Sivu 2/3

Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 04 Loka 2015, 18:18
Kirjoittaja Jarcco
Syväri kirjoitti:

Kaikki putkien sovitukset keskirunkoon tehty, nyt vaan täppäillään kaikki 5kpl kasaan. Hidasta on kun 4-5 tuntia viikossa ehtii tehdä..

Sellasta pohdin tuossa, että vaatisiko jotain muutoksia runkoon jos tekisi yhteen näistä trike perän? Laakeriväli on aika leveä, 150mm eli sen puolesta luulisin että toimii. Toimiiko jousitus yhdellä iskarilla vai vaatiiko tuollainen delta erillisjousituksen, että on mukava ajaa? Mitäs jos käyttäis puolijäykkää rakennetta kuten vaikka mopoauton taka akselissa?
Voimansiirtopuoli vaatisi vähän enemmän väkertämistä, yhdellä ketjulla tarvitsisi laakeroidun akselin taakse ja spesiaali osia, väliakseli voisi olla toinen ratkaisu mutta ongelmansa siinäkin.. :roll:

Sitten vois sen kolmipyörän vaikka kattaa tuolla suksiboksi muotilla :lol:

Ei tarvinne erillisjousitusta, sehän vain lisää kaatumisherkkyyttä. On hieman korkea kolmipyöräksi, 20" pyörillä madaltuisi sen 50 milliä. Väliakselissa on minusta järkeä vain jos käytetään vaihdenapaa tai tehdään kaksipyöräveto.
Tuollaisia on iibeissä: http://www.ebay.com/bhp/bicycle-trike-conversion-kit


Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 04 Loka 2015, 19:04
Kirjoittaja Syväri

Hyviä huomioita, istumakorkeutta voi pudottaa niin paljon kuin haluaa, mutta kammet jäis sitten aika ylös. Jos eteenkin laittas 406 vanteen niin varmaan jonnekin 30-40cm sais laskettua. Valmis trike-setti olis tosiaan helppo, vielä kun keksis jonkun yhtä helpon tavan liittää tuohon runkoon :?


Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 05 Loka 2015, 15:03
Kirjoittaja Vilijami

Aurorasta taka-akselin tekninen toteutus ja Glaidiatorista muotoilu? Kummassakin on akseli keskeltä poikki, joten vain toinen rengas vetää.


Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 13 Joulu 2015, 17:39
Kirjoittaja Syväri

Seuraavaksi pääsee takahaarukan ja linkuston kimppuun. Saa nähdä kuinka mun jigit on pysyny suoras. :)


Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 24 Joulu 2015, 10:41
Kirjoittaja Syväri

Takahaarukka olikin paljon helpompi. paitsi että tuo linkun kiinnityskohdan saaminen oikealle paikalleen vaatii vielä tuumailua.. joudun varmaan hitsaamaan parina keskiosan kanssa että sopii varmasti.
Oon varmaan koko joulun pajalla :D

Kuva0143.jpg

Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 21:51
Kirjoittaja Syväri

Tilasinpa sitten tähän vastatuulilenkin jälkeisissä tunnelmissa 8fun 250w keskiömoottorisarjan ja samsungin 36v/10a akun. Ei ollut tarkoitus sähköpyörää tehdä mutta toisaalta miksi ei :shock: Jos ei toimi nojakissa niin siirrän sen sitten pystäriin, sähköavun kanssa ei järkyttävä ilmanvastus haittaa niin paljoa. :D

Näitä settejä en oo nojapyörissä juuri nähnyt, tehoa hukkaava voimansiirto varmaan isoimpana syynä..
Kuva

Takahaarukan sain jäykisteitä ja jarrujen kiinnityksiä yms. vaille valmiiksi ja jigin säädin niin että 24" läskikummitkin mahtuu, mikäli sellaista sairautta ilmenee. Toivottavasti gummeja löytyy.. :roll: (terpan sähköläskiä tullut "vähän" ihasteltua..) Akseliväliä tuli 3cm lisää mutta eipä tuo tässä konkurssissa haittaa. Linkku tuntui pelaavan niinkuin pitää, takahaarukan putket taipuu vasta äärikulmilla.

Etupuomia ja penkkiä kokeilin paikalleen. Etupuomin ja keskirungon välissä on Bilteman viemäriputkesta sorvattu putki :shock: saa nähdä aiheuttaako huojuntaa ajossa. Seuraavaksi pitäis tehdä emäputken ja puomin liitoksen jigi.

Kuva0145.jpg

Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 30 Joulu 2015, 13:38
Kirjoittaja Jarcco
Syväri kirjoitti:

Takahaarukan sain jäykisteitä ja jarrujen kiinnityksiä yms. vaille valmiiksi ja jigin säädin niin että 24" läskikummitkin mahtuu, mikäli sellaista sairautta ilmenee. Toivottavasti gummeja löytyy.. :roll: (terpan sähköläskiä tullut "vähän" ihasteltua..) Akseliväliä tuli 3cm lisää mutta eipä tuo tässä konkurssissa haittaa. Linkku tuntui pelaavan niinkuin pitää, takahaarukan putket taipuu vasta äärikulmilla.

Eli sitten menee myös normi 26" (559) kumitkin alle? Lisää rengasvalikoimaa aika lailla.


Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 30 Joulu 2015, 13:49
Kirjoittaja Wacky
Jarcco kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Takahaarukan sain jäykisteitä ja jarrujen kiinnityksiä yms. vaille valmiiksi ja jigin säädin niin että 24" läskikummitkin mahtuu, mikäli sellaista sairautta ilmenee. Toivottavasti gummeja löytyy.. :roll: (terpan sähköläskiä tullut "vähän" ihasteltua..) Akseliväliä tuli 3cm lisää mutta eipä tuo tässä konkurssissa haittaa. Linkku tuntui pelaavan niinkuin pitää, takahaarukan putket taipuu vasta äärikulmilla.

Eli sitten menee myös normi 26" (559) kumitkin alle? Lisää rengasvalikoimaa aika lailla.

(507+100+100-559)/2=74 eli aika leveät 559 renkaat mahtuu pyörimään.


Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 20:43
Kirjoittaja Syväri

Montako puristinta tarvitaan yhden jigin tekoon :D

Kuva0146.jpg
Kuva0147.jpg

Valmis tuote kauniimmalta puolelta :D

Kuva0148.jpg

Enää ei puuttus ku linkku, etuhaarukka ja ohjaustanko. Alkaa olla jo voiton puolella :shock:


Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 03 Tammi 2016, 01:09
Kirjoittaja mhelander

Näköjään riittävästi :D itsellä kun oli tuo sama ongelma kun tein evo maasturin runkoa ja piti noita pätkiä saada tarkasti linjaan kahden emäputken ohi ensin jne. Taisi olla samat menetelmät käytössä mutta noita suorakulmaisia pätkiä ei ole lainkaan, puutavaraa lähinnä.


Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 06 Tammi 2016, 20:36
Kirjoittaja Syväri

Etuhaarukka lähes valmis.. Putket on taivutettu r550 säteelle, mikä on suunnilleen sama kuin penkkiä vasten tulevissa putkissa. Ohjauksen jätöksi pitäisi tulla 80mm ja kulmaksi 50 astetta, kun runko on pitkälle säädetty. Lyhyemmälle säädettynä ohjauskulma hieman muuttuu ja jättö kasvaa. Omien kokeilujen perusteella näin loivalla ohjauskulmalla ohjauksen pitää kääntyessä hieman haukata, jotta on suoralla vakaa ajaa.

Haarukka potee lievää epäsymmetriaa. :mrgreen:

Kuva0151.jpg

Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 09 Maalis 2016, 12:11
Kirjoittaja Syväri

Jotain pientä edistystä, oli helpottavaa huomata että osat sopi toisiinsa. Oli mooonta kysymysmerkkiä linkun rakenteen suhteen.. Iskarin täyttöventtiili on sivulle päin joten iskarin etummaisen kiinnityspisteen alta joutuu hiomaan hieman pois, että sopii paikalleen suoraan.

Kuva0162.jpg
Kuva0161.jpg

Sitten pitäis toi ohjaustanko ja sen kiinnitys miettiä. Edellisen mallin ratkaisu oli toimiva, mutta kovatöinen. Ohjaustangon korkeussäätö olis myös kova juttu. En kyllä tiedä kuinka sen hienosti toteuttais. :)


Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 09 Elo 2020, 20:08
Kirjoittaja Syväri
IMG_20200809_190903_355.jpg

Terve taas kaikille vähän on hiljaiseloa ollut tällä foorumilla vaikkei oma harrastelu täysin loppu olekaan. Ei vaan oo jotenkin jaksanut päivitellä mitään. Tai tehdä muutenkaan mitään.

Ei tässä pyörässä sitten monta vuotta mennytkään. Isäni lupautui tuon ostamaan, niin pakkohan se oli tehdä valmiiksi. Koko kesäloma siinä meni, sen verran "haastavia" ratkaisuja tehnyt tuon suunnittelun kans.. Murheita aiheutti erityisesti ketjulinja, teleskooppisäätö, vaijerien läpiviennit (ei vaijerien pituus riitä) ja takajarrun tehottomuus. Trp spyre on hyvä jarru edessä koska puristaa molemmilta puolilta, eikä ala palojen kuluessa vatkaamaan etupyörää. Mutta taas miinuspuolena vaatii turhan paljon voimaa kahvasta. Pitkällä vaijerilla ei voimaa välity sitäkään vähää. Piti vaihtaa taakse perinteinen 1 puolinen mekaaninen levyjarru.

Ketjupuolella taas lopuksi löytyi kohtuullinen ratkaisu vähän ylempää ja kauempana takajousituksen nivelestä. Valmiit kiinnityspisteet piti hylätä. Pystytuet kun olis laittanut pari senttiä leveämmälle niin olis jo mahtunut, nyt saattaa vähän raapia isoimmalla vaihteella.

Teleskooppisäätö rungon keskellä taas ei meinannut pitää ollenkaan, muoviholkin joutui vaihtamaan alumiiniseen karkeaksi sorvattuun, ja muoviholkin laitoin tukemaan rakennetta syvemmälle putkeen.

Mutta ihan tyytyväinen voi olla lopputulokseen vaikeuksista huolimatta, kyllä on pehmeää kyytiä noilla renkailla ja jousituksella. Melkeen harmittaa kun ei itselle tehnyt pyörää :)

Kuvaa sen verran lavastettu että uusi penkki vasta tulossa ja korotuspala puuttuu yläkiinnityksestä että saa penkkiä vähän pystympään.


Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 10 Elo 2020, 07:58
Kirjoittaja mhelander
Syväri kirjoitti:

IMG_20200809_190903_355.jpg

Terve taas kaikille vähän on hiljaiseloa ollut tällä foorumilla vaikkei oma harrastelu täysin loppu olekaan. Ei vaan oo jotenkin jaksanut päivitellä mitään. Tai tehdä muutenkaan mitään.

Vähän samaa vikaa täällä, tälle keväälle uutena tuo covid-19 joten ei ole tullut ajettuakaan kun ei ole työmatkoja...

Syväri kirjoitti:

Ei tässä pyörässä sitten monta vuotta mennytkään. Isäni lupautui tuon ostamaan, niin pakkohan se oli tehdä valmiiksi. Koko kesäloma siinä meni, sen verran "haastavia" ratkaisuja tehnyt tuon suunnittelun kans.. Murheita aiheutti erityisesti ketjulinja, teleskooppisäätö, vaijerien läpiviennit (ei vaijerien pituus riitä) ja takajarrun tehottomuus. Trp spyre on hyvä jarru edessä koska puristaa molemmilta puolilta, eikä ala palojen kuluessa vatkaamaan etupyörää. Mutta taas miinuspuolena vaatii turhan paljon voimaa kahvasta. Pitkällä vaijerilla ei voimaa välity sitäkään vähää. Piti vaihtaa taakse perinteinen 1 puolinen mekaaninen levyjarru.

Tähän voisi auttaa laadukkaammat jarruvaijerit. Ehdin tilata omaan etuvetoseen sellaiset mutta ovat vielä asentamatta, taisi sekin pettää kesän 2016 alussa ja on kerännyt pölyä varastossa. Takajarrulle mun pelissä on vieläkin pidempi vaijeri, se toimi huonommin normaaleilla varjereilla kuin etunen, kumpikaan ei tosiaan ravistanut ja tasaisesti otti aina.

Syväri kirjoitti:

Ketjupuolella taas lopuksi löytyi kohtuullinen ratkaisu vähän ylempää ja kauempana takajousituksen nivelestä. Valmiit kiinnityspisteet piti hylätä. Pystytuet kun olis laittanut pari senttiä leveämmälle niin olis jo mahtunut, nyt saattaa vähän raapia isoimmalla vaihteella.

Teleskooppisäätö rungon keskellä taas ei meinannut pitää ollenkaan, muoviholkin joutui vaihtamaan alumiiniseen karkeaksi sorvattuun, ja muoviholkin laitoin tukemaan rakennetta syvemmälle putkeen.

Mutta ihan tyytyväinen voi olla lopputulokseen vaikeuksista huolimatta, kyllä on pehmeää kyytiä noilla renkailla ja jousituksella. Melkeen harmittaa kun ei itselle tehnyt pyörää :)

Kuvaa sen verran lavastettu että uusi penkki vasta tulossa ja korotuspala puuttuu yläkiinnityksestä että saa penkkiä vähän pystympään.

Ei kumma että otti aikaa.. onhan tämä vaan niin paljon paremmin tehty kuin mun maasturi, toivottavasti ei sitten ajossa vaadi korjauskierroksia kovin montaa, omani on nyt "pomminkestävä" kun viimeiset takalinkuston bugit sain korjattua.


Re: Clwb 2.1

Lähetetty: 10 Elo 2020, 08:44
Kirjoittaja Härski

Letkee on peli!

Laitatko vielä detskukuvia yksityiskohdista. Esim jarru/ vaihdekava ja jousituksen linkusto taitaa olla tavallisuudesta poikkeavia, ja siten kiinnostavia.