Sivu 53/56

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 27 Huhti 2022, 16:24
Kirjoittaja Vilijami
redline2097 kirjoitti: 27 Huhti 2022, 16:09

Mikä on minimi mitä kammesta voi lyhentää? Poitsulle tarvitsisi BMX-Racing pyörän kampia lyhentää hieman.

20mm on kyllä minimi lyhennys. 9/16 (14mm) poljinkierteiden väliin jää tällöin 6mm. Mielummin jättäisin pari milliä yli tuon 20mm, niin ollaan tukevammalla pohjalla.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 27 Huhti 2022, 17:26
Kirjoittaja tm

22-23 mm on ollut itsellä minimi, jos kammen päät on tullut pätkittyä pois. Jos ei pätki, niin sitten 20 mm.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 27 Huhti 2022, 17:42
Kirjoittaja jori
redline2097 kirjoitti: 27 Huhti 2022, 16:09

Mikä on minimi mitä kammesta voi lyhentää? Poitsulle tarvitsisi BMX-Racing pyörän kampia lyhentää hieman.

Ihan vähän ei voi lyhentää, koska uusi reikä pitää saada edellisestä niin kauas, että uuden reiän reunoille jää pitävää materiaalia. Teppo tietää paremmin, mutta teoreettisesti laskien pienin lyhennysmatka = reiän halkaisija + reunalle jäävä matka.

Reikä polkimen kierteelle vie 9/16" eli 14,3 mm tähän vähintään 3 mm reunaetäisyyttä, eli yhteensä 17,3 mm. Sanoisin, että 18 mm on lyhin lyhennysmatka.

175 mm kammista saa siis 157-milliset ja 170 mm kammista 152-milliset.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 27 Huhti 2022, 20:45
Kirjoittaja Härski

.. Niin..

Tai sitten jos taivuttaa 175mm kampea keskeltä, sanotaan asteen, se lyhenee 2.5 sadasosamilliä..
Kymmen astetta kampi voinee jopa kestää taivuttamista jolloin ne lyhenee 2.5 milliä.

Mutta.. Tyyli vapaa!

Itseasiassa kampi kyllä tolla operaatiolla venyy, mutta kriittiset nivelpisteet lähenee toisiaan em verran. 😁


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 27 Huhti 2022, 22:05
Kirjoittaja jooseha

Ja hitsauskelpoista terästä olevien kampien pituutta voi säätää jokseenkin mielinmäärin. Jatkaa vaikka, jos lyhyiltä tuntuvat tai ottaa palan pois välistä, jos on lyhyet jalat :wink: Laittaa vaan sauman/saumat mahdollisimman lähelle poljinkierrettä, jotta saumaa kuormittava voima on mahdollisimman pieni.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 07 Touko 2022, 23:03
Kirjoittaja tm

Bafang-kampien sarja jatkuu, tällä kertaa omaan käyttöön eli 4Fattiin.
Aihiot 170-milliset, joihin kokeilumielessä kolmet reiät: 100/120/140 mm.

01.jpg
01.jpg (105.51 KiB) Katsottu 2926 kertaa
02.jpg
02.jpg (246.11 KiB) Katsottu 2926 kertaa
03.jpg
03.jpg (152.06 KiB) Katsottu 2926 kertaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 08 Touko 2022, 00:58
Kirjoittaja ajarmala
tm kirjoitti: 07 Touko 2022, 23:03

Aihiot 170-milliset, joihin kokeilumielessä kolmet reiät: 100/120/140 mm.

Eikö tuohon nyt olisi paremmin sopinut 170 mm:n lisäksi 150, 130 ja 110 mm? Silloin olisivat kaikki neljä kierrepaikkaa olleet hyvin framilla ruuvata polkimet mihin tahtoo...

Saisikohan tuollaisia neljän reiän poljinkampia mistään 170 mm:n Truvativ Elita -kampiin?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 08 Touko 2022, 09:13
Kirjoittaja tm

170-millisille ei ole mitään käyttöä tulevassa sähköavusteisessa nelipyörässäni, joten pätkäisin ne turhana pois. 140 mm on tuttu ja turvallinen Quest-kinneristäni, tällä pystyn polkemaan ilman sähköäkin. Vastaavasti 120 mm on sama kuin sähköpyörä-1CV:ssä. 100 mm edustaa tässä itselle uutta kokeilua.

