Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti: 01 Joulu 2021, 19:25

45,9 kWh on kyllä aika paljon. Bensalitrassa on energiaa 8,5 kWh, joten tuo kulutuksesi vastaisi 5,4 litran kulutusta 100% hyötysuhteisella bensamoottorilla. :shock:

Ottomoottorin hyötysuhde on karkeasti 1/3 eli tuo vastaa 16,2 litraa bensa-autossa :shock: ja niitäkin lämmitetään talvella.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti: 02 Joulu 2021, 08:34
jori kirjoitti: 01 Joulu 2021, 19:25

45,9 kWh on kyllä aika paljon. Bensalitrassa on energiaa 8,5 kWh, joten tuo kulutuksesi vastaisi 5,4 litran kulutusta 100% hyötysuhteisella bensamoottorilla. :shock:

Ottomoottorin hyötysuhde on karkeasti 1/3 eli tuo vastaa 16,2 litraa bensa-autossa :shock: ja niitäkin lämmitetään talvella.

Tuo 1/3 on vieläpä hyötysuhde täydellä, tai lähes täydellä kuormalla, eli ei varmaankaan silloin, kun keskinopeus on alle 20 km/h. :mrgreen:

Tuo tarkoittanee sitä, että eemeli on lämmittänyt autoaan myös silloin, kun on ollut keikalla talossa sisällä. Polttomoottoriautolla tuota ei saa tehdä, mutta jo tehtäisiin, eli auto jätettäisiin tyhjäkäynnille pihalle ronksuttamaan, olisi polttoaineenkulutus varmasti vähintään tuon parikymmentä litraa. Tyhjäkäynnillä atuo vie noin litran tunnissa. :|

eemeli kirjoitti: 01 Joulu 2021, 20:10

Aika hoppu ollut töissä. Tänäänkin työaika 5.30-18.30. Osa kyllä toimistotyötä ja auto seisoo pihassa. Täytyy kyllä myöntää lämmitys ollut päällä varsinkin aamusella kun täytyy kiertää aamukierros taloissa. Muuten taisi olla 13 lyhyttä asiakaskäyntiä. Sesonki aika. Kaikilla on kylmä...

Ei näissä mitään mystistä ole. Energia on energiaa, oli se sitten sähköä, bensaa tai dieseliä, tai vaikka biokaasua. Polttoainesta saadaan lämpöä lähes sadan prosentin hyötysuhteella, mutta mekaanista energiaa vain parhaimmillaan kolmannes. Sähköstäkin saadaan lämpöä sadan prosentin hyötysuhteella, mutta mekaanista energiaa parhaimmillaan yli 90% hyötysuhteella. Ei sitä energiaa sähköautossakaan minnekään kaivoon valu. :roll:

Sekin pitää yrittää huomoida, että 46 kWh sähköä maksaa tämänhetkisilläkin 20 sentin kilowattituntihinnalla alle kympin. Eli kovallakin tuntihinnalla ostettu sähkö on vielä bensaa halvempaa myös lämmitykseen. Tosin lämmityskäytössä ero on jo aika pieni. Matkan taittamisessa hintaero onkin sitten moninkertainen sähkön eduksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti: 02 Joulu 2021, 08:52

Sekin pitää yrittää huomoida, että 46 kWh sähköä maksaa tämänhetkisilläkin 20 sentin kilowattituntihinnalla alle kympin. Eli kovallakin tuntihinnalla ostettu sähkö on vielä bensaa halvempaa myös lämmitykseen. Tosin lämmityskäytössä ero on jo aika pieni. Matkan taittamisessa hintaero onkin sitten moninkertainen sähkön eduksi.

Toki jos vain kukkaroaan miettii. Nykyään on kuitenkin kovin muodikasta säästä energiaa ympäristösyihin vedoten.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kokeillaas palella tämä päivä. Eli lämmitys pois.
Kohtuu tehokas tuo lämmitin. Miettinyt kumpi säästää akkua. Pitää auto lämpimänä vai lämmittää aina kylmästä lämpimään keikkojen välissä? Tässä menee jäähdytin päälle automaattisesti kun laittaa lämmöt pienelle eli tuokin muistaa ottaa aina pois kun käynnistää.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tuosta polttomoottori ja sähkön käytöstä lämmittämiseen vielä sanoisin, että vaikka paperillahan polttomoottori tuottaa lämpöä pirun hyvällä hyötysuhteella, niin köytännössä autoilleesa siitä lämmöstä menee pakokaasun mukana iso osa hukkaan. Sanoisin karkeasti puolet koko energiasta.

Eli ei sähkön ja polttomlttorin vertailu lämmittämiseen ole ihan simppeliä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Niin no polttisautoissahan käytetään hukkalämpöä lämmittämiseen enemmän tai vähemmän tehottomasti :roll: Tämän takia uudemmat diisselit on kylmiä. Ei sen takia, että niissä ei olisi hukkalämpöä lämmittämiseen. Suurin osa energiasta menee niissäkin harakoille

eemeli kirjoitti: 02 Joulu 2021, 10:02

Miettinyt kumpi säästää akkua. Pitää auto lämpimänä vai lämmittää aina kylmästä lämpimään keikkojen välissä?

Voisin veikata, että säästää, jos lämmittää vain ajaessa. Silloin keskilämpö on matalampi. Mitä kylmempi auto sen vähemmän siitä myös karkaa lämpöä. Oikeastaan hämmästyisin, jos peltilaatikon jatkuva kuumana pitäminen säästäisi lämmitysenergiaa, mutta onhan se mukavampi mennä lämpimään kuin kylmään autoon :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 02 Joulu 2021, 10:37

Tuosta polttomoottori ja sähkön käytöstä lämmittämiseen vielä sanoisin, että vaikka paperillahan polttomoottori tuottaa lämpöä pirun hyvällä hyötysuhteella, niin köytännössä autoilleesa siitä lämmöstä menee pakokaasun mukana iso osa hukkaan. Sanoisin karkeasti puolet koko energiasta.

Eli ei sähkön ja polttomlttorin vertailu lämmittämiseen ole ihan simppeliä.

Nimenomaan näin.

Tuosta auton lämmittämisestä vielä hieman. Tutustuin 90-luvun alussa erääseen keksijään, joka teki mm. pakettiautoihin kohdelämmittimiä. Ne olivat kuskin niskan taakse, kattoon, oveen ja tuulilasin yläpuolelle sijoitettuja säteilylämmittimiä. Idea oli, että tuotetaan heti auton käynnistyttyä mukava olo kuskille, niin ei tarvitse käyttää kylmän moottorin kipeästi tarvitsemaa lämpöä kabiinin lämmittämiseen.

Sähkövastukset lämpenivät heti kun auto käynnistyi, kuormittivat moottoria juuri sopivasti laturin avulla lisää, jotta moottorin lämpötila nousi mahdollisimman nopeasti, mutta hellävaraisesti käyntilämpöön, jolloin taas lämmintä ilmaa riitti puhaltaa kabiiniin.

Näkisin tälle idealle hyödyllistä käyttöä juuri nyt, kun autot ovat muuttumassa sähköisiksi. On paljon helpompi lämmittää säteilyllä vain kuski, kuin koko se ilmamäärä hytissä. Eikä tässä ollut tarkoitus kokonaan luopua ilman lämmittämisestä, vaan tehdä mahdollisuus pärjätä pienemmällä kabiinin ilman lämpötilalla yhtä miellyttävästi.

Idea on sama kuin infrapunasaunassa, jos joku on sellaisessa käynyt. Saunassa on lämmin, vaikka ilma ei ole kovin lämmintä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Päivä paleltu…

Liitteet
53639DFE-EFAE-453B-ABD2-418D83929775.jpeg

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Oliko lämmitin kokonaa pois, vai vaan sen ajan, kun auto seisoi. Mitä ilmeisimmin jokin lämmitin siellä on päällä, koska vieläkin on kulutus kovempi kuin maantiellä.

Ilmeisesti työsi edellyttää lukuisia kiihdytyksiä ja jarrutuksia, mikä tietenkin lisää kulutusta, vaikka ilmanvastus ei pääse paljon kulutusta lisäämään. ;) Onko autossasi jarrutusenergian talteenotto.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Ei ole tähän autoon vielä omistajan käsikirjaa löytynyt. Ottaa jarrutusenergiaa talteen. Puhallin ykkösellä ja lämpötila minimissään. Laittaa automaattisesti jäähdyttimen päälle kun laittaa lämpötilan minimiin. Virrat kokonaan pois pysähdyksissä. Autossa kolme teho asentoa ja boosti jarrutusenergian talteenottoon. Boosti pitää laittaa päälle erikseen. Jostain olin lukevina, että näissä on akuissa joku lämmitin. Ajo pelkkää kaupunkiajoa.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Akkujen lämmitys vie virtaa pakkasella ja siihen ei kuski voi nappuloista vaikuttaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, iso kulttuurinmuutos vaatii aikaa ja paljon kokemusasiantuntijoita. Niitä ei ole vielä sähköautoille kertynyt monia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Nyt koetellaan sähköauton käyttäjiä. Erityisesti, jos autoaan joutuu lataamaan päiväsaikaan ja omaa pörssisähkö pohjaisen sopparin.

Toki kaikki on muutettavissa jos jaksaa alkaa tekemään asioita uusiksi. Oli se sitten sähkösopimus tai joku muu kevätjuhlaliike.

Kiinteähintainen sopimus ei varmaankaan tunnu nyt pahalta. Toki se pörssisähkö pohjainen voi joskus olla halvempi, mutta sitähän se on etujen maksimointi; joskus voi tulla kynsille.

Toisella foorumilla olen mielenkiinnolla seurannut Mitsu PHEV:in elämää. Tietyn ikäiset kun ovat semmoisia, että jos pakkasta on yli 10 astetta, niin aina pärähtää bensakone tulille. Oli matka pitkä tai lyhyt. Siitä alkaa ekologinen ajelu olla aika kaukana, kun bensalla mennään ne lyhyetkin matkat, jotka oli lähtökohtaisesti tarkoitus surista sähköllä.

Velomotion Scopa

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Auton käyttäminen kuuluu olla kallista käyttövoimasta riippumatta. Tämä periaatepäätös on astettu noin sata vuotta sitten.

Hybridiautossa saa polttiksen ja täyssähköauton kaikki huonot puolet kätevästi samassa paketissa.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

torneol kirjoitti: 07 Joulu 2021, 17:25

Toisella foorumilla olen mielenkiinnolla seurannut Mitsu PHEV:in elämää. Tietyn ikäiset kun ovat semmoisia, että jos pakkasta on yli 10 astetta, niin aina pärähtää bensakone tulille. Oli matka pitkä tai lyhyt. Siitä alkaa ekologinen ajelu olla aika kaukana, kun bensalla mennään ne lyhyetkin matkat, jotka oli lähtökohtaisesti tarkoitus surista sähköllä.

Todella moni erityisesti vanhempi plugari tekee tämän. Amperaan sai jopa huijauspalikoita jotta sähköajo onnistuisi hiukan normaalia kylmemmällä.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Vastaa Viestiin