Sivu 6/8

Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 31 Tammi 2020, 12:17
Kirjoittaja jvuotila
Zeppster kirjoitti:

Noista iskareista... millaista kyytiä on odotettavissa noilla ilmaiskareilla, ne on ilmeisesti vakiotavaraa? Onko kyyti keinuvaa ja mutkissa kallistelee liikaa? Teistä varmaan joku on asentanut elastomerit, millaiset ne on? Bentriderillä puhuttiin, että ne on tunnokkaammat kuopissa... ilmeisesti tärinäraita on mobiilille myrkkyä, joten voiko sitä vastaan varustautua muuten kuin että jättää ajamatta tuollaisilla teillä? Tietysti Quattrolla ajelu sielläkin onnistuu paremmin..

Oma havainto quattrolla on että ainoa moite normaalissa ajossa on ollut nuo vaimentimet. Jousitus tuntuu ihan asialliselta, mutta vaimennus on melko surkea. Tarvitse kuin kaartaa kovemmalla vauhdilla kaistojen väliin jyrsityn tärinäraidan yli risteykseen kääntyessä niin perä menettää pidon välittömästi kun iskunvaimentimet ei vaimenna kuin nimeksi. Eli tämä on todella tervetullut juttu jos parempaa on tarjolla.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 31 Tammi 2020, 12:24
Kirjoittaja jori
Zeppster kirjoitti:

Noista iskareista... millaista kyytiä on odotettavissa noilla ilmaiskareilla, ne on ilmeisesti vakiotavaraa? Onko kyyti keinuvaa ja mutkissa kallistelee liikaa? Teistä varmaan joku on asentanut elastomerit, millaiset ne on? Bentriderillä puhuttiin, että ne on tunnokkaammat kuopissa... ilmeisesti tärinäraita on mobiilille myrkkyä, joten voiko sitä vastaan varustautua muuten kuin että jättää ajamatta tuollaisilla teillä? Tietysti Quattrolla ajelu sielläkin onnistuu paremmin..

Mistä päättelit, että ovat rakenteeltaan ilmaiskarit. Tuossa jutussa puhutaan vain öljyvaimennuksesta, joka kyllä voi olla myös ilmaiskarissa, mutta ei välttämättä.
Tässä lyhyt video, mitä vaimennus tekee jousituksessa. Videolla putkessa murikan ohi virtaava ilma vaimentaa värähtelyn, mikäli sille annetaan vain vähän tilaa siirtyä murikan alta sen yläpuolelle ja takaisin toisin päin. Lopussa nestevaimennus, joka nesteen suuremman kitkan takia toimii suuremmallakin välyksellä erittäin voimakkaana vaimennuksena.

Tuo vaimennus on siis eri asia kuin jousituksen pehmeys ja kovuus. Sen tarkoitus on vaimentaa värähtelyn jatkuminen ja siten estää pyörän kiekon resonoiminen kuoppataajuuden kanssa.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 31 Tammi 2020, 12:45
Kirjoittaja Saukki

Juttelin Velomobiel.nl:n Theon kanssa nuista uusista iskareista. Niillä on nyt testissä jo toinen, paranneltu versio öljyvaimentimista. Kysyin niitä itselle testiin, mutta haluavat ensin itse varmistua, että ne on toimivat ja luotettavat, eli menee tuonne johonkin pitkälle kevääseen ennen kuin saan ne testattavaksi. Sitten tulee tietenkin aiheesta testivideota tuonne mun youtubeen.

Siitä, minkälaiset ne uudet iskarit on, ei mulla ole sen tarkempaa tietoa, kuin mitä Theo sanoi: "They are basically almost the same oil dampers from Quattrovelo".

Zeppster kirjoitti:

millaista kyytiä on odotettavissa noilla ilmaiskareilla

Nämä uudet iskarit ei siis välttämättä ole ilmaiskarit. Mutta esim Questiin, Stradaan ja Mangoon on saatavilla ilmaiskari taakse. Mulla on kyseinen Risse Genesis ilmaiskari Questissä. Se muuttaa ajotuntuman vakaamaksi ja tukevammaksi. Alkuperäisellä Questin takajousituksella kannattaa tosiaan pysyä kaukana tärinäraidoista. takapää lähtee alta todella helposti. Mutta tuolla Rissen ilmaiskarilla uskaltaa kyllä ihan turvallisesti ylittää tärinäraitoja.

