Minä olen käsittänyt, että isot jännitteet tarkoittavat rikasta seosta, jossa ei ole happea pakokaasun seassa ja happipitoisuusero anturin kalvon eri puolilla on siis korkeimmillaan.
Happianturihan toimii siten, että se vertaa zirikonioksidin avulla pakoputken sisäpuolista happipitoisuutta pakoputken ulkopuoliseen happipitoisuuteen. Suuri ero happipitoisuudessa tarkoittaa suurta jännitettä.
Jos lamda-anturi antaa yli yhden voltin arvoja, on seos liian rikasta, tai anturi näyttää omiaan, eli on rikki. Jos anturi näyttää vääriä, liian korkeita arvoja, tulkitsee äly sen liian rikkaaksi seokseksi ja laihentaa seosta ja teho laskee ja ennen kaikkea moottori reagoi hitaasti kaasuun.
Vika on siis mitä suurimmalla todennäköisyydellä anturissa ja remontti kannattaa aloittaa sen vaihtamisella.
Lambda-anturi on kuluvaosa eli jos kerran epäilyttää, vaihtaisin. Maksaa kymppejä ja on helppo sekä nopea vaihtaa.
Ei ollut ihan noin yksinkertaista. Vaihto on, jos lähtee ehjänä (kierteet) irti, kun se on siinä heti tyrkyllä, kun pakosarja on eteenpäin. Aluksi mä diagnosoin, että tyhjäkäyntimoottori on rikki tai jumittaa. Se oli edellisen omistajan toimesta ohitettu kokonaan peltilevyllä ja säädetty kaasuläppä mekanisesti auki, jotta autossa oli jonkinlainen tyhjäkäynti. Sen servon hinta marmoritiskillä olisi ollut 630 euroa. Ostin alkuperäisosan Amayamasta Japanista noin 150e, joten en aio edes kysyä "alkuperäisen" lambdan hintaan.
Motonet ei oikein edes myy lambdoja, joissa on liitin valmiina. Bilteman laatuun en luota, joten joudutaan luultavasti odottamaan arkipäivää järkevän merkkilambdan saamiseksi. Niiden hinnat olivat satasen molemmin puolin. Eteläisen lahden takaa saisi puoleen hintaan merkkilambdoja (Bosch, Denso jne.), mutta ei taida nyt ehkä malttaa odotella. Jonkun legendan mukaan lambdatehtaita olisi vain muutama maailmassa...
4-johtoinen yleismalli (ei liitintä), johdon pituus 750 mm. M18x1,5. Yleismalli-lambdoja ei suositella käytettäväksi katalysaattorin etupuolella (säätöanturina) OBD-pistokkeellisissa autoissa (joissa on 2 lambda-anturia). Näissä on varmempi käyttää valmiilla pistokkeella olevia ReadyFit/DirectFit-antureita.
Huomio: Lue ohjeet ennen asennusta! Väärin asennettu Lambda-anturi ei anna oikeita lukemia! OBD-liittimelliset autot useammalla Lambdalla: älä käytä yleismalleja katalysaattorin etupuolella! Autovalmistajat suosittelevat Lambda-anturin vaihtoväliksi bensiinimoottoreille 160.000 km ja dieselmoottoreille 250.000 km.
Vaikuttaisi, että lambda tosiaan oli viallinen. Se ei enää mene yli 1,0 arvon. Tosin alta paljastui uusi vika. Nyt tekee selvemmin sitä, että tasakaasulla ajaessa tuntuu kuin joku vähän päästäisi kaasusta ja painaisi kaasua vuorotellen. Pitänee aloittaa kaasuläpän asentotunnistimen kalibroinnilla.
Pitänee aloittaa kaasuläpän asentotunnistimen kalibroinnilla.
Puhdistaisin kaasuläppäkotelon ennen tuota. Pikku juttu, mutta likaisena aiheuttaa käyntihäiriöitä ja kalibrointikin menee pieleen.
Re: Autoilu
Lähetetty: 12 Touko 2021, 12:44
Kirjoittaja samuel
Omassa pösö 406:ssa tuli käyntihäiriötä kun kiihdytti reilummin. Imusarjan pohjalle oli kertynyt kampikammion huohotuksesta vesi-öljyseosta, joka kiihdyttäessä tukki alipaineanturin ja sammutti moottorin.
Pitänee aloittaa kaasuläpän asentotunnistimen kalibroinnilla.
Puhdistaisin kaasuläppäkotelon ennen tuota. Pikku juttu, mutta likaisena aiheuttaa käyntihäiriöitä ja kalibrointikin menee pieleen.
Jos vielä kiillottaa, alkaa lähteä jo metallista materiaalia. Sitä on nyt hinkattu ja vaihdettu siihen kohta 200 euroa osia, että jos se siinä se vika on, niin ei kannata sitten enää.
Alipainepuolella mä epäilen sen todellisen vian vielä piilevän... vauvaöljysavustinta kehiin.
Ainakin osa japanilaisista autoista on todella tarkkoja tuosta lambdasta ja ne vaativat ihan alkuperäisen tai sitten samanlaatuisen. Hondassa asian kanssa taistelin ja ulkomaan foorumeita selatessa tuli selväksi että alkuperäislaatua pitää lambdan olla että ainakin Hondassa toimii, muut merkit ei toimineet vaan piti Denson alkuperäisellä numerolla oleva lambda etsiä niin viat loppuivat siihen.
Ainakin osa japanilaisista autoista on todella tarkkoja tuosta lambdasta ja ne vaativat ihan alkuperäisen tai sitten samanlaatuisen. Hondassa asian kanssa taistelin ja ulkomaan foorumeita selatessa tuli selväksi että alkuperäislaatua pitää lambdan olla että ainakin Hondassa toimii, muut merkit ei toimineet vaan piti Denson alkuperäisellä numerolla oleva lambda etsiä niin viat loppuivat siihen.
Pitää paikkansa. Motonetista ei esim. saa ollenkaan Mitsuun ns. ensimmäistä kattia edeltävää lambdaa. Mä ostin Boschin valmiilla liittimellä (alkuperäisosan varaosanumerolla), mutta on tosiaan mahdollista ja näin olen kuullut, että Denso tms. vain toimisi oikein. Ainakin tuo uusi mittaa järkevämmin 0,2-0,9 välillä. Näin ollen koneen laihalle menoa ei enää tapahdu mittausarvoilla yli 1,0.
Edit: Bosch on keksinyt lambda-anturin.
Re: Autoilu
Lähetetty: 13 Touko 2021, 08:42
Kirjoittaja jori
Vauvanöljysavun käyttö ALIpainevuodon paikallistamiseen ei kyllä auta yhtään mitään, ellet pääse itse alipainepuolelle sitä vuotoa katsomaan.
Siksi olisi parempi käyttää sanaa imupuoli ja tutkia imupuolen vuotoa, vaikka typerät amerikkalaiset eivät ymmärräkään, mitä eroa näillä on. Imupuolen vuoto paikallistetaan ylipaineistamalla imupuolen kanavisto.
En yhtään ihmettele Vilijamin äimistystä, kun alipainevuotoa tutkitaan merkkisavulla. On erittäin hämmentävää ja asioita sotkevaa sanoa ylipaineistavansa alipainepuolta. Imupuolen putkiston voi sitli helposti ylipaineistaa ja kaikki ymmärtävät, mitä silloin tehdään.
Ainakin osa japanilaisista autoista on todella tarkkoja tuosta lambdasta ja ne vaativat ihan alkuperäisen tai sitten samanlaatuisen.
Totta helkutissa anturin pitää olla oikeanlainen auton valmistusmaasta riippumatta. Merkkiosa sen ei kuitenkaan tarvitse olla. Riittää kun se antaa saman arvon. Jollei anna, saa moottori ohjauspoksi väärää tietoa ja toimii siten väärin. Tainnut foorumiporukka "säästää" ja valinneet anturit hinnan eikä sopivuuden perusteella. Sitten laitetaan oma moka anturin merkin syyksi
Mun japsit ovat ihan hyvin toimineet oikein valituilla tarvikeosilla. Ei ne tiedä mitä osan kylkeen on stanssattu
Re: Autoilu
Lähetetty: 13 Touko 2021, 10:06
Kirjoittaja janx
Lambdan vaihdossa suurimmat virheet (autoharrastajien mukaan) on, että lambda menee rikki irrottaessa (jos vanha on tarkoitus laittaa takaisin) tai kierteet menevät rikki irrottaessa (pakosarjasta), ja että ostaa lambdan, jossa on vain pelkät piuhat kaapelin päässä. Kolvattu liitin ei toimi. Pitää tehdä puristusliitoksin, jonka varmaan senkin voi sössiä.
Alla olevasta kuvasta voi itse katsoa mihin putkeen savu päätyy, jos on päätyäkseen.
Edit: Yhtä kaikki. Minun tavoite on vaan saada tämä "uusi" käyttöauto käyttökuntoon, kun Corollakin on viimeinen menossa kaupaksi. Aja minkä ajat ja Corollalla loput. Vanha betoniviidakon sananlasku.
Mun japsit ovat ihan hyvin toimineet oikein valituilla tarvikeosilla. Ei ne tiedä mitä osan kylkeen on stanssattu
Yleisissä peruskorollissa (ja kaikki autot noin 2000 vuoteen asti) tämä pitää jokseenkin paikkaansa. Johtuu siitä, että alihankkijat kilpailutetaan neljännesvuosittain. Auton täytyy pelata yleismallin antureilla.
MUTTA kun melkein hyvä perustaso ei riitä ja auton toiminta halutaan vähän tarkemmaksi, niin tarvikeantureilla -vaikka olisi oikealla speksillä- ongelmia vaan esiintyy. Eikä anturi ole pelkästään tämän kategorian osa. Vastaan on tullut niitäkin, että esim. tarvikelaakerilla saa satunnaisia abs ongelmia. Nykyautoissa asiat voivat olla hyvin pienestä kiinni.
Re: Autoilu
Lähetetty: 13 Touko 2021, 10:32
Kirjoittaja janx
Pari kaveria (Mondeo ja Avensis) juuri kirosi, kun piti tarvikejarrupaloja hioa sieltä täältä ja tuolta, että ne sopi paikalleen ja liikkuivat sulavasti.
Pari kaveria (Mondeo ja Avensis) juuri kirosi, kun piti tarvikejarrupaloja hioa sieltä täältä ja tuolta, että ne sopi paikalleen ja liikkuivat sulavasti.
Seatin tarvikejarrupala oli muuten hyvä, mutta kulutuspintaa oli pari milliä liian paksulti. Ei mahtunut paikoillee. Ilmeisesti tarkoitettu ohueksi kuluneille levyille.
Jos joskus joudutte tällaisen eteen, helpoin tapa hioa jarrupalat ohuemmiksi on hangata jarrupalaa käsin betonilaattaan –tai asfalttiin, kuten minä tein. Pari milliä kuluu tuolla keinolla muutamassa minuutissa.