Sivu 25/27

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 17 Joulu 2020, 21:51
Kirjoittaja takakeno

Laitanpa tähän näkymää ohjaamosta.
Tuulilasi ohjaa ilmavirran vähän ylöspäin ja visiiri antaa lopun suojan tuulelta.
Väliin jää kaistale, jossa ei ole mitään edessä ja näkee hyvin eteen.

Ohjaamo
Ohjaamo

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 19 Joulu 2020, 23:30
Kirjoittaja tm

Eipä tuon parempaa ratkaisua voisi ollakaan: kuskin naama on viimalta suojassa, eikä huuruista muovia/lasia ole silmien ja tien välissä haittaamassa näkyvyyttä. Mitään huurunpoistokikkoja ei siis tarvita.

Vieläkin rakenteilla olevaan 1CV:hen on kaavailuissa iso yhtenäinen tuulilasi -> joutuu kehittelemään kikkakolmosia huurteen/sadepisaroiden poistoon... Tässä mielessä olisi ollut toki fiksumpaa pysytellä kaukana "automaisesta" korista ja tuulilasista :D .


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 23 Helmi 2021, 17:27
Kirjoittaja takakeno

Tarkoitus oli ajaa velomobiililla koko talvi.
Vuoden vaihteessa ajoin kuitenkin vuorotellen velomobiililla ja maastopyörällä.
Niinä päivinä, kun ajoin maastopyöräällä tuntui kuin tyhjää olisi polkenut.
Maastopyörä rullasi niin paljon paremmin.
Lisäksi työmatkalla on iso kaukolämpötyömaa koko talven.
Helpompi kiertää koko ajan muuttuva työmaa.
Kesällä toki menen mieluummin velomobiililla töihin. :D

Eräänä päivänä käsijarru oli päällä töissä, niin oli sitten jäätynyt osittain päälle.
Paluumatka oli kovaa kuntoilua.

Kylmimmän aja olen ollut etätöissä kotona.
Hiihtolenkille viitsii paremmin lähteä, kuin pyöräilemään ei mihinkään.
Lisäksi, kun nyt pääsee suoraa kotoa valaistulle ja hoidetulle ladulle.

2021 kausi kuitekin aloitettu.
2021 kausi kuitekin aloitettu.

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 23 Helmi 2021, 20:22
Kirjoittaja tm

Hyvä että on mistä valita. Ei sitä väkisin tarvitse yhdellä kulkupelillä ajaa joka kelillä, jos toinen toimii paremmin. Kaikkeen ajoon ja olosuhteisiin täydellisesti sopivaa ajokkia ei ole vielä keksittykään . Kohta kevät tulee ja lumet sulaa, sitten kinneri kulkee taas iloisesti.


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 08 Maalis 2021, 19:55
Kirjoittaja takakeno

Talviloma oli ja oli aikaa huoltaa Quattroveloa.
4 päivää siihen meni aikaa, näin ensimmäisellä kerralla.
Yllättävän puhki oli päivän jälkeen, kun huoltoa tekee asennoissa, joihin ei ole tottunut.

Ketjut vaihdoin 16tkm ajon jälkeen.
Ketjun pituus oli 415cm ja venymää oli tullut n. 15mm uusin verrattuna.

Hyvin lämmintä tilaa huoltohommiin vaikka asun rivitalossa.
Hyvin lämmintä tilaa huoltohommiin vaikka asun rivitalossa.
Huolestuttavin löytö oli molempien etujarruvaijereiden kunto. Kuori oli rikki molemissa neljästä kohtaa.
Huolestuttavin löytö oli molempien etujarruvaijereiden kunto. Kuori oli rikki molemissa neljästä kohtaa.
Vaijeri oli hankannut hiilikuidunreunaan. Olisiko loskalumi painanut tiukasti.
Vaijeri oli hankannut hiilikuidunreunaan. Olisiko loskalumi painanut tiukasti.
Oikeanpuoleinen iskunvaimennin toimi huonommin kuin vasen. Epäilin valkoisen holkin olevan kuiva ja liian tiukka, mutta en löytänyt mitää eroa vasemman puoleiseen verrattuna.
Oikeanpuoleinen iskunvaimennin toimi huonommin kuin vasen. Epäilin valkoisen holkin olevan kuiva ja liian tiukka, mutta en löytänyt mitää eroa vasemman puoleiseen verrattuna.
Jarrut ja iskunvaimentimet puhdistin.
Jarrut ja iskunvaimentimet puhdistin.

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 08 Maalis 2021, 23:29
Kirjoittaja tm
takakeno kirjoitti: 08 Maalis 2021, 19:55

Talviloma oli ja oli aikaa huoltaa Quattroveloa.
4 päivää siihen meni aikaa, näin ensimmäisellä kerralla.
Yllättävän puhki oli päivän jälkeen, kun huoltoa tekee asennoissa, joihin ei ole tottunut.

Ketjut vaihdoin 16tkm ajon jälkeen.
Ketjun pituus oli 415cm ja venymää oli tullut n. 15mm uusin verrattuna.
...

Joo, lattialla konttaaminen ei ole mukavaa hommaa.
Jonkinlainen työtaso olisi kova sana: kevyt mutta tukeva, ja vielä säilytystä varten kokoontaitettava/purettava...

15/4150=0,36% -> maltillista on kinnerissä ketjun venynä noilla kilometreillä. Mutta kun pitkä ketju, niin kuluu hitaammin kuin normipyörässä. Ja säänsuoja lisää myös kestoikää.