Jännä nähdä miten nuo Velomobiel.nl:n uudet iskarit toimii tärinäraitojen kanssa.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 01 Helmi 2020, 11:57
Kirjoittaja TMS

Onko Quatrovelossa tosiaan jotkin vaimentimetkin jousituksessa? Edessähän siinä on nämä ihan perinteiset teräsjousi-iskarit ilman erityistä vaimennusta. Takana sitten ne ilmatäytteiset pussijouset, mutta ei kai niissäkään mitään erityistä vaimennusta ole?

DF:ssä on nykyään sekä edessä että takana teräsjousi-iskarit. Onhan niissä sellainen kitkavaimennus, mutta se ei ole erityisen tehokas. Itsellä ei ole kuitenkaan kertaakaan perä merkittävästi irronnut tärinäraidoissakaan. Stradalla kuitenkin meinasi joskus käydä hassusti, siinä siis silloin ihan samalla periaatteella toimiva jousitus, joskin hieman eri näköisenä ja kenties sitten huonommalla vaimennuisella kuin DF:ssä kun sen kanssa ei ole ongelmia ollut.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 01 Helmi 2020, 12:18
Kirjoittaja jori
TMS kirjoitti:

Onko Quatrovelossa tosiaan jotkin vaimentimetkin jousituksessa? Edessähän siinä on nämä ihan perinteiset teräsjousi-iskarit ilman erityistä vaimennusta. Takana sitten ne ilmatäytteiset pussijouset, mutta ei kai niissäkään mitään erityistä vaimennusta ole?

DF:ssä on nykyään sekä edessä että takana teräsjousi-iskarit. Onhan niissä sellainen kitkavaimennus, mutta se ei ole erityisen tehokas. Itsellä ei ole kuitenkaan kertaakaan perä merkittävästi irronnut tärinäraidoissakaan. Stradalla kuitenkin meinasi joskus käydä hassusti, siinä siis silloin ihan samalla periaatteella toimiva jousitus, joskin hieman eri näköisenä ja kenties sitten huonommalla vaimennuisella kuin DF:ssä kun sen kanssa ei ole ongelmia ollut.

Ei minunkaan mielestä ole Quatrossa vaimentimia takana, mutta taka-akselin kaksipyöräisyys parantaa tilannetta, koska yleensä vain toinen takapyöristä on tärinäraidalla kerrallaan toisen pysyessä sileällä tukevasti kiinni maassa.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 01 Helmi 2020, 14:53
Kirjoittaja takakeno

On siellä vaimentimet ihan takana. Pitää alumiini takaripustusta oikeassa asennossa.
Mutta ei ne eteen suoraan käy.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 01 Helmi 2020, 15:54
Kirjoittaja jori
takakeno kirjoitti:

On siellä vaimentimet ihan takana. Pitää alumiini takaripustusta oikeassa asennossa.
Mutta ei ne eteen suoraan käy.

Saisitko tuosta kuvan, tai videon.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 01 Helmi 2020, 16:14
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
takakeno kirjoitti:

On siellä vaimentimet ihan takana. Pitää alumiini takaripustusta oikeassa asennossa.
Mutta ei ne eteen suoraan käy.

Saisitko tuosta kuvan, tai videon.

Tubesta löysin tommosen mut en tiedä, onko Quattron taka-akselisto juuri näin toteutettu.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 01 Helmi 2020, 16:34
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
takakeno kirjoitti:

On siellä vaimentimet ihan takana. Pitää alumiini takaripustusta oikeassa asennossa.
Mutta ei ne eteen suoraan käy.

Saisitko tuosta kuvan, tai videon.

Tubesta löysin tommosen mut en tiedä, onko Quattron taka-akselisto juuri näin toteutettu.

No juu, eiköhän se yhä ole summittain tuollainen. Ovat iskunvaimentimennäköiset pumput aivan takakulmissa. Mistä lie nuo alkujaan lainattu.

Q-takaripustus.jpg
Q-takaripustus.jpg (108.6 KiB) Katsottu 6111 kertaa

Saman näköinen näyttää taka-akselisto olevan nykyisinkin.
Kuva


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 03 Helmi 2020, 09:23
Kirjoittaja Zeppster

Kiitos TMS ja Saukki selvennyksestä iskari/jousiasiassa. Edessä on siis pelkät kierrejouset, samoin takana (siis DF:ssä). Mobiilien omilta sivuilta irtoaa aika niukasti tietoa pyöränripustuksesta.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 03 Helmi 2020, 10:36
Kirjoittaja jori
Zeppster kirjoitti:

Kiitos TMS ja Saukki selvennyksestä iskari/jousiasiassa. Edessä on siis pelkät kierrejouset, samoin takana (siis DF:ssä). Mobiilien omilta sivuilta irtoaa aika niukasti tietoa pyöränripustuksesta.

Tässä Saukin video, jossa puretaan Questin eturipustus. Siinä näkyy rakenne aika selvästi.
MInusta tuohon saisi nestevaimennuksen pelkästään kaatamalla putken täyteen öljyä. :twisted: 8)
No, oikeasti se kaupallinen nestevaimennettu on varmaan vain modattu siten, että tuo mäntäosa on tiiviimpi putkessa –jopa tiivistetty– ja putkessa lilluva öljy ohjataan männän liikkuessa alas siinä olevan jousellisen kuristinventtiilin kautta puolelta toiselle. Männänvarsi pitää tietenkin myös tiivistää, ettei öljy karkaa purkista. :?


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 03 Helmi 2020, 10:42
Kirjoittaja jvuotila
TMS kirjoitti:

Onko Quatrovelossa tosiaan jotkin vaimentimetkin jousituksessa? Edessähän siinä on nämä ihan perinteiset teräsjousi-iskarit ilman erityistä vaimennusta. Takana sitten ne ilmatäytteiset pussijouset, mutta ei kai niissäkään mitään erityistä vaimennusta ole?

Tässä on selkeästi tilanne etten edes tiedä mitä omistan kun en ole mitään purkanut. Olen vain olettanut että jousien lisäksi tietenkin on erilliset vaimentimet olemassa. Tämä kyllä selittää täysin ajokokemukset surkeasta vaimennuksesta. :oops: :shock:


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 03 Helmi 2020, 11:36
Kirjoittaja jori
jvuotila kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Onko Quatrovelossa tosiaan jotkin vaimentimetkin jousituksessa? Edessähän siinä on nämä ihan perinteiset teräsjousi-iskarit ilman erityistä vaimennusta. Takana sitten ne ilmatäytteiset pussijouset, mutta ei kai niissäkään mitään erityistä vaimennusta ole?

Tässä on selkeästi tilanne etten edes tiedä mitä omistan kun en ole mitään purkanut. Olen vain olettanut että jousien lisäksi tietenkin on erilliset vaimentimet olemassa. Tämä kyllä selittää täysin ajokokemukset surkeasta vaimennuksesta. :oops: :shock:

Tuo Quatron vaimennuksen heikkous johtuu jousittamattoman massan suuruudesta. Tässä itse massa ei sinänsä ole kovin suuri, mutta taka-akselin painava poikkipalkki on paljon kauempana kiinteästä nivelestä kuin taka-akseli.

Tällainen rakenne aiheuttaa hitauden lisäystä nivelvälityksen neliöllisessä suhteessa. Taka-aksein massa kertautuu jousittamattomaksi massaksi ja jousituksen kyky reagoida nopeisiin suunnanmuutoksiin hidastuu.

Kuvasta mitaten taka-akseli on noin 15 sentin päässä nivelestä ja poikkirunko kolmenkymmen. Poikkirungon massa siis dynamiikkamielessä nelinkertaistuu. Parempi rakenne olisi tehdä poikkirunko nivelen kohdalle ja akseli yksin kauemmas.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 03 Helmi 2020, 16:06
Kirjoittaja PW

Aiemmin on kuulunut vain kehuja Quatron vakaudesta :?
Yleensä vertailu tapahtunee kolmipyöräisiin kinnereihin, joten parannus niihin lienee ilmeinen.


Re: velomobiel.nl

Lähetetty: 03 Helmi 2020, 16:36
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Aiemmin on kuulunut vain kehuja Quatron vakaudesta :?
Yleensä vertailu tapahtunee kolmipyöräisiin kinnereihin, joten parannus niihin lienee ilmeinen.

Joo, ei taida uskaltaa, liekö edes mahdollista kolmipyöräisellä kaartaa noin kovalla vauhdilla risteyksessä vasemmalle, saati tärinäraidan yli. Maailman nopeimmalla Terolla vastaava hurjailu johti kaatumiseen ja remontinkorjaukseen.

Kaikilla ajoneuvoilla on rajansa, myös Quatrovelolla, joskin kaarrevauhdeissa varmasti kauempana kuin kolmipyörillä. Milan on kyllä niin matala, että sillä voi varmaan sileällä kyetä kovempaan kaarrekiihtyvyyteen, mutta se varsinkin edellyttää sileää alustaa.