Sivu 45/56

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 21 Huhti 2020, 18:17
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Matti Koistisen vastaus Pyöräliiton facesivulla: "Asiaa on selvitetty. Laissa on näiltä osin virheitä ja sekavuuksia. Lain ei ollut tarkoitus määritellä polkupyörälle maksimipituutta eikä korkeutta. Liite, johon lain §128 on otsikoltaan väärin.
Pyörälle on määritelty vain maksimileveys:
Leveys: Kaksipyöräinen polkupyörä: 0,80 m. Yli kaksipyöräinen polkupyörä: 1,25 m.
Perävaunun leveys: 1,25 m."
En tuosta vieläkään ymmärrä tuleeko pituus ja korkeus tulevaan lakiin vai ei :?

Liikenneministeriössä on Autoliiton myyrä. :twisted:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Huhti 2020, 08:36
Kirjoittaja PW

Tekniikan maailman juttussa käydään läpi uuden tieliikennelain muutoksia. Saattaa olla ett lakimehet tienaa vähän lisää :(
Jori voi jatkossa ajaa kesäkumeilla aina kun huvittaa :mrgreen:
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/8b-20 ... 49f408-999


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Huhti 2020, 11:41
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Tekniikan maailman juttussa käydään läpi uuden tieliikennelain muutoksia. Saattaa olla ett lakimehet tienaa vähän lisää :(
Jori voi jatkossa ajaa kesäkumeilla aina kun huvittaa :mrgreen:
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/8b-20 ... 49f408-999

Niinhän sitä luulisi. Todellisuudessa laki pidensi talvirenkaiden pakollista käyttöaikaa kahdella kuukaudella –marraskuun ja maaliskuun. Noina kuukausina pitää sitten sietää poliisin mielivaltaa siitä, milloin tulkitaan tiellä olevan lunta tai jäätä. :evil:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Huhti 2020, 11:42
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tekniikan maailman juttussa käydään läpi uuden tieliikennelain muutoksia. Saattaa olla ett lakimehet tienaa vähän lisää :(
Jori voi jatkossa ajaa kesäkumeilla aina kun huvittaa :mrgreen:
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/8b-20 ... 49f408-999

Niinhän sitä luulisi. Todellisuudessa laki pidensi talvirenkaiden pakollista käyttöaikaa kahdella kuukaudella –marraskuun ja maaliskuun. Noina kuukausina pitää sitten sietää poliisin mielivaltaa siitä, milloin tulkitaan tiellä olevan lunta tai jäätä. :evil:

Jaa, ymmärsin taas väärin :oops:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 26 Huhti 2020, 12:06
Kirjoittaja Hopea

Ihan pakko vähän repostella, kun minä olen nähnyt näitä TM:n juttuja vain maksumuurin katkomina pätkinä alusta.

Linkin takaa aukeavasta 21 kohdan listasta ainakin näin äkkiä seuraavaa:

1) Muutoksen vaikutus on, että KKO:n ennakkopäätökset menevät tietysti vanhaksi uuden lain uudistaessa liikenteessä vaadittavan varovaisuuden perusteita. Tähän asti tieliikennelain vastaisesti liikkunut on lähtökohtaisesti ollut syyllisempi.

5)Sääntöihin kuitenkin jää, että on pysäköitävä P-alueellakin tiemerkinnöillä osoitetuille pysäköintipaikoille ja merkittyjen tilojen sisään. (Tiemerkintä on liikenteenohjauslaite siinä kuin liikennemerkkikin.)

9) Talvirengas ei ole tähänkään asti katsonut kalenteria (eikä matkailuauto tai pakettiauto ajanut, kohdat 4 ja 19). Käytännössä tämä varmaan tarkoittaa sitä, että auto katollaan -tilanteessa uutisessa ei enää lue "tie oli liukas" vaan "kuljettaja oli valinnut vääränlaiset renkaat". Tähän ainakin poliisin pitäisi kiinnittää huomiota.

11) On kuitenkin muistettava, että liikennesuuntaa vasten pysäköimisen aikana ei saa rikkoa muita sääntöjä. Jos kadulla on keskellä itseä koskeva sulkuviiva, sitä ei saa tässäkään kohtaa ylittää. Ja "ei vaaranna liikennettä" tarkoittaa sitä, että onnettomuustilanteessa muuten luvallisesti liikennesuuntaa vastaan pysäköijä on aina maksupuolella.

12) Teksti jättää kertomatta, että turvalaitteita ja -varusteita on käytettävä myös tien ulkopuolella. Tämä on laissa uutta ja suorastaan venyttää lain soveltamisalueen rajoja.

13) Oleellinen ajatus puuttuu selityksestä. Tarkoitus kaistojen yhdistymismerkillä on merkata paikat, joissa esim. ruuhkien vähentämiseksi on järkevää ajaa molempia kaistoja kapenemiseen asti ja siitä vuorotellen eteenpäin. Ei siis siirtyä nykyiseen tapaan oikealle kaistalle pari kilometriä ennen ja sitten kiristellä seisovassa jonossa hampaita toisten "kiilatessa" vapaata vasenta kaistaa ajaen.

14) Mielenkiintoinen piirre on se, että hahmoja ja symboleja on muokattu liikennemerkeissä helpommiksi tehdä, havaita ja ymmärtää. EI sukupuolineutraaleiksi, se on enintään sivutuote, jos sitäkään. Jos hahmoja katsoo tarkkaan, esim. tietyön tekijällä, moottorikelkan kuskilla ja ratsastajalla on asiaan kuuluva kypärä.

16) Eli toimittaja ei ymmärtänyt vähimmäisnopeusasiaa ollenkaan. Tarkoitus on rajata merkillä tietyiltä kaistoilta pois "liian hitaita" ajoneuvoja. Merkkiä ei voi ollenkaan käyttää yksiajorataisella tiellä, jolla polkupyörällä ajaminen on sallittu.

19) Rekathan eivät moottoritiellä ole haitta verrattuna pakettiautoihin.

20) Ei pyöräillä liikennesuuntaa vastaan. Pyöräillään kahteen suuntaan muuten yksisuuntaisella kadulla, JOS se on liikennemerkeillä sallittu. Tämä on uusi sääntö, ei sääntöjen rikkomista. Turha rakennella tekstissäkään vastakkainasetteluja.

21) Sakottaminen ei muutu. Se jää käytettäväksi, kun lievempien rikkeiden rajat ylitetään. Liikennevirhemaksun avulla voidaan ottaa ylimääräistä rahaa pois sääntöjä "vähän" rikkovilta.

Tekniikan Maailman suhtautuminen sääntöjen uudistuksiin on jännä. Esim. tuota vetoketjuperiaatteen merkkiä ovat mankuneet 20 vuotta. Vuonna 2018 lain hyväksymisen jälkeen kirjoittivat heti "ei se voi meillä toimia". Säilyttääkseni mielenrauhani en juuri koskaa lue ko. lehteä, enkä ikinä sen juttujen kommentointia.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 27 Huhti 2020, 04:57
Kirjoittaja ajarmala
Hopea kirjoitti:

1) Muutoksen vaikutus on, että KKO:n ennakkopäätökset menevät tietysti vanhaksi uuden lain uudistaessa liikenteessä vaadittavan varovaisuuden perusteita. Tähän asti tieliikennelain vastaisesti liikkunut on lähtökohtaisesti ollut syyllisempi.

Tämä on mielestäni vakavaa. Täysin vääränsuuntainen muutos tieliikennelakiin.

Lakimuutoksen jälkeen joutuu valtatiellä ajaessaan pysähtymään jokaisen risteyksen kohdalla, koska ei voi luottaa siihen, että sivutieltä kärkikolmion takaa tuleva noudattaa väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä. Tämä tulee aiheuttamaan suuria hankaluuksia liikenteeseen.

Edellä oleva tilanne on kärjistetty. Mutta otetaanpa ihan mahdollinen käytännön esimerkki: ajat pyörätietä ja sivutielle on osoitettu kärkikolmio. Niin kuin aina ennenkin, autot tunkevat sieltä pyörätielle huolimatta siitä, että kärkikolmio osoittaa niille väistämisvelvollisuutta. Aiemmin tilanne oli selvä: autoilija jätti noudattamatta väistämisvelvollisuus kohdattaessa -liikennemerkin. Mutta nyt tulevaan uuteen aikaan tilanne on epäselvä: pyöräilijän olisi pitänyt ennakoida se, että autoilijat eivät normaalisti noudata väistämisvelvollisuus kohdattaessa -liikennemerkkiä - eivät ainakaan pyöräteiden kohdalla...

Miten tämä tieliikennelain muutos muka parantaa liikkenneturvallisuutta?


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 27 Huhti 2020, 07:55
Kirjoittaja jviirret

Tulee sellainen "Intian malli".

Tuttava asui intiassa monta vuotta, mutta muutti sieltä joitakin vuosia sitten takaisin. Kuvaavaa liikennekulttuurista oli se että suomessa ajaessa pelotti aluksi enemmän kuin Intiassa ajaminen. Esim. vihreiden valojen palaessa risteyksen läpi ajaminen 60km/h tuntui vaaralliselta. Intian kulttuuri kun on että punaisten takaa tuleva väistää ja jos ei väistä niin sitten väistää vihreiden takaa tuleva. Kaikki kuskit joutui keskittymään ja joustamaan kun ei koskaan tiedä mitä tulee vastaan...


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 27 Huhti 2020, 08:55
Kirjoittaja Hopea
ajarmala kirjoitti:

...Miten tämä tieliikennelain muutos muka parantaa liikkenneturvallisuutta?

Tämä minuakin huolestuttaa. Esimerkkisi on erittäin hyvä ja pyöräilijän päivittäin kokema. Itsellenikin ne ainoat autoon osumiset ovat tulleet juuri näissä tilanteissa, joita ei ole voinut riittävästi ennakoida. Omissa tapauksissani (molemmissa) auton kuljettaja on ollut heti samaa mieltä kanssani. "Jos ei katso pyörätien suuntaan, ei voi nähdä sieltä lähestyvää pyöräilijää."

Toinen minua nyt erityisesti huolestuttava asia on erilaisten medioiden jutut "pyöräilijöitä koskevista uusista liikennemerkeistä". Yleensä tällaista juttua on koottu pyöräsuojatiemerkin (B7), pyöräkaista (E13) ja pyöräkatu (E28) ympärille. Minusta ne, jos mitkään ovat autoilijoita koskevia merkkejä, koska niillä osoitetaan autoilijoiden (osittain uusia) velvollisuuksia pyöräilijöitä kohtaan. Näitä juttuja on ilmestynut viime päivinä huolestuttavan paljon, toisaalta erään Traficomin tiedotteen, toisaalta muissa medioissa kirjoittelevien toimittajien innoittamana.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 13 Touko 2020, 09:42
Kirjoittaja PW

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suo ... #gs.6fbn7p
Traficomin asiantuntija käy läpi uuden tieliikennelain sisältöä n. puolentunnin videolla.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 13 Touko 2020, 11:00
Kirjoittaja jviirret

Liikennevirhemaksu korvaa rikesakot:
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... virhemaksu

Aikoinaan pysäköintivirhemaksu korvasi sakon ja tämä mahdollisti yksityisen pysäköinnin valvonnan. Sakon saa kirjoittaa vain poliisi, mutta virhemaksun kuka vaan joka on valvojaksi palkattu. Eli jatkossa näemme liikennettä valvomassa myös muita kuin poliiseja :roll:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 13 Touko 2020, 11:09
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Liikennevirhemaksu korvaa rikesakot:
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... virhemaksu

Aikoinaan pysäköintivirhemaksu korvasi sakon ja tämä mahdollisti yksityisen pysäköinnin valvonnan. Sakon saa kirjoittaa vain poliisi, mutta virhemaksun kuka vaan joka on valvojaksi palkattu. Eli jatkossa näemme liikennettä valvomassa myös muita kuin poliiseja :roll:

Tuosta aiheutuviin ongelmiin on onneksi olemassa jo ratkaisu –kojelautakamera. Sen tuottamaa videokuvaa voi käyttää mielivaltaisesti käyttäytyvää "lainvalvojaa" vastaan. Olisi ollut tarpeen ainakin kerran minulle myös poliisien suhteen. Julkisuuteen saattaminen on tärkeä -ja oikeastaa ainoa- keino hallinnollisen korruption torjumiseksi. :twisted:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 13 Touko 2020, 11:46
Kirjoittaja Mahe

Kukas nyt lietsoo pelkoa? :D

Kantsii lukea se sivu kunnolla:

"
Voiko liikennevirhemaksu määrätä joku toinen viranomainen?

Poliisin lisäksi liikennevirhemaksun voi määrätä Tulli tai Rajavartiolaitos. Tullin ja Rajavartiolaitoksen toimivalta liikennevirhemaksun määräämiseen on rajattu koskemaan vain sellaisia asioita, jotka kuuluvat Tullin ja Rajavartiolaitoksen tehtäviin. On kuitenkin mahdollista, että esimerkiksi rajanylityspaikalla tehdystä liikennerikkomuksesta määrätään liikennevirhemaksu ja liikennevirhemaksun määrääkin poliisin sijaan Rajavartiolaitos.

Ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun voi kuitenkin määrätä vain poliisi. Poliisissa tämä tehtävä kuuluu Helsingin poliisilaitoksen Liikenneturvallisuuskeskukselle, joka vastaa valtakunnallisesta automaattisesta liikennevalvonnasta.
"

Ei tartte edelleenkään pelätä, että vaikka kauppakeskuksen stevarit alkaa kirjoittelemaan lappusia.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 13 Touko 2020, 12:55
Kirjoittaja jori
Mahe kirjoitti:

Kukas nyt lietsoo pelkoa? :D

Kehen tämä viittasi. Kuvittelisin, että minuun, joska olen koronaketjussa yrittänyt taistella pelon lietsontaa vastaan.
Jos kuitenkin lukee tuon minun viestini läpi asti, voi selvästi huomata, että minähän nimenomaan rohkaisen hankkimaan keinot taistella hallintokorruptiota vastaan, jottei sitä tarvitse pelätä. Voit tietenkin esittää, että hallintokorruptiota ei ole, joten sitä ei tarvitse pelätä, mutta silloin minä koen täydellistä voimattomuutta ja turhaudun totaalisesti. :wink:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 13 Touko 2020, 13:10
Kirjoittaja Mahe

Noo, se oli ehkä semmonen pieni enimmäkseen hyväntahtoinen näpäytys johonkin suuntaan :twisted: Tuntuu, että täällä syytetään yhdessä jos toisessa yhteydessä viranomaistahoja kaikenlaisesta pahantahtoisesta vilunkipelistä, niin kannattaa huomata, että kyllä niitä viranomaisten tuottamia tekstejä osataan myös lukea tarkoitushakuisellla tavalla huolimattomasti :)

Valitettavasti(?) mulla esimerkiksi ei ole viranomaisten toiminnasta mitään sellaisia kokemuksia jotka oikeuttaisi vaikkapa tässä viljellyn korruptio-sanan käyttöön. Virheitä sattuu, niistä uutisoidaan ja välillä on aika paljonin taipumusta piiloutua kapulakielen ja pikunviilauksen taakse, mutta mun foliohattu on vissiin pysyvästi hukassa kun en näe suomalaisessa viranomaistoiminnassa mitään salaliittoihin tai pahantahtoiseen tarkoitukseen viittaavaa. Epäpätevyyttä tai laiskuutta toisinaan? Ihan varmasti. Kapeakatseisuutta ja epäjohdonmukaisuutta? Kyllä vaan. Ihmisiä nekin on.

Terveisiä täältä vaaleanpunaisesta pörröisestä kuplasta jossa poliisi ja verokarhu ovat ystäviä :)


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 13 Touko 2020, 13:36
Kirjoittaja jori
Mahe kirjoitti:

Noo, se oli ehkä semmonen pieni enimmäkseen hyväntahtoinen näpäytys johonkin suuntaan :twisted: Tuntuu, että täällä syytetään yhdessä jos toisessa yhteydessä viranomaistahoja kaikenlaisesta pahantahtoisesta vilunkipelistä, niin kannattaa huomata, että kyllä niitä viranomaisten tuottamia tekstejä osataan myös lukea tarkoitushakuisellla tavalla huolimattomasti :)

Valitettavasti(?) mulla esimerkiksi ei ole viranomaisten toiminnasta mitään sellaisia kokemuksia jotka oikeuttaisi vaikkapa tässä viljellyn korruptio-sanan käyttöön. Virheitä sattuu, niistä uutisoidaan ja välillä on aika paljonin taipumusta piiloutua kapulakielen ja pikunviilauksen taakse, mutta mun foliohattu on vissiin pysyvästi hukassa kun en näe suomalaisessa viranomaistoiminnassa mitään salaliittoihin tai pahantahtoiseen tarkoitukseen viittaavaa. Epäpätevyyttä tai laiskuutta toisinaan? Ihan varmasti. Kapeakatseisuutta ja epäjohdonmukaisuutta? Kyllä vaan. Ihmisiä nekin on.

Terveisiä täältä vaaleanpunaisesta pörröisestä kuplasta jossa poliisi ja verokarhu ovat ystäviä :)

Hyväntahtoisuuttani minä tuosta korruptiosta varoittelen, jottei tule sitten liian pahana järkytyksenä, kun pläjähtää tuulilasiin. Siihen ei mene enää kauan, kun noita aletaan kunnolla perkaamaan. Suomessa käydään oikeutta kaikkia ylimpiä poliisijohtajia vastaan, yli kaksituhatta vihjettä järjestäytyneestä lasten hyväksikäytöstä odottaa käsittelyä ja Yhdysvalloissa tutkitaan entisen presidentin, tiedustelupalvelun ja liittovaltion poliisin johtajien toimia maanpetossyytteen näkökulmasta. Muita, lähinnä hallinnon toimiin liittyviä syytteitä, on kirjekuorissa valmiina 170 tuhatta.

Terveisiä vaan sinne vaaleanpunaiseen kuplaan. Siellä minäkin synnyin ja äärimmäisen kilttinä poliisinpoikana lapsuuteni vietin, kunnes heräsin näkemään hallinnollisen ylivallan tuottaman rujon maailman. Herääminen kauhistutti, mutta enää ei pelota, vaan nimenomaan rohkaisen katsomaan ympärille. Joulupukkia ei ole olemassa. :wink: