Tämä on ensimmäiseen prototyyppiin tehtyä työtä kuuden vuoden takaa.
Välissä oli vielä erilliset generaattoripoljinyksiköt, täyssäköveto ja liittolaattarakenteinen pohjalevy.
Tämä uusi näyttäisi taas olevan putkirakenteinen ja rullaketjukäyttökin on otettu takaisin.
Olisihan tuon voinut tietysti voinut alunperinkin tehdä putkirakenteisena ja polkemavoimat rullaketjulla siirtäen, niin olisi säästynyt viisi vuotta aikaa ja paljon rahaa. Tämä vain pienenä piikkinä yrityksen johdolle, joka ei halunnut noudattaa ensinnä kuulemansa konsultin neuvoja.
Hauskasti näkyy, miten design on nyt autotehtaan kädenjälkeä. Polkimet eivät pyöri, vaan heiluvat ylhäältä ripustettuna edestakaisin, kuten autossa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hobie kajakissahan on tuollaiset polkimet, nimim. Puusilmällähän on tuntumaa sellaisella polkemiseen. Äkkiä tuntuisi että ei voi olla niin tehokasta kuin kokonainen pyörittäminen.
Sanovat tuossa jutussa värkkiä kevyeksi - "vain noin sata kiloa" Tälleen fillaripuolelta ajattelevana tuo on aivan järjettömän raskas. Nelipyöräiseksi moottoriajoneuvoksi se on kyllä kevyt ja sellaisena suunnittelijatkin taitavat sitä ajatella.
Tuosta tallomalla poljettavasta systeemistä olisi saanut polkimet erilailla suunnittelemalla automaattisesti jalkojen pituuteen sopeutuvan systeemin. Nyt siinä näyttäisi olevan penkit kiskoilla. Ehkä asian on suunnittelussa ollut esillä ja hylätty syystä
Siinä mentiin metsään Kyseessä on kevyt sähköajoneuvo. Polkupyörässä voi olla enintään 250 wattinen moottori ja tuossa on kilowattinen.
Eipä se voi olla kevyt sähköajoneuvokaan, koska sellainen saa olla enintään 80 senttiä leveä ja tuo on metrin levyinen. Ovat siis taitaneet keksiä mopoauton
19 § (12.12.2014/1042)
Muut moottorittomat ajoneuvot
Polkupyörällä tarkoitetaan:
1) yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ajoneuvoa, joka voi myös olla varustettu sellaisella enintään 250 watin tehoisella sähkömoottorilla, joka toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa;
Eikä asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä määräämään kevyen sähköajoneuvojen leveyteen.
Onko tuossa trafin kuvassa siis virhe?
Nää määritelmät on kyllä syvältä, sehän on todettu ennenkin Jos tuo tulee perä eellä vastaan, ajan kinnerillä ohi ja heilautan kättä, olipa mikä hyvänsä jos tulee keula eellä, saatanpa heittää hymynkin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuossa kuvassa sähköavusteisella tarkoitettaneen <250w pedeleciä, joka on polkupyörä (ajoneuvolaki 19 §). Moottorilla varustettu polkupyörä on taas ajoneuvolain 11 §:n mukaan L1e-A luokan ajoneuvo, joka on alaluokka L1e:lle (kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo). Nelipyöräinen ei luonnellisestikaan mahdu tuohon luokkaan. L1e-A on erikseen vapautettu moottoriajoneuvon rekisteröintivelvoitteesta kevyen sähköajoneuvon tavoin (ajoneuvolaki 64 a §).
Polkupyörä ja moottorilla varustettu polkupyörä ovat lainsäädännöllisesti eri ajoneuvoja. Ensimmäinen on polkupyörä ja toinen L-luokan ajoneuvo.
Kuvassa ei liene virhettä. Se ei vaan ota kantaa ajoneuvoluokkaan, johon Scouter mahtuisi.
mua on nyt "vaivannut" muutaman päivän tämmöinen asia:
pyöritetäänkö noilla "heiluripolkimilla" tosiaankin pyöriä
vai pyöritetäänkö niillä laturia (minulle jäi jostakin päähän
että polkemalla myös ladattais akku)?
Moottorilla varustettu polkupyörä on taas ajoneuvolain 11 §:n mukaan L1e-A luokan ajoneuvo, joka on alaluokka L1e:lle (kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo). Nelipyöräinen ei luonnellisestikaan mahdu tuohon luokkaan.
L1e-a käsittää kaksi-, kolmi- ja nelipyörän EU lainsäädännössä. Suomen pykäliin on vaan jäänyt virheellistä tietoa. En löytänyt tähän hätään sitä EU pykälää, jonka muutama vuosi sitten etsin, juuri tämän asian tiimoilta.