Ajattelin että täytyyhän sitä pistää uusi ketju pystyyn uuden kinnerin myötä. Laitan sen tällä kertaa tänne päiväkirjat osioon. Vanhan Strada kinnerin tarinat löytyy tuolta: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =25&t=2121
Stradalla on nyt siis tullut ajettua vajaat neljä vuotta ja reilut 37 tkm. Tämän kokemuksen myötä en enää ilman kinneriä pärjää, niin ihastunut tähän konseptiin olen. Mutta koska kinneririntamalla tapahtuu kehitystä koko ajan, niin ajattelin että voisihan sitä ottaa ja kokeilla hieman uudempaa versiotakin.
Eli DF XL on siis tilauksessa, pari viikkoa sitten tilauksen laitoin sisään ja kertoivat että noin 10 viikkoa olisi toimitusaika. No sehän sattuu aika lailla kovimpaan talviaikaan, jos sellainen nyt ylipäänsä on tulossa, joten kerroin heille että minulle riittää hyvin jos pyörä on valmis maaliskuussa. Voin hyvin ajaa Stradalla vielä tulevan talven, sikäli kun ajokelejä on. Vielä en tiedä lähdenkö hakemaan pyörää Hollannista vai tilaanko sen kotiin. Reissu houkuttaisi, mutta ajankohtana maaliskuu ei tietysti välttämättä ole parhaimmasta päästä, ja voi olla että työtkin haittaa harrastusta.
Velonautin DF XL tuli käytyä katsastamassa, joten aika hyvin pitäisi tietää mitä sieltä on tulossa. Hieman arveluttaa mahtuuko 165 mm kampia käyttämään, mutta kokeilun perusteella sen kyllä pitäisi onnistua. Tarkoitus on siirtää Stradasta Stagesin tehomittarikampi (shimano 105) DF:ään, joten syytä olisi mahtua 165 mm kampia käyttämään. DF:n saa tilattua Shimanon 105 kammilla, joiden akselia ilmeisesti lyhentävät 16 mm, jotta jaloille paremmin tilaa etupyöräkoteloiden välissä (pienempi q-factor). Velonautin DF:ssä kiinni ottaminen ei kyllä ollut ongelma, mutta en tiedä oliko sen kammet normaali leveyiset vai ei (tosin velonautilla on Rotorin kammet, en tiedä onko ne jo normaalisti eri levyiset). Koitin kysyä miten he akselin lyhennyksen tekevät, mutta siihen ei vielä kuulunut vastausta. Itselläni olisi nimittäin jo hommattuna DF:ssä käytettäville rattaille sopivat 105 compact kammet, joita käyttämällä voisi hieman säästää, mutta niiden akselin lyhentäminen mietityttää. Kuinka se onnistuisi siten että akseli jää suoraksi ja että se myös sitten kestäisi ajamista? Oheisessa pdf:ssä on periaatepiirros kampien rakenteesta. Kampien akseli on siis kiinteästi rataspuolen kammessa kiinni ja akselin toisessa päässä on loveus johon toinen kampi kiinnitetään. Akselista voisi siis hyvin ottaa 16 mm pätkän pois keskeltä, mutta pätkien kiinnittäminen takaisin yhteen ei sitten enää kuulostakaan niin helpolta.