Vanha Kinneri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Vanha Kinneri

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Härski kirjoitti: 02 Heinä 2022, 23:35

Nuo mittausten A/B/C- tulokset on varmaankin korin eri varustelulla.. Mut ei oikein saksa taivu, niin ei huvittaisi alkaa edes selvittää asiaa. Osaisko joku paremmin :?:

Raportissa on taulukko, joka selittää eri kinneriversioiden varusteet, mutta sekin on toki saksaksi:

Kuvakaappaus - 2022-07-03 11-44-02.png
Kuvakaappaus - 2022-07-03 11-44-02.png (84 KiB) Katsottu 2291 kertaa

Spiegel = peili
Schaumdeckel = vaahtomuovikansi
Kopfhaube = kuomu
Radhausabdeckung = etupyörän kate
offen = auki
ohne = ilman
Scheinwerferlöcher = etulyhtyjen aukot

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vanha Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikäs on Quatrevelossa tuo huoltoluukku (Wartungsdeckel), joka on tai ei ole?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Vanha Kinneri

Viesti Kirjoittaja Härski »

https://www.google.com/search?q=Qustrov ... AMkuceMSFM

Testit oli ajettu ymmärtääkseni ilman konepellissä olevaa huoltoluukkua.. Ilmeisesti sitä ei ollut tai ei keretty asentamaan. Sikäli sääli kun ei mittaus sitten ole totuudenmukainen

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vanha Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 03 Heinä 2022, 15:33

https://www.google.com/search?q=Qustrov ... AMkuceMSFM

Testit oli ajettu ymmärtääkseni ilman konepellissä olevaa huoltoluukkua.. Ilmeisesti sitä ei ollut tai ei keretty asentamaan. Sikäli sääli kun ei mittaus sitten ole totuudenmukainen

Ei kai tuo tarkoita, että kannessa on reikä ja vain kansi puuttui. Luulisin, jotenkin että tuo tarkoitti, ettei ollut kanteen edes leikattu tuota aukkoa, jolloin kannen sauma ja kiinnitysnapit eivät häiritse virtauksia.

QV huoltokansi.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vanha Kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Oudosti meni keskustelu nopeuteen ja ilmanvastukseen kun on kyse vanhan kinnerin entisöinnistä :shock:
Sivutuulen vaikutusta on osattu pienentää konepellin keskellä olevalla rimalla jo noina entisinä hyvinä kinneriaikoina.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vanha Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 05 Heinä 2022, 12:16

Oudosti meni keskustelu nopeuteen ja ilmanvastukseen kun on kyse vanhan kinnerin entisöinnistä :shock:
Sivutuulen vaikutusta on osattu pienentää konepellin keskellä olevalla rimalla jo noina entisinä hyvinä kinneriaikoina.

Tylppä nokka tekee myös samaa ja etupyörät nokan tasalla tukevat sivutuulivoimia parhaalla mahdollisella tavalla. Kyllä sitä ennen osattiin. :D

Samuelin kuvat ensimmäisessä viestissä ovat kuolleet. Jos löytäisit ne vielä, ne voisi ladata foorumille pysyvämpään säilöön. Olisi nyt ollut hauska verrata, mistä lähdettiin, kun tähän päädyttiin.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Vanha Kinneri

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Pieni visiiri vielä ja tuossa on kuljettaja hyvin suojassa viimalta ja jopa jonkinasteiselta sateelta.

Ajoin velogatilla pienessä räntäsateessa viime syksynä 40km enkä kastunut juurikaan. Kaiken katteen ei aina tarvitse olla nopeuden takia.

Noin aerodynamiikan puolesta olen taas Baronilla kokeillut jonkin verran erilaisia kombinaatioita ja on hyvin tullut huomatuksi (tosin vain käytännön kautta) miten pienetkin asiat voivat vaikuttaa todella paljon ilmanvastukseen ja kuinka helppo se etu on loppupeleissä pilata. Esimerkiksi leveä eturengas rullaa paremmin mutta suuri pullistuma vanteelta aiheuttaa yllättävän suuren vastuksen (jälleen vain käytännön kokeiluja), sama juttu leveässä tangossa.

Optima Baron | 1kw Velogatti

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanha Kinneri

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Klassikko. Laittaisin tuohon 20-tuumaiset etupyörät hieman kallelleen lokasuojilla ja tuulilasin. Moottorin kanssa perinnekinneri on ihan toimiva konsepti. Sen suurin ongelma on mielestäni jyrkkä kulma istuimen ja selkänojan välillä. Jos vielä rakennan kinnerin, niin laitan siihen modernin penkin ja takajousituksen. Meluisa Velogatti ei ollut. Sähkömoottorin ääntä koppa vahvisti jonkin verran, vaikka suoraveto on hiljainen.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Vanha Kinneri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ehkä tosiaan tämmöinen perinnemalli ei ole niin meluisa, kuin uudet. Pää on huomattavasti ulkona kaikukopasta ja rakennusmateriaali, vaneri, itsessään on huomattavasti vaimentavampaa kuin kuitukopat..

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Vanha Kinneri

Viesti Kirjoittaja Härski »

jori kirjoitti: 05 Heinä 2022, 14:08

Tylppä nokka tekee myös samaa ja etupyörät nokan tasalla tukevat sivutuulivoimia parhaalla mahdollisella tavalla. Kyllä sitä ennen osattiin. :D

Tuli mieleen että olisiko eturenkaiden optimipaikka sivutuulia silmälläpitäen tuulen patopisteen paikkeilla..eli kuirenkin hieman taaempana. Vai mikä se tuulivoimien keskipisteen nimi nyt sitten ikinä olikaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vanha Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 06 Heinä 2022, 13:36
jori kirjoitti: 05 Heinä 2022, 14:08

Tylppä nokka tekee myös samaa ja etupyörät nokan tasalla tukevat sivutuulivoimia parhaalla mahdollisella tavalla. Kyllä sitä ennen osattiin. :D

Tuli mieleen että olisiko eturenkaiden optimipaikka sivutuulia silmälläpitäen tuulen patopisteen paikkeilla..eli kuirenkin hieman taaempana. Vai mikä se tuulivoimien keskipisteen nimi nyt sitten ikinä olikaan.

Onko pystyvoimien paras paikka toisen akselin kohdalla, vai akselien välissä?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin