Sivu 36/37

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 03 Kesä 2022, 12:08
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti: 03 Kesä 2022, 12:05
PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 11:47

Tuossa ihan vieressä Vuoksen rannalla meillä on matonpesupaikka, pesevät myös autojaan samassa paikassa. Se on liikenteellisesti sellaisessa paikassa, ettei sinne pääse muuta kuin kevaria pitkin, joko suojatien kohdalta kääntymällä ja parikymmentä metriä kevaria tai toisesta suunnasta linja-autopysäkin kohdalta kevarille ja sitä jatkaen n. 50m. Eli käsittääkseni sinne ei laillisesti autolla pitäs olla asiaa? Kuitenkin siellä on autoja jatkuvasti. Eilen joku kääntyi suojatien kohdalta suoraan eteen ja sen verran kiehahti, että kävin mielestäni kylläkin asiallisesti huomauttamassa. Hänkin oli asiallinen, pyyteli anteeksi - vetosi olevansa ulkopaikkakuntalainen ja myös siihen, että alueella oli jo autoja, jopa karavaanari. Mutta selvästikään hänkään ei ymmärtänyt, ettei alueelle autolla pääse mistään laillisesti.
Ja hänen tarpeensa päästä tuonne autolla oli se, että piti saada kuva mattolaiturista :roll: Tämmösiä turistinähtävyyksiä meillä Imatralla :lol:
Kun tulin takas, kevaria pitkin vastaan tulee karavaanari - tuo kaikkien kaveri :mrgreen:

Reviiririitoja.
Olen aiemminkin sitä esittänyt ja toistan tässä. Minusta liikennesääntöjen ei pitäisi perustua reviireihin ja niille päästettävien kulkupelien kategorisointeihin. Minusta parempi tapa olisi selkeästi merkitä kunkin liikennealueen säännöt, joita sitten noudattavat kaikki kulkupelikategoriat.

Hyvä esimerkki tästä on torit ja parkkipaikat. Siellä kaikki kulkupelit noudattavat parkkipaikan sääntöjä, eikä siellä ole privilegioita millekään kulkupelille.

Näinhän ihmiset luonnollisesti toimivat. Sekoittamalla reviirirajoja toisten reviirien sisään saadaan tunnetusti aikaan ristiriitoja. Tahallaan, vai tyhmyyttään?

Joo, mie hyväksyn sen, ett kevaria vastaan tulee auto mutta sen pitäisi noudattaa sääntöjä ja nopeuksia suhteessa pienempiin. Mutta lienee utopiaa tämmönen toive. Ja nyt kun säännöt on, ettei kevaria saa ajaa, vois noudattaa sitä ;)


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 03 Kesä 2022, 12:36
Kirjoittaja PW

Niin, enhän mie itekään noudata sääntöjä ku ajan ajoradalla :oops: Pitäs vaan olla ihan hiljaa :mrgreen: ja ajaa vaan.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 03 Kesä 2022, 13:18
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 12:36

Niin, enhän mie itekään noudata sääntöjä ku ajan ajoradalla :oops: Pitäs vaan olla ihan hiljaa :mrgreen: ja ajaa vaan.

Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. :D

Tätä juuri tarkoitin. Kun reviirejä sotketaan toistensa sekaan, ei ristiriidoilta voi välttyä. Siksi on permpi olla luomatta tilanteita, joissa tiukkoja reviirejä on toistensa seassa.

Lait muuttuvat sitä mukaa kun ihmisten käytös muuttuu. Jos käytös muuttuu siihen suuntaan, että reviirirajoja valvotaan ja rikkomuksista aktiivisesti riidellään, muuttuvat myös lait aikanaan siihen suuntaan, että valvonta tiukkenee ja rangaistukset kovenevat.

Jos taas ihmiset rennommin käyttävät liikennealueita järkevällä tavalla ristiin, muuttuu maailma rennommaksi ja valvonta vähenee.
Se on pitkässä puussa, mutta muutakaan keinoa ei ole. :?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 03 Kesä 2022, 13:20
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti: 03 Kesä 2022, 13:18
PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 12:36

Niin, enhän mie itekään noudata sääntöjä ku ajan ajoradalla :oops: Pitäs vaan olla ihan hiljaa :mrgreen: ja ajaa vaan.

Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. :D

Tätä juuri tarkoitin. Kun reviirejä sotketaan toistensa sekaan, ei ristiriidoilta voi välttyä. Siksi on permpi olla luomatta tilanteita, joissa tiukkoja reviirejä on toistensa seassa.

Lait muuttuvat sitä mukaa kun ihmisten käytös muuttuu. Jos käytös muuttuu siihen suuntaan, että reviirirajoja valvotaan ja rikkomuksista aktiivisesti riidellään, muuttuvat myös lait aikanaan siihen suuntaan, että valvonta tiukkenee ja rangaistukset kovenevat.

