Sivu 34/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Maalis 2021, 18:25
Kirjoittaja Vilijami

Helppo on uskoa tuo, varsinkin kun on lisännyt joskus pakkasella halpaa öljyä moottoriin. Ei meinaa öljy tulla purkista ulos, ennen kuin puristaa kanisteria läjään.

Joskus minulla oli muutaman kuukauden lainassa VW 1600 TL ilmajäähdytteisellä bokserilla. Siinä lohkolämmittimen vastus oli öljypohjassa lämmittämässä suoraan öljyä. Pyörähti muuten pakkasella eri iloisesti roikasta. Ihmetyttää ettei öljyn lämmitys ole yleisemmin käytössä.


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Maalis 2021, 18:35
Kirjoittaja Nojanalle

Eikös nyky autois ole melkein kaikissa, öljypohjassa mitään sanomaton säteilylämmitin . :twisted: Kaverin Kiassa ainakin , sillä ei lämpiä edes öljyt , kun pakkaset paukkuu siel -20C . Muunlaista lämpöö ei kuulemma voi tarjota, kun moottori ei kestä voimakkaampa ulkopuolista lämmitintä .
Sitä nyky autojen ihanuutta . :mrgreen: :mrgreen:


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Maalis 2021, 18:59
Kirjoittaja Vilijami

Tuo suksienvoitelurauta koneen kyljessä on ihan yhtä tyhjän kanssa. :mrgreen:

Useampaan autoon on letkulämmitin tullut asennettua, mihin sitä tai lohkolämmitinta ei valmistajan/myyjän mielestä voi laittaa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Maalis 2021, 22:28
Kirjoittaja samuel
Vilijami kirjoitti: 01 Maalis 2021, 18:59

Tuo suksienvoitelurauta koneen kyljessä on ihan yhtä tyhjän kanssa. :mrgreen:

Useampaan autoon on letkulämmitin tullut asennettua, mihin sitä tai lohkolämmitinta ei valmistajan/myyjän mielestä voi laittaa.

Paikallinen autosähköfirma asensi asiakkaan autoon webaston vaikka merkkiliikkeessä oli kerrottu että kyseiseen malliin ei voi lisälämmitintä asentaa.
Ensilämmityksen jälkeen yrittivät startata autoa. Auto ilmoitti että "liian suuri lämpötilaero" eikä startannut koska moottori oli lämmin ja ulkoanturi mittasi pakkaslukemia...


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Maalis 2021, 22:39
Kirjoittaja Vilijami
samuel kirjoitti: 01 Maalis 2021, 22:28
Vilijami kirjoitti: 01 Maalis 2021, 18:59

Tuo suksienvoitelurauta koneen kyljessä on ihan yhtä tyhjän kanssa. :mrgreen:

Useampaan autoon on letkulämmitin tullut asennettua, mihin sitä tai lohkolämmitinta ei valmistajan/myyjän mielestä voi laittaa.

Paikallinen autosähköfirma asensi asiakkaan autoon webaston vaikka merkkiliikkeessä oli kerrottu että kyseiseen malliin ei voi lisälämmitintä asentaa.
Ensilämmityksen jälkeen yrittivät startata autoa. Auto ilmoitti että "liian suuri lämpötilaero" eikä startannut koska moottori oli lämmin ja ulkoanturi mittasi pakkaslukemia...

Silloinhan moottori ei käynnisty käyntilämpimänä pakkasella, koska tilanne on sama? Vai?


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 06:26
Kirjoittaja samuel
Vilijami kirjoitti: 01 Maalis 2021, 22:39
samuel kirjoitti: 01 Maalis 2021, 22:28
Vilijami kirjoitti: 01 Maalis 2021, 18:59

Tuo suksienvoitelurauta koneen kyljessä on ihan yhtä tyhjän kanssa. :mrgreen:

Useampaan autoon on letkulämmitin tullut asennettua, mihin sitä tai lohkolämmitinta ei valmistajan/myyjän mielestä voi laittaa.

Paikallinen autosähköfirma asensi asiakkaan autoon webaston vaikka merkkiliikkeessä oli kerrottu että kyseiseen malliin ei voi lisälämmitintä asentaa.
Ensilämmityksen jälkeen yrittivät startata autoa. Auto ilmoitti että "liian suuri lämpötilaero" eikä startannut koska moottori oli lämmin ja ulkoanturi mittasi pakkaslukemia...

