Sivu 35/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 16:43
Kirjoittaja samuel
Vilijami kirjoitti: 02 Maalis 2021, 15:55

Ei osaa oikein kuvitella, mitä noin 10 kertainen öljytilavuus (vrt. henkilöauto) tarkoittaa vaihtoväliin nähden?

Muistaako kukaan 80-luvulla Karpossa esitellyn öljyn vessapaperirulla lisäsuodattimen?

Enemmän öljyä / nokigramma, likaantuu hitaammin.

Mikkelin tekun autolabran Samarassa oli tuo suodatin, samaten letkun ympärille tulevat magneetit ja vielä joku muukin ihmelaite jolla piti saada polttoainesäästöä. Niitä sitten testailtiin ja tehtiin pöytäkirjoja.


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 21:23
Kirjoittaja jori

Hydrauliikkatutkimushommissa ei ostettua öljyä voinut koskaan käyttää sellaisenaan tutkimuslaitteissa, koska oli liian likaista. :shock:
Öljy piti siis ensin suodattaa tutkimuslaitteiston omalla suodattimella ennen kuin sen saattoi päästää systeemiin. Kun homma lopetettiin, oli öljy vieläkin paljon puhtaampaa kuin kaupan paketista avattaessa. TTY Hydrauliikan laboratorion jäteöljyt olivat siis parampaa tavaraa kuin vastaava kaupassa myytävä tuote. :mrgreen:


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 23:07
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti: 02 Maalis 2021, 09:37

Mersuissa on tätä jakoketjuongelmaa ollut. Itselläni on juuri tällainen "maailmanlopunpaska". Totta on se, että ketjun materiaaliongelma oli alkupään moottoreissa. Nämä ketjut on vaihdettava. Suurempi ongelma on liian suureksi venyneet huoltovälit. 30tkm tai 60tkm huoltovälit ovat täyttä huuhaata. Päivitetyllä ketjulla ja n.10tkm öljynvaihtovälillä on ajettu yli 300tkm ketjun katkeamatta.

Kävipä kömmähdys myös Volkkarilla äTsih-koneissa. Kallista alihankintaa. Mainehaitta vuosikymmeniä?

Ongelma koskee pääasiassa 1.2 TSI -moottoreita vuosimallia 2010–2011 ja 1.4 TSI -moottoreita vuosimallia 2007–2008. 1.4 TSI:n tietyn tuotantoerän jakoketjun venymisen syy oli alihankkijan kulunut stanssauskone, jolloin ketjun reikiin jäi metallipurseita. Valmistuslaatua on sittemmin kohennettu.

...

Uusimmissa 1.2 TSI- ja 1.4 TSI-moottoreissa siirryttiin takaisin hammashihnaan

Lähde: "Asiantuntija: Autoja ei enää suunnitella 20 vuoden käyttöä varten – nämä viat voivat tulla kalliiksi" https://www.lansivayla.fi/paikalliset/1738082


Re: Autoilu

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 23:45
Kirjoittaja jooseha
samuel kirjoitti: 02 Maalis 2021, 14:19

Uusissa MB Actros kuorma-autoissa öljyn vaihtoväli on 120tkm, mutta sitä on moottorissa yli 40 litraa.

En ymmärrä tuota öljynvaihtovälin venyttämistä raskaassa kalustossa tai kevyessä. Se on kuitenkin nopea ja halpa toimenpide, jolla miljoonia ajettavan auton moottori säilyy kunnossa. Kun itse ajoin, pidettiin Kaanian öljynvaihtovälinä 20tkm ja 1kk, kun suositus on 60tkm tai 6kk.

Eikä 40 litraa isoon moottoriin ole mitenkään paljon. Jos moottorin iskutilavuus on 16 litraa eihän se tee kuin 2,5 l/l. Monessa henkilöautossakin on reilusti enemmän :wink:

janx kirjoitti: 02 Maalis 2021, 23:07

Kävipä kömmähdys myös Volkkarilla äTsih-koneissa. Kallista alihankintaa. Mainehaitta vuosikymmeniä?

Eipä nuokaan ongelmat tunnu kyseistä merkkiä riivaavan. Ovat saaneet sellaisen maineen, että kaikki tunnutaan vietävän käsistä ja vielä kilpailijoita kovempaan hintaan :roll:


Re: Autoilu

Lähetetty: 03 Maalis 2021, 09:23
Kirjoittaja samuel
jooseha kirjoitti: 02 Maalis 2021, 23:45
samuel kirjoitti: 02 Maalis 2021, 14:19

Uusissa MB Actros kuorma-autoissa öljyn vaihtoväli on 120tkm, mutta sitä on moottorissa yli 40 litraa.

En ymmärrä tuota öljynvaihtovälin venyttämistä raskaassa kalustossa tai kevyessä. Se on kuitenkin nopea ja halpa toimenpide, jolla miljoonia ajettavan auton moottori säilyy kunnossa. Kun itse ajoin, pidettiin Kaanian öljynvaihtovälinä 20tkm ja 1kk, kun suositus on 60tkm tai 6kk.

Eikä 40 litraa isoon moottoriin ole mitenkään paljon. Jos moottorin iskutilavuus on 16 litraa eihän se tee kuin 2,5 l/l. Monessa henkilöautossakin on reilusti enemmän

Kai se on sitä samaa kilpavarustelua kuin hevosvoimatkin. Vähemmän korjaamokäyntejä, vähemmän seisonta-aikaa - > enemmän tuottavia ajotunteja


Re: Autoilu

Lähetetty: 03 Maalis 2021, 10:29
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti: 02 Maalis 2021, 23:07

Kävipä kömmähdys myös Volkkarilla äTsih-koneissa. Kallista alihankintaa. Mainehaitta vuosikymmeniä?

Aatu onnistui jotenkin istuttamaan aivopesun VW autoihin. Laatu on pysynyt koko merkin elinkaaren samana (=vaatimattomana), mutta silti hämmästyttävän suuri osa ihmisistä pitää edelleen Volkkaria turvallisena valintana. :D

Ensimmäinen kuplavolkkari tehtiin muuten mersun tehtaalla :wink:


Re: Autoilu

Lähetetty: 03 Maalis 2021, 10:45
Kirjoittaja jooseha
samuel kirjoitti: 03 Maalis 2021, 09:23

Vähemmän korjaamokäyntejä, vähemmän seisonta-aikaa - > enemmän tuottavia ajotunteja

Tosi tarkkaan on ajot laskettu, jos ei ehdi useammin kuin 120tkm välein käydä öljynvaihdossa :lol:

Vilijami kirjoitti: 03 Maalis 2021, 10:29

Aatu onnistui jotenkin istuttamaan aivopesun VW autoihin. Laatu on pysynyt koko merkin elinkaaren samana (=vaatimattomana), mutta silti hämmästyttävän suuri osa ihmisistä pitää edelleen Volkkaria turvallisena valintana. :D

On se turvallinen valinta. Aina tietää mitä saa :roll: ja pääsee helposti eroon hyvään hintaan, koska suuri kysyntä pitää arvonaleneman pienenä :D


Re: Autoilu

Lähetetty: 03 Maalis 2021, 21:19
Kirjoittaja janx

Yhden volkkarin (Golf 3 variant -96) omistaneena maan päällinen helvetti on jo eletty. :twisted: Tänä keväänä hetken jo harkitsin Skodaa (Roomsteria), mutta ei. Ei kuitenkaan. ID.3 voisi olla poikkeus tähän. Volkswagen ei ehkä Teslaa tapa, mutta se tulee menemään ohi myyntimäärissä.

Joku toinenkin uskoo niin: "Volkswagen nousee viidessä vuodessa Teslan ohi maailman suurimmaksi sähköautojen valmistajaksi".
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... f8b1965ae5


Re: Autoilu

Lähetetty: 05 Maalis 2021, 17:45
Kirjoittaja terppa

Koko talven on tullut selailtua nettiautoa, toria, kiertonettiä ja huutokauppa -sivustoa aikeena ostaa nelivetoinen lava-auto auralla ja hiekottimella. Nyt kun rannikolla jo ruoho viheriöi niin oli hyvä ostaakkin. Ford Ranger vm07 ja 223tkm

IMG_20210304_141726_8~2.jpg

Semmonen kokeilu, jos on kiva niin laittaa traktorin kaupaksi ja jos ei ole niin myy pois ja jatkaa traktorilla. Tammi-helmikuussa sitikkaan tuli 250 km eli siitä tulee kesäauto ja tästä talvi... toki nykyisin liikennekäyttöön otto ja -poisto on niin helppoa, että voi tarpeen mukaan vaihdella, ajatus kuitenkin on, että yksi auto kerrallaan on "kilvissä"

Ainakaan yhden yön nukuttua ja reilu 300 km ajaneena ei kaduta. yksi hiekotuskokeilu on myös mutta seuraavaan pitää siilata hiekka paremmin.

Aurassa on kulutuspalana rekan renkaasta tehty suikale, hyvää on kun joustaa ja ei revi/takerru mutta ei myöskään leikkaa kun jäistä penkan reunaa ajeli. pitää tehdä kampa raudasta ja saa tarpeen mukaan vaihtaa. Tulee kai tuon kanssa muutenkin askarreltua jahka pohjolantalli lämpenee, ruosteet kiinni ym. muuta pientä, onneksi on uutena ruostesuojautettu niin ei ole ihan läpimätä :) Lavan ja etupuskurin uudelleen värjäämällä saisi vielä siistinkin.

Valkoinen jos olisi tullut niin silloin olisin teippaamista harjoitellut mutta tää on muuten kiva väri.

IMG_20210304_180835_3~2.jpg

Re: Autoilu

Lähetetty: 05 Maalis 2021, 20:33
Kirjoittaja tm

Hyvältä tienhoitotyökalulta vaikuttaa, onnittelut!
Ensi talvena sitten kisaamaan paikallisten lumenaurausfirmojen kanssa :mrgreen: .


Re: Autoilu

Lähetetty: 05 Maalis 2021, 20:41
Kirjoittaja Vilijami
terppa kirjoitti: 05 Maalis 2021, 17:45

Koko talven on tullut selailtua nettiautoa, toria, kiertonettiä ja huutokauppa -sivustoa aikeena ostaa nelivetoinen lava-auto auralla ja hiekottimella. Nyt kun rannikolla jo ruoho viheriöi niin oli hyvä ostaakkin. Ford Ranger vm07 ja 223tkm

Hieno peli. Tuommonen ois hyvä yleistyökalu. Ei kai alle 10k€ tuollaista saa?


Re: Autoilu

Lähetetty: 05 Maalis 2021, 22:23
Kirjoittaja terppa

Aika edullisesti sai, 8500€, parin päivän vanhalla leimalla vielä :) Jos toimii niin hyvä kauppa, mutta ainahan vanhoissa jotain askaretta on.

Hintahaitarit on isoja ja kalliit seisoo pitkään, oli tosin tääkin koko talven myynnissä, soittelin kyllä heti kun oli katsastettu. Kiinnosti jo alkutalvesta.

Parissa huutokaupassa yritin huutaa ja yhtä 09 isuzua kokeilinkin, enemmän kolhuja ja ruostetta, airbagvalo palo, hidasta nelivetoa en saanut päälle(sähkönapit) venttiilikopan tiiviste (ainakin) valskasi ja hydrauliikkapuolellakin oli kosteutta niin 10100€ oli voittanut huuto, viikon päästä pestynä melkein 16t€ pyynti, alkukäyttäjän jälkeen nyt kolmannessa autoliikkeessä myynnissä :roll: hieno auto ajaa ja 3 litran koneella kulki mutta liika kalliiksi ois tullut meille, kerkesin kyllä autoteippien värejä ja laatuja katsella :)

Tämä nyt ostettu on suurinpiirtein kunnossa oleva peli mitä nyt 14 vuotias työkalu on normaalikäytöllä ja huollolla on, ei niin hyvä ajaa kun isuzu mutta ihan mielikseen sillä ajeli, kääntyy näppärämmin ja kaappariovet takana helpottaa jos lastaa tavaroita ohjaamoon. Kippilavasta voi olla iloa kesälläkin.

Jos on huomenna hallilla tilaa niin pesun jälkeen webaston toimimattomuutta ihmettelen, (käy minuutin pari ja sammuu) kesemmällä toimimatonta polttoainemittaria, sähköpeileistä ei ole niin väliksi mutta saattaa niitäkin joskus katsoa, muita vikoja en vielä keksinyt, jos pitoauto tulee niin kaikki nesteet ja öljyt... jos hienon haluaa niin lavan kuhmut ja ruosteet pois (ruosteet nyt jokatapauksessa) ja uusi maali. toivottavasti nokkahihna on vaihdettu eikä vaan merkattu vihkoon terävällä kynälllä :mrgreen:

Saila uhkasi korjata revenneen istuinverhoilun ja minä askartelen pakkikameran niin liian hyvähän se sitten on näihin käyttötunteihin

Muoks. jos hintaa miettii niin kyllähän sillä rahalla saisi hyvän pyörän 🤔😁


Re: Autoilu

Lähetetty: 07 Maalis 2021, 22:05
Kirjoittaja janx

Melkein on tehty auton 90tkm huolto. Tänään vaihdoin mm. vaihdelaatikoon öljyt. Useampi tunti on auton kimpussa hääritty parin viikon aikana. Mietin vain, että miten noita tuolla korjaamoilla tehdään. Kiireellä ja kannattavasti?

Jakopään rempan jäljiltä oli laturin hihna laitettu ihan miten sattuu (hihna ei ollut urillaan), mutta silti kiristetty. Alempi kiristysmutteri oli löysällä. Laitoin itse kuntoon ja pistin korjaamoon reklamaatiota. Saa nähdä tuleeko koskaan mitään vastinetta. Jos en olisi kiinnostunut autoni kunnosta hieman syvällisemmin, olisiko tuota huomannut kuin vasta sitten kun laturin laakeri olisi sökönä. Kuka tietää.

Laturinhihna-korjaamon-jäljiltä-600.jpg
Laturinhihna-korjaamon-jäljiltä-600.jpg (39.2 KiB) Katsottu 2220 kertaa

Mitsubishin huolto-ohjelma 90tkm (etuveto, manuaalivaihteisto)

15000 km välein tai 1 v välein M

Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto U
Raitisilmasuodattimen vaihto U
Kiila- ja moniurahihnan tarkitus T
Moottoritilan letkujen ja putkien tarkastus T
Moottoritilan nestemäärien tarkastus T
Akun tarkastus T
Ilmansuodattimen tarkastus T
Kaasuläppäkotelon puhdistus P
Alustan tarkastus T
Vaihteistoöljyn tarkastus T
Etu- ja takajarrupalojen irrotus, puhdistus ja herkistys P
Vetoakseleiden ja nivelien suojakumien tarkistus T
Ohjausvivuston tarkastus T
Renkaiden kuluneisuus ja ilmapaineiden tarkastus T
Jarru- ja kytkinpolkimen vapaaliikkeen tarkastus T
Seisontajarrun tarkastus T
Valojen toiminnan ja suuntauksen tarkastus T
Hallintalaitteiden toiminnan tarkatus T
Lukkojen, ovien, saranoiden ja rajoittimien voitelu V
Korin ja alustan vuositarkastus T
Koeajo T

30000 km välein tai 2 v välein

Ilmansuodattimen vaihto U
Venttiilivälysten tarkatus T
Alustan voitelu (pallonivelet, ohjausvivusto) V
Jarrukenkien tarkastus, puhdistus ja herkitys T

45000 km välein tai 3 v välein

Sytytystulppien vaihto (normaalit) U
Jakohihnan kireyden tarkastus T

60000 km välein tai 4 v välein

Jarru- ja kytkinnesteen vaihto U
Jäähdytysnesteen vaihto U
Pyörän napojen ja laakerivälyksen tarkastus T

90000 km välein tai 6 v välein

Jako- ja tasapainoakselin hihnan vaihto U
Sytytystulppien vaihto (platina ja idirium) U
Vaihteistoöljyn vaihto 2WD-mallit U


Re: Autoilu

Lähetetty: 08 Maalis 2021, 09:27
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti: 07 Maalis 2021, 22:05

Jakopään rempan jäljiltä oli laturin hihna laitettu ihan miten sattuu (hihna ei ollut urillaan), mutta silti kiristetty. Alempi kiristysmutteri oli löysällä. Laitoin itse kuntoon ja pistin korjaamoon reklamaatiota. Saa nähdä tuleeko koskaan mitään vastinetta. Jos en olisi kiinnostunut autoni kunnosta hieman syvällisemmin, olisiko tuota huomannut kuin vasta sitten kun laturin laakeri olisi sökönä. Kuka tietää.

Tuskin tuollainen pieni kumiremmin vinous laakeria särkee. Itse hihna tuossa olisi kulunut nopeammin pilalle.

Mutta korjaamojen jäljet on pääasiassa tuota tasoa. Tunnen monta asentajaa pitkältä ajalta ja en veisi omaa autoani suurimmalle osalle rikottavaksi.
Osien vaihtajia kyllä löytyy, mutta varsinaiset ammattiylpeät autonkorjaajat ovat todella harvassa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 08 Maalis 2021, 17:46
Kirjoittaja tm

Joo, ei tuo vielä mitään: mun Nissaniin oli edellisen omistajan aikaan laitettu apulaitteiden moniurahihna väärinpäin, eli hihnan uritus ulospäin eikä hihnapyörää vasten . Ei ihme että oli tarvinnut kiristää, kun oli tod. näk. luistanut... No hihnan leveydestä oli jo puolet leikkautunut pois, kun huomasin tuon itse. Paikallisen Nissan-korjaamon "säästöhuollonkin" oli läpäissyt hetkeä aiemmin .