Sivu 47/56

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 10 Kesä 2020, 22:57
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

No kyllä se saattaa vähän syyllisyyskysymyksiin vaikuttaa.

YLE kirjoitti:

Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus -pykälä tekeekin tahallisten onnettomuuksien ajamisen entistä vaikeammaksi. Vakuutuspetoksia tehtailevat ovat usein erikoistuneet tiettyihin onnettomuuksiin olemalla sopivassa paikassa oikeassa juuri oikeaan aikaan. Mahdollista on esimerkiksi ajella vaarallisiksi tietämillään etuoikeutetuilla kaduilla ainoastaan odottamassa jonkun toisen tulevan epähuomioissaan tielle kolmion takaa.

Riitatilanteissa, joissa kumpikin osapuoli on rikkonut sääntöjä, tullaankin arvioimaan myös sitä, kumpi on rikkonut sääntöjä enemmän.

Kuten aiemmin on ollut puhetta, nykylait laaditaan siten, että mikään ei ole selvää, vaan kaikesta riidellään oikeudessa. Juristit rikastuu ja kansa elää epävarmuudessa. Common Law-korruptiota.:evil:


VeloFinland webinaari

Lähetetty: 02 Loka 2020, 11:02
Kirjoittaja jori

Welofinland webinaari menossa juuri nyt.
Jukka Hopeavuori mainittu suunnitteluohjeiden valmisteluporukassa. Hyvä, että myös nojapyöränäkökulma on edustettuna.

Tampereelle 2012 ehdottamani pysäkkikatoksen jatkeelle lisätty kaidekin oli päätynyt suunnitteluohjeisiin. :D (videon alusta 36 min.)

Tuo webinaari tallentuu tubevideoksi, mutta sitä voi katsoa jo kesken nauhoituksen avaamalla tuo linkki ja kelaamalla video alkuun.

Itse vielä lisään videon vauhtia rattaan takaa, niin ei käy tylsäksi kuuntelu. :mrgreen:


Re: VeloFinland webinaari

Lähetetty: 02 Loka 2020, 11:30
Kirjoittaja jori

Nyt on Jukka (Veli Hopea) äänessä!


VeloFinland webinaari

Lähetetty: 02 Loka 2020, 12:03
Kirjoittaja jori

Kaikki webinaarin videot katsottavissa Pyöräliiton Youtube-sivulla:
https://www.youtube.com/channel/UCV6TTX ... v855J4x4Gg


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 05 Joulu 2020, 13:12
Kirjoittaja jori

Pimeistä pyöristä ja pyöräilijöistä ilmaantuu säännöllisesti marmatusta. Tavallisesti nämä ovat vähän matalaotsaisia ja yksisilmäisiä solvauskirjoituksia. Tänään törmäsin ensimmäiseen hauskaan ja myös pyöräilijän näkökulman huomioivaan valomarinaan. :D

Hevipyöräilijä.jpeg

Taisi olla Jyväskylästä tämä tapaus. Eihän vaan Nojajnalle tai Irakas ole ollut ilman valoja liikkeellä. :mrgreen:
Kas, tapaus onkin ollut jo viisi vuotta sitten, joten takavaloa ei tuolloin vielä kaivattu. 8)


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 22 Joulu 2020, 12:06
Kirjoittaja jori

Hyvän koosteen oli tämä kaveri tehnyt saksalaisisten pyöräilyreittien ongelmista. Tuosta voisi ottaa mallia, lähinnä tyylilajimielessä, jos joku joskus äityy tekemään vastaavan jonkun kaupunkiympäristön pyöräväylien ongelmista.

Radtrassen probleme.jpg

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 22 Tammi 2021, 11:13
Kirjoittaja PW

https://www.pscp.tv/w/1MYGNmznqewKw
Videon alussa selvitetään Peltsin liikennerikkomusta kun vetää polkupyörällä hiihtäjää, Arvelin tuomitsee tällaisen liikenteessä. En saa selvää selityksestä sanooko, että polkupyörällä saa vai ei saa vetää ajoneuvoa? Peräkärry ei ole ajoneuvo, no ei hiihtäjäkään - mietin vaan saako polkupyörällä hinata toista polkupyörää ja kuinka montaa peräkkäin? Määrittelyä vai järkeä?
Videon loppuosassa keskustellaan talvipyöräilystä, Helsingin pyöräolosuhteista ym.
Muok. Lukasin vielä tieliikenne lain pykälän 147, johon Arvelin vetoaa selvityksessään - aikamoista tulkintaa sanoisin :?
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 22 Tammi 2021, 13:44
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: 22 Tammi 2021, 11:13

https://www.pscp.tv/w/1MYGNmznqewKw
Videon alussa selvitetään Peltsin liikennerikkomusta kun vetää polkupyörällä hiihtäjää, Arvelin tuomitsee tällaisen liikenteessä. En saa selvää selityksestä sanooko, että polkupyörällä saa vai ei saa vetää ajoneuvoa? Peräkärry ei ole ajoneuvo, no ei hiihtäjäkään - mietin vaan saako polkupyörällä hinata toista polkupyörää ja kuinka montaa peräkkäin? Määrittelyä vai järkeä?
Videon loppuosassa keskustellaan talvipyöräilystä, Helsingin pyöräolosuhteista ym.
Muok. Lukasin vielä tieliikenne lain pykälän 147, johon Arvelin vetoaa selvityksessään - aikamoista tulkintaa sanoisin :?
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729

Sietämättömän asiantuntematonta kohellusta poliiseilta, joten en kyennyt katsomaan kuin 5 minuuttia alusta. Tuossa playerissa ei ollut edes nopeutustoimintoa. :evil:

En tiedä, mitä tästä on muualla sanottu, ja millaista keskustelua on käyty ja missä, mutta hieman ärsytti tämä kävelevän lakimiehen (aika vähän on muita) näkemys, että kaikki se, jota ei ole erikseen mainittu laissa sallituksi, olisi kiellettyä. Asiahan ei suinkaan ole oikeusvaltiossa noin, vaan ainoastaan poliisivaltioissa, jollaiseen olemme pikkuhiljaa ajautumassa. :evil: :evil: :evil:

Onkohan tämä YLEltä tilattu juttu, jossa yritetään markkinoida tuota poliisivaltion perusajatusta, jossa kaikki, mitä ei ole erityisesti sallittu, on kiellettyä.'

Olisin kyllä hyväksynyt tulkinnan vaaran aiheuttamisesta liikenteessä (leikkiminen tiellä), mutta tuo hinaussääntö on kyllä osoitus vain "kävelevän lakimiehen" :roll: ja poliisin tietämättömyydestä tai epärehellisyydestä. :evil:

Tässä ote laista, johon tuossa viitataan.

TIeliikennelaki 148 kirjoitti:

Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon perävaunussa saa kuljettaa matkustajia. Edellytyksenä on, että perävaunu ja sen kytkentä vetoajoneuvoon on henkilökuljetukseen tarkoitettu ja mitoitettu kuljetettavalle massalle. Kuljetettaville henkilöille pitää olla tarkoituksenmukainen istuin ja perävaunun rakenteen tulee olla sellainen, että matkustaja ei joudu kosketuksiin perävaunun pyörien eikä tien kanssa. Lisäksi polkupyörässä tulee olla vähintään kaksi erillistä jarrulaitetta ja ajoneuvoyhdistelmässä vähintään kaksi jarruin varustettua pyörää.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 22 Tammi 2021, 14:38
Kirjoittaja PW

Joo, en tiedä missä on keskusteltu ja kohistu, twitterissä ilmeisesti. Video tuli miulle vastaan pyöräliiton keskustelusivulla (fase), toistaiseksi videosta ei oo keskusteltu siellä.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Tammi 2021, 12:24
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 22 Tammi 2021, 13:44

En tiedä, mitä tästä on muualla sanottu, ja millaista keskustelua on käyty ja missä, mutta hieman ärsytti tämä kävelevän lakimiehen (aika vähän on muita) näkemys, että kaikki se, jota ei ole erikseen mainittu laissa sallituksi, olisi kiellettyä. Asiahan ei suinkaan ole oikeusvaltiossa noin, vaan ainoastaan poliisivaltioissa, jollaiseen olemme pikkuhiljaa ajautumassa. :evil: :evil: :evil:

Onkohan tämä YLEltä tilattu juttu, jossa yritetään markkinoida tuota poliisivaltion perusajatusta, jossa kaikki, mitä ei ole erityisesti sallittu, on kiellettyä.'

Mihin tämä hyväntoivon lähettiläs häipyi?

jori kirjoitti:

Koittakaa jaksaa vielä hetki. Kyllä päätöksistä saadaan vielä tolkullisia, eikä siihen mene enää kauan. Maailma on jo muuttumassa hyvään suuntaan. Vallanpitäjiämme maipuloivat pahantahtoiset tahot ovat jo kaatuneet. Vain näiden käskyläiset vielä yrittävät jatkaa aiemmin käskettyä työtään, vaikka käskijä on jo kadonnut.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Tammi 2021, 13:28
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti: 22 Tammi 2021, 11:13

Peräkärry ei ole ajoneuvo, no ei hiihtäjäkään - mietin vaan saako polkupyörällä hinata toista polkupyörää ja kuinka montaa peräkkäin?

Hiihtäjä on tiellä jalankulkija (TLL §2), mutta peräkärry on määritelty (hinattavaksi) ajoneuvoksi (ANL §3).
Saa hinata (TLL §56), mutta vain yhtä.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Tammi 2021, 13:32
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti: 23 Tammi 2021, 13:28
PW kirjoitti: 22 Tammi 2021, 11:13

Peräkärry ei ole ajoneuvo, no ei hiihtäjäkään - mietin vaan saako polkupyörällä hinata toista polkupyörää ja kuinka montaa peräkkäin?

Hiihtäjä on tiellä jalankulkija (TLL §2), mutta peräkärry on määritelty (hinattavaksi) ajoneuvoksi (ANL §3).
Saa hinata (TLL §56), mutta vain yhtä.

Eli polkupyörääkin saa hinata? Paitsi jos sitä ei oo määritelty hinnattavaksi missään pykälässä, kieltää Arvelin senkin :?
Muok. TLL 56 pykälästä: "Polkupyörällä, mopolla tai moottoripyörällä hinaaminen on kielletty, jos hinaaminen haittaa ajoa tai aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille."


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Tammi 2021, 13:41
Kirjoittaja jooseha

Oli Arvelin kuka tahansa hänen mielipiteillään ei ole paskankaan väliä laillisuuden kannalta.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Tammi 2021, 17:31
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti: 23 Tammi 2021, 13:41

Oli Arvelin kuka tahansa hänen mielipiteillään ei ole paskankaan väliä laillisuuden kannalta.

Ei kai mut jos kirjoittelee sakkoja noilla perusteilla :?


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 23 Tammi 2021, 22:20
Kirjoittaja jooseha

Mielipiteeseen perustuva sakko kannattaa kiistää. Vain lakiin perustuva kestää tarkastelun.