Silloinhan moottori ei käynnisty käyntilämpimänä pakkasella, koska tilanne on sama? Vai?

Mahdottoman hyvä kysymys. Ehkä ajotietokone tutkii moottorin käyttöhistoriaa ja blokkaa tällaisen moottorista aiheutumattoman lämmön nousun tai jotain.


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 07:05
Kirjoittaja Nojanalle

https://www.kaleva.fi/moottorin-esilamm ... -m/3030509 Että tällästä . Hienoja ovat vehkeet . Vähän liiankin hienoja , tänne pohjolaan välillä . :evil: :evil:


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 08:46
Kirjoittaja janx

Mielestäni samoihin vitsauksiin kuuluu mm. autojen LED-valot ja liian heppoisesti mitoitetut jakoketjut.

LED-valon voi katsastuksessa määrätä hylkyyn, jos 1/3 ledeistä on palanut. Näitä ei osteta tarvikeliikkeen hyllystä vaan marmorilattiakaupasta. Eikö ledi olekaan "ikuinen". Jos jakoketju pitää vaihtaa esim. 100tkm kohdalla mitoituksellisista syistä, eikö ole ihan sama käyttää hihnaa?


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 09:22
Kirjoittaja Vilijami
samuel kirjoitti: 02 Maalis 2021, 06:26

Mahdottoman hyvä kysymys. Ehkä ajotietokone tutkii moottorin käyttöhistoriaa ja blokkaa tällaisen moottorista aiheutumattoman lämmön nousun tai jotain.

Oikeasti tiedän mikä ongelma on. Moottorissa on kaksi lämpöanturia ja niiden lämpötilaero on liian suuri.
Kyseessä ei ole siis moottorinlämmön ja ulkolämmön vertailu.
Tuohon ongelmaan on muutama ratkaisu.
1) pidetään webastoa riittävän kauan päällä, jotta moottori lämpeää joka puolelta. Lopuksi voi vaikka sulkea webaston vartiksi-puoleksi tunniksi ja antaa lämpöjen tasoittua.
2) muutetaan moottorin softaa, jotta herjaa ei tule.
3) siirretään (mahdollisuuksien mukaan) anturit lähemmäs toisiaan tai kytketään kahden anturin johdot lukemaan yhtä ja samaa anturia.


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 09:34
Kirjoittaja Nojanalle

Jos auto on uusi , tai takuu voimassa . Niin toi ei onnistu , ettei takuu lakkaa olemasta. Jopa vepaston laitolla voi olla takuuseen vaikuttavia syitä . Varsinkin jos sillä ei ole valmistajan , tai maahantuojan suostumusta. :mrgreen: :mrgreen:


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 09:37
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti: 02 Maalis 2021, 08:46

Jos jakoketju pitää vaihtaa esim. 100tkm kohdalla mitoituksellisista syistä, eikö ole ihan sama käyttää hihnaa?

Mersuissa on tätä jakoketjuongelmaa ollut. Itselläni on juuri tällainen "maailmanlopunpaska".
Totta on se, että ketjun materiaaliongelma oli alkupään moottoreissa. Nämä ketjut on vaihdettava.
Suurempi ongelma on liian suureksi venyneet huoltovälit. 30tkm tai 60tkm huoltovälit ovat täyttä huuhaata.
Päivitetyllä ketjulla ja n.10tkm öljynvaihtovälillä on ajettu yli 300tkm ketjun katkeamatta.


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 09:54
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 02 Maalis 2021, 09:22
samuel kirjoitti: 02 Maalis 2021, 06:26

Mahdottoman hyvä kysymys. Ehkä ajotietokone tutkii moottorin käyttöhistoriaa ja blokkaa tällaisen moottorista aiheutumattoman lämmön nousun tai jotain.

Oikeasti tiedän mikä ongelma on. Moottorissa on kaksi lämpöanturia ja niiden lämpötilaero on liian suuri.
Kyseessä ei ole siis moottorinlämmön ja ulkolämmön vertailu.
Tuohon ongelmaan on muutama ratkaisu.
1) pidetään webastoa riittävän kauan päällä, jotta moottori lämpeää joka puolelta. Lopuksi voi vaikka sulkea webaston vartiksi-puoleksi tunniksi ja antaa lämpöjen tasoittua.
2) muutetaan moottorin softaa, jotta herjaa ei tule.
3) siirretään (mahdollisuuksien mukaan) anturit lähemmäs toisiaan tai kytketään kahden anturin johdot lukemaan yhtä ja samaa anturia.

Ei tuo tietokone ihan tyhmä ole. Aina kun kappaleessa on lämpötilaeroja, on siinä myös muotoeroja ja ylimääräisiä sisäisiä jännityksiä. On pelkkää viisautta, ettei konetta käynnistetä, jos laakerit ja sylinterit eivät ole pyöreitä. Kaikkein tärkeintä on sylinterin seinämän riittävä ja tasainen lämpötila, männän liikealueella.

Moottori on tehty niin, että lämpimimmät kohdat –eli ne paikat, josta lämpö siirtyy muualle– ovat sylinterit, öljyä valuvat osat ja öljypohja. Jäähdytysnestekierto on se paikka, joka oikein toimivassa moottorissa on muuta moottoria kylmempi. Tätä lämpötilaeroa tuo tietokone vahtii ja yrittää estää konetta käynnistymästä, mikäli tämä, väärin päin oleva lämpötilaero on liian suuri, eli muodonmuutokset väärään suuntaan liian suuria.

Siitä tulikin mieleeni, että moottorinlämmitin pitäisi siis myös bensa-autoissa olla hehkutulppien muodossa. Hehkutulpat ovat kokonaisteholtaan aivan liian suuret ja vievät liian paljon tehoa, mutta miksei moottorinlämmitin voisi olla laite, joka syöttäisi hehkutulppia matalammalla jännitteellä vähän pidemmän aikaa niin, että lämmitysteho on sopivan suuruinen. :?


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 10:52
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 02 Maalis 2021, 09:54

Ei tuo tietokone ihan tyhmä ole. Aina kun kappaleessa on lämpötilaeroja, on siinä myös muotoeroja ja ylimääräisiä sisäisiä jännityksiä. On pelkkää viisautta, ettei konetta käynnistetä, jos laakerit ja sylinterit eivät ole pyöreitä. Kaikkein tärkeintä on sylinterin seinämän riittävä ja tasainen lämpötila, männän liikealueella.

Voi kun asia oiskin nuin hienosti ajateltu, mutta rohkenen epäillä...?
Moottoria ei vaan suunnitella esilämmitykseen, koska kuka hullu asuu niin kylmässä pohjolassa, että esilämmitys on tarpeen. Markkinaosuudetkin on lohkolämmittimen tarvitsijoilla ehkä puolen prosentin luokkaa, jos sitäkään.
Moottorisoftan tekijä asettaa vaan jotkut järkeenkäyvät rajat anturiarvoille, eikä heillä käy mielessäkään esilämmitysmahdollisuus.

Mutta riittävän pitkä ja riittävän mieto esilämmitys toimii näissä ongelma-autoissakin.


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 14:19
Kirjoittaja samuel
Vilijami kirjoitti: 02 Maalis 2021, 09:37
janx kirjoitti: 02 Maalis 2021, 08:46

Jos jakoketju pitää vaihtaa esim. 100tkm kohdalla mitoituksellisista syistä, eikö ole ihan sama käyttää hihnaa?

Mersuissa on tätä jakoketjuongelmaa ollut. Itselläni on juuri tällainen "maailmanlopunpaska".
Totta on se, että ketjun materiaaliongelma oli alkupään moottoreissa. Nämä ketjut on vaihdettava.
Suurempi ongelma on liian suureksi venyneet huoltovälit. 30tkm tai 60tkm huoltovälit ovat täyttä huuhaata.
Päivitetyllä ketjulla ja n.10tkm öljynvaihtovälillä on ajettu yli 300tkm ketjun katkeamatta.

Uusissa MB Actros kuorma-autoissa öljyn vaihtoväli on 120tkm, mutta sitä on moottorissa yli 40 litraa.

Adaptiiviset LED-ajovalot n. 3000€ / kpl.


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 15:55
Kirjoittaja Vilijami

Ei osaa oikein kuvitella, mitä noin 10 kertainen öljytilavuus (vrt. henkilöauto) tarkoittaa vaihtoväliin nähden?

Muistaako kukaan 80-luvulla Karpossa esitellyn öljyn vessapaperirulla lisäsuodattimen?