Re: Kuhmoisten kinneri
Tuore kuva kinneristä olis kiva saada tähän kun tuon ekan viestin linkin takaakin on kuvat hävinneet.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Tuore kuva kinneristä olis kiva saada tähän kun tuon ekan viestin linkin takaakin on kuvat hävinneet.
PW kirjoitti:Tuore kuva kinneristä olis kiva saada tähän kun tuon ekan viestin linkin takaakin on kuvat hävinneet.
Täältä pesee, härifrån tvättas! Kuva on kesältä, kun poljin sillä parin kilometrin matkan tervehtimään isoäitiäni.
Hieno, sääli jos joutuu museoon Hän
PW kirjoitti:Hieno, sääli jos joutuu museoon Hän
Eiku pääsee.
Pengoin kuva-arkistoa: tässä nuo ekassa viestissä mainostamani valokuvat, nyt "turvaan" tänne foorumille siirrettynä.
-
-
Kiitos kuvista! Ne on maisemista päätellen otettu Länkipohjantien varrella sekä täällä nykyisen kotini pihamaalla.
Niin se aika kuluu, tuosta Kuhmoisten reissusta jo 13 vuotta...
Jorin ja Markun kanssa käytiin tutustumassa tuohon hienoon ajopeliin, ja koeajamaankin pääsi, tosin olin vähän liian pitkä ohjaamoon .
Tuli tuon jälkeen hahmoteltua jonkun aikaa deltakinneriä, mutta niin muuttui sitten mielenkiinnon kohteet ja suunnitelmat.
Kyllä tuolla konseptilla (=pitkä delta) saisi ihan käypäisen ja monikäyttöisen kinnerin aikaiseksi. Isoilla kiekoilla (kuten tuo esikuva) ja jousituksella varustettuna toimisi myös esim. huonokuntoisilla hiekkateillä, toisin kuin nämä pikkupyöräiset kaupalliset nykykinnerit, jotka virtaviivaisina toki kulkevat sitten hyvällä asvaltilla kevyemmin isommassa vauhdissa.
Esim. kevyt kangaskatettu retkikinneri leppoisaan maaseututeillä matkailuun, kauaksi pois valtateistä...
Laitetaan pitkälle rakennetaan-sitten-kun -listalle odottamaan...
Ovatkohan nuo Le Mans -tyyliset kohoumat polvia vai kengänkärkiä varten! Jos tuohon laittaisi kiihdytysautomaisen kevyen etuakseliston kahdella rattaalla, näkyvyys eteen olisi mainio.
Tekstissä oli, että taka-akseli katkaistiin kääntymisen helpottamiseksi. Pitäisi tehdä rakenne, jossa yhtenäinen pyörivä taka-akseli menisi tavallisten vapaarattaallisten napojen läpi ja oikea pyörä vetäisi oikealta puolen akselin päästä vapaarattaasta.
Tm:n vaneriarkkupyörän tapaan väliakseli olisi oiva paikka napavaihteistolle.
Kunnioituksen sävyisin ajatuksin keksijälle ja tm:lle arvokkaista kuvista.
Viimeisestä sisäkuvasta päättelen, että kohoumat on jalkaterän kohdalla.
Tämä laite on taas herättänyt deltakinnerinrakentajan itsessäni, ties kuinka monenen kerran.
Polvi vai varvas pohdiskeluun löytyy vastaus ajokuvia katsomalla ja hieman ihmisen rakennetta miettien.
Napavaihteisto väliakselilla aiheuttaisi tähän toisen väliakselin tarpeen. Se kun ei siirrä ketjua napaa kauemmas.
Tässä kuvassa näkyy hyvin, miten ainakin hieman ylikokoisen kuljettajan polvi nousee ylös istuma-aukosta. Milanissahan nuo kuhmut näkyvät molemmat peräkkäin.
jooseha kirjoitti:Napavaihteisto väliakselilla aiheuttaisi tähän toisen väliakselin tarpeen. Se kun ei siirrä ketjua napaa kauemmas.
Ajattelin utopistisesti napavaihteiston kiinnitysakselin jatkamista jollakin jatkomutterirakenteella kauemmaksi sivulle ja sen päällä pyörivää holkkiakselia. Käytännön elämässä ketujuvaihde on halpa, yksinkertainen ja tuossa melkein täydellisesti suojattu, joten napavaihteesta ei olisi suurta etua. Paikallaanvaihto-ominaisuus ja laaja-alaisen ketjunkiristimen poisjäänti, mutta väliakselirakenne jakaa pitkän ketjun jo muutenkin kahteen lyhyempään. Ei siis jatkoon.
Kolme vannejarrua nerokkaasti ilman ylimääräisiä rakenteita säästää pinnoja napajarruihin verrattuna.