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 22 Maalis 2021, 16:16
Kirjoittaja takakeno

Video viime syksyn reissusta Quattrovelolla mökille Pudasjärvelle.
Matkaa tuli yhteensä 1250 km 8 päivän reissulla.
Isoin ylämäki, minkä olen koskaan ajanut velomobiililla.

https://www.youtube.com/watch?v=ywj8qaMu_q4


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 22 Maalis 2021, 23:22
Kirjoittaja tm
takakeno kirjoitti: 22 Maalis 2021, 16:16

Video viime syksyn reissusta Quattrovelolla mökille Pudasjärvelle.
Matkaa tuli yhteensä 1250 km 8 päivän reissulla.
Isoin ylämäki, minkä olen koskaan ajanut velomobiililla.

https://www.youtube.com/watch?v=ywj8qaMu_q4

On siinä ollut melkoinen reissu...
Hienoa että jaksoit editoida videon julkaisukuntoon, meidän muidenkin iloksi.

Kinneri on kyllä mitä mainioin kulkuväline pitkän matkan taittamiseen.
Vähän kranttu ajoalustan suhteen, mutta hyvällä asfalttitiellä kulkee mukavasti.


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 14 Touko 2021, 21:25
Kirjoittaja takakeno

Valokuvia Velomobiili ajeluista.

Lähes valmis Hämeenkatu Tampereella. Vihreyttä kovasti kaipaisin tänne.
Lähes valmis Hämeenkatu Tampereella. Vihreyttä kovasti kaipaisin tänne.
Paremmin saisi erottua kapea ja mutkitteleva pyöräkaista
Paremmin saisi erottua kapea ja mutkitteleva pyöräkaista
Vesitaso.
Vesitaso.
Käytiin Hämeenkyrön lentokentällä.
Käytiin Hämeenkyrön lentokentällä.
Kyröskosken lähellä on myös näkötorni. Tiukka nousu oli sinne.
Kyröskosken lähellä on myös näkötorni. Tiukka nousu oli sinne.

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 15 Touko 2021, 00:09
Kirjoittaja ajarmala

Tuossa Hämeenkadulla on kielletty polkupyöräilemästä. Ajaako siinä koko kadulla enää muita kuin ne kaksi raitiovaunua? Saako siinä ajaa edes autolla enää? Miten kinnerillä selviää Hämeenkadun pyöräteillä? Onko hyvä ja tasainen asfaltti? Eiväthän jalankulkijat hypi pyöräteille?


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 15 Touko 2021, 11:29
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti: 15 Touko 2021, 00:09

Tuossa Hämeenkadulla on kielletty polkupyöräilemästä. Ajaako siinä koko kadulla enää muita kuin ne kaksi raitiovaunua? Saako siinä ajaa edes autolla enää? Miten kinnerillä selviää Hämeenkadun pyöräteillä? Onko hyvä ja tasainen asfaltti? Eiväthän jalankulkijat hypi pyöräteille?

Vielä ajaa myös bussit ja taksit pari kuukautta. Bussit jäävät pois elokuun 8. Kyllä se pyörätie on ihan hyvä. Hieman kapealta tuntuu, kun on yksisuuntainen molemmilla puolin katua, mutta kyllä siinä hyvin pärjää pyörällä ja jopa kinnerillä, kunhan ihmiset tottuvat järjestelyyn. Eilen ajoin Hämeenkadun länteen pyörällä ja takaisin itään ratikalla pyörä kyydissä, aina Hervantaan asti. 8) Hyvin toimii. :D Vähänkö olen leuhka tamperelaisena tästä ratikkaprojektista. :mrgreen:


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 15 Touko 2021, 12:18
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 15 Touko 2021, 11:29

Eilen ajoin Hämeenkadun länteen pyörällä ja takaisin itään ratikalla pyörä kyydissä, aina Hervantaan asti. 8) Hyvin toimii. :D

Minkälainen pyörä ja pyörän paikka ratikassa?


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 15 Touko 2021, 16:55
Kirjoittaja jori

Lyhytkampinen Helkama Kulkuri. Pyörä seisoi invapaikkojen kohdalla oven vieressä. Invapaikkoja on erittäin runsaasti ja tuo pyörän seisottaminen on suunniteltu käyttö ylimääräisille invapaikoille.

Sellaisen asian huomasin, että myös kaksipyöräiselle täytyy ratikkakäyttöön asentaa seisontajarru, jotta pyörä pysyy nätimmin kaidetta vasten pystyssä tai jalallaan, vaikka ratikka jarruttaa ja kiihdyttää melko napakasti. Kokenut ratikkapyöräilijä asentaa siis pyöräänsä seisontajarruremmit, tai –lenkit jarrukahvoihin ja myös kumiköysi- tai hihnatyyppisen sitomisvälineen, jolla pyörän rungon saa kiinni kaiteeseen.

Ratikkaretki.jpg
Ratikkaretki.jpg (161.09 KiB) Katsottu 4702 kertaa

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 16 Touko 2021, 09:31
Kirjoittaja MM

Kinnostava kuva lentoveneestä, jossa on vähän sama idea kuin amfibiokinnerissä. Ilmailun alkuaikana yleisempi kuin nykyään. Pyörälaskutelineet ilmeisesti voi kääntää rungon sivuille vedestä operoitaessa. Sama ajatus kuin kokonaan katettujen kaksipyöräisten apupyörissä. Moottorin ja työntöpotkurin korkea sijainti asettaa haasteen painopisteen ja trimmin suhteen, mutta on vesikäytön kannalta ymmärrettävä.


Re: MANGO ja QUATTROVELO

Lähetetty: 16 Touko 2021, 21:19
Kirjoittaja Pastori
takakeno kirjoitti: 08 Maalis 2021, 19:55

Yllättävän puhki oli päivän jälkeen, kun huoltoa tekee asennoissa, joihin ei ole tottunut.

Pitää nostaa ylemmäksi niin helpottaa.

poyta.jpg