vähän treenaa.

:lol:
Juuri näin :mrgreen:

Mummielestä yksipyöräisellä ajaminen kertoo juuri tämän. Jos kerran yksipyöräisellä polkupyörälläkin voi ajella, niin on se oikeastaan ihan sama, millaisen rakkineen tekee -aina sillä voi ajaa. Siksi kannattaa tehdä sellainen, että rakenne itsessään ei vaadi paljon rakenteita (painoa) ja että se on helppo tehdä, ettei jää tekemättä tai kesken. Näillä ehdoin kaikki on mahdollista. :)


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 01 Loka 2013, 07:34
Kirjoittaja Pastori

Jep. Mahdollisimman yksinkertainen rakenne ja minimaalisen lyhyt ketju voisi olla hyvä tavoite.


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 01 Loka 2013, 07:40
Kirjoittaja PW

Tuon ekan viestin mallinen pyörä oli miulla mielessä "helsinkinojakki" otsikon alla. Tuleeko siitä mitään, ehkä kun tuossa on nyt mallikin.

Petri


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 01 Loka 2013, 13:11
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Tuon ekan viestin mallinen pyörä oli miulla mielessä "helsinkinojakki" otsikon alla. Tuleeko siitä mitään, ehkä kun tuossa on nyt mallikin.

Mitenkäs tällainen? Taaemman kaverin alle Extra Wheel tueksi ja tavaroille, niin kyllä on helppo retkipyörä.


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 01 Loka 2013, 13:31
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Jep. Mahdollisimman yksinkertainen rakenne ja minimaalisen lyhyt ketju voisi olla hyvä tavoite.

No, tästä ei pyörä enää paljon voi yksinkertaisemmaksi muuttua:

Kuva

Ketjun voi laittaa vaikka kaulaan :D

Jukka


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 01 Loka 2013, 21:56
Kirjoittaja Jarcco

Mietin tässä että mitä tuolla pystyllä keulakulmalla tavoittelet? Äkkipäätä ei kyllä keksi mitään hyötynäkökohtaa. Tietysti jos kokeilee niin sitten tietää varmasti. Mitä jos tekisit ohjauskulmasta säädettävän? Sen voisi toteuttaa laittamalla emäputken taakse runkoon saranan. Potkulaudan saranasta voi kopsata idean.
Itseä MBB kiinnostaa siksi, että saisi isoilla kiekoilla kammet ja penkin samalle korkeudelle. Atombikesin malli olisi hyvä lähtökohta: http://ia600800.us.archive.org/35/items ... 26ver9.pdf


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 01 Loka 2013, 23:19
Kirjoittaja Pastori
Jarcco kirjoitti:

Mietin tässä että mitä tuolla pystyllä keulakulmalla tavoittelet? Äkkipäätä ei kyllä keksi mitään hyötynäkökohtaa.

Mä mietinkin sitä, että mitä merkitystä sillä on? Siis jos putki on pystymmässä - niin mitä haittaa siitä on? Toihan on samaa luokkaa kuin pystäreissä.
Jos toi pappa on ajellut tolleen hirveitä päivämatkoja, niin ei se nyt voi ihan mahdoton olla?

Edit. Pystymmällä kulmalla olis ehkä kätevämpi tehdä toi etuosa kokonaan tohon emäputken alle. Ja polkimet on siis alempana, ehken hiukan.

Kuinka paljon paremmin todella loiva kulma siis "keskittää"?


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 01 Loka 2013, 23:23
Kirjoittaja Pastori

Papparaisen uudempi versio tässä:

Kuva

Keulan installaatio on pidemmällä - kolmion etuosa siis ja takarunko luihakammin tehtynä.


Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Lähetetty: 02 Loka 2013, 00:14
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Mietin tässä että mitä tuolla pystyllä keulakulmalla tavoittelet? Äkkipäätä ei kyllä keksi mitään hyötynäkökohtaa.

Mä mietinkin sitä, että mitä merkitystä sillä on? Siis jos putki on pystymmässä - niin mitä haittaa siitä on? Toihan on samaa luokkaa kuin pystäreissä.
Jos toi pappa on ajellut tolleen hirveitä päivämatkoja, niin ei se nyt voi ihan mahdoton olla?

Edit. Pystymmällä kulmalla olis ehkä kätevämpi tehdä toi etuosa kokonaan tohon emäputken alle. Ja polkimet on siis alempana, ehken hiukan.

Kuinka paljon paremmin todella loiva kulma siis "keskittää"?