Truvativ Elita (jos samanlainen kuin tässä viestiketjussa aiemmin kuvatut) soveltuu hyvin lisäreikien tekoon, tosin tuosta 110 millin kohdasta en nyt heti mene ulkomuistista varmaksi sanomaan, niin lyhyitä ei aiemmat ole olleet...


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 07 Syys 2022, 19:06
Kirjoittaja tm

Saukin Schlumpf-kammet lyheni 170 -> 140 mm:

Schlumpf_170-140.jpg
Schlumpf_170-140.jpg (177.94 KiB) Katsottu 2478 kertaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 07 Syys 2022, 19:37
Kirjoittaja Wacky

Oliko nelikantti reikä aivan normaalin kokoinen? Ainakin näyttäisi. Ilmeisesti oikeassa kiinnitys ontolla pultilla jonka läpi sitten mekaniikka vaihtamaan vaihdetta vai liikkuuko koko akseli kampineen sivuttain


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 07 Syys 2022, 21:02
Kirjoittaja tm

Ihan normaalikokoinen nelikantti noissa kammissa. Mountain Drive -keskiövaihteessa liikkuva vaihteensiirtomekanismi on keskiöakselin sisällä, eli koko akseli kampineen ei liiku sivuttain.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 08 Syys 2022, 09:30
Kirjoittaja Mahe

Noi on vissiin aika suorat, siis pieni Q-factor (vaimikäsenytoli, jalkojen harotuskerroin? :mrgreen: )? Eli jos tekis kahdesta normaalista vasemmasta kammesta niin tulee leveämpi kuin noilla Schlumpfin omilla?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 08 Syys 2022, 09:44
Kirjoittaja Wacky
Mahe kirjoitti: 08 Syys 2022, 09:30

Noi on vissiin aika suorat, siis pieni Q-factor (vaimikäsenytoli, jalkojen harotuskerroin? :mrgreen: )? Eli jos tekis kahdesta normaalista vasemmasta kammesta niin tulee leveämpi kuin noilla Schlumpfin omilla?

Leveyteen vaikuttaa tosiaan millaiselle Q-factorille ja akselin pituudelle kampi on tehty, eli joillain kahdella vasemmalla voi jopa saada kapeammat, mutta noi vakiot on aika kapeat joten luultavasti löydät helposti leveämpiä.
Nykyisin myydään reilusti kampipareja joissa ei ole kiinnitystä rattaalle koska monissa keskimoottoreissa käytetään niitä joten kahden vasemman käyttö ei ole tarpeen.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 08 Syys 2022, 13:41
Kirjoittaja Saukki

Nämähän on siis tulossa TSDZ2 keskimoottoriin. Näillä lähes suorilla kammilla ei jää montaa milliä väliä kammen ja moottorin kotelon väliin. Sen verran kerkesin niitä silmäillä, että pitäis sopia, eli jää rako kammen ja moottorin väliin. Mutta lopullinen varmuus asiaan tulee, kunhan Posti saa toimitettua nämä Tepon lyhentämät kammet takaisin tänne.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 08 Syys 2022, 20:27
Kirjoittaja tm
Mahe kirjoitti:

Noi on vissiin aika suorat, siis pieni Q-factor (vaimikäsenytoli, jalkojen harotuskerroin? :mrgreen: )? Eli jos tekis kahdesta normaalista vasemmasta kammesta niin tulee leveämpi kuin noilla Schlumpfin omilla?

Sellainen kommentti vähän aiheesta sivuun, että Mountain Driven käyttö tuskin onnistuu alkuperäistä leveämmillä (isomman Q-factorin) kammilla: kantapäällä/kengän sisäsyrjällä vaihtaminen (eli keskiakselin päässä olevan "napin" painaminen) ei onnistu jalka polkimella, jos kammessa on taivutusta. Pitää olla suora ja kapea, jotta kantapään käännön sisäänpäin pystyy tekemään myös lukkopolkimien kanssa. Vastaavasti jos kammet lyhentää liian lyhyiksi, niin napin painaminen voi vaikeutua. Riippuu tietysti paljon kengän pohjan sivumuodosta jne. Toki voihan siihen kengän sisäsyrjään liimata/ruuvata tarvittaessa jonkun ulokkeen ko. tarkoitusta varten...

Tätähän ei nyt kysytty eikä oltu edes pohtimassa, mutta mainitsin kuitenkin...