tm kirjoitti:Arvelin putkien pulttaamisen hitsauspöytään riittävän pitämään ne riittävän hyvin linjassa, ja suurinpiirtein näin taisi käydäkin. Lopputulos selviää myöhemmin, kun on ohjainlaakerin ja etuhaarukan sekä etäohjauksen asentamisen vuoro.
Eikö olekin hauskaa kun aina meinaa käydä näin että pitää päästä tekemään nopsempaan kuin malttais tehdä kunnon jigejä...
tm kirjoitti:Kyllä tuo pyöreiden putkien hitsaaminen on noviisille pykälää haastavampaa kuin nelikanttiputkien kanssa puuhaaminen. Kolvia pitäisi sujuvasti kääntään kokoajan sauman edetessä -> vaatii vielä harjoittelua. Onneksi tästä ei ole mitään näyttelyesinettä tulossa.
Tosi siistiltä näyttää sekä saumat että työpiste. Toisin kun mun puuhaprojektissa aikanaan... ja ei haitanne vaikka omavalmisteessa vähän näkyy oman käden jälki. Tuosta(kin) syystä olen tuumannu että josko seuraavan jättäisi maalaamatta, pelkkä kirkas lakka pintaan.
tm kirjoitti:Etu- ja takapyörien linjaan saamiseksi kannattanee ainakin takahaarukkaan tulevat nivelpisteen kiinnikkeet hitsailla laittamalla kiekot paikalleen ja nelikanttiputket vinkoilla puristamaan vanteiden molemmin puolin. Kuten täällä foorumilla näkee usein tehdyn. No tähän vaiheeseen pääsemiseen kuluu vielä jonkin aikaa, takahaarukkaa varten en ole vielä edes putkia ostanut. Takahaarukan kasaamiseen tarvinnee tehdä jonkinlaiset jigit, että saisi suoruuden edes sinnepäin.
Takahaarukka kannattaa tosiaan tehdä kunnon jigissä. Ja sitten sen nivel kiinnittää vasta kun muut osat on kunnolla mukana ja runkojigissä.Eli haarukka ohjainlaakerien kanssa, haarukoihin suorat kiekot ja suoraan paikalleen ja sitten noiden neliöputkien väliin. Huolellinen tarkistus että kiekot on todella pystysuorassa toisiinsa nähden ja linjassa. Sitten täppää haarukan nivelen putkiston kiinni ja liikeradan ja suoruuden tarkistus...
Itse ryssin tässä ja lopputulos on vähän sinne päin. Etäohjauksen emäputki ei ole 100% pystyssä suhteessa haarukan emäputkeen ja myöskään takahaarukan joustoliike ei ole täysin pystysuora suhteessa runkoon/emäputkeen ja jousituksen linkustoon. Ylimääräistä vaivaa saada huollon jälkeen nippuun ja toimimaan kitkattomasti ja varmasti kestää huonommin. Oma nyt on kestänyt yli kymppitonnin joka lienee tuuria...
tm kirjoitti:Seuraavaksi aikomuksena on rustailla kiinnityskorvakkeet penkkiä ja iskaria varten tuohon keskiputken päälle. 2 mm:n levystä ajattelin kokeilla, toivottavasti kestää.
Mulla on 3-4mm:n latasta penkin alakiinnitys, hitsattuna toisesta sivusta suoraan tukiputken päähän. Siihen porasin reijät ja väänsin suoraan kierteet, on korkannu vasta pari kertaa mutta nyt kestää. Penkin keski/takatuki kannattaa sitten tehdä tosi tukevaksi ettei penkki joudu hoitamaan väärän suuntaisia voimia kuten mulla joka teettää sitten remonttihommia myöhemmin ja ei joustava penkin kiinnitys ole hyväksi tehoilla ajaessa.