Sivu 5/5

Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 11 Marras 2015, 01:07
Kirjoittaja ukram2

Ei tuo nyt niin paha ole, riittää kunhan normaalissa suoraan ajossa saa pidettyä tasapainon siten että ohjaus on päällä alle 1/10 ajasta, tai ohjausteho on alle 1/10 täydestä väännöstä, siis jos pulssinleveydellä säädetään ohjauksen voimaa. Kokeilin vielä siten että pudotin jännitettä alaspäin pyörivässä tilassa, silloin noin 0.5V vielä riitti pyörittämiseen noin 1A virralla, siis jonkinlainen lähtökitka tuossa on, hiilet varmaan jarruttaa.


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 11 Marras 2015, 08:59
Kirjoittaja jori

Hyvä muistaa, että eniten ohjaustehoa tarvitaan hitaassa vauhdissa ja ohjaukseen tarvittava teho pienenee sitä mukaa kun vauhti kasvaa.


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 11 Marras 2015, 11:14
Kirjoittaja vaaka

ÄIJÄÄ noi videot! Sen verran lentokoneet ovat sydäntä lähellä, että apteekin hyllyltä tulevat asiasta tietäville name droppingit DH2, Do 335, J7W Shinden. Riittänee mielenkiinnon osoittajiksi.

Kun saksalaiset juonivat suihkukoneita, he arpoivat tarvitsevansa etuvetoiseen potkuriin 10000-15000 hv päästäkseen samaan nopeuteen kuin suihkumoottoreilla varustetut koneet. Tajusivat rungon hörppäävän ilmanvastuksena 8000-12/3000 heppaa, joten Dornierilla keksittiin pölliä idea viholliselta ekasta isosta sodasta. Siis De Havillandilta. Do 335 Pfeiliä lennettiin kuulemma pääasiassa takatuupparilla ja lähinnä nousussa sekä taistelutilanteessa kulutettiin ekstrana polttoainetta laittamalla todellista tehoa etuvetoon.

Pyörässä taitaa saada noista tinnituksen pian ja tuossa on tehoa reilusti yli tarvitsemani. Yleisölle poseerauksessa raketti olisi kohdillaan, kun kuulo menee kaikilla versioilla kuitenkin. Suihkumoottorissa pelottaa imeytyminen moottoriin ja raketissa polttoaineen räjähdys jokaisessa töyssystä. Sitten on kaatumiset... Ikävää kun tosiasiat haittaavat. Saisi kai jotain äänenvaimennusta ropeleille tehtyä, mutta nojoo... realismi pöh.


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 11 Marras 2015, 15:05
Kirjoittaja ukram2

Katselin noita harjattomia moottoreita, ne varmaan ovat hyviä siinä mielessä että mitään lähtökitkaa ei taida olla. Ohjaaminen sen sijaan on aika työlästä, pitäisi ohjata kolmivaihemoottoria, ja kytätä pyörimissensoria, josta näkee missä vaiheessa moottori on.

Tuossa vielä äijävideo, kiihdytysauto jossa suihkumoottori. Jos tosiaan on kiire kouluun niin tuo kai on ratkaisu, tosin tie pitäisi sitten olla suora ja tasainen.


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 14 Marras 2015, 14:37
Kirjoittaja ukram2

Joustava ohjaustanko voisi olla yksi ratkaisu, jolla saadaan suojattua pyöränkääntömoottoria, tai siis sen vaihdelaatikkoa. Kumia tai muovia siis? Pari kerrosta Nokian talvirengasta laminoituna? Tai vain pätkä kumia johonkin tangon juureen, joka nurjahtaa jos yritetään käyttää liikaa voimaa?

Jäykkä etuveto tuntuu kyllä näppärältä ratkaisulta, polkimet voi laittaa lähelle rengasta ilman pelkoa ohjaukseen sotkeutumisesta. Arvelisin että saan melko lailla saman geometrian kuin 20 tuuman Fujinissa vaikka käyttäisin 26 tuumaista eturengasta.


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 14 Marras 2015, 14:59
Kirjoittaja PW

Ootko MBB-ratkasun hylänny alkuunsa?


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 17 Marras 2015, 15:25
Kirjoittaja ukram2

Joo, tosin en oikeastaan tiedä noista MBB pyöristä mitään...


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 17 Marras 2015, 15:30
Kirjoittaja jviirret

Takaohjattu MBB? :shock:

Jukka


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 22 Marras 2015, 18:29
Kirjoittaja jviirret

Riittävällä harjoittelulla näyttää takaohjatulla pystypyörällä ajaminen ainakin onnistuvan, tai tässä tapauksessa ei takaohjattu, vaan etuohjattu jolla ajetaan takaperin:

Ei tuota kyllä suoraan ajamiseksi voi kutsua :D

Jukka


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 29 Marras 2015, 14:23
Kirjoittaja ukram2

Tuossa on hieno käännös takaperin -> etuperin ajo. Aktiiviohjaukselle tuo voisi olla vaikea kun pitäisi tunnistaa nopeuden lisäksi eteen/taakse suunta. Ja pitäisi olla fixi, että voi polkea takaperin. Mutta toisin päin tuo käännös tuntuu mahdottomalta? Siis takaohjaus on tavallaan joustavampi kun sillä voi tehdä liikkeen joka on mahdoton ohjaava pyörä edellä mentäessä.


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 24 Joulu 2015, 18:28
Kirjoittaja Wacky

Tässä videolla näkyy että takaohjattavan voi rakentaa niin että se on itsestään stabiili


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 24 Joulu 2015, 19:36
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

Tässä videolla näkyy että takaohjattavan voi rakentaa niin että se on itsestään stabiili

Oli jo tuolla aiemmin, viestiketjun ensimmäisessä viestissä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 25&#p83425

Jukka


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 03 Joulu 2021, 15:23
Kirjoittaja jori

Palataan tähän taas, kun foorumille on tullut uusia lukijoita, joille kaksipyöräisen pystyssäpysymismekaniikka ei vielä ole selvää.

"Before you can win you must loose first", sanoi paksumahainen Hans Von Blumenstock mahaansa pidellen kymmenen vuoden takaisessa Lidlin mainoksessa. Tämä tuli mieleen taas kerran, kun polkupyörän pystyssä pysymisen ja ohjaamisen fysiikkaa käsittelevässä videossa todettiin: "Kääntyäksesi vasemmalle, pitää ensin ohjata oikealle –ja päinvastoin".

tässä vielä esimerkinomaisesti Hansvonblumenstockmainos. Ei se, jota tarkoitin, mutta kuitenkin. :) https://www.youtube.com/watch?v=EC64PFT8QFA


Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 20 Joulu 2021, 16:31
Kirjoittaja Polkumies

Käytetäänkö nuijapää-trikeissä tätä "bump casteria" kompensoimaan keulan sukeltamista jarrutuksessa? Yleensä jousitusvarsien rungon puoliset päät näyttävät kaikki olevan hyvin vaakasuorassa.

http://www.suspensiondesigner.com/kpi-bump-castor/

bump_castor_v2_cropped.png
bump_castor_v2_cropped.png (45.81 KiB) Katsottu 1443 kertaa

Re: Ohjausteoria

Lähetetty: 20 Joulu 2021, 16:56
Kirjoittaja jori

En ole huomannut käytettävän. Eikä ole mielestäni olennainen tadpoletriken joustomatkoilla. Paljon tärkeämpi asia olisi kallistuksenvakaajatoiminto, mikäli joustomatkaa olisi niin paljon, että tuolla olisi jotain merkitystä. Ei ole kallistuksenvaajaakaan monessa trikessä. Eipä silti, kyllä tuo kannattaa ottaa käyttöön, mikäli kolmiotukivarrellisen jousituksen rakentaa. Pallonivelet se kyllä vaatii jokaiseen niveleen, tai riittävän liikevaraiset kumipuslat. :?

Yleisesti ottaen trikepyörien etujousitus on vasta alkutaipaleellaan. Trike on jo luonnostaan painava ja jousitus tekee siitä vielä painavamman, saati että se olisi pitkäliikevarainen jousitus. Ei jaksa sellaisella kukaan polkea.