Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vaihtoehto tärinäraidoille :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Screenshot_20210731-220025__01.jpg
Screenshot_20210731-220025__01.jpg (58.47 KiB) Katsottu 3340 kertaa

Kadun molempiin päihin laitettu kiellettyajosuunta merkki, lisäkilpi sallii tontille ajon ja linja-autojen ajon :? Oliskohan tuohon joku fiksumpi merkki ollu?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 31 Heinä 2021, 22:06

Screenshot_20210731-220025__01.jpg
Kadun molempiin päihin laitettu kiellettyajosuunta merkki, lisäkilpi sallii tontille ajon ja linja-autojen ajon :? Oliskohan tuohon joku fiksumpi merkki ollu?

Jostain syystä kielletty ajosuunta ja ajoneuvolla ajo kielletty merkkien merkitykset sekaantuvat. Tämä saattaa olla seurausta kielletyn ajosuunnan merkissä näkyvästä symbolisesta muurista tai aidasta, joka estää ajon.

Ajoneuvolla ajo kielletty merkin pyöreä rengas ei muistuta mitään kieltoon viittaaavaa merkitysopillista elementtiä, siksi sitä ei ymmärretä käyttää näissäkään paikoissa, joihin se kuuluisi. Tyhmähän se symbolisesti ja merkitysopillisesti (semioottisesti) onkin. Mitä tuo punainen rengas keltaisella alustalla merkitsee. Se voisi symboloida luolan suuaukkoa, sormusta, täydellisyyttä jne. kaikki siis enemmänkin lupauksia kuin kieltoja.

Uroborus.png
Uroborus.png (321.93 KiB) Katsottu 3320 kertaa

Johan tuo on nimeltäänkin jo typerä. Ajoneuvolla ajo kielletty, mitähän sekin oikeasti tarkoittaa. Ajo kielletty olisi hyvin riittänyt, tai ajoneuvoilta kielletty. Mutta ajoneuvolla ajo kielletty on turhaa toistoa. Vai onko se noin, jotta ajoneuvolla kävely olisi mahdollista. :evil:

Toisaalta mitäs haittaa tuosta on, jos käytetään vain kielletyn ajosuunnan merkkiä. Jos molempiin päihin pannaan kielletty ajosuunta, kaikki ymmärtävät, että sinne ei voi ajaa. Ajoneuvolla ajo kielletty merkin voi poistaa merkkivalikoimasta kokonaan :twisted:

Vieläkös siellä Imatralla on ne semiotiikkapäivät?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, kai tuosta asia pitäs tulla selväksi, "älä aja tästä jos ett asu tuolla". Useimmat tuon varmaan mieltää yksisuuntaisen kadun merkiksi, siksi ehkä hämmentää? Merkki on Imatran pistetalojen ympyrästä Kuparin tiellä. Katkaisivat Imatrankoskentieltä radan ylittävän sillan ja ohje Rajapatsaalaisille oli kiertää Linnankosken kautta (4-5km). Kuparin alueen läpiajo "estettiin" näillä merkeillä, arvatkaa toimiiko :lol: Kuparin alueen asukasmäärät ja kyläilijät on lisääntyny valtavasti :mrgreen:
Semiotiikkabileet taitaa olla historiaa.
Ps. Tähän varmaan kohta vaaditaan karttaa ;)
Siinä - puretun sillan kohta onkin näköjään merkitty, kiellettyajosuunta merkillä :mrgreen:

Screenshot_20210801-114150.jpg
Imatran kaupunginosakartta.png

Lisäsin vähän laajemman kartan, jotta selviää, mistä asti pitää kiertää. -jori

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Onhan siinä semmonen juttu, että kiellettyajosuuntamerkki kieltää myös pyöräilyn, joka tuskin on ollut merkin asettajan tarkoitus? Pistetalojen ympyrästä kyllä menee pyörätie mutta se loppuu kesken Kuparilla ja toisesta suunnasta tullessa ei periaatteessa sais pyörällä ajaa? En oo käyny paikalla, kunhan viihdyttäny itseäni, lukemalla Rajapatsasryhmän valitusryöppyä :mrgreen: :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 01 Elo 2021, 11:58

Onhan siinä semmonen juttu, että kiellettyajosuuntamerkki kieltää myös pyöräilyn, joka tuskin on ollut merkin asettajan tarkoitus? Pistetalojen ympyrästä kyllä menee pyörätie mutta se loppuu kesken Kuparilla ja toisesta suunnasta tullessa ei periaatteessa sais pyörällä ajaa? En oo käyny paikalla, kunhan viihdyttäny itseäni, lukemalla Rajapatsasryhmän valitusryöppyä :mrgreen: :oops:

Joo, hölmösti on vähennetty liikennettä tuossa. Mitä ne pyöräilijät tuolla tiellä haittaisivat. Moottoriajoneuvolla ajo kielletty olisi ollut selkeästi se merkki, joka siihen olisi pitänyt laittaa.

Hämmentävän hyvin toimii Tampereen Saukonmäessä töyssyt. Niitä on tontin läpi menevälle tielle lisätty viisi kappaletta. Itse en viitsi siitä enää ajaa läpi, vaikka se on täysin sallittua, kun se noiden töyssyjen takia on niin työlästä. Olisikohan tuohonkin ollut parempi laittaa töyssyt. Tietenkin siten, että pyörällä pääsee ohi. 8)

Saukonmäen alueen kuvassa keskellä poikittain läpäisevällä väylällä –joka ei ole tie, kuten googlemapskin tietää– näkyy valkoisilla viivoilla korostettuna osa noista töyssyistä. Puiden varjoon jää pari sellaista muovista irtotöyssyä.
Saukonmäen alueen kuvassa keskellä poikittain läpäisevällä väylällä –joka ei ole tie, kuten googlemapskin tietää– näkyy valkoisilla viivoilla korostettuna osa noista töyssyistä. Puiden varjoon jää pari sellaista muovista irtotöyssyä.

Lisäsin edelliseen viestiin vähän isomman kartan, niin ulkopaikkakuntalaisetkin tajuavat, miten kaukaa tuo kierrättää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Sinne on kuulemma lisätty vielä töyssytkin.
Siinä isompi kartta, tuota 62:ta Pietarintietä ohjattu Rajapatsaalta Vuoksentielle ja sieltä pääsee jommankumman sillan kautta Vuoksen yli. Kartassa näkyy kaksi muutakin katkaistua kadunpätkää, Mansikkalassa puretaan ratasiltaa ja Kulmillakin tehdään jotain? Tuo rajapatsaan remppa taitaa näistä olla pisin, 8kk taisivat ilmottaa :?

Screenshot_20210801-121141.jpg
Viimeksi muokannut PW, 01 Elo 2021, 12:17. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nyt vaan PW väsäämään palautetta tienpitäjälle tai vaihtoehtoisesti valvontapyyntö pyöräilijöistä poliisille :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti: 01 Elo 2021, 12:14

Nyt vaan PW väsäämään palautetta tienpitäjälle tai vaihtoehtoisesti valvontapyyntö pyöräilijöistä poliisille :mrgreen:

Ei miun tartte, sadepäivän huvituksia vaan täällä mökillä 8) nää kirjotukset.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 01 Heinä 2021, 09:38

Vaihtoehto tärinäraidoille :D

Aika tyly. Tuutulaulua soittava tärinäraita. Sarkasmia?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Loman jälkeen eka Porvoo-Helsinki. Muutamia huomioita hajanaisessa järjestyksessä, yllättävän paljon ehtii tapahtua vajaassa 2 kuukaudessa:

  • Porvoon päässä pyörätien jatke Ölstensistä Tyysteriin muotoutuu pikku hiljaa, näyttää siltä että voi valmistua vielä tänä syksynä. Kun se valmisuu, Porvoo-helsinki-välille jää enää vajaa 10km maantien laitaa ajettavaksi, muuten pääsee pyörätietä.

  • Uusi pyörätien pätkä on valmistunut Boxista Kalkkirannan risteykseen. Vielä kun opittaisiin merkitsemään kunnolla nämä valtateiden kelvien alkamiset ja loppumiset sekä tekemään kunnolliset liittymät joista väylille pääsisi jouhevasti (korottamaton liittymä ajoradalle, jonkunlainen liikennemerkki varoittamaan sekä autoilijoita että pyöräilijöitä ja vaikka pätkä leveämpää piennarta, olisko liikaa vaadittu?) :roll:

  • Söderkullassa on pitkäaikainen työmaa keskustassa liikenneympyrän kupeessa, joka on aina välillä katkaissut pyörätien kaivuutöiden takia. Pyörätie oli taas katkaistu ja kevyt liikenne ohjattu kiertotielle kapean sorapolun kautta, tällä kertaa sen takia, että väylää tarvitaan näköjään raksaukkojen pysäköintialueeksi kun kauempaa ei jakseta kävellä :twisted: Oli siis täynnä henkilö- ja pakettiautoja, ei mitään työmaa-ajoneuvoja. Tän takia joutuu Söderkullan keskustan läpi ajamaan ajoradalla.

  • 170-tietä seuraileva pyörätie on päällystetty uudelleen pitkältä matkalta Söderkulla-Vartiokylä. Tie oli aika kauheassa kunnossa routasaumojen takia, mutta nyt kelpaa päästellä (ajan pyörätietä iltapäivisin toiseen suuntaan, kun liikennettä on niin paljon etten viitsi suotta provosoida pinna kireällä ruuhkassa ajavia autoilijoita ajamalla ajoradalla)

  • Puotilassa koulutyömaa käyttää taas vaihteeksi kelviä varastona tms. Virallinen kiertotie pakottaisi ajamaan Itäväylän ali metroaseman kohdalta ja takaisin kehäykkösen risteyksestä, mikäli on menossa Roihuvuoren suuntaan rantapoluille. Epävirallisesti voi oikaista työmaa-aidan viertä metroaseman parkkipaikan kautta ja sen toisestä päästä takaisin kelville. Ilmeisesti ne parkkiruudut on pyhiä ja niihin pitää päästä ajamaan silmät kiinni, joten pyöräilijät pitää kierrättää vaikeimman kautta ettei parkkipaikalla ajaminen häiriinny...

  • Kulosaaren pyöräkadulla aletaa oppia ajamaan :)

  • Helsingissä Helsinginkadun ratikkatyömaa jatkaa leviämistään ja edelleenkään ei ole viitoitettu kunnolla mistä pitäisi pyörällä ajaa jos tulee kurvista ja haluaa oppperan suuntaan. Samaten Töölönlahden pohjukassa, jossa kevyttä liikennettä on Paljon järjestelyt jättää toivomisen varaa, pyöräilijät ohjataan mutkitellen ahtaista raoista joissa kinneri ei tahdo mahtua kääntymään, joten pieni pätkä on pakko oman mielenrauhan ja muun liikenteen sujuvuuden takia ajaa kävelytieksi merkattua väylää. En ole ainoa joka näin tekee :roll:

Että tämmöstä tällä kertaa :D

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Tampereen ratikka valmistui

Viesti Kirjoittaja jori »

Olen niin ylpeä tästä lopputuloksesta, että laitan vielä uutisen Tampereen ratikan valmistumisesta. Vastustajat väittivät hinnan nousevan ja valmistumisen viivästyvän. Toisin kävi. :)

Ratikka valmistui.jpg
Ratikka valmistui.jpg (219.33 KiB) Katsottu 3098 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

hjv1527
Viestit: 121
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

Muualta Turkuun muuttaneena voinee Tamperetta kehua. :mrgreen: Teillä osataan rakennuttaminen ja rakentaminen. Toista se on jossain muissa kaupungeissa. :roll:

-Harri-
Flevobike

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

hjv1527 kirjoitti: 12 Elo 2021, 14:32

Muualta Turkuun muuttaneena voinee Tamperetta kehua. :mrgreen: Teillä osataan rakennuttaminen ja rakentaminen. Toista se on jossain muissa kaupungeissa. :roll:

Kyllä ne mansessa rakentaa ja sotkee. Kannattas tulla katsoon Jyväskylän pyörätieverkosto . Siinä rupee olen hyvää vain kohta sanottavaa. 8) 8)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tampereen ratikka valmistui

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti: 12 Elo 2021, 10:05

Ratikka valmistui.jpg

Miksi tuo vaunun etupää on musta? Musta sen pitäisi olla keltainen. ;-) Silloin se näkyisi paremmin.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin