Sivu 44/56

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 10:58
Kirjoittaja Premnas

Tuossa ei taideta kuitenkaan rajata peräkärryn kuorman pituutta. Siis pyörä voi olla 4m ja peräkärry vaikka 6m?


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 11:17
Kirjoittaja Nojanalle
Premnas kirjoitti:

Tuossa ei taideta kuitenkaan rajata peräkärryn kuorman pituutta. Siis pyörä voi olla 4m ja peräkärry vaikka 6m?

Luulen mutten en tiedä . 4metriä on koko ajoneuvo yhdistelmän pituus. Jos näin on niin . Monelle tandemikuskille tulee ongelmia peräkärryn kansa . Itse olen sitä mieltä , että taas yksi typerä laki . Näitä riittää tässä maassa . :twisted: :twisted:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 12:22
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti:

Aivan älytön tuo polkupyörän pituusrajoitus samalla kun maantiellä kulkee yhä pidempiä yhdistelmiä. Polkupyörän pituusrajoituksen perustelu olisi hauska kuulla. Nimenomaan kuulla siltä, joka sen on sinne halunnut. TÄytyyhän toimella, joka vaatii työtä olla pätevä perustelu. :evil: ...

Kysyin tätä Pyöräliiton facebook-sivulla em. säännöstöpostauksen kommenteissa. Katsotaan tuleeko vastausta. Tämä vastaus tosiaan ei ehkä tule henkilöltä, joka se on mitat sinne vaatinut, mutta ehkä prosessissa mukana olleelta.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 12:34
Kirjoittaja janx
Nojanalle kirjoitti:

Luulen mutten en tiedä . 4metriä on koko ajoneuvo yhdistelmän pituus. Jos näin on niin . Monelle tandemikuskille tulee ongelmia peräkärryn kansa . Itse olen sitä mieltä , että taas yksi typerä laki . Näitä riittää tässä maassa . :twisted: :twisted:

Pyöräliiton Matti Koistisen vastaus tähän liittyen: "Yhdistelmän maksimitta on eri. Kaivellaan se vielä tuonne. Jos en väärin muista, niin se on 12 m."


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 13:13
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Luulen mutten en tiedä . 4metriä on koko ajoneuvo yhdistelmän pituus. Jos näin on niin . Monelle tandemikuskille tulee ongelmia peräkärryn kansa . Itse olen sitä mieltä , että taas yksi typerä laki . Näitä riittää tässä maassa . :twisted: :twisted:

Pyöräliiton Matti Koistisen vastaus tähän liittyen: "Yhdistelmän maksimitta on eri. Kaivellaan se vielä tuonne. Jos en väärin muista, niin se on 12 m."

Mitä ihmeen väliä (teknisesti ottaen) on pyörän pituudella, jos samalla sallitaan paljon pidempi yhdistelmä, kun yhdistämistapaa ei ole määritelty. Onko hitsaaminen tai jäykästi pulttaaminen yhdistelmän kiinnitystapa?

Mitä ihmettä näillä tarpeettomilla määräyksillä tavoitellaan. :evil:

PS. Kerro Matille minulta terveisiä, jos olet yhteydessä. :)


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 13:37
Kirjoittaja Premnas
jori kirjoitti:

Mitä ihmeen väliä (teknisesti ottaen) on pyörän pituudella, jos samalla sallitaan paljon pidempi yhdistelmä, kun yhdistämistapaa ei ole määritelty. Onko hitsaaminen tai jäykästi pulttaaminen yhdistelmän kiinnitystapa?

Mitä ihmettä näillä tarpeettomilla määräyksillä tavoitellaan. :evil:

PS. Kerro Matille minulta terveisiä, jos olet yhteydessä. :)

Niinpä, ihan typerää. En voi olla ajattelematta seuraavia vaihtoehtoja:

  1. Pyöräliikenteen monimuotoisuus ei nyt vaan käy, täytyy rajata typerillä mitoilla ettei pyöräilystä vaan tulisi laajasti kannattavaa ja järkevää.

  2. Täytyy rajoittaa pyörien mittoja, koska muuten jonkun tarvisi suunnitella pyörätiet niin että niillä voi ajaa kaikenlaisilla pyörillä.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 14:14
Kirjoittaja Mahe
janx kirjoitti:

Tuosta neljän metrin pituusrajoituksesta, niin ainakin näiden isompien tavarapyörien kanssa pituus voikin tulla ongelmaksi (lain hampaissa). Jos rakenteiden puolesta järkevä mitta olisikin 4,1 metriä, niin se on sitten laiton ja aiheuttaa suunnittelijoille harmaita hiuksia lisää.
Kuva
Mitenhän noi kontit on kiinni tuossa? Jos vaikka ajaa eteen kääntyvän auton kylkeen alamäessä...

Katselin tuota kuvaa, ja heräsi kysymys että onko tuossa konttien alla kaasusäiliö? Olisko tuossa polttokenno ja sähköapu? Olis aika fiksu systeemi just tuollaiseen vekottimeen...


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 14:46
Kirjoittaja janx
Mahe kirjoitti:

Katselin tuota kuvaa, ja heräsi kysymys että onko tuossa konttien alla kaasusäiliö? Olisko tuossa polttokenno ja sähköapu? Olis aika fiksu systeemi just tuollaiseen vekottimeen...

Joo, on siinä polttokenno ja vetysäiliö. Sori linkki jäi. https://www.velove.se/news/fuel-cell-ar ... 0-km-range


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 15:27
Kirjoittaja PW

https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kaik ... ta/838540/
Kalevan otsikko, aikas mielenkiintosta jos ministeriöstä on oikeesti saanu tommosen vastauksen :?
Siis kunnilla 7 vuotta aikaa asentaa lisäkilvet pyöräteille, jotka ovat kaksisuuntaisia. Ministeriön mukaan siihen asti ajosuunnan voi päätellä vastaantulevasta pyöräilijästä :? :evil:
Ps. Meillähän täällä maalla, ei toistaiseksi ole kuin kaksisuuntaisia :?


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 16:02
Kirjoittaja jviirret

Liian halvaksi olisi tuokin uudistus tullut jos olisi merkitty yksisuuntaiset tiet kuten autoliikenteen puolella :roll: Ainakaan 50km säteellä kun ei ole yhtään yksisuuntaista pyörätietä, eli joka tolppaan pitää ruuvata lisää merkkejä.

Pakko kai se yksisuuntaisten ajosuuntakin on jotenkin ilmaista kun yksisuuntaisella tiellä ei ole niitä vastaantulijoita :lol:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 19:50
Kirjoittaja torneol

Kipin kapin kilpifirman osakkeita ostamaan...


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 20:45
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti:

Kipin kapin kilpifirman osakkeita ostamaan...

Vankilan osakkeita. :shock:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 22:13
Kirjoittaja torneol

Eikös niitä muutkin tee? Kukas sitten liikennemerkkejä tekee, kun kaikki tekee parannuksen :mrgreen:?


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 22:40
Kirjoittaja jviirret

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 21 Huhti 2020, 17:26
Kirjoittaja PW

Matti Koistisen vastaus Pyöräliiton facesivulla: "Asiaa on selvitetty. Laissa on näiltä osin virheitä ja sekavuuksia. Lain ei ollut tarkoitus määritellä polkupyörälle maksimipituutta eikä korkeutta. Liite, johon lain §128 on otsikoltaan väärin.
Pyörälle on määritelty vain maksimileveys:
Leveys: Kaksipyöräinen polkupyörä: 0,80 m. Yli kaksipyöräinen polkupyörä: 1,25 m.
Perävaunun leveys: 1,25 m."
En tuosta vieläkään ymmärrä tuleeko pituus ja korkeus tulevaan lakiin vai ei :?