Jos taas ihmiset rennommin käyttävät liikennealueita järkevällä tavalla ristiin, muuttuu maailma rennommaksi ja valvonta vähenee.
Se on pitkässä puussa, mutta muutakaan keinoa ei ole. :?

Siinä on vaan se ongelma, ett autoilijalla on torvi ja miulla ei :mrgreen:
Imatrallahan ollaan tässä luovuudessa jo hyvin pitkällä, kunhan mie vaan lopetan nillittämisen :mrgreen: Talvella latukin käy pyörätiestä :lol:


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 03 Kesä 2022, 13:25
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 13:20

Siinä on vaan se ongelma, ett autoilijalla on torvi ja miulla ei :mrgreen:

Mutta sinä tiedät, mistä on kysymys ja että olet lopultakin myös sen tööttäilijän asialla. Siksi voit antaa anteeksi tööttäilyaggressiot ja hymyillä lempeästi. :)


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 03 Kesä 2022, 13:27
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti: 03 Kesä 2022, 13:25
PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 13:20

Siinä on vaan se ongelma, ett autoilijalla on torvi ja miulla ei :mrgreen:

Mutta sinä tiedät, mistä on kysymys ja että olet lopultakin myös sen tööttäilijän asialla. Siksi voit antaa anteeksi tööttäilyaggressiot ja hymyillä lempeästi. :)

Kyllä se välillä koville ottaa :mrgreen:


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 03 Kesä 2022, 16:54
Kirjoittaja PW

Oon kyllä tän muuttuvan liikennekulttuurin suhteen ilmeisesti pessimistisempi ku Jori. En oikein näe mikä muuttaisi tätä suvaitsevammaksi, rennommaksi sujuvammaksi kun enemmänkin tuntuu, ett vastakkainasettelu vaan kasvaa :?
Mutta Toivossahan se lapamatokin tykkäs elää :mrgreen:


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 03 Kesä 2022, 17:59
Kirjoittaja janx
PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 16:54

Oon kyllä tän muuttuvan liikennekulttuurin suhteen ilmeisesti pessimistisempi ku Jori. En oikein näe mikä muuttaisi tätä suvaitsevammaksi, rennommaksi sujuvammaksi kun enemmänkin tuntuu, ett vastakkainasettelu vaan kasvaa :? Mutta Toivossahan se lapamatokin tykkäs elää :mrgreen:

En mäkään. Ajan edelleen kuin näkymätön yön ritari. Eli niin kuin kukaan ei näkisi (vaikka tuijottavat), mutta silti varoen ja välillä tarpeettomasti hidastaen. Menee turhaan sähköä, mutta sähköjen kanssa uudelleen kiihdyttely ei niin haittaa. :roll:


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 03 Kesä 2022, 20:31
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti: 03 Kesä 2022, 17:59
PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 16:54

Oon kyllä tän muuttuvan liikennekulttuurin suhteen ilmeisesti pessimistisempi ku Jori. En oikein näe mikä muuttaisi tätä suvaitsevammaksi, rennommaksi sujuvammaksi kun enemmänkin tuntuu, ett vastakkainasettelu vaan kasvaa :? Mutta Toivossahan se lapamatokin tykkäs elää :mrgreen:

En mäkään. Ajan edelleen kuin näkymätön yön ritari. Eli niin kuin kukaan ei näkisi (vaikka tuijottavat), mutta silti varoen ja välillä tarpeettomasti hidastaen. Menee turhaan sähköä, mutta sähköjen kanssa uudelleen kiihdyttely ei niin haittaa. :roll:

Kukas sen muu muuttaisi suvaitsevammaksi kuin suvaitsevaisuutta koettelevat ja toisaalta viljelevät ihmiset. Me.

Tuossa tosiaan tarvitaan sekä suvaitsevaisuuden koettelemista, että suvaitsevaisuuden harjoittamista. Suvaitsevaisuuden koetteleminen laajentaa Overtonin ikkunaa tuomalla tilanteita, joita ei ahtaammassa näkemyksessä suvaita. Ja suvaitsevaisuuden harjoittaminen ylläpitää sen laajentuneen käsityksen. Ei niitä ikkunan pieliä kauan tarvitse työnnellä, kun jo joku rohkea uskaltaa sanoa, että näinhän hänkin tämän oli ajatellut, muttei uskaltanut ryhmäpaineen alla asiaansa ilmaista.

Tällaisilla tempuilla meille on ajettu muutkin muutokset yhteiskuntaamme. Ei ne nyt salamannopeita ole nää muutokset, mutteivät kovin hitaitakaan, kun muutos on järkevään ja kokonaisuutta hyödyntävään suuntaan. Onhan näitä haittaavaan suuntaankin muuttavia kyetty tekemään valitettavan paljon.

Tuo janxin "yön ritari" on juuri oikea asenne liikenteessä. Turha olettaa, että vastapuoli kyllä huomaa. Parempi varmistaa. :)


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 04 Kesä 2022, 08:22
Kirjoittaja Premnas

Mun puolesta kävisi vaikka niin että lopetettaisiin kaikki reviirit ainakin ajoneuvojen kesken ja ei olisi erillisiä pyöräteitä vaan ajoneuvoilla kuljettaisiin ajoradalla, mutta sitten myös nopeudet, ohitukset, ylipäätään muiden hengen ja terveyden kunnioittaminen liikenteessä pitäisi olla ihan eri tasoa kuin nykyään.

Kun nyt tuntuu siltä että tuo väylänkäytön suvaitsevaisuus ja joustavuus kulkee vain yhteen suuntaan ja on niin että autolla "saa" joustaa milloin minnekin, koska se on "yhteispeliä". Sitten jos itse joustan pyörälläni ajoradalle vaikka olisi muukin paikka ajamiseen tai silloinkin vaikka ei edes olisi, niin se "yhteispeli" loppuukin sit siihen ja ihmiset näkevät oikeudekseen raivostua siitä. Että miten huvittavaa tämä onkaan kun jousto tuntuu koskevan vain eräitä ja muiden pitää ymmärtää, koska...?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 04 Kesä 2022, 09:42
Kirjoittaja janx
janx kirjoitti: 03 Kesä 2022, 17:59

...

Lisättäkööt vielä, että pyrin ajaessa välttämään kaikkea samassa tasossa risteävää liikennettä. Kehä 1 ulkopuolella se vielä onnistuu aika hyvin. Toki se vaatii infran tuntemusta, mutta sitä sujuva kevytliikenneliikkuminen vaatii muutenkin. Perustuu tietoon, taitoon ja harjoitteluun. Intuitiolla olet bussipysäkillä nopeammin kuin huomaatkaan (viimeksi tällä viikolla ( :!: Google Maps )).

Edit: Tuon bussipysäkin kyllä näki etukäteen, että olisi voinut tajuta kääntyä alikulkuun, mutta pysäkillä sitä kuitenkin nökötettiin. Vaikea oli päästä tien yli liikennemäärästä johtuen. Jännästi ajoradan toisella puolella oli polku viheralueen poikki. Aina ei näe minne se loogisimmalta tuntuva reitti johtaa.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 17 Kesä 2022, 13:41
Kirjoittaja Hopea

Jostain syystä ihmisiltä unohtuu tieliikennelain 18 § 1: "Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla." Tämä on pääsääntö.

Kakkosmomentissa on poikkeus tähän, polkupyörällä on ajettava oikeanpuoleisella pientareella, jos se käy haitatta.
Suomalaisen maantien 10...25 cm leveällä pientareella ei noin vain pyöräillä, varsinkaan 78 cm leveällä trikellä, eikä peräkärryn (saa olla 125 cm leveä) kanssa. Pystypyörälläkin jo massareunaviivan päältä sivuun lipsahtaminen saattaa viedä pyöräilijän takaa tulevan alle tai kokonaan ulos tieltä. :shock:

Näiden lisäksi pyörällä on ajettava merkityllä pyörätiellä, jos sellainen on kulkusuuntaan käytettävissä. Tätäkin on täsmennetty nykyisessä laissa, pyörätie-liikennemerkin (D5) yhteydessä. Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain vasemmalla, oikeanpuoleisella pientareella tai ajoradalla pyöräily on ok.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 07 Marras 2023, 18:24
Kirjoittaja jori

Kyllä on pyöräilyn vihaaminen korkeassa kurssissa Tampereella. Tappajasepeli on levitetty vain pyöräkaistalle. Jätetty hiekoittamatta jalkakäytävä tuossa kuvassa oikealla. Nyt on sitten koko talven pyöräilyhaitta kunnossa tuolla vilkkaalla pyöräilyväylällä.:(

Sepeliterroristin jäljet.jpg
Sepeliterroristin jäljet.jpg (404.03 KiB) Katsottu 694 kertaa
Sepeliterroristin jäljet2.jpg

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 07 Marras 2023, 19:53
Kirjoittaja Vilijami

Meidän liikenneinsinööriä Vaaralan Harria -pyöräilyaktiivi- haastateltiin aamutelkkarissa. Kehui että pyörätiet pidetään siinä kunnossa, että voi samoilla renkailla pyöräillä kesät talvet.

Aattelin, että saapa nähdä. Tässä viime viikolla satoi sitten lunta ja lähdin tarkastamaan tilanteen. Totta puhui. Pyörätiet oli aurattu hyvin ja hiekoitettu hiekalla, eikä sepelillä. Toivottavasti tämä meno jatkuu.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 07 Marras 2023, 20:25
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:

Kyllä on pyöräilyn vihaaminen korkeassa kurssissa Tampereella...

Perusteleekohan ne vieläkin sepelissä pitäytymistä paremmalla kaupungin ilmanlaadulla keväisin (kuin jos olisi "pölisevää" hiekkaa), vaiko ihan vaan omalla laiskuudellaan...