jori kirjoitti: ↑04 Maalis 2022, 17:17
Vilijami kirjoitti: ↑04 Maalis 2022, 16:59
Nykyisillä päästövaatimuksilla uudet polttisautot ovat aivan järkyttävän monimutkaisia ja vikaherkkiä. Silloin ei polttomoottorista ole kuin harmia. Sähköautot ovat yksinkertaisempia sähköiltään.
No eivät ole. Ainakaan Teslan sähköjärjestelmä ei ole. Jos tarkoitat pelkän voimanlähteen sähköjä, voi ehkä noinkin sanoa, jos yksinkertaistaa rajusti jättämällä pois BMS-järjestelmän ja sen älyn. Vieläkin siihen jää taajuusmuuttaja, jonka ohjaus ei kyllä ole yksinkertainen sekään. Tässä puhutaan siis siitä osasta autoa, joka muuttuu, kun voimanlähde vaihdetaan polttoaineesta sähköön. Kaikki muu sähköistys on tietenkin oletettava muuttumattomaksi, jotta vertailussa olisi mitään järkeä.
Minä olisin sanonut ja ehkä sinäkin tarkoitit, että: "Sähköautot ovat paljon yksinkertaisempia mekaaniselta rakenteeltaan."
Jos verrataan karvalakkimallin polttispikkuautoa, niin ehkä siinä saattaa olla sähköt hieman yksinkertaisemmat.
Mutta jos otetaan Teslalle vertailukelpoinen polttispremiumauto, niin jopa alkaa sähköä olla, kahdet akut valvontasysteemeineen start-stop systeemiä varten, 9-vaihteiset sähkölläohjatut automaattivaihteistot, saastelaitteet egr, dpf, ym. kusitankkeineen, moottorinohjauselektroniikka (itsessään pitää sisällään valtavan määrän valvonta ja ohjausantureita sekä solenoideja ja releitä) joka on kytketty yhteen esim. jarrujen, alustan, valojen ja kaiken kanssa, niin ollaan todella massiivisen sähköhirviön kanssa tekemisissä. Näistä ei tule museorekisteröityä autoa ikinä.
Täyssähköautossa ei päästöt hierrä, niin ei kulu kuin hetki, kun sähkäreihin tulee tarjolle arduino/rasberry pi-henkinen retrofit-kitti, millä päästään kokonaan eroon autonvalmistajan omista sähköhöpötyksistä. Tämä ei ole helposti/laillisesti mahdollista nykypolttisautossa.
Nykyinen premiumpolttisauto kuluttaa sähköä niin paljon, että taajama-ajossa vesijäähdytteinen 100A laturi ei jaksa pitää akkua edes kohtuullisessa varauksessa. Alle 50km yhdensuuntainen työmatka tuo ongelmia, kun virta ei vaan riitä. Tämä tuottaa monenlaista ”vikaa” autoon ja merkkiliike antaa muhkean monen tuhannen korjausarvion. Useamman tällaisen olen tutkinut ja ”korjannut” kertomalla omistajalle käyttöohjeet. Eli autoa tulee ladata lyhyessä ajossa säännöllisesti.